پیاده سازی اسکیما در سایت در گوگل سرچ کنسول

پیاده سازی اسکیما در سایت در گوگل سرچ کنسول

در این مقاله می خوانید:

پیاده سازی اسکیما در سایت یکی از راه های بهبود رتبه سئو و جذب بازدیدکنندگان است. اسکیما یک قالب داده است که به موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری در مورد محتوای سایت می دهد. برای پیاده سازی اسکیما در سایت، باید ابتدا نوع اسکیما مناسب برای صفحات سایت را انتخاب کنید. سپس باید کدهای اسکیما را در قسمت هدر یا بادی صفحات وارد کنید.

برای بهینه سازی سایت و به اصطلاح سئو کردن آن روش ها و تکنیک های مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین تکنیک ها پیاده سازی اسکیما در سایت است. اسکیما یا داده های ساختار یافته، یک نوع زبان نشانه گذاری است که به عنوان یک زبان مشترک بین موتورهای جستجو و سایت محسوب می شود.

وجود اسکیما در سایت کمک می کند که موتورهای جستجو و ربات های آن بتوانند اطلاعات صفحه وب را سریع تر و آسان تر شناسایی کرده و تشخیص دهد. اهمیت پیاده سازی اسکیما در سایت به صورتی است که در صورت انجام این روش به صورت صحیح تاثیر زیاد و مثبتی در سئو سایت دارد. در ادامه این مطلب نیز به صورت کامل تر به بررسی پیاده سازی اسکیما در سایت می پردازیم.

کد اسکیما چیست؟

اسکیما یکی از بهترین روش های سئو تکنیکال است که به صورت یک کد HTML به کدهای سایت اضافه می شود. در واقع با اضافه کردن کد اسکیما به سایت می توانید اطلاعاتی که کاربران به دنبال آن هستند یا در مورد آن جستجو می کنند؛ در اختیار آن ها قرار داد. داده های مربوط به کد اسکیما انواع مختلفی دارد.

برای مثال برای صفحات مقاله و وبلاگ، صفحات دارای ویدیو، از صفحات دارای مطالب تصویری، صفحات دارای محصول و … از یک نوع اسکیمای خاص استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: Schema Markup چیست؟ چگونه می توان آن را به سایت اضافه کرد؟

روش های ساخت اسکیما در سایت

همان طور که در پاراگراف بالا هم ذکر شد، روش های مختلفی برای ساخت و استفاده از اسکیما در سایت وجود دارد. بنابراین با توجه به سطح دسترسی و نیاز خود می توانید از یکی از روش هایی که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم، استفاده کنید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس (CMS)

در صورتی که سایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده، می توانید از افزونه Shema Pro یا افزونه Rank Math یا افزونه Schema Markup و … استفاده کنید. نکته مهم برای نصب افزونه ها این است که افزونه هایی نصب کنید که با ساختار سایت شما هماهنگی و تطابق داشته باشد. برای مثال اگر از افزونه Rank Math استفاده می کنید، نمی توانید همزمان افزونه Schema Pro را هم نصب کنید. اما اگر افزونه Yoast SEO را نصب کنید، امکان نصب و استفاده همزمان از افزونه Schema Pro نیز وجود دارد.

استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس (CMS)

استفاده از کدهای اختصاصی برای نوشتن اسکیما

در صورتی که سایت شما وردپرسی نیست، برای ساخت اسکیما باید با ساختار نوشتن کدهای اسکیما آشنا شوید. در صورتی که آشنایی و تسلط کامل برای ساخت اسکیما ندارید، می توانید از سایت Technical SEO استفاده کنید. روند کار بدین صورت است که با وارد شدن به سایت کافی است که در جاهای خالی سوالات و جواب های مرتبط با آن را درج کرده و سپس کدهایی که ساخته می شود را در سایت خود بارگذاری کنید.

در ادامه این مطلب به بررسی و معرفی کامل تر این روش ها می پردازیم.

روش ساخت اسکیما با استفاده از افزونه Rank math

برای ساخت اسکیما با استفاده از افزونه Rank Math ابتدا وارد بخش پیشخوان شده و سپس روی ماژول ها کلیک کرده و سپس گزینه طرحواره (داده های ساختار یافته) را انتخاب و فعال کنید. پس از آن بخش اسکیما مربوط به افزونه رنگ مث فعال خواهد شد. پس از وارد بخش نوشته ها شده و یک مورد را انتخاب کنید.

پس از آن در بخش نوشته مورد نطر اسکرول کرده و قسمت Rank Math SEO را مشاهده کنید. در این بخش یک گزینه به نام Schema اضافه شده است. با توجه به این که در بخش نوشته ها لیست مقالات وجود دارد، اسکیمای مرتبط با نوشته ها نمایش داده می شود. اما در صورتی که قصد ساخت اسکیما برای محصولات و … را داشته باشید، کافی است روی گزینه Schema Generator کلیک کنید تا ساختارهای دیگر نحوه ساخت اسکیما را مشاهده و انتخاب کنید.

روش ساخت اسکیما با استفاده از افزونه Rank math

نحوه ساخت اسکیما با افزونه Schema Pro

همان طور که در قسمت های پیشین نیز ذکر شد، امکان ساخت اسکیما با استفاده از افزونه Schema Pro نیز وجود دارد. برای نصب این افزونه ابتدا لازم است که تنظیماتی را فعال و به صورت دستی انتخاب کنید.

بدین صورت که ابتدا باید لوگوی سایت را بارگذاری کرده، سایت را برای افزونه معرفی کنید. پس از آن هر زمانی که می خواهید اسکیما بسازید، وارد بخش نوشته ها یا محصولات شده و سپس در بخش های پایین تر، گزینه Schema Pro را انتخاب کرده و متناسب با سوالاتی که آماده کرده اید، یا نیاز کاربران گزینه های مختلف و جاهای  خالی را به درستی پر کنید.

نحوه ساخت اسکیما با افزونه Schema Pro

نحوه ساخت اسکیما با استفاده از سایت Technical SEO

در صورتی که سایت وردپرسی نیست، برای ساخت اسکیما می توانید از سایت Technical SEO استفاده کنید. برای این کار نام سایت را در گوگل سرچ کرده و روی اولین لینک کلیک کنید.

پس از وارد شدن به سایت، روی گزینه SEO Tool کلیک کنید. سپس در صفحه جدید، از منوی سمت چپ گزینه Schema Generator را انتخاب کنید. در صفحه جدید نیز در منوی موجود در صفحه، نوع اسکیمایی که در صفحه می خواهید اضافه کنید را از بین یکی از موارد زیر انتخاب کنید:

  • Article
  • Breadcrumbs
  • Event
  • FAQ Page
  • How to
  • و …

با انتخاب یکی از گزینه ها، یک صفحه جدید برای شما باز می شود که در سمت راست آن یک نمونه کد خام مشاهده می شود. برای مثال در صورتی که گزینه FAQ Page را انتخاب کنید، می توانید سوالات متداول را به همراه جواب های کوتاه در این قسمت بنویسید.

افزایش بازدید سایت
اگر قصد دارید ترافیک سایت خود را به صورت هدفمند افزایش داده و روی جایگاه سایت تاثیر مثبت بگذارید، ابزار افزایش بازدید سایت کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

نحوه کار با سایت Technical SEO

نحوه کار به صورت زیر است:

  • در قسمت Question سوال مورد نظر و سپس در قسمت Answer پاسخ همان سوال را بنویسید. نکته حائز اهمیت در این قسمت این است که ترجیحا سوالات و جواب های کوتاه و مرتبط با محتوای همان صفحه سایت بنویسید.
  • سپس روی گزینه Add Question کلیک کنید تا بتوانید سوالات بیشتری را در این قسمت اضافه کنید. نکته مهم این است که در این قسمت حداقل 2 سوال و حداکثر 4 سوال و پاسخ مرتبط بنویسید. در واقع اگر فقط یک سوال نوشته باشید، پس از کپی کردن و اضافه نمودن کدها در سایت، پس از بررسی کردن سرچ کنسول، با یک ارور مواجه می شوید. برای این که با چنین اروری مواجه نشوید، گزینه سوالات را پس از اولین سوال حذف کنید، تا در قسمت کدها قسمت اضافه نداشته باشید و در سرچ کنسول هم با اروری مواجه نشوید.
  • پس از نوشتن سوالات و پاسخ های مورد نظر، در کادر سمت راست، روی گزینه Copy کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: سئو تکنیکال چیست؟ آشنایی با فعالیت های سئوی تکنیکال

برای این که تست کنید و مطمئن شوید که سوالات متداول و پاسخ ها یا اسکیماهای ساخته شده، مشکلی ندارد، کافی است روی گزینه Test کلیک کنید تا مشکلات را در این قسمت مشاهده کنید.

پس از کپی کردن کدهای ساخته شده، وارد سایت خود شده و سپس در قسمت نوشته ها یا محصولات یا صفحات دیگر، روی گزینه متن کلیک کنید تا سایر کدهای دیگر صفحه سایت را مشاهده کنید. سپس در انتهای نوشته یا صفحه مورد نظر، کدهایی که کپی کرده اید، Paste و در نهایت آن را ذخیره کنید.

نکته مهم پس از اضافه کردن کد اسکیما در سایت این است که پس از درج کردن کدها، همان لحظه Schema در سایت نمایش داده نمی شود. بلکه گوگل ابتدا آن را بررسی کرده و سپس تصمیم می گیرد که چه زمانی آن را منتشر کند و به کاربران نمایش دهد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

2 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06