الگوریتم ماه عسل گوگل (Google Honeymoon) چیست؟

الگوریتم ماه عسل گوگل (Google Honeymoon) چیست؟

در این مقاله می خوانید:

این سوال برخی از مدیران سایت و وب مستران است که چرا بعضی از صفحات سایتشان برای مدتی در صفحه اول گوگل دیده شده و بعد، رتبه آن صفحه شدیدا افت کرده است؟ این اتفاق بخاطر عملکرد الگوریتم ماه عسل گوگل (Google Honeymoon) است. در این مقاله همراه سایت کلیک اول باشید تا با الگوریتم ماه عسل گوگل و در کل الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل آشنا شویم.

الگوریتم ماه عسل گوگل یا Google Honeymoon

الگوریتم ماه عسل گوگل یک واکنش یا رفتار نسبت به صفحات جدید و تازه منتشر شده در سایت است. در واقع گوگل برای چندروز صفحات تازه منتشر شده سایت را در صفحه اول گوگل و در نتایج اولیه قرار می دهد و بعد از مدتی آن صفحه به جایگاه اصلی اش مثل صفحه 5 یا 6 بر می گرداند. مدیران سایت و وب مستران می توانند برای وضعیت سایت و رتبه صفحات مشخصی از سایت از نرم افزار ابزار آنلاین سرچ کنسول گوگل استفاده کنند.

برای مثال امروز یک مقاله جدید با عنوان “Google Bot چیست؟” در سایت کلیک اول منتشر می کنیم. فردا با استفاده از سرچ کنسول بررسی می کنم و می بینم تعداد زیادی کاربر با کلمات کلیدی این صفحه وارد سایت شده اند و ترافیک قابل توجهی وارد سایت شده است.

بیشتر بخوانید: ربات گوگل (Google Bot) چیست و چگونه کار می کند؟

پس از مدتی می بینم که ترافیک همان صفحه به شدت کاهش پیدا کرده است. زمانی که عنوان مورد نظرتان را جستجو می کنید می بینید که رتبه آن به صفحه 6 گوگل رسیده است. این یعنی الگوریتم ماه عسل گوگل کار خودش را کرده است.

عملکرد الگوریتم ماه عسل چقدر طول می کشد؟

کمپانی گوگل در این باره مدت زمان مشخصی را تعیین نکرده ولی برخی سئو کاران در این باره و بر اساس تجربه های خود عقیده دارند که یک روز پس از انتشار محتوای جدید در سایت الگوریتم ماه عسل فعال می شود آن صفحه جدید سایت به صفحه اول گوگل می رسد. حدود یک هفته سایت در صفحه اول گوگل قرار می گیرد و سپس به صفحات بعدی گوگل منتقل می شود.

این نکته را فراموش نکنید که همه صفحات سایت درگیر عملکرد الگوریتم ماه عسل گوگل نمی شوند؛ بلکه فقط صفحاتی از سایت دستخوش تغییر می شوند که محتوای سئو شده داشته باشد و کل وضعیت سایت نیز برای کاربران سئو شده باشد.

الگوریتم ماه عسل گوگل

چرا ماه عسل گوگل اتفاق می افتد؟

تا این جای مقاله در مورد چگونگی فعالیت ماه عسل گوگل صحبت کردیم و فهمیدیم چطور کار می کند. اما سوال مهم این است که اصلا چرا ماه عسل اتفاق می افتد؟ الگوریتم ماه عسل اصولا برای بررسی کیفیت محتوای جدیدی که تازه منتشر شده، شروع به کار می کند.

البته نه این که الگوریتم های دیگر گوگل متوجه بررسی کیفیت محتوا نشود. بلکه الگوریتم های پاندای گوگل و الگوریتم رنک برین که در سال 2010 معرفی شد و شروع به کار کرد، کیفیت صفحات سایت و محتوا را بررسی می کند. عملکرد اصلی الگوریتم ماه عسل کمک می کند که کاربران گوگل نیز کیفیت محتوای سایت را ببینند و بسنجند. یعنی ماه عسل از کاربران برای بررسی کیفیت محتوا کمک می گیرد. اما چگونه؟

الگوریتم ماه عسل برای محتوای جدید یک فرصت ایجاد می کند تا کاربران آن را در صفحه اول گوگل ببینند. زمانی که محتوا در گوگل دیده شود و کاربران زیادی تا مدت حدودا یک هفته روی سایت کلیک کنند، گوگل متوجه اعتبار یا عنوان آن محتوای صفحه از سایت می شود.

در موارد دیگر زمانی که کاربر وارد سایت شود و به دلایلی مثل جذاب نبودن یا کاربردی نبودن محتوا از سایت خارج شود، باعث افزایش نرخ پرش و نشانه عدم رضایت کاربر است. اما در صورتی که کاربر در سایت بماند و از محتوای صفحات دیگر سایت دیدن کند، نرخ پرش سایت (Bounce Rate) کاهش می یابد و گوگل متوجه کیفیت بالای مطالب سایت می شود.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

یعنی این افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت نشان دهنده کیفیت محتوا و جذابیت محتوا است. این مسئله نیز در نهایت باعث افزایش ترافیک سایت می شود. به همین دلیل گوگل با توجه به رفتار کاربر قضاوت منصفانه ای برای رتبه جدید سایت در نظر می گیرد.

چرا ماه عسل گوگل اتفاق می افتد؟

تفاوت الگوریتم Honey moon با الگوریتم Sand Box چیست؟

تفاوت عمده الگوریتم سند باکس با الگوریتم ماه عسل این است که عملکرد و تمرکز اصلی سند باکس روی سایت های تازه تاسیس شده و سایت هایی است که تازه پنالتی شده اند. یعنی چه؟

یعنی زمانی که یک سایت تازه طراحی شده و شروع به کار می کند، اطلاعات و محتوایش در دیتابیس گوگل ایندکس می شود و سپس گوگل آن را درون الگوریتم سند باکس که اصطلاحا جعبه شنی نام دارد، وارد می کند. الگوریتم سند باکس گوگل حتی در صورتی که فعالیت های مفید داشته باشید و محتوای مفید تولید کنید، به سایت اجازه رتبه گرفتن نمی دهد. چرا؟

الگوریتم سند باکس سایت های تازه تاسیس شده را در مدت 3 تا 6 ماه بررسی و رصد می کند تا مطمئن شود که این سایت برای کلاهبرداری، تبلیغات اسپم یا تبلیغات نامناسب راه اندازی نشده است. برای این که این الگوریتم مطمئن شود که فعالیت شما صحیح و اصولی است،

لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی را به صورت اصولی انجام دهید. محتوای مفید تولید کنید تا گوگل اجازه دهد رتبه سایت به مرور افزایش پیدا کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر “مقاله الگوریتم سندباکس” را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوریتم سند باکس (Sandbox) گوگل

اما الگوریتم هانی مون گوگل هم به مدت کمتری روی سایت سایت را بررسی می کند و هم در این مدت کوتاه به سایت شانس دیده شدن و رتبه گرفتن به صورت دائمی را می دهد. این هنر وب مستران است که در این مدت کوتاهی که فرصت دارید باید نظر گوگل را جلب کنید تا این رتبه خوب دائمی شود.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی در سئو سایت

تاثیر آپدیت الگوریتم ها روی سایت چیست؟

زمانی که گوگل یک الگوریتم جدید را معرفی می کند یا اعلام می کند که الگوریتمی آپدیت شده، وب مستران و سئو کاران نگران می شوند. این نگرانی تا حدی منطقی است. زمانی که الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل آپدیت می شوند معمولا رتبه برخی از سایت ها دچار تغییر و تحول می شود و ممکن است کاهش یابد.

اما در صورتی که سایتتان خطایی نداشته باشد؛ لینک سازی اسپم نداشته باشید، محتوای تکراری نداشته باشید حتی آپدیت شدن الگوریتم ها هم رتبه سایتتان را کم نمی کند و حتی اگر افت رتبه هم داشتید، وقتی گوگل سایت را بررسی کند، دوباره رتبه قبلی را به شما می دهد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06