هک رشد (Growth Hacking) چیست؟ آموزش ۱۶ تکنیک هک رشد

هک رشد (Growth Hacking) چیست؟ آموزش ۱۶ تکنیک هک رشد

در این مقاله می خوانید:

هک رشد (Growth Hacking) مجموعه ای زنجیر بار از تکنیک های مختلف بازاریابی با استفاده از علم نوین و امروزی به حساب می آید. می توان با استفاده از انواع مختلف تکنیک هک رشد به عنوان یک کسب و کار، پرداخت و فرصت های موجود برای آن را گلچین کنیم.

هک رشد (Growth Hacking) علی رغم اسم نسبتا عجیب و غریبی که دارد اصلا مفهوم پیچیده و سختی ندارد. اگر بخواهیم به صورت عامیانه این مفهوم را برای شما معنا کنیم. همانطور که در رسانه معتبر ویکی پدیا نیز مشخص است، هک به معنی استفاده از روش هوشمندانه و سریع برای حل یک مشکل و سود بردن هرچه بیشتر است. اگر بخواهیم هک رشد را معنا کنیم در حقیقت باید بگوییم که در یک عبارت می توان گفت رشد سریع هوشمندانه!

در واقع هک رشد مجموعه ای از تکنیک ها و فرایندهای علمی و حساب شده است. این تکنیک ها حاصل تجربه افراد متخصص در حوزه بازاریابی کسب و کارها بوده است. این تکنیک ها راه رسیدن به هدف و رشد را برای شما کوتاه تر و در عین حال آسان تر می کند.

اگر بخواهیم این موضوع را بیشتر باز کنیم، می توان گفت هک رشد به عنوان یک شاخه از علم بازاریابی و رشد کسب و کار به حساب می آید. در واقع هک رشد شامل انواع مختلف مهارت های اکتسابی است که به رشد هر چه بیشتر کسب و کار مورد نظر شما که نوپاست کمک می کند.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

از جمله مزایای هک رشد این است که اگر شما به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده و هزینه محدودی دارید. فرصت شما محدود نشده و می توان با تکیه بر انواع مختلف تکنیک هک رشد، پا در عرصه میدان گذاشته و روز به روز به رشد کسب و کار خود کمک کنید. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. بروزترین و بهترین تکنیک ها در زمینه آموزش هک رشد را تا انتهای این مقاله با هم مرور می کنیم:

تعریف کامل هک رشد

اگر بخواهیم در حالت کلی هک رشد را تعریف کنیم می توان گفت مجموعه روش هایی است که از طریق آزمون و خطا به ما راه حل می دهد تا بتوانیم آن را به صورت هوشمندانه بررسی کنیم. عیب و نقص و در عین حال مشکلات کسب و کار خود را رفع کنیم و سود و تعداد مشتریان خود را افزایش بدهیم.

مجموعه این تکنیک ها این طور نیستند که هزینه های بسیار زیادی را برای کاربر ایجاد کنند. در عین حال کاملا خلاقانه و مقرون به صرفه بوده و باعث می شود. این موضوع باعث می شود که در کمترین زمان ممکن بیشترین برایند سود در همه زمینه ها برای کاربری که از آن استفاده می کند ایجاد شود.

رشد ایجاد شده به وسیله تکنیک های هک رشد می تواند در زمینه های مختلفی باشد. به عنوان مثال درآمد شما افزایش پیدا کند، تعداد مشتریانی که قرار است محصولات و یا خدمات خود را به آن ها ارائه کنید افزایش پیدا کند و یا باعث شود تا برند شما هر چه بیشتر بر سر زبان ها افتاده و معروف تر شود.

بیشتر بخوانید: چگونه با افزایش ترافیک سایت به صورت هدفمند، فروش خود را 10 برابر کنیم؟

استفاده از انواع مختلف تکنیک هک رشد

با استفاده از انواع تکنیک های هک رشد به عنوان یک کسب و کار، می توان فرصت های موجود برای پرداخت را گلچین کرد تا در زمان مناسب و با استفاده از یک سری روش های میان بر، کسب و کار خود را به سمت سود بیشتر هدایت کنیم. در حال حاضر، یکی از بهترین شبکه های اجتماعی که در آن می توان تکنیک های هک رشد را پیاده سازی کرد اینستاگرام است.

به عنوان مثال با توجه به وجود امکان اشتراک گذاری پست های اینستاگرام در شبکه های مختلف دیگر کاربر به این مهم دست پیدا می کند تا بتواند با کمترین مقدار هزینه و در عین حال کمترین مدت زمان سپری شده، رشد بسیار زیادی را در تعداد کاربران خود شاهد باشد.

در بازاریابی های سنتی، معمولا تمام تمرکز ایده های این حوزه بر فروش محصولات و یا خدمات مورد نظر معطوف می شد. ولی در هک رشد اینطور نیست و به ابعاد بازتری توجه می کنیم که قطعا نتیجه بهتری برای ما به ارمغان می آورند. مهمترین نتیجه آن بهبود هرچه بیشتر ویژگی های محصول یا خدمات مورد نظر ماست، که نهایتا با ایجاد محبوبیت بیشتر به فروش هر چه بیشتر دست پیدا خواهد کرد.

تکنیک هک رشد

۱۶ تکنیک و استراتژی خلاقانه در هک رشد

هک رشد را می توان در ۱۶ استراتژی خلاصه کرد که بهترین بازدهی را برای شما به صورت تصاعدی به ارمغان بیاورد. قبل از آنکه بخواهیم به سراغ این تکنیک ها برویم باید چه کنیم. موضوع این است که اگر شما یک یا چند محصول که بتواند تمامی نیازهای بازار هدف شما را تحت پوشش قرار دهد، ارائه کنید نیمی از راه را رفته اید. همچنین اگر اینطور نیست باید تمام تمرکز خود را در ابتدای امر بر روی محصول یا خدمات خود بگذارید و آن ها را بهبود دهید.

نکته مهم دوم، بررسی تمامی جهات بازار هدف شما و نیازها و دغدغه هایی است که مشتریان شما دارند. این موضوع کاملاً ثابت شده است. اگر شما به خوبی نتوانید بازار هدف خود را آنالیز کرده و نیازهای مشتریان تان را بشناسید، به هیچ وقت تکنیک های هک رشد پاسخ گو نخواهد بود.

تکنیک اول: خلاقیت و منحصر بفرد بودن

اولین و شاید یکی از مهمترین انواع تکنیک هک رشد این است که بتوانید منحصر بفرد و خلاق عمل کنید. این تکنیک به عنوان یکی از پایه های اساسی هک رشد به حساب می آید. در حقیقت زمانی که شما در حوزه کسب و کار خود فعل خلاقیت را صرف می کنید و ایده های خلاقانه بر روی کسب و کار و یا محصولات خود پیاده می کنید، قطعا شما نسبت به رقبای خود پیشی گرفته و مشتریان بیشتری به سمت شما سرازیر می شوند و کسب و کار شما بسیار رشد می کند.

این نکته خیلی مهم است که کسب و کار خود را چگونه جلو ببرید. نباید آن صرفا یک کپی موفق یا ناموفق از کسب و کار دیگری باشد و باید بتوانید تفاوت های کاربردی ایجاد کنید.

تکنیک دوم: توجه هر چه بیشتر به شبکه های اجتماعی

هک رشد بدون کمک از شبکه های اجتماعی معنا پیدا نمی کند! این نکته مهم است که شما به هیچ وجه نباید پتانسیلی را که شبکه های اجتماعی در رشد هر چه بیشتر کسب و کارهای امروز ایجاد می کنند، دست کم بگیرید. چرا که کسب و کارهای بسیاری بوده که از صفر در شبکه های مجازی ایجاد شده و امروزه توانسته اند به درآمدهای بسیار بالایی برسند.

اگر شما برای کسب و کار خود یک سایت طراحی کرده اید، بهتر است منفعل نباشید. بر روی اینستاگرام، تلگرام، توئیتر و غیره فعالیت کرده و به معرفی هرچه بیشتر محصولات و خدمات خود کمک کنید. در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام ابزاری در اختیار شماست که شما می توانید به بازار هدف خود متصل شوید. همچنین می توانید کاربرانی که مایل به استفاده از خدمات شما هستند را به سمت پیج خود هدایت کنید. نتیجه این موضوع افراد بسیار زیادی هستند که محصولات و خدمات شما را دوست داشته و یک روزی به خریدار محصولات شما تبدیل خواهند شد.

استراتژی خلاقانه در هک رشد

تکنیک سوم: بهره گیری از دانش متخصصان

هک رشد قطعا با تکیه بر دانش افراد متخصص در این حوزه شکوفایی بهتری را برای شما و کسب و کارتان ایجاد می کند. در حقیقت متخصصانی که شما دست یاری به سمت آن ها دراز می کنید در این حوزه کارشناس هستند. همچنین این کارشناسان اعتبار بالایی دارند که این اعتبار به کسب و کار شما منتقل می شود. برای مثال صفحات اشخاصی که با حوزه کاری شما در ارتباط هستند، را دنبال کنید و در زیر پست آن ها کامنت گذاشته و در پیج خود فعال باشید. همچنین می توانید نظر افراد شناخته شده در این حوزه را جویا شده و نسبت به نظر آن ها در پیج خود نقل قول ایجاد کنید.

تکنیک چهارم: روش مصور سازی داده ها و اطلاعات

هک رشد تکنیک های مختلفی دارد. یکی از تاثیرگذارترین آن ها استفاده از جلوه های بصری جذاب و کاربر پسند است. در حالت کلی انسان ها از جذابیت های بصری که چشم آن ها را به خود جذب می کند خوششان می آید. زمانی که شما گرافیک و پویایی مناسبی برای اطلاعاتی که می خواهید به کاربر منتقل کنید، استفاده می کنید این حس به کاربر منتقل می شود که برند شما یک برند تمام عیار و با کلاس بالا بوده و اعتماد و رضایت بیشتری را در شخص مورد نظر ایجاد می کند.

این موضوع علاوه بر اینکه داده های مختلف را برای کاربر خیلی ساده تر به تصویر می کشد کاربر را مجاب می کند تا اطلاعات را در اختیار افراد دیگری که ممکن است به آن ها احتیاج داشته باشند گذاشته و از این طریق افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا می شوند.

تکنیک پنجم: استفاده از محتوای ویدیویی

تکنیک هک رشد بعدی، توجه به اهمیت محتواهای ویدیویی است. موضوعی که برای تمام ایرانیان مشخص است این است که سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است. این موضوع فقط معطوف به خواندن کتاب نیست و قطعا وب سایت و یا صفحات مجازی که محتویات خود را به صورت متن ارائه می کند شانس جذب مخاطب کمتری نسبت به آن دسته از گروه ها دارند که از محتوای ویدئویی استفاده می کنند. طبق آمار زمانی که یک فرد می خواهد کالا و خدماتی را بخرد میل بسیار زیادی دارد تا ویدیو های مختلف مربوط به آن را ببیند. سپس نسبت به خرید تصمیم گیری کند.

بازاریابی ارجاعی بر هک رشد

تکنیک ششم: تاثیر بازاریابی ارجاعی بر هک رشد

هک رشد با استفاده از بازاریابی شاخه ای یا همان ارجاعی تکمیل می شود. شما می توانید سیستمی را پیاده سازی کنید تا افراد مختلف تشویق شوند افراد دیگر را به کسب و کار شما بکشانند. به عنوان مثال می توانید با ارائه یکسری تخفیف، بن خرید و حق اشتراک کاربران فعلی خود را مجاب کنید تا دوستان و آشنایان خود را جهت عضویت دعوت کنند.

تکنیک هفتم: گیم فیکشن و هک رشد

هک رشد گیم فیکشن اینگونه تعریف می شود که شما یک سیستم شبیه به بازی برای کسب و کار خود طراحی کنید. در حقیقت با استفاده از المان هایی که در بازار وجود دارد به کاربران خود پاداش بدهید. بدین صورت آن ها تشویق می شوند تا تسک (Task) های مختلفی که شما می خواهید را برایتان انجام دهند.

این تکنیک هک رشد (Growth Hacking) توسط کمپانی های مطرح در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر انواع گیم فیکشن می توان به راه اندازی چالش ها در شبکه های مجازی اشاره کرد.

تکنیک هشتم: کمک گرفتن از اینفلوئنسرها

در هک رشد اگر به پتانسیل اینفلوئنسر ها توجه شود می تواند کارایی بسیار عالی را برای شما ایجاد کند. طبق آمار چیزی در حدود بیش از ۹۴ درصد کسب و کارهای مختلف برای آنکه بتوانند افراد بیشتر به سمت کسب و کار خود دعوت کنند از این افراد کمک می گیرند.

اینفلوئنسرها به افرادی می گویند که در صفحات مجازی پیج هایی با چند میلیون کاربر دارند و تاثیرگذاری بسیار زیادی ایجاد می کنند.

افراد مختلف نیز زمانی که یک محصول و یا خدمات توسط یک فرد شناخته شده و با اعتبار معرفی می شود، به آن اعتماد می کنند. سپس به سمت خرید آن ترغیب می شوند.

گیم فیکشن و هک رشد

تکنیک نهم: بازآفرینی به کمک محتواهای قدیمی

اگر شما بتوانید در محتواهای گذشته که بر روی وب سایت و یا پیج خود ایجاد کرده اید یک سری تغییرات ایجاد کرده و مجددا آن ها را منتشر کنید، تاثیر بسیار زیادی در روند رشد و بهینه سازی سایت و پیج شما ایجاد می کند. این مهم از طریق ارائه داده های جدیدتر و به روزتر در قاب تصاویر ویدیویی یا گرافیکی به دست می آید.

تکنیک دهم: توجه به اهمیت رویدادها

هک رشد در صورتی معنا پیدا میکند که حتماً شما برای رشد حجم کسب و کارتان یک سری رویداد را در بازه های زمانی مناسب برنامه ریزی کرده و یا در آن ها شرکت کنید. در حقیقت اگر شما در رویدادهای مرتبط با کسب و کارتان شرکت کنید می توانید نقاط ضعف و قوت خود را آزموده و از تجربه دیگران نهایت استفاده را ببرید.

تکنیک یازدهم: پست مهمان

اگر شما یک پست کاربردی و یا یک مقاله را تولید کنید و آن را به یک وب سایت معتبر لینک دهید برای خود یک معامله دو سر برد ایجاد کرده اید. این موضوع باعث می شود سایت مورد نظر بدون آنکه هزینه و یا وقتی صرف کند یک محتوای باکیفیت از سایت شما هدیه بگیرد و در عین حال شما یک بک لینک دریافت می کنید که باعث رتبه بندی هر چه بهتره سایت شما در نظر موتورهای جستجوگر می شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر تکنیک پست مهمان در بهینه سازی سایت

پست مهمان

تکنیک دوازدهم: توجه به نظر مشتریان

هک رشد می گوید شما حتماً باید به نظر مشتریان فعلی خود توجه ویژه داشته باشید! در حقیقت این موضوع باعث می شود تا شما با بررسی نظر کاربران نقاط ضعف خود را شناخته و آن ها را از بین ببرید.

تکنیک سیزدهم: هک رشد به کمک تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یکی دیگر از بهترین انواع تکنیک هک رشد است. این تکنیک به شما کمک می کند تا با بودجه کم نیز دست به تبلیغات زده و مشتریان را به سمت کسب و کار خود جلب کنید. در حقیقت این تکنیک به گونه ای عمل می کند که وب سایت های معتبر تبلیغات شما را درون صفحات مورد نظر خود قرار دهند.

به ازای تعداد کلیک بر روی لینک مورد نظر شما از هزینه پرداختی شما کسر شده و نهایتا اشتراک شما به اتمام می رسد. تبلیغات کلیکی انواع مختلفی دارد که از جمله پرکاربرد ترین آن ها تبلیغات کلیکی متنی و تبلیغات کلیکی تصویری است.

بیشتر بخوانید: تبلیغات کلیکی چیست؟ مزایا و معایب پرداخت به ازای کلیک

تکنیک چهاردهم: ارائه خدمات و یا محصولات رایگان

همه ما انسان ها از دریافت هدیه خوشحال می شویم. همین موضوع به عنوان یک تکنیک مهم هک رشد به حساب می آید. شما می توانید با ارائه یک سری هدیه و یا اشانتیون در کنار محصول و یا خدمات اصلی خود کاربران را ترغیب کنید تا با میل بیشتری به خرید از برند شما اقدام کنند.

وفاداری مشتریان

تکنیک پانزدهم: وفاداری مشتریان

هک رشد می گوید اگر محصول و خدمات خود را به گونه ای ارائه کنید تا تعدادی مشتری وفادار داشته باشید، گوی سبقت را تا حدود زیادی از رقبای خود دزدیده اید. مشتریان وفادار می توانند به خوبی از کیفیت محصولات و خدمات شما نزد دوستان و آشنایان خود و همچنین در قسمت نظرات تعریف کنند که به اعتماد هرچه بیشتر به برند شما کمک می کند.

تکنیک آخر: ریسک پذیری

آخرین و شاید مهم ترین تکنیکی که می توانیم به شما پیشنهاد کنیم ریسک پذیری است. همه ما شنیده ایم که افرادی که ریسک پذیر هستند رشد و پیشرفت بیشتری را در کار خود تجربه کرده و در برخی مواقع نیز ممکن است در امتحان های خود شکست بخورند. در حقیقت ریسک پذیری یک آزمون و خطا است تا ما بتوانیم بهترین راه حل و یا استراتژی را برای موضوع مورد نظر خود پیدا کنیم. اگر روش و یا استراتژی جدیدی را پیدا کردید حتما در مورد آن تحقیق کرده و در صورتی که به قطعیت نسبی رسیدید حتما آن را امتحان کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06