کلمه کلیدی (Keyword) چیست؟

کلمه کلیدی (Keyword) چیست؟

در این مقاله می خوانید:

در این مطلب به بررسی مفهوم کلمه کلیدی و همچنین معرفی معیارها و استانداردهای گوگل در خصوص استفاده از کلمات کلیدی می پردازیم.

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو و ارتباط آن با کلمه کلیدی

روزانه پنج میلیون مطلب جدید در فضای اینترنت بارگذاری می شود. انبوه محتوای موجود در این فضا و حجم عظیم وب سایت های اینترنتی باعث شده است تا رقابت در این حوزه هر روز با شتاب بیشتری سخت تر و فشرده تر گردد. بنابراین شما چاره ای نخواهید داشت جز اینکه با اصول حاکم بر این فضای رقابتی به طور کامل آشنا شوید.

آنچه در این خصوص از بیشترین درجه اهمیت برخوردار است رتبه سایت شما در گوگل است. گوگل برای رتبه بندی وب سایت های مختلف از یک سیستم امتیاز دهی مخصوص استفاده می کند. این سیستم که با نام «هسته حیاتی وب» شناخته می شود از الگوها و معیارهای خاصی پیروی می کند. رعایت دقیق این معیارها برای کسب امتیازات بالا از گوگل و راهیابی به صفحات ابتدایی این موتور جستجو ضروری می باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش تحقیق کلمه کلیدی با ابزارها و روش های مختلف

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو به معنی شناخت این معیارها و به کار بستن آن ها در طراحی سایت و تولید محتواهای آن است. به طور کلی می توان گفت تمامی این بهینه سازی ها در دو طبقه اصلی خلاصه می شوند: اول بهینه سازی عملکرد کلی سایت در زمینه سرعت لودینگ و تجربه کاربری و دوم بهینه سازی محتواهای منتشر شده در سایت.

مورد دوم به طور کامل تحت تاثیر مفهوم کلمه کلیدی است. در واقع معیارهای خاص گوگل برای امتیاز دهی به محتواهای مختلف حول این مفهوم حیاتی و جزئیات مربوط به آن طراحی شده است. در ادامه به شرح این مفهوم و بررسی جزئیات و شیوه صحیح بکارگیری آن می پردازیم.

بهینه سازی موتور جستجو

کلمه کلیدی به چه معناست؟

کلمه کلیدی به مجموعه کلمات و عباراتی گفته می شود که هر کاربر در گوگل جستجو می کند. به طور مثال وقتی یک کاربر در گوگل عبارت «لیزر موهای زائد» را سرچ می کند کلمه کلیدی ما این عبارت سه کلمه‌ ای خواهد بود.

در ادامه‌ی این جستجو، گوگل سایت هایی را بر طبق معیارهای رتبه بندی خود به کاربر نمایش می دهد. پیش از اینکه به این معیارها بپردازیم ابتدا لازم است که توضیحاتی درباره انتخاب مناسب ترین کلمات کلیدی ارائه دهیم. شما پیش از هر چیز می بایست این کلمات کلیدی را شناسایی کنید.

باید بدانید که مخاطبان بالقوه شما چه کلمات و عباراتی را در گوگل سرچ می کنند. از طرفی لازم است محتواهای خود را بر اساس آن دسته از کلمات کلیدی تدوین کنید که میزان رقابت پذیری شما را تا حد امکان افزایش می دهند.

دو استراتژی کلی در این زمینه وجود دارد:

  1. بکارگیری کلمات کلیدی دارای بیشترین میزان استفاده
  2. بکارگیری کلمات کلیدی دارای کمترین میزان رقابت

خوشبختانه امروزه ابزارهای کاربردی و مفیدی در اختیار شماست که می توانید از آن ها جهت شناسایی بهترین کلمه کلیدی در هر موضوع خاص بهره ببرید. ابزار Google Ads Keyword Planner یکی از مهمترین این ابزارهاست که توسط خود گوگل عرضه شده است. از طریق بکارگیری این ابزار می توانید به اطلاعات وسیعی درباره آمار جستجوی کاربران دست یابید.

همچنین از طریق ابزار Google Trends نیز می توانید آمار مربوط به سرچ گوگل در هر حوزه موضوعی خاص را مشاهده کنید. از دیگر ابزارهای کمک کننده در این خصوص می توان به Buzzsumo و Content King App اشاره نمود. اگر هم می خواهید به شکل فوق حرفه ای به بهینه سازی رقابت بپردازید توصیه ما به شما استفاده از ابزار Ahrefs & Semrush است.

کلمه کلیدی

معیارهای گوگل در خصوص استفاده از کلمات کلیدی

پس از شناسایی کلمات کلیدی و انتخاب یک استراتژی مناسب در قبال استفاده از کلمه کلیدی لازم است که این کلمات انتخاب شده را مطابق معیارها و استانداردهای گوگل در محتوای وب سایت خود به کار بگیرید. توجه کنید که امتیاز نهایی سایت شما و جایگاه آن در گوگل کاملا وابسته به رعایت دقیق این استانداردهاست.

مهمترین اصل در خصوص کلمه کلیدی میزان استفاده از آن در یک محتواست. به تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی در یک متن اصطلاحا «چگالی کلمه کلیدی» گفته می شود. این چگالی به شکل درصد بیان می شود و از طریق تقسیم تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی بر تعداد کل کلمات یک متن محاسبه می شود.

چگالی استاندارد برای کلمه کلیدی بین 0.5 تا 2.5 درصد است. یعنی در یک متن هزار کلمه‌ ای می بایست حداقل پنج بار و حداکثر بیست و پنج بار از کلمه کلیدی استفاده گردد. استفاده کمتر از این میزان از کلمات کلیدی باعث خواهد شد که محتوای شما در معرض دید مخاطبان قرار نگیرد. همچنین استفاده بیش از این مقدار استاندارد باعث می شود که گوگل محتوای شما را به عنوان اسپم شناسایی کرده و آن را از نتایج جستجوی خود خارج کند.

بیشتر بخوانید: چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density چیست و چگونه محاسبه می شود؟

نکته بسیار مهم بعدی در خصوص استفاده از کلمه کلیدی مربوط به تیترها و عناوین یک مطلب است. در حقیقت گوگل پیش از آنالیز خود یک متن ابتدا به عناوین آن رجوع می کند. شما می بایست حداقل در سی درصد از کل عنوان ها و حداکثر در هفتاد درصد از آن ها از کلمات کلیدی استفاده کنید. همچنین عنوان اصلی متن نیز حتما باید حاوی کلمه کلیدی اصلی باشد. سعی کنید از عنوان هایی استفاده کنید که شکل سوالی داشته باشند.

توجه به استانداردهای گوگل در خصوص پاراگراف ها نیز یکی دیگر از نکات اساسی در بهینه سازی موتور جستجو می باشد. پاراگراف های شما می بایست تا حد امکان کوتاه باشند. هرگز از پاراگراف های بالای صد و هفتاد کلمه استفاده نکنید. همچنین سعی کنید تا حد امکان در چهل کلمه ابتدایی پاراگراف ها از کلمات کلیدی استفاده کنید. علاوه بر پاراگراف ها، جملات شما نیز می بایست تا حد امکان کوتاه باشند. از استفاده از جملات و پاراگراف های طولانی پرهیز کنید.

استفاده بهینه از عکس نیز تاثیر بسزایی در افزایش امتیازات شما خواهد داشت. همانطور که می دانید گوگل برای عکس ها یک صفحه اختصاصی جداگانه دارد. حضور موثر در این صفحه می تواند میزان بازدید کلی سایت شما را افزایش دهد. اما باید توجه داشته باشید که برای راه یابی به این صفحه می بایست عکس های شما حتما دارای زیرنویس توضیحی باشند.

چرا که گوگل در حالت عادی و بدون وجود این زیرنویس قادر به تشخیص محتوای عکس ها نیست. برای اینکه عکس های شما در صفحه اختصاصی گوگل نمایش داده شوند لازم است که زیرنویس آن ها حاوی کلمه کلیدی باشد.

استفاده از کلمات کلیدی

کلمه کلیدی فرعی چیست؟

هر محتوا شامل یک کلمه کلیدی اصلی و یک یا چند کلمه کلیدی فرعی است. هدف از این کار هرچه بهینه تر کردن یک محتواست. استفاده از چند کلمه کلیدی در یک متن باعث خواهد شد که محتوای شما شانس بیشتری برای دیده شدن توسط کاربران داشته باشد. فرض کنید کلمه‎ کلیدی اصلی شما «خرید گیفت کارت بازی لیگ آف لجندز» است.

در این صورت استفاده از یک کلمه کلیدی مرتبط دیگر نظیر «آموزش استفاده از گیفت کارت» می تواند میزان بازدید کلی این محتوا را بالا ببرد. هرچه این میزان بازدید بالاتر باشد رتبه سایت شما نیز بالاتر خواهد رفت. داشتن شناخت دقیق از مخاطب در این زمینه هم حرف اول را می زند. سعی کنید بهینه ترین عبارت را به عنوان کلمه‎ کلیدی اصلی و سایر عبارات پر استفاده را به عنوان کلمات کلیدی فرعی انتخاب کنید.

بهینه سازی عملکرد کلی سایت

باید گفت که استفاده دقیق از کلمات کلیدی و رعایت تمامی استانداردهای گوگل در این خصوص نیز ضامن موفقیت شما نخواهد بود. بلکه چندین عامل دیگر نیز وجود دارند که می بایست به آن ها نیز توجه کامل داشته باشید. از میان این عوامل دو فاکتور اساسی از بیشترین درجه اهمیت برخوردار هستند:

  • مجموع زمان سپری شده کاربران در سایت
  • سرعت لودینگ سایت

برای اینکه بتوانید عامل نخست را بهینه سازی کنید به یک طراحی سایت استاندارد و بی نقص نیاز خواهید داشت. ارائه محتوای با کیفیت مهمترین عاملی است که می تواند امتیاز شما را در این خصوص افزایش دهد. طبیعی است که هرچه مطالب سایت شما جذابیت بیشتری برای مخاطبان داشته باشد آن ها نیز زمان بیشتری را در سایت شما سپری خواهند کرد.

علاوه بر این، وجود منوهای راهنما و انجام طبقه بندی های موضوعی برای مطالب سایت نیز می تواند در افزایش رضایت مخاطبان تاثیر بسزایی داشته باشد. تمامی مطالب سایت می بایست به سرعت و سهولت در دسترس مخاطبان باشند.

عملکرد کلی سایت

سرعت لودینگ سایت یکی از حیاتی ترین فاکتورها در خصوص بهینه سازی موتور جستجو است. گوگل یک سایت کند را هرگز در صفحات ابتدایی خود جای نمی دهد. از جمله روش ها و ترفندهایی که می شود از طریق آن ها سرعت یک وب سایت را افزایش داد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش حجم عکس ها از طریق فشرده سازی.
  • بهینه سازی فونت و استفاده از سیستم فونت استک.
  • استفاده از یک شبکه تحویل محتوای معتبر نظیر کلودفلر.
  • استفاده از یک هاست پرسرعت.
  • انجام عملیات کشینگ و اضافه نمودن لایه کش بین سرور و سایت.
  • بهینه سازی فایل های جاوا اسکریپت.
  • بهینه سازی فایل های CSS
  • بهینه سازی فایل های HTML

نکته مهم بعدی که می توان به آن اشاره کرد عدم استفاده از محتوای کپی است. گوگل یک محتوای کپی را به راحتی تشخیص می دهد و به عنوان اسپم شناسایی می کند. اگر محتوای کپی در سایت خود منتشر کنید نه تنها آن محتوا به طور کلی از صفحه نتایج جستجوی گوگل خارج می شود بلکه امتیاز سایر محتواهای شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

حتی یک مرتبه استفاده از محتوای کپی نیز می تواند تمامی تلاش های شما را برای بهبود رتبه سایت خود در گوگل بر باد دهد. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله «نحوه تشخیص محتوای کپی سایت به کمک معرفی ۷ ابزار» را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص محتوای کپی سایت به کمک معرفی 7 ابزار

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06