معرفی ابزار PageSpeed Insights و روش استفاده از آن

معرفی ابزار PageSpeed Insights و روش استفاده از آن

در این مقاله می خوانید:

ابزار PageSpeed Insights با ارزیابی سایت شما در کم‌ترین زمان کمک شایانی به کاهش سرعت لود سایت می‌کند. این پایین بودن زمان بارگذاری سایت باعث رضایت کاربران شده و گوگل با بالاتر نشان دادن سایت شما سبب شده تا درآمد شما را افزایش دهد.

ابزار PageSpeed Insights چیست و چرا اهمیت دارد؟ آیا با ابزار PageSpeed Insights آشنایی دارید؟ در ادامه همراه با کلیک اول باشید.

تحقیقات نشان می‌دهد که سرعت سایت رابطه‌ی مستقیمی با نرخ تبدیل دارد. در واقع با هر ثانیه تأخیر بیشتر در زمان بارگذاری، نرخ تبدیل حدود پنج درصد کاهش می‌یابد. یکی از سایت‌هایی که برای بررسی سرعت لود سایت می‌توان از آن استفاده کرد سایت PageSpeed Insights  می‌باشد.

معرفی ابزار PageSpeed Insights

این سایت ابزاری است که گوگل در اختیار ما قرار داده و به کمک آن می‌توانیم سرعت سایت را چک کنیم. با بالا بردن سرعت، می‌توانیم به سئوی و در نتیجه بالا بردن رتبه‌ی سایت در سرچ گوگل کمک کنیم. این ابزار فاکتور‌های مؤثر در سرعت سایت در هر دو نسخه دسکتاپ و موبایل را بررسی می‌کند. در این مقاله به معرفی PageSpeed Insights  و روش استفاده از آن می‌پردازیم:

ابزار PageSpeed Insights  گوگل، از لحاظ سرعت سایت‌ها را به سه دسته‌ی خوب، متوسط و ضعیف تقسیم‌بندی می‌کند و از اعداد ۰ تا ۱۰۰ به سرعت لود سایت شما امتیاز می‌دهد. گوگل به صورت مداوم در حال بهبود روش‌های بررسی عملکرد سایت برای کاربر می‌باشد.

بنابراین اگر سرعت لود سایت شما در حال حاضر امتیاز خوبی به دست آورده است به معنای آن نیست که کاربر در هنگام استفاده از آن دیگر هیچ مشکلی ندارد. گوگل تنها یک ابزار ساده برای بررسی و ارزیابی عملکرد سایت به شما عرضه می‌کند. این ابزار چون توسط گوگل ارائه شده است، از امتیاز ابزارPageSpeed Insights  به عنوان معیاری برای سنجش سرعت سایت استفاده می‌شود.

این ابزار برای سایت‌های وردپرسی، جوملا و سایت‌هایی که از CMS‌های رایج استفاده می‌کنند، می‌تواند قابلیت اجرای ساده‌تری داشته باشد و به امتیاز‌های بالاتری دست پیدا کنید. بهینه‌سازی سرعت سایت به دلیل آن که یک فرآیند تکنیکال در سئو محسوب می‌شود در اغلب موارد نیاز به دانش برنامه‌نویسی هستیم تا به کمک آن کد‌های CSS، HTML  و جاوا اسکریپت را بهینه کنیم.

PageSpeed Insights

چرا دریافت پاسخ به یک درخواست ایجاد شده در بستر اینترنت نیازمند زمان است؟

هنگامی که آدرس اینترنتی را در نوار آدرس جستجو می‌کنید، در حقیقت شما یک درخواست ایجاد کرده‌اید. با ایجاد یک درخواست اتفاق‌های زیادی در پشت پرده می‌افتد. این اتفاقات منجر شده تا سرور بتواند در نهایت این اطلاعات درخواست شده را به محتوای قابل فهم تبدیل بکند و برای ما ارسال کند. ابزار PageSpeed Insights ‌ به کمک ما آمده و مدت زمان لازم برای ارسال و دریافت این بیت‌های اطلاعاتی را به ما می‌دهد.

زمانی که شما یک درخواست ایجاد می‌کنید تا این درخواست به سرور و همچنین برگرداندن پاسخ این درخواست از سرور همگی زمان لازم دارد. این زمان را می‌توان با بهینه‌سازی تصاویر و فشرده‌سازی کد‌ها، کاهش داد اما هنوز میزان تأخیر یا Latency زیاد می‌باشد. در میان تمامی این مراحل دریافت اطلاعات از سرور زمان می‌خواهد و مهم‌ترین مرحله به شمار می‌آید.

سه مرحله‌ی پیدا کردن سرور، اتصال به سرور و انتظار برای پاسخ از زمان مستقل بوده است. این بدین معنی است که اگر کاربر یک فایل CSS فشرده یا یک فایل HTML ساده و یا حتی یک فایل ویدیویی با حجم بالا را در خواست کند، همگی در این سه مرحله یکسان هستند و تنها در مرحله دریافت پاسخ از سرور زمان متفاوتی برای هریک صرف می‌گردد.

پس اندازه‌ی حجم محتوای دریافتی است که به پهنای باند نیاز دارد و با آن متناسب است. ابزارPageSpeed Insights  مقادیر این چهار زمان پیدا کردن سرور، اتصال به سرور، انتظار برای پاسخ و دریافت اطلاعات را اندازه‌گیری می‌کند و در اختیار ما قرار می‌دهد.یکی از عوامل کاهش زمان دریافت اطلاعات بهبود زمان پاسخ دهی سرور می‌باشد. CDN‌ها تنها راهی هستند که ما می‌توانیم زمان پاسخ به درخواست را کمتر کنیم.

چگونگی کار با ابزار  PageSpeed Insights

شما ابتدا با جستجوی عبارت Google PageSpeed Insights در گوگل، اولین سایت را باز کرده و آدرس سایت خود را درون کادر آبی رنگ تایپ کرده وآنالیز را انجام می‌دهیم.

در دو نسخه موبایل و دسکتاپ نتایج برای شما به نمایش درخواهد آمد و شما نتایج آنالیز سرعت سایت خود را در سه رنج قرمز (۰ تا ۴۹)، نارنجی (۵۰ تا ۸۹) و سبز (۹۰ تا ۱۰۰) مشاهده خواهید کرد. بعد از امتیاز کلی سایت شما گزارشی دقیق‌تر از مشکلات اصلی مربوط به سرعت سایت شما نشان داده خواهد شد.

علاوه بر این مواردی را که سایت شما در آن‌ها عملکرد خوبی دارد را نیز نمایش داده که یکی از اصلی‌ترین مزایای ابزارPageSpeed Insights  می‌باشد. خود این ابزار راه حل‌هایی را نیز برای برطرف نمودن این مشکلات بیان می‌کند.

شاخص‌های اندازه‌گیری سرعت سایت در ابزار PageSpeed Insights

ابزار PageSpeed Insights شش معیار را برای اندازه‌گیری سرعت سایت بیان می‌کند و راه حل‌هایی را نیز برای بهبود آن‌ها بیان می‌کند. در ادامه این شاخص‌های اندازه‌گیری را به ترتیب با یکدیگر مقایسه نموده و راه حل‌های بهبود هر پارامتر را با هم بررسی می‌کنیم.

شاخص‌های اندازه‌گیری

1- FCP (First Contentful Paint)

مدت زمان لازم برای بارگذاری اولین بخش محتوایی صفحه سایت شما را نشان می‌دهد. این بخش معمولاً هدر، اسلایدر تصاویر و یا اولین هدینگ صفحه می‌باشد. برای اینکه پارامتر FCP را کاهش دهیم، بهتر است حجم فایل‌های متن و عکس‌های موجود در صفحه را کاهش داده و آن‌ها را فشرده سازید.

2- Time to Interactive یا TTI

این معیار در ابزار PageSpeed Insights نشان دهنده مدت زمانی است که سایت شما می‌تواند برای کاربران خود امکان تعامل را ایجاد کند. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که سایت کاملاً در ظاهر لود شده است، ولی هنگام کلیک روی آیتم‌های مورد نظر اتفاقی نمی‌افتد. این مسأله تعامل سایت را کاهش می‌دهد و تا حد زیادی بر تجربه کاربری سایت تأثیر می‌گذارد. حداکثر مقداری که Time to Interactive می‌تواند داشته باشد برابر ۳. ۸ ثانیه است. اگراین حد رعایت شود می‌تواند در این فیلد چراغ سبز را بگیرید.

3- Speed Index

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تعیین‌کننده امتیاز ابزار PageSpeed Insights برای سرعت سایت شما پارامترSpeed Index می‌باشد. پارامتر Speed Index در واقع مدت زمانی است که طول می‌کشد که محتوای کلی سایت شما برای کاربران نمایش داده شود. هر چه سرعت ایندکس یا Speed Index بالاتر باشد، کاربران سریع‌تر می‌توانند دسترسی به صفحات سرعت پیدا کرده و جستجو در آن‌ها را آسان می‌کند. در ابزار Google Lighthouse نیز این شاخصه یکی از فاکتور‌های اصلی ارزیابی سرعت سایت می‌باشد. حالت ماکزیمم این پارامتر مدت زمان ۴. ۳ ثانیه می‌باشد.

Speed Index

4- Total Blocking Time یا TBT

ابزار PageSpeed Insights پارامتر Total Blocking Time یا TBT را برای بیان مدت زمان بین بارگذاری اولین بخش محتوایی صفحه تا اولین تعامل کاربر، معرفی کرده است. زمانی که کاربر بتواند با آن تعاملاتی از قبیل اسکرول، کلیک، تایپ و… داشته باشد را در نظر می‌گیرد و محاسبات را نسبت به آن انجام می‌دهد. زمانی که اولین محتوای متنی صفحه لود شده ولی هر گونه اکشن توسط کاربر در سایت بلاک می‌شود را Total Blocking Time مینامیم.

5- Largest Contentful Paint یا LCP

بهترین حالت برای این فاکتور در ابزار PageSpeed Insights، حداکثر مدت زمان ۲. ۵ ثانیه می‌باشد. این شاخص در واقع مدت زمانی را اندازه می‌گیرد که بزرگترین عکس یا فونت یا هر المنت بزرگ موجود در صفحه لود شود. برای کاهش این مدت زمان لازم است تا حجم عکس‌های آپلودی را کاهش داده و یا به فرمت دیگری ذخیره کنیم. پیشنهاد گوگل به ما این است که برای تصاویر خود از فرمت‌های جدید مانند WebP استفاده کنیم.

WebP یکی از بهترین فرمت‌های جدید بهینه‌سازی تصاویر سایت می‌باشد. اما عکس‌هایی با فرمت WebP در برخی از مرورگر‌ها از جمله سیستم عامل iOS و مرورگر Safari پشتیبانی نشده و نمایش داده نمی‌شوند. همچنین می‌توانید با استفاده از روش Lazy load بارگذاری تصاویر را طبق زمانی که به آن‌ها نیاز دارید، انجام دهید. عکس‌هایی که در نگاه اول دیده نمی‌شوند را باید با این حالت لود کرد. با این کار تا حد محسوسی سرعت لود صفحات سایت افزایش خواهد یافت.

6- Cumulative Layout Shift یا CLS

شاخص در ابزار PageSpeed Insights با ابزار جی تی متریکس مشترک می‌باشد. این شاخص برای اندازه‌گیری مدت زمانی که طول می‌کشد تا المنت‌های مختلف صفحه جابجا می‌شوند تا صفحه به طور کامل لود شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو قسمت Opportunity و Diagnostics در صفحه ابزار PageSpeed Insights وجود داشته که برای بهبود سرعت سایت شما راهنمای مفید را ارائه می‌کنند و برای رفع مشکلات موجود بر سر راه سرعت سایت راه کار‌های لازم را ارائه می‌دهند.

قسمت Passed Audits نیز نقاط قوت صفحات سایت شما را بیان می‌کند. فایل‌های پر استفاده بر روی مرورگر ذخیره می‌شوند. برای کاهش زمان بارگذاری سایت را که Browser Caching نیز می‌گویند را بهتر است فعال کرده تا کش مرورگر را پاک کنیم. این کار از بارگذاری مجدد فایل‌ها در مرورگر کاربر جلوگیری می‌کند و درخواست‌های ارسال شده به سرور را کاهش دهید.

Cumulative Layout Shift

آیا تست‌های PageSpeed Insights به تنهایی قابل اعتماد هستند؟

ابزار تست سرعتی که گوگل در اختیار ما قرار داده می‌توانند اغلب مواردی را که بر روی سرعت سایت تأثیر قرار می‌دهند را ارزیابی کند. این الگوریتم‌های ارزیابی دائم در حال به روز شدن بوده که همین امر سبب شده از آن به عنوان معیار‌های اصلی بررسی سرعت سایت استفاده شود. ابزار PageSpeed Insights با ارزیابی سایت شما در کم‌ترین زمان کمک شایانی به کاهش سرعت لود سایت می‌کند. این پایین بودن زمان بارگذاری سایت باعث رضایت کاربران شده و گوگل با بالاتر نشان دادن سایت شما سبب شده تا درآمد شما را افزایش دهد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06