معرفی الگوریتم رنک برین (Rank Brain) گوگل

معرفی الگوریتم رنک برین (Rank Brain) گوگل

در این مقاله می خوانید:

در ادامه معرفی الگوریتم های مهم گوگل برای رتبه دهی به سایت ها، این بار نوبت به یکی از مهمترین الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل یعنی الگوریتم رنک برین (Rank brain) رسیده است. با کلیک اول همراه باشید.

اما پیش از آن که در مورد الگوریتم رنک برین (Rank Brain) صحبت کنیم، بیاید کمی با موتور جستجوی گوگل آشنا شویم.

معرفی موتور جستجوی گوگل

به نظر می­ رسد برای شروع باید معرفی کنم که پشت اتفاقات به ظاهر ساده موتور جستجوی گوگل چه اتفاقاتی در جریان هست. درسال 1998 موتور جستجوی گوگل اولین بار توسط Laryy page و Sergay Brain راه اندازی شد که هدف از راه اندازی موتور جستجو دسترسی راحت و فراگیر برای کاربران بود تا در هرجای دنیا که هستند به صورت سریع و جامع اطلاعاتی را دریافت کنند.

موتور جستجوی گوگل تا سال 2001 یک جستجوگر ساده بود که به سختی از برخی از امکانات جانبی پشتیبانی می­ کرد. اما با راه اندازی و بعد معرفی الگوریتم­ های به روز موتور جستجو، هم کار کاربران برای جستجو راحت­ تر شد و هم مدیریت و بررسی سایت­ ها برای شرکت گوگل امکان­ پذیرتر گشت. این پیشرفت و بروز رسانی الگوریتم ­های گوگل تا جایی ادامه پیدا کرده است که افراد برای دستیابی سریع­تر به سوالات خود سراغ اولین منبع دسترسی راحت یعنی “گوگل” می­روند.

شناخت الگوریتم ­های گوگل در نگاه اول شاید ضروری و مهم به نظر نرسد. اما اگر قصد پیشرفت در دنیای جذاب اینترنت، طراحی سایت و همچنین سئو و بهینه سازی سایت را دارید، مطالعه در مورد عملکرد الگوریتم ­ها ضروری است.

در طی جستجو مواقعی بود کاربر به هدف مورد نظری که در مورد آن جستجو می ­کرد، نمی­ رسید و این به دلیل گوگل زبان کاربر را درک نمی ­کرد و منظور او را متوجه نمی­ شد و این دلیلی بود برای طراحی و پیاده سازی الگوریتم­ های جدید که کار جستجو را آسان­ تر می­ کرد.

معرفی موتور جستجوی گوگل

معرفی الگوریتم رنک برین گوگل

همان­ طور که در بالا توضیح دادم، الگوریتم ­های گوگل به صورت مداوم بروز رسانی می­ شوند که این بروزرسانی­ ها به دلیل توجه به نیاز و جستجوی کاربران است. یکی از الگوریتم ­هایی که عملکرد موتور جستجوی گوگل را دستخوش تغییرات کرده است، Rank Brain ­­ است.

با معرفی رنک برین، پای مفهوم جذاب هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به موتور جستجوی گوگل باز شد.

و شاید این به دلیل است که برخی رنک برین را به عنوان الگوریتم نمی­ شناسند. چرا که عملکرد آن براساس یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است. اما این نکته را باید در نظر داشت که رنک برین مرتبط­ ترین نتایج را به گوگل می­ سپارد و باید گفت: “رنک برین رهبری الگوریتم­ های موتور جستجو را بر عهده دارد.”

این الگوریتم در سال 2015 معرفی شد و رسما شروع به کار کرد و جایگاه سایت­ ها را در نتایج گوگل تحت تاثیر قرار داد.

ارتباط هوش مصنوعی با Rank Brain

اگر بخواهم به زبان ساده هوش مصنوعی را معرفی کنم باید بگویم هوش مصنوعی واسطه ­گری است که از طریق آن یک سیستم و دستگاه می­ تواند رفتارهایی مانند انسان را از خود نشان دهد. عملکرد رنک برین نیز در موتور جستجوی گوگل همانند کارکرد و استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است که به الگوریتم رنک برین این امکان را داده که مفاهیم را بفهمد و در شرایط مختلف و در جستجوهای متفاوت کاربران مانند انسان تفکر کرده و جستجوهای کاربر را به خاطر سپرده، اطلاعات جامع را پردازش کند و بهترین جواب و نتیجه را بر اساس منظور مدنظر کاربر نمایش دهد.

در اینجاست که کار اصلی و عملکرد مهم رنک برین معرفی و مشخص می ­شود و رفتار کاربر را بررسی می­ کند. کاربران مختلف هنگام جستجو در گوگل رفتارهای متفاوتی دارند، از جمله:

  1. روی کدام سایت کلیک کرده اند.
  2. Time on Site: مدت زمانی که در سایت مانده اند.
  3. مدل اسکرول کردن و خواندن مطالب داخل صفحه.

بر اساس این رفتار که در حافظه الگوریتم رنک برین ذخیره شده  جستجوهای بعدی کاربران جدید و نتایج آن بروز رسانی شده خواهد بود.

رفتار الگوریتم رنک برین با سایر الگوریتم ­های گوگل

الگوریتم رنک برین به دلیل این­که بر اساس رفتار کاربران مختلف به صورت کلی بر سایت­ ها می ­نگرد، این اختیار را به خود می­ دهد تا در سایر الگوریتم­ های گوگل نیز تا حدودی تغییرات ایجاد کند. این تغییرات بر اساس کلمات کلیدی که جستجو شده است تحت تاثیر پارامترهای زیر قرار می گیرد.

  1. تاریخ ارائه و انتشار محتوا در سایت
  2. تعداد کلمات ارائه شده در محتوا
  3. ارزش و اعتبار بک لینک­ های سایت (توضیحات کامل در این مورد در مقاله چگونه متوجه شویم چه سایت­ هایی به ما لینک داده اند، نوشته شده است.)
  4. اعتبار دامنه سایت
  5. رفتار کاربران مختلف در گذشته

الگوریتم رنک برین و کلمات کلیدی

الگوریتم رنک برین و کلمات کلیدی

شاید اکنون برای شما این سوال پیش آمده باشد که محتوای سایت توسط الگوریتم پاندا بررسی و آنالیز می ­شود. پس دلیل ذکر الگوریتم رنک برین در اینجا چیست؟

گریزی می­زنم به بحث جذاب تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی. شاید شنیده باشید که در هر حوزه و صنعت و برای پرداختن به آن نیاز به انتخاب کلمات کلیدی همان حوزه است. اما مشکل این­جاست که جستجوی همه کاربران در حوزه­ های مختلف یکسان نیست و همه حتی با یک نگارش و لحن جستجو نمی­ کنند. اما همان­ گونه در ابتدای این مقاله به آن پرداخته شد، الگوریتم رنک برین نتایج را بر اساس جستجوی کاربران مختلف آنالیز کرده و نمایش می­ دهد.

یکی از بهترین الگوریتم ­هایی که به ظرافت جستجوی کلمات، اصلاحات و حتی اشتباهات کاربران موقع جستجو و همچنین استفاده از کلمات مترادف و متضاد می­ پردازد، الگوریتم رنک برین است.

میزان دقت و عملکرد بدین صورت است که حتی اگر با کلمات و عبارات جدید روبرو شود، با برگشتن و مرور جستجوهای گذشته کاربران می­ تواند تشخیص دهد که عبارت یا کلمه با کدام کلمه و جستجو در گذشته یکسان است و نتیجه را بر این اساس فاکتور کرده و در اختیار گوگل قرار می­ دهد.

برای مثال در گذشته اگر کسی جستجو می ­کرد “آموزش گام به گام برنامه­ نویسی جاوا”، الگوریتم­ های گوگل تک تک کلمات نوشته شده در عبارات را به صورت تک تک جستجو می­ کرد. اما به لطف پیاده­ سازی الگوریتم رنک برین و تلفیق آن با هوش مصنوعی، نتایج براساس مفاهیم آنالیز و نشان داده می­ شود. همان­گونه که یک انسان در زمان مواجه شدن با یک سوال صریح و دقیق به همان سوال جواب می­ دهد.

به طور خلاصه باید گفت الگوریتم دو وظیفه مشخص دارد.

  1. شناخت و درک کلمات کلیدی جستجو شده
  2. بررسی رفتار کاربران که مشخص کننده میزان رضایت آن ­ها از سایت است (این وظیفه از طریق بررسی و آنالیز زمان ماندگاری کاربر در سایت و نحوه اسکرول کردن و گشتن در صفحات سایت مشخص و تعیین می­شود.)

ارتباط رضایت­ مندی کاربران با Rank Brain

تا این­جا فکر می­ کنم از نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین و تاثیر پذیری آن از رفتار کاربران مطلع شدید. پس بریم سراغ بررسی رتبه بندی سایت­ هایی که از فیلتر الگوریتم رنک برین عبور کردند. رتبه بندی سایت­ ها نشات گرفته از رفتار کاربران است. اما تاکنون فکر کرده اید این تاثیرپذیری تا چه زمانی روی رتبه بندی سایت اثرگذار است؟

الگوریتم رنک برین چگونه متوجه می­ شود که رتبه بندی جدید مفیدتر و بهتر بوده است؟

باید کفت الگوریتم رنک برین پس از رتبه ­بندی جدید صفحات بیکار نمی­ نشیند و پس از آن هم رفتار کاربران با رتبه­ بندی­ های جدید را بررسی و آنالیز می ­کند، یعنی به طور خلاصه باید گفت این الگوریتم به صورت مداوم صفحات سایت­ ها و رفتار کاربران را زیر نظر دارد.

پارامترهایی که الگوریتم رنک­ برین به آن­ ها توجه دارد عبارت اند از:

  • Bounce Rate: نرخ پرش همان فاکتور مهم و تاثیرگذاری است که الگوریتم رنک برین براساس آن میزان رضایت یا عدم رضایت کاربران را متوجه می­شود. نرخ پرش درصد افرادی است که وارد سایت می­ شوند و پس از چند ثانیه و بدون اسکرول کردن صفحه از آن خارج می ­شوند.
  • Dwell Time: این پارامتر نشان­ دهنده مدت زمانی است که کاربر بعد از دیدن سایت صبر می­ کند تا دوباره ­به نتایج اولیه گوگل برگردد. این پارامتر صرفا برای بررسی رفت و برگشت کاربر به موتور جستجوی گوگل است.
  • CTR – نرخ کلیک: این پارامتر که معمولا به صورت درصد بیان می ­شود، نشان دهنده نسبت دیده شدن سایت به کلیک کاربران روی سایت است. برای افزایش نرخ کلیک هم نگران نباشید. یک راه حل کارآمد و همه جا به نام استفاده از عناوین جذاب همراه با لحن صمیمی است که کاربر زمان مشاهده عنوان جذاب ترغیب به خواندن و کلیک کردن روی لینک سایت شده و باعث افزایش ورودی گوگل می شود.
  • توجه به لینک ­سازی در سایت: چیزی که در این قسمت برای موتور جستجوی گوگل مهم است، استفاده از کلمات مرتبط با محتوای اصلی سایت که در واقع همان مفهوم گرایی است، می­ باشد. من همیشه معتقد هستم کسی که تا این قسمت از مقاله را می­ خواند، تصمیم مهمی برای ادامه موفقیت در مدیریت سایت و حتی  مدیریت محتوا دارد. پس حتما با عبارت انکر تکست آشنا هستید. Anchor Text همان کلمه یا عبارتی است که برای لینک دادن از آن استفاده می­شود تا کاربر هنگام حرکت موس و انتخاب آن مطلب جدیدی را مطالعه خواهد کرد.اهمیت توجه و چگونگی استفاده از انکرتکست در این است که از عبارات با مفهوم یکسان و مرتبط استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

رضایت کاربران از الگوریتم Rank Brain

دوستی الگوریتم رنک برین با کلمات کلیدی

حدس می ­زنم تا این­جا متوجه شده اید که تمرکز الگوریتم رنک برین روی مفهوم کلمه و عبارت است نه صرفا نوجه به کوتاه یا بلند بودن کلمه کلیدی. پس استفاده از آن در عنوان (تیتر) سایت عملا بی تاثیر است. راه حل معجزه آسا برای نوشتن عناوین استفاده از عباراتی با طول متوسط است، می ­دانید چرا؟ دلیل اهمیت این­گونه نوشتن رقابت کم و نزدیک بودن به حس و نیاز مخاطب و کاربر است.

بیشتر بخوانید: آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی برای وب سایت

سخن پایانی

با هوشمند شدن موتور جستجوی گوگل به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، کار جستجو برای کاربران آن قدر سریع و ساده فراهم شده است که لازم به وارد کردن کلمات کلیدی نیست و می­ توانید با وارد کردن کلمات هم­ خانواده و هم معنی هم به دنبال رفع نیاز خود باشید. این کار سریع و راحت از طریق پیاده سازی الگوریتم رنک برین فراهم شده است. چرا که تمرکز و نوع عملکرد این الگوریتم بر روی مفاهیم کلمات است.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06