اصول لینک سازی در سئو سایت

اصول لینک سازی در سئو سایت

در این مقاله می خوانید:

یکی از مهمترین فاکتورهای مهم و اساسی در سئو، لینک سازی می باشد. لینک سازی باید به صورت کامل اصولی و دقیق انجام شود و رعایت نکردن مواردی که در ادامه این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد، می تواند باعث نتایج منفی در سایت شود.

انواع لینک سازی

هنگامی که قصد بهبود سئو سایت خود را داشته باشید تا بتوانید به صورت تضمینی به صفحات اول گوگل برسید، لینک سازی درست یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما به شمار می رود. لینک سازی به دو بخش لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی تقسیم می شود که در ابتدا این دو را به اختصار معرفی می کنیم:

لینک سازی داخلی (Internal Links)

اگر با مفهوم لینک داخلی آشنایی ندارید باید بگوییم لینک داخلی، لینکی است که یکی از صفحات وب سایت شما را به صفحه ای دیگر از سایت متصل می کند. هر وب سایتی که بیشتر از یک صفحه دارد، صفحات خود را به این شکل به یکدیگر متصل می کند. در حقیقت، لینک سازی داخلی مفهوم بسیار ساده ای در معماری و طراحی سایت محسوب می شود. هر واقع شما با تولید محتوای بیشتر و لینک دادن به صفحات مهم سایت خود به وسیله کلمات کلیدی، ارزش آن صفحات را نزد گوگل افزایش می دهید.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی داخلی در سئوی سایت

لینک سازی داخلی

لینک سازی خارجی (External Links)

اما لینک سازی خارجی به این معناست که لینک سایت شما، در سایت های دیگر قرار بگیرد. این کار می تواند توسط خود شما و یا افراد دیگری انجام شود.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی خارجی (Backlink) در سئوی سایت

تفاوت لینک داخلی و خارجی

بخشی از تاثیر افزایش بازدید سایت در موتور های جستجو و همینطور خزنده های گوگل، مربوط به نحوه لینک سازی داخلی و مرتبط بودن لینک های داخلی در مطالب و پست های شما است. به این لینک ها معمولاً لینک داخلی یا Internal Links گویند. و اگر سایتی شما را لینک کند به طور مثال کلیک اول، وب سایت شما را در این مقاله و به وسیله یک کلمه کلیدی لینک کند، به آن لینک‌ ها، اصولا بک لینک یا Backlinks گفته می شود. و یا همان لینک خارجی و به نحوه ایجاد آن لینک سازی خارجی (لینک بیلدینگ) گفته می شود. لینک های داخلی می‌توانند نقش مهمی در ارتباط بین مطالب و مقاله‌های سایت شما و همچنین یک عامل مهم در بهینه سازی داخلی سایت باشد.

لینک سازی داخلی چه تاثیری بر سئو وب سایت دارد؟

لینک سازی داخلی یکی از ارزشمندترین ابزارهای سئو است. چرا که به شدت به سئوی سایت کمک می کند و باعث افزایش ورودی گوگل سایت شما می شود. از آغاز راه اندازی گوگل تا امروز، الگوریتم رتبه بندی گوگل تغییرات فراوانی داشته است. همین پیشرفت الگوریتم گوگل بود که صاحبان وب سایت ها را مجبور به تولید محتوا و اتخاذ روش های سئوی کلاه سفید کرد.

ساخت لینک داخلی به ایندکس شدن وب سایت کمک می کند

در واقع ربات های خزنده گوگل (Crawlers) برای یافتن و ایندکس کردن وب سایت ها، لینک های موجود در اینترنت را دنبال می کنند. یکی از مهمترین بخش های سئوی سایت ها، لینک سازی داخلی است. که اگر به صورت درست صورت پذیرد و در مقابل اگر نادرست صورت پذیرد نتیجه اش شگفت زدتان می کند.

ترفند هایی که به شما کمک می کند تا عملکرد بهتری در ساخت لینک ها داشته باشید:

  • محتوای با کیفیت: مهم ترین بخش در ارزش و کیفیت لینک های داخلی، محتوای با کیفیت می باشد. لینک هایی که از محتوای با کیفیت به صفحات با ارزش شما یا همان Landing Pages داده می شوند، لینک های با ارزشی هستند. پس شعار بیل گیتس که “محتوا پادشاه است” در اینجا نیز به صورت ملموس مشاهده می گردد.
  • لینک سازی کلمات کلیدی انتخابی درون محتوای مرتبط: به طور مثال، در صورتی که محتوای شما در خصوص “راهنمای سئوی سایت وردپرسی” باشد و در متن آن کلمات مرتبط با وردپرس را به کار برده باشید (مانند افزونه وردپرس، قالب، نصب وردپرس و…)، لینک کردن کلمات کلیدی هدف شما برای خدمات وردپرس به صفحه فرودی که کاربر را به سمت خدمات وردپرسی هدایت خواهد کرد، ارزشی بسیار بالا خواهد داشت.
  • تعداد مناسب لینک داخلی: هر لینکی از صفحه A سایت شما به صفحه B، مقداری از اعتبار صفحه A را به صفحه B خواهد داد. در صورتی که از صفحه A تعداد زیادی لینک به صفحه B داده باشید، تقریبا تمام اعتبار آن صفحه را به B داده اید و این باعث کاهش اعتبار صفحه A و به تبع آن کاهش ارزش لینک های داده شده به صفحه B خواهد گردید. پس مجاز هستید از صفحه A حداکثر چهار لینک به چهار صفحه متفاوت بدهید. این عدد با تقلیل به ۳ بسیار قابل اعتمادتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: لندینگ پیج یا صفحه فرود (Landing Page) چیست؟

لینک سازی داخلی چه تاثیری بر سئو وب سایت دارد؟

انکر تکست برای لینک داخلی (Anchor Text)

  • انکر تکست در لینک سازی داخلی: Anchor یک متن است که در یک لینک به شکل عنوان استفاده می شود. نحوه صحیح انتخاب انکر تکست بسیار ساده است. کافی است لیست صفحات فرود + کلمات کلیدی هدف را داشته باشید. کلمات کلیدی هدف و یا به صورت ترکیبی از کلمات کلیدی هدف با کلمات مرتبط دیگر همان کلماتی هستند که باید به صفحات متناظر آنها در جدول لینک شوند.
  • استایل متن Anchor: توجه داشته باشید برای کلماتی که لینک می شوند، از رنگ دیگری استفاده کنید. گوگل همیشه از پنهان کاری بیزار بوده و هست. کافی است کلماتی که لینک می کنید، ترجیحا bold و به رنگ دیگری باشند، تا کاربر به راحتی متوجه لینکی که درون متن گذاشتید شود.

بیشتر بخوانید: اهمیت انکرتکست (Anchor Text) و تاثیر آن بر لینک سازی

اهمیت لینک سازی داخلی

بهینه سازی لینک های داخلی نه‌ تنها به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا شانس بازدید از سایر صفحات سایت شما در جهت رفع نیازهای خود را داشته باشند؛ همچنین می‌توانند به چگونگی حرکت خزندگان موتورهای جست و جو در صفحات سایت شما و دسته‌بندی آن‌ها نقش موثری را ایفا کنند. پس به شکل خلاصه لینک داخلی باعث بهبود ایندکس شدن آدرس های وبسایت شما در نتایج می‌شود.

بک لینک چیست؟

بسیاری از سایت های فروش بک لینک با ثبت دوباره دامنه های منقضی شده دارای اعتبار، پکیج های فروش بک لینک خود را بیشتر می کنند ولی این نوع از سایت ها و به خصوص لینک سازی خارجی آن ها به راحتی برای گوگل قابل شناسایی هستند و بجز ضرر چیزی برای سایت شما نخواهد داشت! البته ابن فقط یکی از عوامل کیفیت پایین بک لینک هاست و در هنگام خرید باید به مواردی مانند اعتبار دامنه، عمر وب سایت، تعداد لینک های خروجی و … نیز توجه کنید.

بک لینک چیست؟

انواع بک لینک

  • لینک های مخفی: لینک های سفیدی که در یک زمینه سفید حضور دارند از دید بیننده پنهان هستند اما خزشگرها آنها را تشخیص می دهند. این کار را انجام ندهید. این تاکتیک قدیمی است و در حال حاضر خطرناک هستند. موتور جستجو گوگل بسیار هوشمند شده و این موارد را تشخیص می دهد.
  • لینک های دایرکتوری کم کیفیت: لینک ها و نوشته هایی به طور متمادی بارگذاری می شدند دیگر تاثیرگذار نیست و نباید مورد استفاده قرار بگیره. اعتقاد همه خبرگان سئو اینکه یک دایرکتوری خوب به راحتی و رایگان لینک شما را در سایت خودش اضافه نمی کنه!
  • لینک های قسمت کامنت با متن خاص: حتما باید از این مورد هم دوری کنید. مانند مابقی موارد، این مورد هم فقط باعث اسپم شدن سایت شما می شه، در دراز مدت به شما کمکی نمی کنه و در کل ارزشی برای وبسایت نداره. پس مانند مابقی نبایدهای دیگر این را هم استفاده نکنید.
  • ابزارهای خودکار: از این ابزارها برای تولید بک لینک در وبلاگ های مختلف استفاده می شود. یکی از این ابزارها ScrapeBox است که در وبلاگ ها لینک هایی را در کامنت ها ایجاد می کند. البته نمونه های داخلی برای سیستم های بلاگدهی فارسی نیز بسیار وجود دارد. سعی کنید به هیچ عنوان این مورد را به کار نبرید.
  • راه اندازی شبکه لینک دهی خصوصی: بسیاری از فعالان در زمینه سئو به اشتباه تصور می کنند این عمل که تعدادی وبلاگ راه اندازی کنند و از آن ها به وب سایت خودشان لینک بدهند، باعث بهبود جایگاه آن سایت در گوگل می شود. ولی این جاست که شما واقعا دچار مشکل خواهند شد. در صورتی که گوگل این حرکت شما را شناسایی کند که احتمال این اتفاق کم نیست، وب سایت شما هم دچار جریمه خواهد شد و هم ممکن از ایندکس حذف شود. این حرکت کاملا اسپم شنامه شده و پیشنهاد می کنیم که از آن استفاده نکنید.

نبایدهای لینک سازی

  • استفاده از متن خاصی برای تمام لینک ها: این موضوع اسپم به نظر می رسد و بسیاری از خبرگان دنیای وب در کنفرانس ها و جلسات خود اعلام کرده اند که باید این روش را کنار گذاشت. سایت ها باید به صفحاتی لینک بزنند که بیشتر به موضوع آن صفحه مربوط می شود. این روش طبیعی تر خواهد بود.
  • استفاده بیش از اندازه از لینک ها: لینک سازی بیش از حد، از جمله مواردی محسوب می شود که توجه گوگل را نسبت به خود جلب می کند و از موارد Over SEO به شمار می رود. سعی کنید به اندازه و در جایی که واقعا نیاز دارید از لینک ها استفاده کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06