آشنایی با سئو کلاه خاکستری یا Gray Hat Search Engine Optimization

آشنایی با سئو کلاه خاکستری یا Gray Hat Search Engine Optimization

در این مقاله می خوانید:

در مقاله های قبلی، با تکنیک های مخرب سئو که به سئو کلاه سیاه معروف هستند آشنا شدیم. همچنین در مورد فعالیت های سئو کلاه سفید که از نظر گوگل برای سایت مفید هستند آشنا شدیم. حال نوبت به سومین نوع از تکنیک های سئو به نام سئو کلاه خاکستری رسیده است.

در مقالات تکنیک های سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید، به معرفی کامل تکنیک های مخرب سئو کلاه سیاه و تکنیک های مفید و کاربردی سئو کلاه سفید پرداخته شد. اما سئو کلاه خاکستری تکنیک هایی بین این دو روش است. تکنیک های سئو کلاه خاکستری تکنیک های هستند که هنوز کمپانی گوگل نظریه ثابت و مشخصی در مورد آن ها نداده است. برخی از این روش ها مخرب و برخی دیگر به بهینه سازی سایت کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سئو کلاه سیاه یا Black Hat Search Engine Optimization

سئو کلاه خاکستری چیست؟

از این جهت به تکنیک هایی سئو کلاه خاکستری گفته می شود که اگر توسط افراد خبره و کارشناسان سئو انجام شود، موجب بهینه سازی سایت، افزایش رتبه و افزایش ترافیک سایت خواهد شد. اما در صورت رعایت نکردن و دور زدن قوانین گوگل، عواقب تقریبا جبران ناپذیری به دنبال دارد که تاثیر معکوس در بهینه سازی سایت و رتبه آن دارد.

همان طور که گفته شد، تکنیک سئو کلاه خاکستری بین سئو کلاه سفید و کلاه سیاه است، اما این مزیت را دارد که اگر جز افراد تازه کار در حوزه سئو هستید، به اندازه سئو کلاه سفید سخت نیست، و به اندازه سئو کلاه سیاه نیز مخرب و در غیر جهت قوانین و قواعد گوگل نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سئو کلاه سفید یا White Hat Search Engine Optimization

دلیل استفاده از سئو کلاه خاکستری

می دانیم که به کارگیری روش های سئو کلاه خاکستری ریسک دارد اما چرا از این تکنیک استفاده می کنیم؟

یکی از دلایل مهم این است که کسب و کارها و احتمالا طراحی سایت های مرتبط در این حوزه ها رو به افزایش است. برخی از سایت ها به دلیل زمان بر بودن استفاده از تکنیک های سئو کلاه سفید مستلزم پرداخت هزینه به سئوکاران و کارشناسان سایت است و همچنین پیش رفتن با قواعد گوگل زمان بر بوده و احتمال رقابت و شانس بیشتری داشتن در برابر رقبای هر حوزه کمتر می شود.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

تکنیک های کاربردی سئو کلاه خاکستری

مراحلی که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت، به صورت رسمی توسط گوگل تائید نشده اند، اما می توانند تاثیر مثبتی بر روی الگوریتم های این موتور جستجو داشته باشند.

خرید دامنه قدیمی

یکی از پارامتراهای مهمی که می تواند نشان دهنده قدمت زیاد یک سایت باشد، خرید دامنه و راه اندازی سایت توسط یک دامنه قدیمی است. منظور از دامنه قدیمی دامنه ای است که منقضی شده و از زمان راه اندازی آن تاکنون فعالیتی نداشته است. افزایش عمر دامنه سایت ارتباط مستقیمی با اعتبار آن دارد.

دامنه قدیمی تر، اعتبار بیشتر.

پس از تهیه یک دامنه قدیمی که اولین قدم در تکنیک سئو کلاه خاکستری است، وارد کردن اطلاعات و انتقال آن به دامنه جدید است.

خرید دامنه قدیمی

سایت فعال برای تهیه دامنه منقضی شده

یکی از سایت های مطرح و معتبری که مانند یک دیتابیس دامنه عمل می کند، سایت www.expireddomain.com است. در این سایت با وارد کردن کلمه کلیدی که مرتبط با موضوع اصلی سایت لیستی از دامنه های منقضی شده را نمایش می دهد. با نمایش لیست این دامنه ها و با کلیک روی هر کدام از پارامترهایی که می خواهید مثلا تعداد بک لینک ها، تعداد جستجو و … اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می دهد.

برای اطلاع و تهیه سایت های منقضی شده با پسوند .ir نیز سایت nic.ir وجود دارد. با این تفاوت که در این سایت فقط می توانید دامنه را ببینید، اما اطلاعاتی راجع به بک لینک و کلمات کلیدی مرتبط را نمایش نمی دهد.

انتشار محتوای تکراری

زمان کوتاه است و رقبا زیاد. دومین اقدامی که می توانید در جهت سئو کلاه خاکستری انجام دهید، انتشار محتواهای تکراری به منظور نشان دادن فعالیت سایت یا پر بودن سایت است. تولید محتوا و انتشار آن در سایت مهم ترین اقدام و تاثیری است که هر سایت می تواند روی کاربران و از آن مهم تر روی الگوریتم های گوگل بگذارد.

هدف از انتشار محتوا برای کاربر این است که کاربر به منظور یافتن مطلب مفید و خواندن محتوای مورد نظر وارد سایت می شود، و همین کلیک کردن و وارد سایت شدن باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) که جز مهم ترین پارامترهای رتبه بندی سایت از نظر گوگل است، می شود.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

همچنین هدف دوم این است که با انتشار محتوای زیاد ربات خزنده گوگل سایت شما را به صورت مداوم بررسی  و ایندکس کند. اما فراموش نکنید انتشار محتوای تکراری توسط الگوریتم پاندا قابل شناسایی است و احتمال جریمه شدن توسط این الگوریتم وجود دارد. به منظور این که گوگل و الگوریتم پاندا محتوای شما را تکراری تلقی نکند و رتبه را کاهش ندهد، استفاده از تکنیک Duplicate Content است.

انتشار محتوای تکراری

خرید بازدید کننده برای گوگل

در اکثر مقالات و همچنین در مقاله “فاکتورهای مهم رتبه بندی سایت از نظر گوگل” گفته شد که یکی از پارامترهای مهم رتبه بندی نرخ CTR یا نرخ کلیک است. یکی از راه های افزایش نرخ کلیک پرداخت هزینه به سایت های فعال در این کار هستند که در قبال پرداخت هزینه روی لینک سایت شما کلیک می کنند تا باعث افزایش بازدید و افزایش ترافیک سایت شوند.

در هنگام به کارگیری این روش و استفاده از خرید بازدید کننده برای گوگل، توجه داشته باشید که در صورت افزایش ناگهانی تعداد کلیک روی سایت و وارد سایت شدن الگوریتم های گوگل متوجه این موضوع شده و سایت را شناسایی و جریمه می کنند. مجموعه کلیک اول، امکان افزایش ورودی گوگل به صورت کاملا طبیعی را برای شما فراهم آورده است.

لینک سازی شبکه ای

یکی از روش های تاثیر گذار دیگر در افزایش رتبه سایت و بهینه سازی آن، گرفتن بک لینک و لینک سازی است، اما همچنان تاکید روی این موضوع است که در صورت فیک و غیر طبیعی بودن رفتار لینک سازی و بک لینک، گوگل متوجه می شود و برای جلوگیری از چنین روشی از الگوریتم پنگوئن استفاده می کند تا چنین سایت هایی را شناسایی و جریمه کند.

به منظور لینک سازی شبکه ای می توانید چندین اکانت در شبکه های اجتماعی فیس بوک، اینستاگرام منتشر کنید و در استوری اینستاگرام با اضافه کردن لینک سایت خود، همچنین با قرار دادن لینک سایت در قسمت BIO اینستاگرام می توانید تعداد ورودی به سایت را افزایش دهید.

لینک سازی شبکه ای

استفاده از ریپورتاژ آگهی

یکی از مهم ترین ابزار تبلیغات برای افزایش بازدید سایت، و افزایش فروش از طریق تبلیغات استفاده از روشی به نام رپورتاژ خبری یا رپورتاژ آگهی است. برای موفقیت در این زمینه لازم است که نکات مهمی را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: منظور از رپورتاژ آگهی چیست؟ مشخصات یک رپورتاژ آگهی موفق

استفاده از این روش در تکنیک سئو کلاه خاکستری به این صورت است که برای سایت ها و صفحه هایی که در آن رپورتاژ را ثبت کرده اید، بک لینک بگیرید و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. همچنین با دریافت بازدید از رپورتاژ، می توانید تاثیرگذاری آن را افزایش دهید.

افزایش بازدید رپورتاژ
اگر قصد دارید بازدید رپورتاژ خود را به صورت مستقیم و هدفمند افزایش داده و روی الگوریتم های گوگل تاثیر مثبت بگذارید، ابزار خرید بازدید رپورتاژ کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شده روش هایی که ریسک کمتری نسبت به سئو کلاه سیاه را دارند، تحت عنون تکنیک های سئو کلاه خاکستری معرفی شوند. این موضوع را در نظر داشته باشید که استفاده از این تکنیک ها باید با دقت کافی و لازم انجام شود تا از این شانس پیش آمده نهایت استفاده را ببرید و از طرف دیگر از فیلتر الگوریتم های گوگل در امان باشید و پنالتی نشوید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06