آدرس صفحه فارسی باشد یا انگلیسی؟ نقش آدرس در سئو با کلیک اول

آدرس صفحه فارسی باشد یا انگلیسی؟ نقش آدرس در سئو با کلیک اول

در این مقاله می خوانید:

از مهم ترین سوالات چالشی که در زمینه سئو و بهینه سازی سایت وجود دارد، این است که آدرس صفحه سایت فارسی بهتر است یا انگلیسی؟

برای رتبه بندی سایت در گوگل، گوگل بیش از 200 فاکتور تعیین کرده که با بررسی آن ها به سایت رتبه می دهد. یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار در رتبه بندی سایت، آدرس صفحه سایت است. برای تعیین آدرس صفحه سایت چند نکته مهم وجود دارد.

آدرس سایت بهتر است که کوتاه و معنی دار باشد. آدرس سایت باید در نگاه اول به موضوعی که در آن صفحه به ان پرداخته می شود، اشاره کند. به همین دلیل بسیاری از سئو کاران عقیده دارند که تغییر یا تعیین آدرس صفحه فارسی یا انگلیسی به طور کلی تفاوتی نخواهد داشت. در این مقاله به طور کامل با اهمیت تعیین آدرس صفحات و چگونگی تعیین آدرس صفحه آشنا می شویم.

 

آدرس سایت فارسی یا انگلیسی؟

چرا تعیین آدرس صفحه فارسی یا انگلیسی اهمیت دارد؟

همواره سئو کاران و تولید کنندگان محتوا به دنبال روش هایی هستند که بهترین اثر را روی بهینه کردن سایت داشته باشد. در این زمان یک تیم و همگی به صورت مجزا تصمیم می گیرند که چه روش یا روش هایی آن ها را سریع تر به نتیجه می رساند.

از همان ابتدای طراحی سایت و سپس طراحی صفحات جداگانه برای موضوعات مختلف متوجه می شوید که یک موضوع پیش پا افتاده مثل آدرس صفحه سایت هم مهم و چالش بر انگیز است. موضوعات کوچکی مانند تعیین آدرس سایت در چنین شرایطی به یک معضل تبدیل می شود.

بررسی دو جانبه در مورد فارسی یا انگلیسی بودن آدرس سایت

برای این که بررسی کنیم و متوجه شویم که چرا تعیین آدرس صفحه و صفحات سایت اهمیت دارد، لازم است دو موضوع مهم بررسی شود:

  • سایت های برتر در موضوعات مختلف آدرس صفحاتشان فارسی است یا انگلیسی؟
  • نظر و معیار سایت در مورد آدرس صفحات سایت چیست؟

مهم این است که گوگل به طور مستقیم در مورد فارسی یا انگلیسی بودن صفحات سایت و تاثیر آن روی سئو سایت تاثیر می گذارد؟ در این مورد جان مولر که متخصص و تحلیل گر وب مستر در گوگل است، یک نظریه دارد. جان مولر عقیده دارد که:

استفاده از زبان های غیر انگلیسی برای سایت هایی که محتوای آن ها به زبان دیگر نوشته شده، هیچ مانعی ندارد. ربات های گوگل به راحتی این سایت و صفحات آن ها را Crawl و ایندکس می کند.

همچنین جان مولر در ادامه صحبت هایش می گوید:

به جای این که به فکر زبان URL صفحات سایت باشید، از روشی استفاده کنید که آدرس صفحات را به بهترین شکل بهینه کنید.

منظور گوگل از بهینه کردن صفحات سایت چیست؟

گوگل همواره به دنبال روش هایی برای جلب رضایت کاربر بوده است. بهبود تجربه کاربری یکی از مهم ترین اهداف گوگل است. به همین دلیل از دید گوگل هر کاری که باعث رضایت کاربر شود، مستقیما روی رضایت گوگل هم تاثیر مثبت دارد. در مورد آدرس صفحات سایت هم گوگل چنین عقیده ای دارد.

گوگل پیشنهاد می کند آدرس صفحات به گونه ای باشد که کاربران زمان لینک دادن مشکلی نداشته باشند. به عنوان مثال در برخی موارد استفاده از کاما، ویرگول، اعداد، اسپیس و کدهای نا مفهوم، یا هر کاراکتر دیگری ممکن است باعث کاهش خوانایی آدرس سایت شود. این موضوع برای کاربر نیز می تواند مشکل ساز باشد.

 

منظور گوگل از بهینه کردن صفحات سایت چیست؟

برای جدا کردن کلمات از یک دیگر توصیه می شود که به جای کاما، بهتر است از علامت Dash (-) استفاده کنید.

آدرس سایت چند زبانه

اگر که سایت شما چند زبانه است، آدرس صفحه سایت بهتر است همان زبانی باشد که محتوای سایت شما با آن نگارش شده است. بنابراین می توان گفت آدرس سایت فارسی مانعی ندارد و برای سئوی سایت مشکلی ایجاد می کند.

سایت های برتر در گوگل آدرس فارسی دارند یا انگلیسی؟

گوگل به طور مستقیم بسیاری از موارد را توصیه می کنند که به طور مستقیم و غیر مستقیم روی بهبود نتیجه سایت اثر می گذارد. در این باره نیز گوگل نیز توصیه می کند که بسیاری از موارد را استفاده نکنند که البته سئو کاران استفاده می کنند و نتیجه هم می گیرند. برخی از روش هایی که سئو توصیه می کنند،، استفاده نکردن از روش های سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری است.

برای بررسی بهتر این که سایت های مختلف با آدرس سایت فارسی یا انگلیسی بهتر عمل کرده اند، چندین سایت را بررسی کرده ایم.

در این بررسی سایت های برتر در حوزه سئو معمولا از آدرس انگلیسی برای سایت خود استفاده کرده اند. این بررسی و نتیجه آن ممکن است برای سایت هایی با موضوعات دیگر متفاوت باشد. در سایت های دیگر ممکن است سایت هایی که دارای آدرس صفحه فارسی هستند در نتایج برتر قرار گیرند.

 

سایت های برتر در گوگل آدرس فارسی دارند یا انگلیسی؟

مفهوم از محتوای سایت بهتر است

با وجود این که آدرس سایت قسمتی از محتوای سایت نیست، اما می تواند روی بهبود تجربه کاربری موقع جستجو و اشتراک گذاری صفحه سایت تاثیر بگذارد. زمان جستجو متن قرار گرفته در صفحه باید از نظر موضوعی به مفهوم محتوا مرتبط باشد. با این کار کاربر یک نگاه اطلاعاتی به صفحه سایت شما پیدا می کند. با این تفاسیر مهم نیست که عبارت و آدرس سایت انگلیسی باشد یا فارسی و فقط معنا و مفهوم عبارات اهمیت دارد.

ارتباط آدرس صفحه سایت با تجربه کاربری

از نگاه دیگر آدرس سایت تاثیر مهمی در تجربه کاربری زمان لینک سازی و اشتراک گذاری صفحه دارد. زمانی که یک کاربر آدرس صفحه را کپی کند یا آدرس سایت را در صفحات اجتماعی منتشر کند حروف فارسی به کاراکترهایی غیر قابل درک برای کاربر تبدیل می شود. با این کار طول آدرس بیش از اندازه زیاد می شود.

برای مثال در تلگرام آدرس صفحه سایت در برخی موارد به 3 خط هم می رسد، و این موضوع از دید کاربر هنگام کپی کردن تصویر نا خوشایندی ندارد. با انتخاب آدرس انگلیسی برای سایت خطای احتمالی کاربر زمان به اشتراک گذاری و لینک سازی کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی داخلی در سئوی سایت

آدرس صفحه سایت روی سئو سایت هم تاثیر گذار است؟

آدرس صفحه جزء یکی از 200 فاکتور تاثیر گذار در سئوی سایت است. اما این تاثیر به حدی زیاد نیست که با تغییر آدرس صفحه سایت رتبه سایت بهبود یابد یا رتبه آن کاهش یابد. با این وجود تعیین آدرس مناسب و طبق اصولی که در بالا گفته شد، می تواند در رقابت تنگاتنگی که بین رقبا است، یک امتیاز مثبت محسوب شود.

آدرس صفحه سایت روی سئو سایت هم تاثیر گذار است؟

سخن پایانی و پیشنهادهای کلیک اول

با توجه به آن چه در این مقاله گفته شد، به طور کلی و خلاصه توصیه می شود به نکات زیر توجه کنید:

  • آدرس صفحه معنا دار و مرتبط با موضع صفحه باشد.
  • آدرس صفحه تا حد امکان کوتاه باشد. (تا جایی که به مفهوم کلیدی سایت آسیب نزند.)
  • در آدرس صفحه توصیه می شود از کلمه کلیدی استفاده کنید.

نکات تکمیلی

  1. فارسی یا انگلیسی بودن آدرس سایت مهم نیست. (برای بهبود UX، آدرس صفحه سایت انگلیسی بهتر است.)
  2. در تعیین آدرس از کاراکترهای مختلف و بی مفهوم استفاده نکنید.
  3. آدرس های انگلیسی به سئو کاران و مدیر سایت امکان تحلیل و آنالیز در نرم افزارهای جانبی و کاربردی را می دهد.

نکته مهم و آخر این است که پس از خواندن این مقاله، آدرس صفحات قبلی را ویرایش نکنید یا تغییر ندهید. تمرکز خود را روی صفحات جدید قرار دهید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06