طراحی سایت چیست؟ 5 دلیل برای سرمایه گذاری روی طراحی سایت در سال 2023

طراحی سایت چیست؟ 5 دلیل برای سرمایه گذاری روی طراحی سایت در سال 2023

در این مقاله می خوانید:

تعریف وب دیزاین یا تعریف طراحی سایت، مجموعه مراحلی است که طی آن یک پایگاه اینترنتی را طراحی کرده و آن ها را به بهترین شکل ممکن می سازیم.

امروزه با تغییر مسیر کسب و کارهای سنتی به سمت کسب و کارهای اینترنتی، فعالیت های مرتبط با راه اندازی سایت از جمله طراحی سایت رونق بسیاری پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم که تعریف طراحی سایت را با شما مرور کرده و مراحل و اهمیت آن را شرح دهیم. اگر به طراحی سایت علاقه مند هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طراحی سایت چیست؟

تعریف وب دیزاین یا تعریف طراحی سایت، مجموعه مراحلی است که طی آن یک پایگاه اینترنتی را طراحی کرده و می سازیم. این کار به منظور اطلاع رسانی و معرفی فعالیت های یک شخص حقیقی یا حقوقی انجام می شود. پروسه طراحی سایت از لایه‌سازی صفحات وب، طراحی گرافیکی، رعایت اصول سئو و تولید محتوا تشکیل شده است. در ادامه به توضیح تاریخچه ای مختصر از طراحی سایت خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: ضرورت ایجاد وب سایت چیست؟

طراحی سایت چیست؟ - کلیک اول

طراحی سایت چه تاریخچه ای دارد؟

اولین وب سایت تاریخ توسط تیم برنرزلی در سال 1991 ساخته شده است. در این وب سایت طراحی سایت به معنای امروزی آن وجود نداشت و رنگ بندی و تصاویر گرافیکی در آن بکار نرفته بود. با این حال می توان گفت طراحی سایت از سال 1991 آغاز شد و به جایگاه امروزی خود رسید.

مراحل طراحی وب سایت

تعریف طراحی سایت به صورت طراحی و راه اندازی یک سایت یا بهینه سازی یک سایت از قبل تولید شده بیان می شود. طراحی سایت مراحل مختلفی دارد که در ادامه گام به گام آن ها را توضیح می دهیم.

گام 1: طراحی وایر فریم

در اولین گام باتوجه به مشتری که به ما مراجعه کرده است و نوع فعالیتی که دارد، یک طرح کلی از سایت به صورت پیش فرض طراحی می کنیم. این طراحی یک نقشه کلی است که در آن صفحات سایت، جایگاه ها و چیدمان عناصر مختلف مشخص می شود. به فعالیت هایی که در گام اول طراحی سایت انجام می دهیم؛ طراحی وایر فریم گفته می شود.

گام 2: طراحی گرافیک سایت

بعد از انجام گام اول نوبت به طراحی گرافیک سایت می رسد. این گام با توجه به کسب و کاری که مشتری ما دارد؛ انجام می شود. در طراحی گرافیک سایت از نرم افزارهای مخصوص بهره می گیریم.

بیشتر بخوانید: چرخه رنگ ها و استفاده از رنگ مناسب در وب

کدنویسی و برنامه‌نویسی - کلیک اول

گام 3: کد نویسی و برنامه‌ نویسی

برای مدیریت سایت با توجه به نیاز مشتری و میزان هزینه از روش های مختلفی از جمله سیستم ورد پرس و… استفاده می کنیم.

بیشتر بخوانید: مزایای طراحی سایت با استفاده از وردپرس چیست؟

گام 4: راه‌ اندازی سایت

حال که سه مرحله قبلی را انجام دادیم؛ گام چهارم را به عنوان آخرین گام در پیش داریم. ما در آخرین گام به یک هاست و نام دامنه مناسب نیاز داریم. پس از تهیه آن، سایت را پیکربندی کرده و در بستر جهانی اینترنت قرار می دهیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین هاست | ۱۳ ویژگی یک هاست خوب

انواع طراحی سایت

انواع طراحی سایت به دو دسته کلی تقسیم می شود. این دو دسته عبارتند از:

  • سایت های استاتیک
  • سایت های داینامیک

طراحی سایت استاتیک

طراحی سایت استاتیک به این صورت است که هر کدام از صفحاتی که می خواهیم برای یک سایت طراحی کنیم را جداگانه طراحی کرده و سپس در سرور بارگذاری می کنیم.

مدیر سایت های استاتیک نمی تواند مستقیما محتوای سایت را ویرایش کند. بنابراین باید برای انجام این موضوع، یک طراح سایت استخدام کرده تا تمام مراحل تغییراتی که در نظر داریم؛ اعمال کند. در حال حاضر به دلیل فراگیری استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس، دیگر استفاده از طراحی سایت استاتیک نسبت به گذشته رایج نیست.

اگر شما مالک یک شرکت کوچک هستید یا فکر می کنید سایت شما تا مدت ها به تغییرات محتوایی نیازی ندارد؛ می توانید همچنان از سیستم سایت های استاتیک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سایت اختصاصی یا وردپرسی یا سرویس دهنده های وبلاگی

طراحی سایت استاتیک - کلیک اول

طراحی سایت داینامیک

طراحی سایت داینامیک به صورت پویا است. در طراحی سایت های داینامیک، برنامه نویس وظیفه پویاسازی وب سایت را به عهده دارد. پویا بودن سایت های داینامیک به این معناست که مدیریت سایت، می تواند تمامی محتوای سایت را تغییر داده و هرروز به صفحات جدید، محتوای جدید اضافه کنند.

مشاغل مرتبط با طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت، مشاغل زیادی را در برمی گیرد که مجموعا در موفقیت یک کسب وکار اینترنتی اثرگذار هستند. تلاش همه این مجموعه به یک اندازه موثر بوده و می تواند در کیفیت سایت موثر واقع گردد. در اینجا تلاش کردیم تا مهم ترین مشاغلی که با طراحی سایت در ارتباط است را لیست کنیم.

گرافیست

در طراحی سایت به یک گرافیست ماهر برای بخش های مختلف از جمله بنرهای تبلیغاتی، دکمه ها و لوگو نیاز است.

متخصص دیجیتال مارکتینگ

راه اندازی یک سایت و متعاقبا کسب و کارهای اینترنتی به وجود یک استراتژی قوی نیازمند است. متخصص دیجیتال مارکتینگ همان کارشناسی است که در افزایش ترافیک و فروش سایت شما کمک می کند.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

متخصص دیجیتال مارکتینگ - کلیک اول

متخصص تولید محتوا

تولید محتوا پادشاه است. این جمله اهمیت یک تولید محتوای حرفه ای را در بستر وب سایت ها نشان می دهد. اگر بخواهید بهترین نتایج را در موتورهای جستجو بدست آورید و همچنین ترافیک خوبی داشته باشید؛ به متخصص تولید محتوا نیاز خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: نکات ضروری و مهم در تولید محتوا

متخصص سئو

کیفیت سایت و دیده شدن آن به فعالیت های شما در حوزه سئو بستگی دارد. اگر بخواهید سایتتان در صفحات اول گوگل بیاید، از تخصص یک سئوکار حرفه ای بهره بگیرید.

طراح رابط کاربری

رابط کاربری همان چیزی است که سایت شما را برای کاربران جذاب کرده و نسبت به سایر رقبا محبوب تر می کند. اگر بخواهید به این هدف دست پیدا کنید؛ لازم است از یک طراح رابط کاربری کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

اهمیت طراحی سایت

موفقیت طراحی سایت، به تلاش همه این نیروها وابسته است. در ادامه به اهمیت طراحی سایت و مهم ترین دلایل سرمایه گذاری روی طراحی سایت می پردازیم.

داشتن یک سایت در فضای اینترنت به شما این امکان را می دهد که به فضای فیزیکی محدود نباشید. تا قبل از راه اندازی سایت، مشتریان شما تنها شامل کسانی می شدند که در فاصله جغرافیایی نزدیک به شما قرار داشتند. بعد از اینکه یک سایت راه اندازی کنید، دیگر به فاصله جغرافیایی محدود نیستید. همه افرادی که از بستر اینترنت استفاده می کنند؛ می توانند از سایت شما بازدید کرده و از خدمات و محصولات شما بهره ببرند.

علاوه بر برداشتن محدودیت فاصله جغرافیایی، محدودیت زمانی نیز نخواهید داشت. همانطور که می دانید هر محل کار تنها در ساعاتی مشخص فعالیت دارد. در تعریف طراحی سایت این محدودیت برداشته شده است. یک سایت می تواند در 24 ساعت شبانه روز، فعالیت مداوم داشته باشد.

در ادامه دلیل سرمایه گذاری روی طراحی سایت در سال 2023 را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت طراحی سایت - کلیک اول

5  دلیل مهم برای سرمایه گذاری روی طراحی سایت در سال 2023

طراحی سایت قطعا مزایای بیشماری دارد. در این مبحث قصد داریم دلایل سرمایه گذاری روی طراحی سایت را در سال 2023 بررسی کرده و مزایای طراحی سایت برای مشتری را بسنجیم.

امروزه افراد به محض مواجه شدن با هرموضوعی از جمله: یافتن پرسش های خود و انجام بسیاری از فعالیت های روزمره، از فضای وب استفاده می کنند.

دلایلی که می تواند شما را قانع کند تا در سال 2023 روی طراحی سایت سرمایه گذاری کنید؛ به شرح زیر است:

1- افزایش فروش و تعداد مشتری

همانطور که در بخش قبلی توضیح دادیم، فروش اینترنتی به دلیل عدم محدودیت جغرافیایی و همچنین عدم محدودیت زمانی، می تواند در افزایش فروش و تعداد مشتری اثرگذار باشد. امروزه اغلب افراد، خرید اینترنتی را به خرید حضوری ترجیح می دهند. باتوجه به این مسئله نباید سهم فروش در بازارهای اینترنتی را دست کم گرفت و از سایر رقبای قدرتمند در حوزه کاری مشترک، عقب افتاد.

2- عدم نیاز به دانش بالا

راه اندازی یک سایت و طراحی استاندارد آن تنها به افراد حرفه ای و سرمایه دار اختصاص ندارد. حتی اگر شما تازه کسب و کار خود را آغاز کرده اید؛ میتوانید از دانش یک طراح سایت استفاده کرده و فعالیت خود را ارتقا دهید.

3- بازگشت سرمایه

راه اندازی سایت و طراحی آن یک هزینه نیست؛ بلکه یک سرمایه گذاری بلند مدت و سودآور است. شما می توانید در طراحی سایت یک استراتژی قوی بچینید و به وسیله آن مشتریان هدفمندتر را به سایت جذب کنید.

باید بدانید که با توجه به گذر زمان، تبلیغات شکل جدیدی به خود گرفته است. به گونه ای که امروزه دیگر تبلیغات سنتی جوابگوی جذب مشتریان هدف نیست.

بازگشت سرمایه - کلیک اول

4- صرفه جویی در زمان

در طراحی سایت، راه های مختلفی برای ارتباط با مشتریان تعریف می شود. از جمله این راه ها: ایمیل، تماس تلفنی و فرستادن پیام از طریق های مختلف است. همین مسئله می تواند به مشتریان در پیدا کردن بسیاری از سوالاتشان کمک کرده و زمان کمتری را از شما بگیرد.

5- امکان نمایش محصولات متنوع

با استفاده از امکانات طراحی سایت می توانید بدون اینکه زمان زیادی را برای توضیحات اضافه صرف کنید، محصولات متنوع خود را کاملا معرفی کنید. مشتری شما می تواند هر چقدر که دلش میخواهد در سایت بماند و توضیحات را بارها و بارها خوانده و پس از بررسی، انتخاب نماید. همچنین دیگر نیاز نیست که زمان حضور و خرید را با شما هماهنگ کنند.

سخن آخر

هدف از ارائه اطلاعات این مقاله، آگاهی از تعریف طراحی سایت و مزیت های بیشماری است که این فرآیند بر توسعه کسب وکارهای اینترنتی دارد. قطعا با طراحی سایت می توانید کاربران بیشتری را به سایت خود کشانده و میزان سود آوری کسب و کار خود را ارتقا دهید.

امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما در این مبحث پاسخ داده و همچنین شما را در مورد تصمیم گیری این امر یاری کرده باشیم.

از زمانی که برای مطالعه این مقاله صرف کرده اید؛ سپاس گزاریم.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06