آشنایی با تکنیک های مهم در سئو داخلی

آشنایی با تکنیک های مهم در سئو داخلی

در این مقاله می خوانید:

در مقالات قبلی سایت کلیک اول، به معرفی سئو و آشنایی با موارد و پارامترهای مهمی که در سئوی داخلی و خارجی مورد توجه قرار می گیرد پرداختیم. حال در این مطلب قصد داریم تکنیک های سئو داخلی را مورد بررسی قرار دهیم.

سئو چیست؟

اما در ابتدا و پیش از آشنایی با تکنیک های سئو داخلی لازم است تا یادآوری کنیم سئو چیست؟ سئو به کلیه اقداماتی که در داخل یا خارج از سایت انجام می شود گفته می شود که این اقدامات باعث بهینه شدن سایت از نظر موتورهای جستجو می شود. این بهینه شدن باعث دیده شدن سایت، قرار گرفتن در نتایج اولیه، کسب رتبه و در نتیجه افزایش ترافیک سایت می گردد.

بیشتر بخوانید: سئو (SEO) چیست؟

سئو داخلی چیست؟

روزانه کاربران زیادی در مورد عبارات یا موضوعات مختلفی جستجو می کنند و بدیهی است که موتور جستجو نزدیک ترین و مناست ترین نتایج را به کاربر نمایش می دهد. هر چقدر که در موتورهای جستجو جایگاه بهتری داشته باشید، شانس بیشتری برای دیده شدن در نتایج جستجو خواهید داشت که این مسئله باعث افزایش ورودی گوگل سایت شما خواهد شد.

سئو داخلی که با نام SEO On-Page هم شناخته شده است، زیر مجموعه سئو کلی است و اقداماتی است که در داخل سایت انجام می شود. که این اقدامات باعث بهبود ارتباط با کاربر و بهبود ارتباط بهتر برای موتورهای جستجو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز مراحل بهبود سئوی داخلی سایت

در مقاله آموزش محتوای سئو شده به طور کامل در مورد تکنیک و نکات تولید محتوا صحبت شد و گفته شد که تولید محتوا یکی از مجموعه اقدامات سئو داخلی است. اگر بخواهیم سئو داخلی را بخش بندی کنیم، سئو داخلی به دو قسمت سئو محتوا و سئو ساختار تقسیم می شود.

سئو داخلی چیست؟

تکنیک های سئو داخلی

 

ما در ادامه این مقاله، 11 مورد را که از مهمترین تکنیک های سئو داخلی به شمار می روند ذکر خواهیم کرد و در مورد هرکدام، توضیحات کاملی ارائه خواهیم داد.

انتخاب و ثبت آدرس صفحه

زمانی که تصمیم می گیرید سایتی را طراحی و راه اندازی کنید ،می دانید که قدم اول تهیه هاست و دامین است که برای تهیه و انتخاب آن باید به سایت های معتبر و مطرح مراجعه کنید. از آن جایی که انتخاب آدرس سایت یکی از مهم ترین قسمت ها برای جلب نظر کاربر است، پیشنهاد می شود از آدرس سایت مرتبط با موضوع اصلی که در سایت می خواهید به آن بپردازید انتخاب کنید. آدرس صفحه نشان دهنده محتوای داخل سایت است که باید کوتاه، کاربردی و قابل به حافظه سپاری داشته باشد تا کاربر آن را فراموش نکند و به خاطر بسپارد.

اگر هنوز آدرس سایت را انتخاب نکرده اید ولی دامنه جستجو کلمات کلیدی را جستجو کرده اید، پیشنهاد می کنم از کلمه کلیدی اصلی در نام دامنه استفاده نکنید. برخی ها هنوز می پندارند استفاده از کلمه کلیدی در دامنه تاثیر خوبی برای کسب رتبه و جلب نظر کاربر دارد، اما طی تحقیقات و تجربیات سئو کاران و مدیران سایت، استفاده از کلمه کلیدی در دامنه تاثیر زیادی در جلب اعتماد گوگل ندارد.

اگر از سیستم مدیریت محتوا برای راه اندازی سایت استفاده می کنید، به نکات زیر دقت کنید:

  1. وردپرس آدرس های پیش فرضی را به شما پیشنهاد می کند، اما از این آدرس های پیش فرض استفاده نکنید.
  2. برای ایجاد و استفاده از تگ، کلمات کلیدی را در ابتدای تگ ها قرار دهید.
  3. در آدرس صفحه و آدرس یکتا بهتر است از کاراکترهای فارسی استفاده کنید.

انتخاب و ثبت آدرس صفحه

تگ عنوان (Title) بهینه شده

تگ عنوان مهم ترین تگ در سئو و به ویژه در سئو داخلی است. برای نوشتن تگ عنوان به نکات زیر توجه کنید:

  1. گاهی استفاده از کلمات کلیدی با تکرار زیاد هم باعث خسته شدن کاربر شده و کاربر هم متوحه می شود که از کلمات کلیدی برای جلب رضایت گوگل و کسب رتبه نوشته اید نه برای رضایت و مفید بودن برای کاربر. پس بهتر است به جای تکرار زیاد کلمات کلیدی در تگ عنوان، از کلمات مشابه، هم معنی و هم خانواده با کلمه کلیدی استفاده کنید. الگوریتم های گوگل متوجه معنی و ارتبط بین این کلمات می شوند و نیازی نیست در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی کنید.
  2. از عناوین تکراری استفاده نکنید. استفاده از عناوین تکراری، به عنوان تکراری بودن محتوا برای کاربر تلقی می شود و از آن جا سلیقه و نظر همه کاربران مشابه با هم نیست،بسیاری از کاربران دوبار یک عنوان تکراری را مطالعه نمی کنند و از صفحه خارج می شود.

استفاده از کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keyword)

استفاده از این نوع کلمات برای زمانی پیشنهاد می شود که برخی کاربران فقط خود کلمه کلیدی را جستجو نمی کنند و امکان دارد برای جستجو از کلمات طولانی تر و عبارات استفاده کنند. از طریق استفاده از کلمات Long tail است که گوگل متوجه منظور جستجوی کاربر می شود و لینک سایت شما را در نتایج جستجو قرار می دهد.

استفاده از Heading های مناسب

قدم بعدی که از نظر سئو داخلی حائز اهمیت است، این است که از تیترهای جذاب، کاربردی و مهم و مفید برای کاربر استفاده کنید. برخی از کاربران پس از جستجو و کلیک روی لینک صفحه، فقط تیترها را روزنامه وار می خوانند و در صورت مفید و کاربردی بودن در صفحه می مانند و ادامه محتوا را مطالع می کنند.

  1. تگ h1 مهم ترین تگ در سئو است و تگ های دیگر h2، h3، h4، h5، h6 به عنوان زیر مجموعه های تگ H1 هستند و زمانی که ارتباط معنایی بین عناوین باشد از تگ های h2 به بعد استفاده می شود.
  2. در تگ های h2 به بعد هم از کلمات کلیدی در ابتدای تگ استفاده کنید.
  3. برای تولید محتوای جذاب برای جلب نظر و اعتماد کاربر، از اعداد استفاده کنید. برای مثال 11 مورد از مفیدترین تکنیک های سئو داخلی.
  4. از سال برای تاکید بیشتر و زمان تولید محتوا استفاده کنید، برای مثال تکنیک های سئو داخلی در سال 2020

بیشتر بخوانید: روش استفاده از تگ های Heading در تولید محتوا

تگ توضیحات (Meta Description)

زمانی که کاربر عبارت یا کلماتی را در گوگل جستجو می کند، پس از جستجو پس از مشاهده تگ عنوان، در زیر تگ عنوان در حد دو جمله که دارای 150 تا 170 کاراکتر است، مشاهده می کند. کاربر پس از خواندن این دو جمله که مختصری از محتوای کل سایت است، نمایش می دهد. در این تگ می نویسید که محتوای صفحه در چه مورد است؟ و در صورت متقاعد شدن در مورد مفید و کاربردی بودن این تگ روی لینک صفحه کلیک می کند و وارد سایت می شود. همان طور که در مقاله معیارهای رتبه بندی سایت از گوگل گفته شد، نرخ کلیک از عوامل تاثیر گذار در افزایش رتبه سایت است.

بیشتر بخوانید: معیارهای رتبه بندی سایت از نظر گوگل

همچنین طی تحقیقات اخیر تگ توضیحات به عنوان یکی از مهم ترین تگ ها از نظر گوگل شناخته می شود و در صورتی که این تگ را صحیح و خوب بنویسید، رتبه خوبی را کسب خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: توضیحات متا (Meta Description) چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

جلوگیری از آپلود فایل های با حجم زیاد

آپلود کردن و قرار دادن فایل های صوتی، تصویری و حتی ویدئویی برای جلب نظر کاربر و افزایش زمان ماندگری کاربر در سایت مهم و گاهی ضروری است. اما زمانی که از فایل هایی با حجم زیاد استفاده شود باعث افزایش زمان بارگذاری و آپلود سایت سایت برای کاربر می شود که نتیجه عکس به همراه دارد و کاربر سریعا لینک سایت را می بندد و ترجیح می دهد وارد سایتی با سرعت آپلود بیشتر شود.

جلوگیری از آپلود فایل های با حجم زیاد

 

پاراگراف اول مهم ترین پاراگراف

برخی از سئوکاران عقیده دارند زمانی که پاراگراف اول صفحه اول سایت مفید، کاربردی و جذاب باشد کاربر در نگاه اول جذب آن شود و آن را مطالعه کند، شانس بیشتری برای افزایش ماندگاری در سایت دارد. به همین منظور پیشنهاد می شود کلمات کلیدی که از قبل در مورد آن تحقیق و جستجو کرده اید، در 100 کلمه اول پاراگراف اول قرار دهید. این موضوع نه تنها به مطالعه کاربردی کاربر کمک می کند، بلکه از نظر الگوریتم های موتور جستجوی گوگل به ویژه الگوریتم پاندا حائز اهمیت است.

ریسپانسیو بودن

منظور از ریسپانسیو بودن، واکنش گرا بودن سایت برای کاربرانی است که هنگام جستجو از تلفن همراه خود  استفاده می کنند. کاربرانی که از موبایل استفاده می کنند ترجیح می دهند برای جستجوی سریع از موبایل استفاده کنند و سراغ نوت بوک و لب تاپ نروند. این موضوع همان طور که در مقاله آشنایی با الگوریتم Mobile First Index گفته شد، این الگوریتم تمرکزش را روی رتبه ندادن یا جریمه سایت هایی قرار داده است که با موبایل هماهنگی و همخوانی ندارد و استفاده از این سایت ها کاربران را دچار مشکل می کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر طراحی سایت واکنش گرا (ریسپانسیو) بر روی سئوی سایت

ریسپانسیو بودن

لینک سازی داخلی را فراموش نکنید

در هر حوزه ای که فعالیت می کنید، لازم است از طریق تولید محتوا و استفاده از اصول لینک سازی داخلی، کاربران را تشویق و ترغیب به خواندن مقالات و محتواهای قبلی سایت کنید. این کار باعث افزایش نرخ کلیک صفحات دیگر سایت می شود و امکان بازگشت دوباره کاربر به سایت را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی داخلی در سئوی سایت

سرعت لود سایت

تجربه سئوکاران و آمار سرچ کنسول بسیاری از سایت ها نشان داده است، 75 درصد کاربران وقتی که زمان آپلود شدن صفحه سایت بیشتر از 4 ثانیه طول بکشد، از سایت خارج می شوند. سرعت سایت نیز از نظر الگوریتم های گوگل مهم است. چون که گوگل کاربر محور است و تمام تلاش خود را می کند سایت هایی را به کاربر نمایش دهد که باعث رضایت او شود. برای افزایش سرعت سایت پیشنهاد می شود از فایل هایی با حجم کم و فشرده کردن قایل ها و بررسی Gtmetrix کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر سرعت لود در سئوی سایت

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، افزونه (پلاگین) های بدون استفاده را غیر فعال کرده یا آن را نصب نکنید.

سرعت لود سایت

بهینه سازی تصاویر سایت

بدیهی زمان آپلود عکس برای سایت باید از تصاویر مرتبط برای جذابیت بیشتر سایت باید استفاده کنید. اما نکته مهم دیگر این است که تصاویر باید از نظر سئو هم بهینه شده باشد. منظور از بهینه بودن این است که عکس در جستجوهای گوگل نمایش داده شود. به منظور بهینه سازی تصویر از ویژگی های Alt و Title در تگ مربوط به عکس استفاده کنید.

از این ویژگی برای عکس زمانی استفاده می شود که وقتی تصویر آپلود نشد و کاربر روی عکس کلیک کرد، بتواند متن جایگزین تصویر و ارتباط آن را تصویر را وقتی موس را روی تصویر نگه می دارد، مشاهده کند. پیشنهاد می شود در متن جایگزین تصویر از کلمات کلیدی استفاده کنید. این کار نه تنها از نگاه کاربر بلکه برای گوگل هم مهم و تاثیر گذار است.

بیشتر بخوانید: اهمیت بهینه سازی تصاویر در سایت

همچنین برای کاهش حجم تصاویر نیز می توانید از سرویس های آنلاین و رایگانی نظیر TinyPNG استفاده کنید.

سخن پایانی

تکنیک های سئوی داخلی، مهمترین و پایه ای ترین فعالیت هایی است که پس از طراحی سایت باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشید. گوگل همواره به رعایت این نکات توجه فراوانی دارد و عدم رعایت آن ها را به منزله نمره و امتیاز منفی برای سایت در نظر می گیرد. حال که با تکنیک های سئو داخلی آشنا شدید، می توانید آن ها را در سایت خود به کار ببرید و از تاثیر فوق العاده آن ها بهره مند شوید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06