چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density چیست و چگونه محاسبه می شود؟

چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density چیست و چگونه محاسبه می شود؟

در این مقاله می خوانید:

ما در این مقاله قصد داریم ببینیم چگالی کلمات کلیدی چیست، از چه اهمیتی برخوردار است، چه ارتباطی با Keyword stuffing دارد، و چگونه می توان آن را محاسبه کرد.

همانطور که می دانید، کلمات کلیدی، بلوک های اصلی سازنده محتوا های نوشتاری به شمار می روند. اینها معمولا عبارات جستجو شونده ای هستند که توسط مخاطب هدف، برای دسترسی به اطلاعات آنلاین استفاده می شوند. اما وقتی قصد دارید محتوای بهینه شده ای برای سئو (SEO) بنویسید، استفاده از چه تعداد کلمات کلیدی کافی است؟ چه مقدار خیلی زیاد است؟ چه مقدار خیلی کم است؟ درک مبحث چگالی کلمات کلیدی، جوابی به همه این نوع سوال های شما است. اگر دوست دارید بدانید چگالی کلمات کلیدی چیست؟ چه اهمیتی دارد? چگونه محاسبه می شود و… تا انتها با ما همراه باشید.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

نویسندگان محتوا، از یک کلمه‎ی کلیدی خاص به عنوان نقطه تمرکز نوشته خود استفاده می کنند و محتوایی را تالیف می کنند که با آن کلمه هماهنگ باشد. چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density، به تعداد دفعاتی که این کلمه کلیدی خاص در یک صفحه از محتوای نوشتاری استفاده می شود، اطلاق می شود.

این چگالی معمولا به صورت درصدی از تعداد کل کلمات آن صفحه بیان می شود. اما در شرایط تغییر یافته، این اصطلاح می تواند به عنوان تعداد کل کلمات کلیدی به علاوه کلمات کلیدی مرتبط یا ثانویه، و LSI استفاده شده در محتوا نیز به کار رود.

بیشتر بخوانید: کلمات کلیدی LSI چیست و تاثیر آن در سئوی سایت چگونه است؟

اهمیت چگالی کلمات کلیدی

به طور کلی، چگالی کلمات کلیدی به موتورهای جستجوگر و بازدیدکنندگان سایت ها کمک می کند که بفهمند محتوای یک صفحه خاص در مورد چیست. این موضوع بخشی مهم و یکی از جنبه های کلیدی بهینه سازی موتورهای جستجوگر یا سئو شناخته می شود و بر رتبه بندی سایت ها تاثیر زیادی دارد.

Keyword Stuffing چیست و چه ارتباطی یا Keyword Density دارد؟

در ده های گذشته، بازاریابان، صفحات وب سایت خود را تا جایی که می توانستند با کلمات کلیدی پر می کردند تا رتبه سایت خود را افزایش دهند. این عمل که به تکرار کلمات کلیدی یا keyword Stuffing شناخته می شود، دیگر کارایی ندارد. زیرا الگوریتم های موتورهای جستجوگر بسیار هوشمندتر و پیچیده تر شده اند.

اگر گوگل تشخیص بدهد که در محتوای شما کلمات کلیدی بسیار زیادی وجود دارد، ممکن است صفحه وب شما به عنوان یک Spam یا هرزنامه علامت گذاری شود. حتی این امکان نیز وجود دارد که برای آن جریمه دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: Keyword Stuffing چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

به مرور زمان، keyword Stuffing جای خود را به Keyword Density یا همان چگالی کلمات کلیدی داد. Keyword Density برخلاف keyword Stuffing که هدف آن تنها پر کردن مقاله از کلمات کلیدی بود، به استفاده درست و بهینه از آن توجه دارد.

Keyword stuffing

نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی

تا به اینجای مقاله راجع به مفهوم چگالی کلمات کلیدی، اهمیت آن و تفاوت آن با keyword Stuffing صحبت کردیم. اما این چگالی چگونه محاسبه می شود؟

به طور کلی محاسبه چگالی کلمات کلیدی فرمول ساده ای دارد؛ تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در یک متن استفاده شده، تقسیم بر تعداد کل کلمات به کار رفته در متن، ضربدر 100. به طور مثال اگر متن شما دارای 1000 کلمه باشد و کلمه کلیدی شما نیز در آن 10 بار استفاده شده باشد، چگالی کلمه کلیدی مورد نظر یک درصد خواهد بود.

10÷1000 = 0/001 ← 0/001×100 = 1%

این فرمول بالا فقط برای عبارات کلیدی یک کلمه ای جواب می دهد. اما توجه داشته باشید که مردم هنگام جستجو کردن در اینترنت برای پیدا کردن مطلب مورد نظرشان، فقط یک کلمه را جستجو نمی کنند. آن ها ممکن است از عباراتی استفاده کنند که حاوی بیش از یک کلمه باشد. به طور مثال کسی که به دنبال پیدا کردن بهترین تفریح گاه های سنتی شیراز است، فقط عبارت تفریح گاه را سرچ نمی کند.

عبارات کلیدی چند کلمه ای، سطح جدیدی از پیچیدگی را به موضوع چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density اضافه می کنند. این عبارات محاسباتی را که باید برای محاسبه چگالی کلمه کلیدی خود انجام دهید، تغییر می دهد. فرمول مورد نیاز در این جا به این صورت است:

KD = (KR / (TW – (KR × (NWK-1)))) × 100

KR = تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی

NWK = تعداد کلمات به کار رفته در عبارت کلیدی شما

TW = کل کلمات موجود در متن

مثالی برای محاسبه کلمه کلیدی

فرض کنید یک پست وبلاگ، دارای 2000 کلمه است. شما کلمه کلیدی اصلی را بیش از 30 بار تکرار کرده اید و آن کلمه کلیدی نیز شامل 3 کلمه است. حال بیایید چگالی کلمه کلیدی را محاسبه کنیم.

در این مثال KR برابر 30، NWK برابر 3 و TW نیز 2000 است. بر اساس فرمول، درصد چگالی کلمه کلیدی یا KD (مخفف عبارت keyword) برابر است با:

  1. KD = (30 / (2000 – (30 x (3-1)))) x 100
  2. KD = (30 / (2000 – (30 x 2))) × 100
  3. KD = (30 / (2000 – 60)) × 100
  4. KD = (30 / (1940) × 100
  5. KD = 0.0154 x 100
  6. KD = 1.54٪

بهترین درصد چگالی کلمات کلیدی در یک متن

بسیاری از کارشناسان سئو، بهینه ترین تراکم و چگالی کلمات کلیدی را 1٪ تا 3٪ درصد می دانند. از طرفی دیگر، مستندات گوگل بیان می کنند که تراکم کلمه کلیدی شما برای هر کلمه یا عبارت باید حتما کمتر از 5٪ باشد تا مقاله شما به عنوان spam شناخته نشود. در این میان شما باید خودتان تصمیم گیرنده باشید که چه میزان تکرار کلمه کلیدی برای شما مناسب است و نیاز به انجام کمی آزمون و خطا دارید. پیشنهاد ما به شما تراکم حدود 2٪ تا 3٪ است.

ابزارهای مخصوص محاسبه چگالی کلمات کلیدی

در حالی که شما می توانید به راحتی با پیدا کردن تعداد کل کلمات و کلمات کلیدی به کار رفته در هر صفحه وب سایت خود، محاسبه چگالی کلمات کلیدی را انجام دهید، با گسترش یافتن وب سایت تان و افزایش حجم صفحات، این کار به زمان و انرژی زیادی نیاز خواهد داشت. ابزارهای محاسبه چگالی کلمه کلیدی به ساده سازی این فرآیند کمک زیادی می کنند. بهترین این ابزار ها عبارت اند از:

چگالی کلمات کلیدی

ابزار اول، Keyword Density Checker

Keyword Density Checker یک ابزار رایگان تحت وب یا Web Based، برای محاسبه چگالی کلمات کلیدی است. برای کار کردن با آن به سادگی آدرس سایت و یا متن خود را در قسمت مشخص شده وارد کرده، سپس کپچای “I’m not a robot” را تکمیل کنید تا چگالی کلمه کلیدی بررسی شود. در حالی که این ابزار ساده، تجزیه و تحلیل عمیق سایر گزینه های موجود در ادامه لیست را ارائه نمی دهد، اما وسیله ای عالی برای دریافت نمایی کلی از چگالی کلمه کلیدی متن شما است.

چرا آن را پیشنهاد می کنیم؟

Keyword Density Checker شامل یک هشدار رنگی برای کلمات کلیدی دارای سطح تکرار غیر عادی بالا است. بنابراین شما به راحتی می توانید مشاهده کنید که باید کدام یک را حذف کنید.

Keyword Density Checker

ابزار دوم، SEOBook Keyword Density Analyzer

مشابه ابزار بالا، SEOBook Keyword Density Analyzer نیز یک نرم افزار تحت وب رایگان است، اما شما برای استفاده از آن نیاز به ایجاد یک حساب کاربری دارید. این ابزار همراه با ارائه گزارشی از تراکم کلمات کلیدی، همچنین به شما امکان می دهد کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کرده و داده ها را از پنج صفحه از صفحات دارای رتبه برتر با استفاده از همان کلمه کلیدی جمع آوری کنید. سپس آن ها را تجزیه و تحلیل کرده تا ببینید که چگونه کلمه کلیدی شما با آن ها مقایسه می شود.

چرا آن را پیشنهاد می کنیم؟

تحلیل گر چگالی کلمات کلیدی SEOBook به شما امکان می دهد در مقاله خود اطلاعات متا را درج کرده و کلمات اضافی متن را حذف کنید. همچنین می توانید با این ابزار حداقل طول کلمه ای برای نوشته خود تعیین کنید. این کار به شما امکان می دهد فقط از کلماتی استفاده کنید که از معیارهای شمارش کاراکتر خاصی برخوردارند.

SEOBook Keyword Density Analyzer

ابزار سوم، Copywritely Keyword Density Checker

Copywritely Keyword Density Checker، ابزاری است که کلیدواژه های برتر شما را بر اساس چگالی و کدهای رنگی متداول نشان می دهد. این ابزار کمی محدودتر از سایر ابزارهای این لیست به شمار می رود. به این دلیل که گزینه ای برای حذف کلمات اضافی و گنجاندن اطلاعات متا در اختیار شما قرار نمی دهد. اما برای شروع، ابزار بی نظیری است.

چرا آن را پیشنهاد می کنیم:

اگر به دنبال بررسی سریع تراکم کلمات کلیدی متن خود در یک نگاه کوتاه هستید، سادگی و کاربر پسند بودن نرم افزار Copywritely آن را به گزینه خوبی برای شما تبدیل می کند. توجه کنید که شما می توانید برای بررسی و تصحیح خطاهای پیشرفته تر متن، در یک حساب Copywritely ثبت نام کنید.

Copywritely Keyword Density Checker

ابزار چهارم، Semrush’s On-Page SEO Checker

نرم افزار قدرتمند Semrush’s On-Page SEO Checker، شامل یک جستجوگر چگالی کلمه کلیدی به نام “keyword phrase usage” است. این ابزار علاوه بر ارائه ارزیابی از تراکم کلمات کلیدی، شامل بررسی ها و گزارش های خودکاری از سئو، ارزیابی عناوین و ابرداده ها، ابزار جستجوی بک لینک، اسکن و… است. همچنین به شما کمک خواهد کرد چگالی کلمات کلیدی خود را با سایت های رقیب مقایسه کنید.

Semrush’s On-Page SEO Checker

ابزار پنجم، ابزار محاسبه چگالی کلمه کلیدی کلیک اول

کلیک اول نیز در بخش ابزارهای کاربردی خود، یک ابزار رایگان جهت محاسبه چگالی کلمه کلیدی در اختیار شما عزیزان قرار داده است. در این صفحه، می توانید متن و کلمه کلیدی خود را وارد کرده و با کلیک بر روی دکمه محاسبه چگالی، چگالی کلمه کلیدی خود را مشاهده کنید.

ابزار محاسبه چگالی کلمات کلیدی کلیک اول به شما کمک می کند تا درصد استفاده از کلمات کلیدی سایت خود را مشخص کرده و به شکل بهتر و ساده تری آن را بهینه سازی کنید.

سخن آخر

وقتی که صحبت از سئوی سایت یا همان بهینه سازی موتور های جستجو به وسیله متن های نوشتاری می شود، چگالی کلمات کلیدی (keyword Density) یکی از مفاهیمی است که در اکثر مواقع درک درستی از آن وجود ندارد. اگر که شما به درستی این مفهوم را درک و از آن استفاده کنید، می توانید تعادل سالمی را برای قرار دادن کلمات کلیدی در نوشته های خود حفظ کنید و از بروز keyword Stuffing نیز جلوگیری کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06