طراحی حرفه ای پلن دیجیتال مارکتینگ

طراحی حرفه ای پلن دیجیتال مارکتینگ

در این مقاله می خوانید:

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال یک نوع بازاریابی برای خدمات و محصولات متنوع محسوب می شود که در آن از فناوری ها و روش های دیجیتال استفاده می شود. در این مقاله به طور کامل و مرحله به مرحله با طراحی پلن دیجیتال مارکتینگ و پیاده سازی آن در کسب و کارها آشنا می شویم.

در واقع دیجیتال مارکتینگ همه فعالیت های آنلاینی که در بستر اینترنت انجام می شود تا مشتری جذب شما و کسب و کارتان شود، و از این طریق میزان فروش و ارائه خدماتتان افزایش یابد. این تعریف یعنی کسب و کارهایی که از کانال های پر نفوذ و پر قدرت مانند جستجوی گوگل، شبکه های اجتماعی، ایمیل، وب سایت و … برای جذب مشتریان و مخاطبان استفاده می کنند، از پلن دیجیتال مارکتینگ پیروی می کنند.

ارتباط بین انسان و وسیله های الکترونیکی روز به روز در حال افزایش است و در آینده ای نزدیک نقش این وسایل الکترونیکی در زندگی همه افراد افزایش پیدا می کند. درست به همین دلیل نقش دیجیتال مارکتینگ روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود و بدون آن عملا از رقبای کاری خود عقب می مانید.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

تغییر و تحول دائمی در دیجیتال مارکتینگ

حتما شما هم زمانی که درگیر پیروی و پیاده سازی روش های دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارتان هستید، دائما متوجه تغییراتی که در مسیر پیاده سازی این روش ها رخ می دهد، شده اید.

برای مثال زمانی که اهداف خود و روش های پیاده سازی بازاریابی دیجیتالی را ادامه می دهید، متوجه می شوید که از هدف خود دور شده اید و احساس می کنید روش های دیگری، و شبکه های اجتماعی جدیدی وجود دارد که از طریق آن می توانید مجددا کسب و کارتان را رونق بدهید.

در این مسیر، الگوریتم های گوگل بروز رسانی می شود، ابزارهای تبلیغاتی جدیدی معرفی می شود و همه این اتفاقات باعث می شود که احساس کنید از مسیر خود دور شده اید. در صورتی که چنین نیست و شما در مسیر درست دیجیتال مارکتینگ قرار گرفته اید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوریتم های موتور جستجوی گوگل

طراحی پلن دیجیتال مارکتینگ

موارد و روش های مختلفی در مسیر طراحی پلن دیجیتال مارکتینگ قرار دارد که شامل سئو، جایگاه وب سایت، گوگل آنالیتیکس، تبلیغات آنلاین، فعالیت در شبکه های اجتماعی، اهداف، متریک ها و … می شود.

اما فراموش نکنید که پیاده سازی این روش ها بدون برنامه ریزی و بدون استراتژی قبلی عملا نتیجه نمی دهد و نه نتیجه موفقیت آمیزی نخواهد داشت، بلکه باعث شکست و از دست رفتن هزینه ها و وقت می شود. زمانی که در این مسیر یک جای کار را اشتباه کرده باشید، نمونه پلن دیجیتال مارکتینگ کسب و کار شما، یک استراتژی مشخص و معین از دیجیتال مارکتینگ را تعریف نمی کند.

طراحی پلن دیجیتال مارکتینگ

در ادامه دلیل اهمیت تعیین یک استراتژی در دیجیتال مارکتینگ را توضیح می دهم.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در زندگی گذشته دیروز، برای تبلیغ محصولات و خدمات فقط از رادیو و تلویزیون استفاده می شد؛ اما با پیشرفت و روی کار آمدن وسایل و ابزار دیجیتالی این نوع تبلیغات جای خود را به تبلیغات آنلاین و در بستر اینترنت داده اند. استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی نیز در حال افزایش است و به همین منظور لازم است که برای پیشرفت در این راه، استراتژی های زیر و توجه به آن افزایش یابد.

ایجاد برنامه

برای برنامه ریزی دقیق و شناسایی دقیق نیازها و فعالیت در بستر اینترنت، لازم است که از داده هایی که دارید، برای بررسی تاثیر گذاری دیجیتال مارکتینگ، تحلیل های شخصی سازی شده، تنظیم KPI های صحیح، و کلیه موارد هوشمندانه و دقیق که باعث طراحی یک استراتژی دقیق و کاربردی می شود، استفاده کنید.

در واقع این استراتژی ها باید برای گسترش رسانه و داده های دیجیتال مارکتینگ و افزایش و ایجاد لید (سرنخ)، و در نهایت افزایش فروش پیاده سازی شود.

افزایش دستیابی

برای افزایش بازدید از سایت، 6 تکنیک اساسی و کاربردی در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که باید برای ایجاد آگاهی از برند و افزایش نرخ تعامل از آن استفاده کنید.

افزایش فعالیت

چگونگی فعالیت و میزان فعالیت کاربران و مخاطبان در سایت، یکی از مهم ترین فاکتورها برای بررسی و اطلاع دقیق از عملکرد بازاریابی دیجیتال در بستر اینترنت است. هدف از افزایش میزان ارتباط مخاطبان و کاربران در سایت و شبکه های اجتماعی افزایش Lead ها در آینده است. به همین دلیل باید اقداماتی انجام دهید، پرسش و پاسخ هایی ایجاد کنید که از طریق آن میزان ارتباط و تعامل کاربران با شما افزایش یابد.

افزایش فعالیت

افزایش نرخ تبدیل

درست است که تعداد کاربرانی که وارد سایت می شوند، مهم هستند. اما مهم تر آن است که از این تعداد چه تعداد کاربر به مشتری تبدیل می شوند و میزان نرخ تبدیل سایت چقدر است؟ برای افزایش نرخ تبدیل می توانید از هدف گذاری مجدد (Retargeting) استفاده کنید، تا مخاطبان مجددا با تبلیغات یا کسب و کار شما آشنا شوند و متقاعد شوند که از شما خرید کنند یا خدماتتان را سفارش دهند.

بیشتر بخوانید: نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چگونه می توان آن را بهینه کرد؟

افزایش تعامل با مشتریان فعلی

برای هر کسب و کاری مشتریان و مخاطبانی وجود دارد که از قبل مشتری شما بوده اند. به همین دلیل می توانید فروش خود را از طریق افزایش تعامل با مشتریان فعلی از طریق ایجاد ارتباطات شخصی از طریق وب سایت، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و … افزایش دهید.

تعیین استراتژی دقیق و کاربردی کمک می کند که یک چارچوب دقیق و منسجمی فراهم شود تا یک ترتیب منطقی برای دنبال کردن برای مطمئن شدن از وجود تمام فعالیت های کلیدی که باعث توسعه و پیشرفت و گسترش ایجاد شود.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید یک بازدید برای بررسی تمام جنبه ها و تمام ظرفیت های موجود برای مدیریت و دسترسی دیجیتالی ارائه دهد. با این تفاسیر یک استراتژی دیجیتالی خوب، به استراتژی گفته می شود که باید روی سه قابلیت اصلی زیر ساخته و ایجاد شود.

  • دستیابی استراتژیکی
  • فرایند بهبود بخش عملکرد
  • مدیریت منابع و ساختارها و داده ها

چگونه بوم دیجیتال حرفه ای برای کسب و کار خود بسازیم؟

با افزایش استفاده از تلفن همراه و افزایش دستیابی به اینترنت، مصرف کنندگان و مشتریان پیش از آن که محصولی را خریداری کنند در شبکه های اجتماعی مختلف و وب سایت های مختلف جستجو می کنند، با برندها و شرکت های مختلف آشنا هستند و سپس برای سفارش و خرید تصمیم می گیرند.

بنابراین اگر شرکت و کسب و کار شما در فضای آنلاین فعالیتی ندارد، باید مطلع باشید که شانس شما برای به دست آوردن مشتریان جدید تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.

در واقع شما به پلن دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید تا به اهداف زیر دست یابید:

  • مشتریان جدید جذب کنید، و متقاعدشان کنید تا در مراحل بعد و در طولانی مدت عاشق برند و محصولات و خدمات شما شوند و سراغ برندهای دیگر نروند.
  • استراتژی ها و فعالیت های مورد نیاز خود را طراحی کنید تا به مشتریان هدف که سود بیشتری برای کسب و کارتان دارند را جذب کنید.
  • کمیپن های بازاریابی را برای ایجاد و فراهم کردن ارزش در هر مرحله تقسیم بندی کنید.

چگونه بوم دیجیتال حرفه ای برای کسب و کار خود بسازیم؟

مراحل نوشتن یک برنامه و پلن دیجیتال مارکتینگ

در ادامه این مطلب، به مراحلی اشاره خواهیم کرد که در نگارش برنامه و پلان دیجیتال مارکتینگ موثر هستند.

مشخص کردن اهداف، طراحی برنامه مناسب و انتخاب تیم، تعیین زمان برای تیم اجرایی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین راه کارهایی که باید در ابتدای هر کاری مد نظر قرار دهید، برنامه ریزی است. با مشخص کردن اهداف سریع تر و هدفمند تر می توانید روش و راه های رسیدن به این اهداف را بیابید.

برای مشخص کردن اهداف و برنامه ریزی های دقیق می توانید از روش معروف SOSTAC استفاده کنید. SOSTAC یک مدل برنامه ریزی در دیجیتال مارکتینگ است. طبق این مدل لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

  • معرفی کسب و کار: در قدم اول باید تمام ابعاد کسب و کارتان را در یک برگه تعریف و تعیین کنید. استراتژی که برای کسب و کار خود تعیین می کنید باید مطابق با دیجیتال مارکتینگ برنامه اصلی شما باشد.
  • به این سوال پاسخ دهید: از طریق دیجیتال مارکتینگ چگونه می توانید و می خواهید به اهداف خود دست یابید؟ در واقع منظور این است که با پیشبرد اهداف خود در بستر دیجیتال مارکتینگ باید اهداف خاص داشته باشید. اهدافی تعیین کنید که بر آورد پذیر باشد. اهدافی را تعیین کنید که قابل دستیابی باشد. اهداف مرتبط و به جا مشخص کنید.

برای مثال اهدافی مثل: من می خواهم بازدید سایتم افزایش پیدا کند، یک هدف هوشمندانه نیست. چون عدد مشخصی که باید به آن دست یابید را تعیین نکرده اید.

پس از تعیین هدف یا اهداف، باید ابزاری که برای رسیدن به هدف خود می خواهید از آن استفاده کنید را تعیین کنید. برای مثال در صورتی که در شبکه های اجتماعی یا وب سایت فعالیت می کنید، استفاده از ابزاری مانند Hobspot، فیس بوک، و گوگل را در نظر بگیرید.

این ابزار کمک می کنند که کمپین های تبلیغاتی هدفمند تر و دقیق تر اجرا شوند. پس از تعیین ابزار نیز، در صورتی که دانش کافی برای اجرا و استفاده از این ابزار را ندارید، لازم است که از یک تیم حرفه ای دیجیتال مارکتینگ یا به اصطلاح دقیق تر از یک “دیجیتال مارکتر” کمک بگیرید.

مراحل نوشتن یک برنامه و پلن دیجیتال مارکتینگ

مطالعه و شناخت مخاطبان

هر کسب و کاری مخاطبان مشخص و منحصر به فردی دارد که لازم است پس از تعیین هدف در مورد مخاطب هدف شناخت کافی داشته باشید. با شناخت آن ها می توانید بفهمید که مخاطبان در چه کانال های آنلاینی فعالیت بیشتری دارند؟ زمان فعالیت آن ها چه ساعاتی از شبانه روز است؟

برای شناخت مخاطبان و کاربران می توانید از طریق ابزار گوگل آنالیتیکس و گزارشات آن بررسی کنید که چه تعداد از مخاطبان سایت از شما خرید می کنند؟ البته فراموش نکنید اطلاع از آمار و اطلاعات ابزار گوگل آنالیتیکس مناسب برای سایت هایی است که قدمت بیشتری دارند و از فعالیت آن ها چندمین ماه یا چندین سال گذشته است.

به همین دلیل در قدم اول می توانید از چگونگی فعالیت رقبا خود در حوزه های کاری مشابه را بررسی کنید. مخاطبان هدف رقبای کاری تان را بشناسید، ایده بگیرید اما از مخاطبان رقبا استفاده نکنید و مخاطبان هدف خود را پیدا کنید. در واقع منظور این است که پس از شناخت مخاطبان باید پرسونای دقیق مخاطبان را آنالیز و تحلیل و سپس روی آن سرمایه گذاری کنید.

این شناخت باعث می شود که با دید بازتر و به صورت دقیق تر با مخاطبان هدف در کمپین تبلیغاتی ارتباط برقرار کنید. منظور این است که یک استراتژی دقیق، با در صدر لیست قرار دادن نیازها و تمایلات مشتری، موفق تر عمل خواهد کرد.

تاکتینک و اجرای استراتژی های دیجیتالی

در مراحل قبل مخاطبان و اهداف را شناختید و تعیین کردید. در حال حاضر لازم است که روی مکان های مناسب کار خود تمرکز کنید. در حال حاضر کانال های ارتباطی زیادی برای ایجاد ارتباط با مخاطبین وجود دارد که باید یک کانال را برای ارتباط بهتر و موثر تر انتخاب کنید.

این کانال ارتباطی باید موثرترین، کار آمد ترین و مناسب ترین و مرتبط ترین کانال ارتباطی باشد تا هزینه و زمان شما از دست نرود. به دست آوردن و تمرکز روی کانال ارتباطی دقیق تر و اجرای اصولی استراتژی کمک می کند که از طریق کمپین های تبلیغاتی تعداد کلیک های بیشتری را جذب کنید. با انتخاب کانال ارتباطی می توانید پیام ها را متناسب با پرسونای مخاطب و به صورت شخصی شده برای مخاطبان ارسال کنید. با این کار باعث می شوید که در چشم مخاطب منحصر به فرد به نظر برسید و سراغ کسب و کار دیگری نروند.

تاکتینک و اجرای استراتژی های دیجیتالی

بررسی استراتژی فعلی دیجیتال مارکتینگ

پس از این که مراحل گفته شده در بالا را پیاده کردید، لازم است که وضعیت آن را در مراحل مختلف پیگیری کنید. برای مثال اگر به تازگی اجرای استراتژی خود را آغاز کرده اید، بررسی استراتژی آسان تر خواهد بود. اما در صورتی که زمان زیادی از اجرای کمپین های تبلیغاتی گذشته باشد، و فعالیت های سایت را بررسی نکنید، آسیب های جدی به کسب و کار شما وارد خواهد شد.

برای این کار لازم است که به سوالات زیر پاسخ دهید تا متوجه وضعیت کسب و کارتان در فضای آنلاین شوید:

  • در کدامیک از شبکه های اجتماعی فعالیت داریم؟
  • آیا یک کانال برای انتشار فیلم و پست کردن آنلاین داریم؟
  • آیا قبلا کمپین های بازاریابی اجرا کرده اید؟ وضعیت قبلی کمپین های بازاریابی شما چگونه بوده است؟ چه عناصری در بهبود یا عدم بهبود کمپین شما کاربرد و تاثیر داشته است؟

پاسخ به این سوالات کمک می کند که با یک آغاز رویکرد جدید از استراتژی دیجیتال مارکتینگ روبرو باشید و سپس یک کمپین بازاریابی جدید راه اندازی کنید. اجراری کمپین های تبلیغاتی ممکن است ماها طول بکشد، به همین دلیل لازم است که تمام فرایندهای آنلاین را بررسی کنید.

برای این کار می توانید از ابزارهای آنلاین برای تشخیص پیام ها، ایمیل ها، پرسش و پاسخ ها، و … برای بررسی کمپین استفاده کنید. برای مثال برای افزایش ترافیک سایت و اندازه تاثیر گذاری کمپین لازم است که بر آوردهای لازم را از طریق پرسش و پاسخ و ارتباط با مشتریان به دست آورید.

برآورد کردن KPI ها و نتایج

یکی از مهم ترین مراحل در طراحی و اجرای استراتژی و پلن دیجیتال مارکتینگ، تحلیل نتایج است. در واقع با تحلیل نتایج می توانید بفهمید که تا چه میزان صحیح عمل کرده اید؟ آنالیتیکس یکی از مهم ترین پایه ها و فاکتورهای موفق برای بررسی وضعیت دیجیتال مارکتینگ است.

هر شرکتی نیاز دارد تا بررسی KPI متوجه شود که میزان در آمد نسبت به هزینه ها چقدر است؟ (ROI) در واقع دنبال کردن و پیگیری این مراحل به شما کمک می کند که نقاط ضعف و نقاط قوت کار خود را بشناسید و در صورت وجود نقاط ضعف برای دستیابی سریع تر روی هدفتان تمرکز کنید.

برآورد کردن KPI ها و نتایج

طراحی بوم دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به طور کلی دارای چار چوب زیر است:

  • ارزش گذاری: ارزش های منحصر به فردی که کسب و کار و محصولاتتان دارد را به صورت تعرفیف مزایا به گوش مخاطبان خود برسانید.
  • ماموریت: هدفی که باعث شده شرکت یا کسب و کار را راه اندازی کنید، به صورت یک ماموریت مشخص تعریف کنید.
  • چشم انداز: چشم انداز، اهداف و آرزوهای بلند مدتی که با گذشت چندین سال و با تلاش می خواهید به دست آورید.
  • برند: یک تعریف کلی از برند شرکت به گونه ای که احساسات عموم افراد را بر انگیزد و باعث ایجاد ارتباط مردم با برند و کسب و کار شما شود.
  • مخاطبان هدف: مخاطبان هدف، ‌مشتریان موجود و مشتریان ایده آل شما هستند که هر شرکتی برای افزایش رونق کسب و کار به آن ها نیاز دارد.
  • بازار: موقعیت کنونی یک شرکت نسبت به رقبای فعال در حال حاضر است.
  • اکتساب: به دست آوردن مخاطبان جدید و نگه داشتن مخاطب فعلی از طریق کانال های پیشرفته و رو به رشد.
  • فعالیت: نخستین تجربه موفقیت آمیزی که باعث رشد کسب و کار شده است.
  • مراجعه: منظور کاربرانی هستند که به محصولاتی مراجعه می کنند که در حال حاضر به آن نیاز دارند.
  • درآمد: پولی کردن هر گونه رفتاری که از جانب کاربران نشان داده می شود.
  • نگهداری: بر گرداندن یا نگه داشتن کاربران به حالت ثابت اولیه و تبدیل کردن آن ها به مشتری وفادار

سخن پایانی

به عقیده دیجیتال مارکترهای بزرگ و موفق، استراتژی دیجیتال مارکتینگ یک وسیله موفق و کاربردی برای پیشبرد اهداف و دستیابی به چشم اندازهای بزرگ و موفق در مسیرهای آینده است. در واقع با استفاده از استراتژی دیجیتال مارکتینگ، رفتار و عملکرد شما به گونه ای خواهد بود که از فرصت های پیش رو هر چند کوک استفاده بهینه کنید.

در این مقاله به طور کامل روش ها و چار چوب های پیاده سازی یک کسب و کار دیجیتالی موفق توضیح داده شده است.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06