دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله از کلیک اول به روشن سازی اجرای دیجیتال مارکتینگ و نقش آن روی کسب و کارهای اینترنتی می پردازیم. کنار ما باشید.

مقدمه ای در مورد بازاریابی دیجیتال

اجرای دیجیتال مارکتینگ به معنای ایجاد ارتباطی در بهترین زمان و مکان ممکن با مخاطب است. ما در بحث دیجیتال مارکیتینگ مجموعه ای از اهداف را دنبال می کنیم که همه آن ها در دسترسی به افزایش فروش و بهینه سازی فعالیت های مربوط به بازاریابی است. برای این منظور باید مناسب ترین مکان و بهترین زمان را برای اثرگذاری مستقیم روی مخاطبان پیدا کنیم.

از آنجایی که اجرای دیجیتال مارکتینگ به فعالیت های بازاریابی در بستر آنلاین و اینترنت اختصاص دارد، شما با بهترین مکان و یک زمان نامحدود برای تعامل با مشتریان خود مواجه هستید.

کاربران در اینترنت، محدودیت مکانی ندارند و در سراسر دنیا می توانند به این فضای جهانی متصل شده و با یکدیگر ارتباط بگیرند. محدودیت زمانی نیز به همین شکل است. چرا که تفاوتی نمی کند چه ساعتی از شبانه روز تصمیم به بازدید از یک سایت داشته باشید، تنها کافیست اتصال شما برقرار باشد. همین امر یعنی عدم محدودیت زمان و مکان، دو مشخصه پر رنگی ست که قدرت فعالیت های حوزه دیجیتال مارکتینگ را صد چندان می کند!

در این مقاله از کلیک اول به روشن سازی مبحث دیجیتال مارکتینگ و نقش آن روی کسب و کارهای اینترنتی می پردازیم. با ما همراه باشید.

تعریف مفهوم دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به مجموعه فعالیت های بازاریابی اشاره دارد که با استفاده از فضای اینترنت و ابزارهای ارتباط الکترونیکی انجام می گیرد. موتور های جست و جو مانند گوگل، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و فضای سایت ها از جمله کانال های تعاملی است که می توان از آن ها برای فعالیت های موثر حوزه دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد. البته این مسئله تنها در صورتی امکان پذیر است که بتوانید مخاطبین هدف را شناسایی کرده و با آن ها ارتباط بگیرید.

به طور خلاصه مفهوم دیجیتال مارکتینگ به معنای بهره گیری از ترفندهای بازاریابی با استفاده از ابزارهای دیجیتالی جهت برقراری ارتباط با مخاطبین هدف است.

در ادامه با استراتژی های محبوب دیجیتال مارکتینگ با شما همراه هستیم.

تعریف مفهوم دیجیتال مارکتینگ

انواع فعالیت ها در دیجیتال مارکتینگ

  • SEO: سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو
  • Content marketing: بازاریابی محتوایی
  • Social media marketing: بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • PPC: تبلیغات کلیکی
  • Affiliate marketing: بازاریابی افیلیت
  • Email marketing: ایمیل مارکتینگ
  • Inbound marketing: بازاریابی درون گرا

بهینه سازی موتورهای جست و جو (SEO)

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، مجموعه فعالیت هایی است که سایت شما را بهینه کرده و در جایگاه نخست نتایج گوگل نمایش می دهد. اگر بتوانید با استفاده از  سئو، سایت خود را بهینه سازی کرده و رتبه آن را در نتایج جستجو بهتر کنید، شانس بیشتری برای جذب ترافیک ارگانیک و افزایش ورودی گوگل برای سایت خود خواهید داشت.

ترافیک ارگانیک، نمایانگر تعداد بازدیدکنندگان واقعی است که به صورت هدفمند سایت شما را انتخاب کرده اند. طبیعتا هرچقدر میزان ترافیک ارگانیک جذب شده بیشتر باشد، سایت از نظر سئو موفق تر بوده و به شناخته تر شدن برند شما کمک می کند. این مسئله در اجرای دیجیتال مارکتینگ موثر خواهد بود. چرا که جذب مشتریان هدفمند بیشتر برای سایت از طریق گوگل، افزایش فروش را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: سئو (SEO) چیست؟

بهینه سازی موتورهای جست و جو (SEO)

بازاریابی محتوایی (Content marketing)

اگر فرایند تولید محتوا با اهدافی از جمله افزایش آگاهی از برند، جذب ترافیک بیشتر، افزایش تعداد مشتریان مشتاق به خرید و تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل صورت بگیرد، بازاریابی محتوایی رخ داده است. محتوای باکیفیت و مناسب می تواند در قالب های مختلفی از جمله پست های بلاگ، کتابهای الکترونیکی، اینفوگرافی و… منتشر شود.

بیشتر بخوانید: 10 برابر شدن ترافیک سایت با تولید محتوای بهینه

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social media marketing)

شبکه های اجتماعی یکی از مناسب ترین و کارآمدترین ابزارهایی ست که می توان از آن برای انتشار محتوای هدفمند بهره گرفت. حضور فعال و موثر در شبکه های اجتماعی به شناخته شدن بیشتر برندتان منجر شده و در اعتمادسازی و ترغیب مشتریان برای خرید از شما نقش دارد. از جمله محبوب ترین شبکه های اجتماعی موجود که می توانید از آن ها بهره بگیرید، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، یوتیوب، تلگرام، فیس بوک و همچنین شبکه های اجتماعی داخلی مثل آپارات و… است.

قطعا انتخاب شبکه اجتماعی و نوع فعالیت شما به حوزه کسب و کار و مخاطبین هدفتان بستگی دارد. به طور مثال اگر کاربران شما ایرانی هستند، باید بدانید که این پلتفرم در ایران یوتیوب فیلتر بوده و بهتر است از آپارات استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: افزایش ترافیک سایت با شبکه های اجتماعی در سال 2023

تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات کلیکی یکی از روش های رایجی است که در جذب بازدید کننده و افزایش ترافیک سایت اثر گذار است. در این روش، یک سایت به عنوان میزبان عمل کرده و وب سایت شما را در معرض دید سایر کاربران قرار می دهد. شما بر اساس تعداد کلیک هایی که دریافت میکنید، مبلغی را به سایت میزبان می پردازید.

یکی از مثال هایی که در این زمینه وجود دارد، سرویس گوگل ادز به عنوان میزبان تبلیغات است. مجموعه فعالیت هایی که در زمینه تبلیغات کلیکی انجام می شود، آمار ترافیک چشمگیری را به سایت اضافه می کند.

بیشتر بخوانید: تبلیغات کلیکی چیست؟ مزایا و معایب پرداخت به ازای کلیک

بازاریابی افیلیت (Affiliate marketing)

بازاریابی افیلیت همان بازاریابی پورسانتی است. شیوه آن در اجرای دیجیتال مارکتینگ به این صورت است که سایت میزبان، کاربران را به سمت یک سایت دیگر هدایت می کند. در این روش اگر کاربر هدایت شده در سایت مقصد خریدی انجام دهد، سود این خرید بین سایت میزبان و سایت مقصد تقسیم می شود.

بازاریابی افیلیت (Affiliate marketing)

بیشتر بخوانید: افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چیست و چطور کار می کند؟

ایمیل مارکتینگ (Email marketing)

ایمیل مارکتینگ یکی از راه های رایج برای ارتباط گرفتن صاحبین کسب و کار برای تعامل بیشتر با مخاطبین است. از این روش در دیجیتال مارکتینگ برای اطلاع رسانی ها، پیشنهادات ویژه، هدایت به سمت سایت و… استفاده می شود. رایج ترین محتوایی که توسط برندها ارسال میشود؛ به شرح زیر است:

  • جهت دعوت به عضویت در وبلاگ
  • ایمیل های فالو آپ که مخاطب را دانلود تشویق
  • ایمیل های خوش آمد گویی به مشتریان جدید
  • اطلاع رسانی پروموشن ها و ارائه پیشنهاد های ویژه برای تشویق مشتریان وفادار
  • ایمیل هایی شامل نکات مفید برای آگاه سازی مخاطب

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

بازاریابی درون گرا، ربایشی یا جاذبه ای (Inbound marketing)

اگر بخواهیم فرآیند بازاریابی سنتی را شرح دهیم، به این صورت است که شرکت و برند، آغازگر گفتگو با مخاطب است. بطور مثال بازاریابان تلفنی با لیستی از مخاطبین تماس می گیرند و درمورد نوع برند و جزئیات خدمات و محصولات خود گفتگو می کنند.

این فرآیند در بازاریابی درون گرا یا ربایشی روندی معکوس دارد. یعنی مخاطب به سمت کسب و کار شما می آید، با کارشناسان شما ارتباط می گیرد، فرم مشاوره پر می کند و… در پروسه بازاریابی درون گرا، تلاش برندها در راستای جذب مشتری، نگهداشتن او و فعالیتی در جهت افزایش میزان رضایت بخشی است. در اجرای دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی درون گرا بسیار کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: بازاریابی درون گرا یا Inbound Marketing چیست؟

مزایای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا برند خود را به مشتریان معرفی کرده و آن ها را با برند خود درگیر کنید. اجرای این فرآیند در تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل و در نهایت افزایش وفاداری مشتریان اثرگذار است. با استفاده از اصول دیجیتال مارکتینگ می توانید فعالیت خود را هدفمندتر کرده و به آن شکل تازه ای ببخشید. محتوای تولید شده با این اصول، حرفه ای تر است و اثرگذاری بیشتری دارد.

این روش به صرفه بوده و طیف وسیعی از مخاطبان را تحت تاثیر قرار می دهد.

دیجیتال مارکتینگ برای چه کسب و کار هایی مناسب است؟

میتوانیم خیلی محکم بگوییم که اجرای دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری مناسب و نتیجه بخش است. تفاوتی نمی کند که شما صاحب یک کسب و کار شناخته شده یا یک برند ناشناس باشید. در هرصورت دیجیتال مارکتینگ ابزار قدرتمندی ست که می تواند شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کند. البته منظورمان از بیان این جمله یکسان بودن استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای تمام کسب و کارها نیست. هر کسب و کاری  بنابر حوزه فعالیت، مخاطب هدف، سابقه بازاریابی و… استراتژی منحصر به خود را دارد.

در ادامه این مبحث به بررسی دو استراتژی بیزنس به بیزنس و بیزنس به مشتری میپردازیم.

دیجیتال مارکتینگ برای چه کسب و کار هایی مناسب است؟

بیزنس به بیزنس (B2B)

تبلیغات کلیکی و استفاده از اصول سئو، از جمله بهترین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار های بیزنس به بیزنس می باشد. اغلب مشتریانی که هدف جذب توسط این استراتژی هستند؛ صاحبین مشاغل و شرکت ها می باشند.

بستری که شرکت ها برای جستجو محصولات و خدمات موردنظرشان استفاده می کند، فضای گوگل است. کمتر پیش می آید که افراد این جامعه از بستر اینستاگرام برای دسترسی به اهداف خود استفاده کنند.

با این وجود نمیتوانیم با قاطعیت بگوییم که دیگر استراتژی های دیجیتال مارکتینگ، مناسب  کسب و کار های بیزنس به بیزنس نیستند. انتخاب استراتژی با توجه به موضوعات فعال در هر حوزه و صنعتی متفاوت است. به طور کلی برای اینکه بتوانید بهترین استراتژی را انتخاب کنید، به آزمون و خطا و همچنین زمان بیشتری نیاز خواهید داشت.

بیزنس به مشتری (B2C)

کسب و کارهای بیزنس به مشتری، کسب و کارهایی هستند که به طور مستقیم خدمات و محصولات خود را به مشتریان عرضه می کنند. این کسب و کارها به تیم های بزرگ و خیلی حرفه ای فعال در حوزه فروش نیازی ندارند. چراکه خدمات و محصولات آن ها به گرانی کسب و کارهای بیزینس به بیزینس نیست.

در اجرای دیجیتال مارکتینگ برای این حوزه از کسب و کار، در راستای معرفی محصولات و خدمات به بهترین شکل ممکن در معرض دید مشتریان بالقوه تلاش می شود.

معمولا یکی از بسترهای اجتماعی مناسب برای این مدل از کسب و کارها، استفاده از فضای اینستاگرام است. شما می توانید با بهره گیری از امکانات ابزارهای اجتماعی مناسب، اعتماد مخاطب را جلب کرده و به فروش بیشتر خود کمک کنید.

جمع بندی

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، به مجموعه ای از فعالیت ها و روش هایی گفته می شود که با استفاده از رسانه ها و پلتفرم های دیجیتال، هدف از آن ارتباط با مخاطبان، جذب مشتریان و افزایش فروش است. دیجیتال مارکتینگ شامل استراتژی ها و تکنیک های مختلفی است که بسته به نوع کسب و کار، بازار هدف، بودجه و اهداف تعیین می شوند. برخی از این روش ها عبارتند از:

مسیر آینده بازاریابی به سمت بازاریابی دیجیتال پیش می رود. اثری که این موضوع در رشد کسب و کارهای آنلاین دارد، بر هیچکس پوشیده نیست. در این مقاله سعی کردیم چشم اندازی از مفهوم دیجیتال مارکتینگ و اثر آن در کسب و کارهای اینترنتی بپردازیم. از زمانی که برای مطالعه این مقاله صرف کردید سپاسگزاریم.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06