روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

در این مقاله می خوانید:

یکی از واژه هایی که مدیران سایت ها و متخصصان سئو همواره با آن سر و کار دارند، اصطلاح CTR یا افزایش نرخ کلیک سایت است. با ما همراه باشید تا روش های بهینه افزایش CTR سایت بیشتر آشنا شویم.

رتبه بندی و افزایش یا کاهش رتبه سایت در گرو نظارت و نگاهی است که الگوریتم های گوگل به سایت شما دارند. اگر می خواهید سئو سایت را تقویت کنید؛ در مقایسه با رقبای خود جایگاه بهتری در موتورهای جستجو داشته باشید، یکی از نکات مهم بررسی CTR یا همان افزایش نرخ کلیک سایت است.

در سایت کلیک اول مقاله ای با عنوان الگوریتم رنک برین منتشر شده که در آن به اهمیت CTR (نرخ کلیک) پرداخت شده است. در این مقاله نیز همراه ما باشید. ابتدا به نرخ کلیک (CTR) چیست؟ می پردازیم. سپس به روش های افزایش نرخ کلیک  که از موارد بسیار مهم در افزایش ورودی از گوگل به شمار می رود، خواهیم پرداخت.

نرخ کلیک چیست؟

CTR ترکیب سه عبارت Click Through Rate است و نزدیک ترین ترجمه ای که برای آن می توان نوشت این است: نرخ کلیک.

زمانی که کاربران در موتور جستجو (که این جا منظور موتور جستجوی گوگل است.) عبارت یا کلمه را جستجو می کند با لیستی از لینک سایت های متفاوت روبرو می شود که در این مرحله همان اتفاق (impression) یا مشاهده است. یعنی سایت در لیست نتایج صفحه اول گوگل دیده شده است؛ اما زمانی که کاربر یکی از سایت ها را انتخاب می کند و روی آن کلیک می کند، خیلی مهم است. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران هستند که پس از مشاهده سایت روی لینک سایت شما کلیک می کنند.

فرمول مختص نرخ کلیک

تعداد کلیک کاربران روی لینک سایت تقسیم بر تعداد نمایش لینک سایتتان به کاربر فرمول تعریف شده برای فهمیدن نرخ کلیک سایت است: نسبت تعداد کلیک به کل نمایش ضربدر 100

CTR = click/impression * 100

تفاوت نرخ کلیک کلمات

در سایت ها با حوزه های کاری متفاوت از کلمات کلیدی متفاوت و البته تحقیق شده که به آن سئو محتوا گفته می شود، استفاده می شود. دلیل اهمیت استفاده از کلمات کلیدی متفاوت، کلمات کلیدی مشابه همچنین هم خانواده (LSI) این است که کاربران ممکن است هنگام جستجو از کلمات متفاوت یا عبارات طولانی استفاده کنند. یکی از مواردی که با استفاده از نرم افزار آنلاین سرچ کنسول بررسی می شود نرخ کلیک سایت و نرخ کلیک کلمات متفاوت است. که در بلاگ کلیک اول استفاده و منتشر شده است. برای مثال کلمه طراحی سایت؛ دارای نرخ کلیک 20 درصدی ولی کلمه طراحی سایت وردپرس دارای نرخ کلیک 15 درصد یا 10 درصد است.

برای اطلاع از نرخ کلیک سایت از قسمت Performance سرچ کنسول استفاده کنید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

نرخ کلیک یا CTR - کلیک اول

Impression چیست؟

Impression (مشاهده) نشان دهنده این است که لینک سایت شما در نتایج اول تا دهم صفحه اول موتور جستجوی گوگل قرار دارد. حضور سایت و همچنین نقشه سایت (SiteMap)، در نتایج جستجو یعنی همان impression یا مشاهده شدن سایت.

بیشتر بخوانید: نقشه سایت چیست؟ آموزش قدم به قدم ساخت سایت مپ

زمانی که کاربر کلمه یا عبارتی را جستجو می کند، لیستی از سایت ها در صفحه اول گوگل و صفحات دیگر گوگل قرار دارد. فقط زمانی که کاربر وارد صفحه دوم گوگل شود، لینک سایت مشاهده می شود. ولی اگر وارد صفحه دوم نشود چی؟ شما حتی جزء سایت های اول صفحه دوم باشید؛ impression محسوب نمی شود.

اهمیت میزان جستجوی کلمات

هر تولید کننده محتوا پیش از شروع به نگارش مقاله به سراغ تحقیق کلمات کلیدی می رود تا محتوای سئو شده ای را در سایت یا صفحات اجتماعی منتشر کند. مهم تر از آن، یکی از دغدغه های مهم هر سئو کار و کارشناس محتوا استفاده و به کار گیری کلمات کلیدی مهم و کاربردی است. ابزارهای زیادی برای یافتن کلمات کلیدی پر طرفدار (که زیاد توسط کاربر سرچ می شود) یا مجموعه ای از کلمات کلیدی هم خانواده و مشابه وجود دارد؛ از جمله نرم افزارهای آنلاین keyword planner ،key finder؛ اما این نرم افزارها عدد مشخصی که نشان دهنده میزان جستجو باشد را نشان نمی دهند.

بیشتر بخوانید: معرفی ابزارهای حرفه ای برای پیدا کردن کلمه کلیدی

زمانی که پس از راه اندازی سایت و انتشار محتوا در سایت، با یک عبارت یا کلمه هدف، که بیشترین چگالی را در بین کلمات کلیدی سایت دارد؛ در نتایج صفحه اول گوگل دیده شویم می توانیم آمار نزدیک تری از میزان دیده شدن (impression) قابل مشاهده و تحلیل داشته باشیم.

پس از این که آمار نسبتا بهتر و مشخص تری از طریق Impression پیدا کردید، شانس بهتری برای فهمیدن عبارات و کلمات کلیدی و در نهایت روش بهتری برای تولید محتوای تخصصی و بهتر برای رسیدن به صفحه اول گوگل خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density چیست و چگونه محاسبه می شود؟

تاثیر CTR در رتبه سایت

یکی از معیارهای مهم که برای رتبه بندی سایت، نرخ کلیک سایت است. بیشترین نرخ کلیک در بین سایت های صفحه اول مربوط به اولین سایت است.

طبق آمار و تحقیقاتی که مجموعه ای از سایت های معتبر و مطرح در جهان که از کلمات و عبارات کلیدی متفاوتی در آن ها استفاده شده است، انجام داده اند؛ نشان می دهد که بیشترین میزان نرخ کلیک در صفحه دسکتاپ به میزان 32 درصد و با استفاده از صفحه موبایل 24 درصد است.

اعداد به دست آمده بر اساس یک میانگین جهانی است و یک عدد کلی نیست؛ ممکن است زمان بررسی نرخ کلیک سایت متوجه شوید که نرخ کلیک سایتی که نتیجه اول گوگل است 80 درصد است.

روش های افزایش نرخ کلیک - کلیک اول

روش های افزایش نرخ کلیک (افزایش CTR)

در سطرهای بالا گفته شد که در بین لینک سایت هایی که در صفحه اول گوگل نمایش داده می شود کاربر در عرض چند ثانیه تصمیم می گیرد که روی لینک سایت کلیک کند به منظور این که کاربر سایت شما را انتخاب کند روش ها و اقداماتی وجود دارد که می تواند کمک کننده و مفید باشد، منجر به بهینه سازی نرخ تبدیل نیز خواهند شد؛ از جمله:

  • عنوان صفحه جذاب و کاربردی
  • توضیحات متای مناسب و مفید
  • ایجاد سیستم امتیاز دهی
  • سوالات متداول

بیشتر بخوانید: بهینه سازی نرخ تبدیل چیست و چرا داده ها در آن اهمیت دارد؟

قدم اول – عنوان صفحه جذاب و کاربردی

یکی از مهم ترین تگ هایی که از نظر سئوکاران برای بهینه سازی سایت مهم و مثمر ثمر است، استفاده صحیح از عناوین جذاب و کاربردی در صفحه است. تگ عنوان (Title) در زبان برنامه نویسی HTML در هدر (header) قرار دارد؛ همچنین تعیین کننده جایگاه عنوان صفحه سایت است. به تجربه برخی از سئوکاران میزان فضای منتخبی که برای نوشتن عنوان در سایت و البته برای نمایش داده شدن در صفحه نمایش مجاز است، تعداد 70 کاراکتر می باشد. به همین دلیل می توانید از این فضای کافی برای نوشتن عنوان جذاب و مفید برای کاربر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تیترهای جذاب برای سایت که مخاطب جذب می کند

در ادامه مقاله انواع روش های نگارش عناوین جذاب را آموزش می دهیم:

1- نام شرکت و برند خود را در ابتدای عنوان قرار دهید.

برخی از کسب و کارها به دنبال برند سازی و ایجاد آگاهی برای کاربران و مشتریان از طریق برندسازی برای کسب و کار خود هستند. به همین منظور پیشنهاد می شود، نام شرکت یا برند خود را در ابتدای عنوان قرار دهند. برای رسیدگی به سئو صفحات داخلی، در عناوین صفحات داخلی سایت، نام برند را در انتهای جمله بگذارید؛ همچنین در ابتدای جمله از عناوین مهم دیگر که مرتبط با موضوع صفحه داخلی است، بنویسید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل و اصولی انتخاب برند

2- استفاده از کلمات کلیدی در ابتدای عنوان صفحه

استفاده از کلمات کلیدی در عنوان نه تنها باعث جذب کاربران و افزایش نرخ کلیک می شود، بلکه موتور جستجو به سایت هایی که از کلمات کلیدی در ابتدای عنوان استفاده کرده اند، اهمیت بیشتری می دهد. با اولویت بیشتر این گونه سایت ها را به کاربران نمایش می دهد. اهمیت افزایش نرخ کلیک به این علت است که، باعث افزایش رتبه سایت و بالا آمدن آن در موتور جستجو می شود.

بیشتر بخوانید: آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی برای وبسایت

3- استفاده از اعداد در عنوان اصلی

بسیاری از افراد برای مطالعه و کلیک کردن روی لینک سایت ترجیح می دهند که تعداد مشخصی از روش ها، راه کارها، و مشخصات را مشاهده کنند و سپس روی سایت کلیک کنند. استفاده از اعداد ذهن مخاطب و کاربر را برای خواندن مقاله آماده تر می کند.

4- استفاده از خط عمودی در عنوان (|)

در تولید محتوای سئو شده در سایت یکی از موارد مهم، استفاده از کلمات هم خانواده و مشابه با کلمه کلیدی اصلی سایت است. به این منظور پیشنهاد می شود برای جذابیت عنوان و جدا کردن کلمه کلیدی اصلی، از کلمات هم خانواده و از خط عمودی جداکننده استفاده کنید.

5- عنوان تکراری ننویسید.

وب مستر گوگل به سایت هایی که از عنوان های تکراری در سایت خود استفاده کرده اند، تذکر و اخطار می دهد. اگر سایت شما به گونه ای طراحی شده است که دارای صفحات زیادی است؛ برای نوشتن عنوان صفحه، در نگارش عناوین صفحه برای صفحات مهم، صفحات اول و دوم سایت از عناوین تکراری استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: چگونه برای تولید محتوا موضوعات مختلف انتخاب کنیم که تکراری نباشد؟

6- استفاده از عنوان مرتبط با موضوع اصلی سایت

زمانی که کاربر سایتی را برای کلیک کردن انتخاب می کند، دقت و توجه می کند که آیا عنوانی که نوشته شده است همان موضوعی است که به دنبال آن بوده است؟ زمانی که کاربر وارد سایت می شود، انتظار دارد محتوایی که مطالعه می کند، همان چیزی باشد که در عنوان مطرح شده است. در صورتی که مرتبط نباشد، سریعا از سایت خارج می شود و همین امر باعث افزایش نرخ پرش (Bounce Rate) می شود.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

7- استفاده از کلمات منحصر به فرد

کلمات کلیدی روبرو می تواند باعث افزایش بازدید از سایت و افزایش نرخ کلیک شود: بهترین، رایگان، قدم به قدم، آموزش آسان، همین امروز، هم اکنون.

عنوان جذاب - کلیک اول

قدم دوم – توضیحات متای مناسب و مفید

متا توضیحاتی است که در زیر عنوان، هنگام جستجو و پس از نمایش صفحه اول نتایج جستجو به کاربر نمایش داده می شود. توضیحات متا خلاصه ای از مطالبی است که کاربر در سایت خواهد خواند. تعداد کاراکترهای مجاز برای نوشتن توضحیات متا 168 کاراکتر است. شما به عنوان کارشناس تولید محتوا یا مدیر سایت محتوایی با تعداد 168 کاراکتر در سایت منتشر می کنید؛ البته با توجه به این که کاربر چه عبارتی را جستجو کرده است، طول توضیحات متایی که مشاهده می کنید، ممکن است کوتاه تر یا بلندتر باشد. برای نوشتن توضیحات متا سعی کنید از عبارات جذاب و کاربردی که برای کاربر مفید باشد، موجب ترغیب کاربر برای کلیک بر آدرس سایت و مطالعه کامل مطلب شود و هر چقدر عنوان جذاب تر باشه کمک بیشتری به بالا نگهداشتن سایت در نتایج گوگل میکند.

بیشتر بخوانید: توضیحات متا (Meta Description) چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

قدم سوم – استفاده از نشانه گذاری استاندارد (schema)

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است، پس از جستجو مشاهده کرده اید که اطلاعات زیادی در کنار سایت به شما نمایش داده می شود. یکی از نشانه گذاری معروف و استاندارد سیستم امتیاز دهی به سایت، مانند ستاره هایی در کنار سایت نمایش داده می شود از این نوع هستند. استفاده از این نشانه گذاری و سیستم امتیاز دهی باعث جلب توجه و البته رضایت کاربر و افزایش نرخ کلیک (CTR) می شود.

بیشتر بخوانید: Schema Markup چیست؟ چگونه می توان آن را به سایت اضافه کرد؟

قدم چهارم – سوالات متداول (FAQ)

کدهای (schema) دیگری که می تواند در افزایش نرخ کلیک شما بسیار موثر باشد، نمایش سوالات متداول در نتایج گوگل است. شما به کمک این کدها می توانید سایت خود را در نتایج گوگل به شکل ویژه ای به کاربر نمایش داده و احتمال کلیک وی را بالاتر ببرید. این فعالیت مستقیما در افزایش بازدید سایت شما موثر است.

تاثیر CTR بر سئو (بهینه سازی) سایت

بسیاری از سئوکاران که با هدف سئو و بهینه سازی سایت اقداماتی را انجام می دهند، عقیده دارند که افزایش نرخ کلیک سایت، تاثیر مستقیم و به سزایی در افزایش رتبه سایت دارد. دقیقا به همین منظور است که سئوکاران، مدیران سایت و کارشناس تولید محتوا با ارائه راهکارهایی که متناسب با قواعد و قوانین موتورهای جستجو است، مانند تولید محتوای سئو شده، بررسی و استفاده از اصول لینک سازی داخلی و خارجی سعی در افزایش رتبه سایت دارند.

تصور کنید شما در بین نتایج سوم و چهارم جستجو هستید؛ زمانی که نرخ کلیک سایت شما در مقایسه با جایگاهی که دارید بالاتر و بهتر باشد، گوگل بر اساس الگوریتم رنک برین جایگاه سایت را بهبود می دهد. این الگوریتم احتمال افزایش رتبه سایت و رسیدن به جایگاه اول و دوم در نتایج جستجو افزایش می یابد.

زمانی که شما رتبه 3 گوگل را داشته باشید، تعداد بازدید کنندگان سایت احتمالا عددی حدود 9 درصد هستند. اما وقتی که از عنوان جذاب برای تگ هدینگ استفاده کنید، می توانید تعداد بازدید کنندگان را تا حداقل 15 درصد افزایش دهید. با این کار آن ها را ترغیب می کنید تا روی لینک سایت شما کلیک کنند.

بیشتر بخوانید: روش استفاده از تگ های Heading در تولید محتوا

تاثیر CTR در سئو - کلیک اول

استفاده از ربات برای افزایش CTR

همان طور که گفته شد افزایش نرخ کلیک تاثیر مستقیم روی افزایش رتبه و افزایش بهبود سئو سایت دارد. به همین دلیل برخی از سئوکاران تصمیم می گیرند تا از ربات هایی برای بهبود سئو سایت و رتبه آن استفاده کنند؛ تا در زمان های متفاوت و با IP های مختلف عبارت مورد نظر سایت شما را جستجو کنند و روی سایت کلیک کنند. تا با این عمل، به مرور نرخ کلیک سایت افزایش یابد.

باید دقت داشته باشیم که گوگل کاربر محور است و تنها به دنبال این است که کاربران به بهترین نتایج دست یابند. نه تنها استفاده از ربات تاثیری بر رتبه سایت و بهبود وضعیت سئو ندارد، بلکه نتیجه عکس به همراه دارد و باعث جریمه سایت و از دست دادن جایگاه فعلی سایت می گردد؛ چون تعریف اطلاعاتی مانند سوابق اکانت گوگل، جستجوهای قبلی، و محل جغرافیایی برای ربات ها قابل انجام نیست. در سیستم هوشمند کلیک اول، با ارائه بازدیدهایی که توسط کاربران واقعی و در داخل مرورگر انجام می پذیرد منجر به رشد ارگانیک می شود.

بیشتر بخوانید: دلایل پنالتی شدن سایت توسط گوگل

سخن پایانی

یکی از پارامترهای مهمی که برای بهبود وضعیت سایت مهم و حتی ضروری است، افزایش نرخ کلیک (CTR) است. که با استفاده از روش هایی که در مقاله به آن پرداخته شد می توانید در مرحله اول باعث افزایش جذب کاربران و بازدید کنندگان شوید. در ادامه نیز باعث افزایش نرخ کلیک و در نهایت باعث بهبود رتبه و جایگاه سایت شوید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06