CDN چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

CDN چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

در این مقاله می خوانید:

هر سایتی پس از طراحی و راه اندازی شدن سعی در افزایش سرعت سایت، بهبود تجربه کاربری و افزایش امنیت سایت دارد. بهبود سرعت سایت و بهبود تجربه کاربری دو عامل مهم در افزایش رضایت مشتریان به طور مستقیم است، همچنین با رعایت اصول بهینه سازی سایت رتبه قابل توجهی از موتورهای جستجو دریافت می کنید. یکی از راه های مطمئن برای بهبود وضعیت سایت به صورت یک جا استفاده از CDN (Content Delivery Network) یا همان شبکه توزیع محتوا است. در این مقاله با روش CDN و مزایای استفاده و کاربرد آن در سایت آشنا می شویم.

مقدمه ای در مورد هاست و سرور

قبل از این که با مبحث جذاب CDN یا شبکه توزیع محتوا آشنا شویم، لازم است که برخی اصلاحات مرتبط با این حوزه را بشناسیم.

  • سرور: سرور فضای ذخیره کردن کلیه اطلاعات سایت است. این سرورها رایانه هایی هستند که 24 ساعت شبانه روز فعال هستند تا در هر ساعت از شبانه روز که کاربران موضوعی را سرچ می کنند، به اطلاعات مورد نظرشان در سایت دست یابند.
  • هاست: هاست بخشی از سرور سایت است. سرورها منابع زیادی دارند، و به همین دلیل شرکت های هاستینگ هر سرور را به چند هاست تقسیم می کنند تا سایت های مختلف بتوانند از آن استفاده کنند.
  • CDN (Content Delivery Network): به معنی شبکه توزیع محتوا است. در واقع CDN از یک دسته سرور تشکیل شده که همه این سرورها به صورت یکپارچه و زنجیر وار به هم متصل می شوند. CDN ها با وجود این که در کل سطح کرده زمین پخش شده اند و با هم فاصله مکانی دارند، ارتباط زنجیره ای دارند.

بیشتر بخوانید: انتخاب هاست و سرور در سئو سایت تاثیری دارد؟

مثالی از CDN

برای مثال یک سیستم CDN از 40 سرور تشکیل شده که 11 سرور در کشورهای آسیایی، 9 سرور در کشورهای اروپایی، 10 سرور در کشورهای آمریکایی و … قرار گرفته است. هر کدام از این سرورها که در کشورهای مختلف هستند، یک نسخه از سایت شما را هم دارند. یعنی چه؟

یعنی زمانی که شما روی وب سایتتان از سیستم CDN استفاده کنید، کلیه سرورهایی که در کشورهای دیگر قرار دارند، یک نسخه از سایت شما را روی سرورشان ذخیره می کنند. اما ذخیره شدن اطلاعات سایت روی سرورهای مختلف چه مزیتی دارد؟

مثالی از CDN

CDN چیست؟

CDN یا شبکه تحویل محتوا، یک سیستم از سرورهایی است که در نقاط مختلف جغرافیایی پخش شده و محتوای وب را به کاربران نزدیکتر ارائه می دهند. هدف از استفاده از CDN این است که زمان بارگذاری صفحات وب را کاهش دهد، پهنای باند مصرفی را کمتر کند و امنیت انتقال داده ها را افزایش دهد.

CDN ها معمولا برای توزیع محتوای استاتیک مانند تصاویر، فایل های CSS و JS، فایل های صوتی و ویدیویی و دانلود های بزرگ استفاده می شوند. CDN ها همچنین می توانند برای محتوای پویا مانند صفحات HTML API ها و برنامه های تحت وب بهینه شوند.

برای این کار، CDN ها از تکنولوژی هایی مانند Edge Computing ،Load Balancing ،Caching ،Compression و Encryption استفاده می کنند. CDN ها به عنوان یک لایه میانی بین سرور اصلی وب سایت و کاربر عمل می کنند. وقتی یک کاربر درخواست یک محتوای خاص را می دهد، CDN به جای اینکه درخواست را به سرور اصلی بفرستد، آن را به یک سرور نزدیکتر به مکان جغرافیایی کاربر هدایت می کند.

این سرور نزدیکتر به عنوان Edge Server شناخته می شود. Edge Server دارای یک نسخه ذخیره شده (Cached) از محتوای درخواست شده است که با سرعت بالاتر به کاربر ارسال می شود. در صورت عدم وجود نسخه ذخیره شده در Edge Server ،CDN درخواست را به سرور دیگری در شبکه خود یا به سرور اصلی هدایت می کند تا محتوای جدید را در Edge Server ذخیره کند.

با استفاده از CDN، علاوه بر کاهش زمان پاسخگویی و پهنای باند، مزایای دیگری نظیر تقسیم بار (Load Distribution)، تحمل خطا (Fault Tolerance)، حفاظت در برابر حملات DDOS و بهبود رتبه SEO نیز حاصل می شود.

استفاده از CDN و اتصال سرورها به یکدیگر باعث می شود زمانی که کاربر از هر نقطه دنیا بخواهد وارد سایتتان شود، به جای این که به سرور اصلی سایت متصل شود، به نزدیک ترین سرور CDN متصل شود و اطلاعاتی از سایت که می خواهد را دانلود کند. منظور از دانلود کردن دیدن اطلاعاتی از سایت است که به آن احتیاج دارد.

CDN چیست؟

استفاده از سیستم CDN چه مزایایی دارد؟

استفاده از CDN سه مزیت عمده را برای سایت در بر دارد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

افزایش سرعت سایت

تصور کنید سرور شما در تهران قرار دارد و کاربری از شهر اصفهان بخواهد اطلاعات سایت شما را ببیند و دانلود کند. در صورتی که از سیستم CDN استفاده نکنید، این کاربر باید به سرور تهران وصل شود تا اطلاعات سایت را دانلود کند. اگر کاربران از کشورهای دیگر باشند و بخواهند اطلاعات سایت را ببینند، باید آن ها هم به سرور تهران متصل شوند.

این اتفاق باعث کاهش سرعت سایت و سرعت بارگذاری اطلاعات سایت به ویژه برای کاربرانی که خارج از کشور قرار دارند، می شود. در صورتی که سایتی از سیستم CDN استفاده نکند، کاربران مجبورند که از VPN فیلتر شکن استفاده کنند.

اما اگر از CDN استفاده کنید، این شرایط نخواهد بود. با استفاده از سیستم CDN کاربران در هر نقطه از کشور یا دنیا که مستقر باشند به نزدیک ترین سرور همان شهر یا کشور متصل می شوند و سرعت سایت و دانلود کاهش نمی یابد. به نزدیک ترین سرور اصطلاحا لبه سرور یا Edge Server گفته می شود. مزیت استفاده از CDN فقط به افزایش سرعت سایت محدود نمی شود. در ادامه با مزایای دیگر استفاده از شبکه توزیع محتوا آشنا می شویم.

بیشتر بخوانید: تاثیر سرعت بارگذاری صفحات در سئوی سایت

افزایش توان و امنیت سایت با کمک CDN

اگر به عنوان یک کاربر وارد سایت می شوید، در برخی موارد با یک ارور یا صفحه سفید روبرو شده اید. این ارورها در سایت مربوط به مشکلات عمده ای است که در هاستینگ رخ می دهد.

یکی از مشکلات عمده سایت ها که اصطلاحا به آن Down شدن سایت می گویند، به دلیل افزایش ناگهانی بازدید کنندگان سایت است. به عنوان مثال سایت های دولتی که در یک زمان سایت آن ها از بازدید کنندگان پر می شود با این مشکل روبرو هستند. مثل سایت های ثبت نام خودرو داخلی.

این سایت ها به دلیل این که در یک بازه زمانی محدود فراخوانی را به مشتریان اعلام می کنند و حجم زیادی از ترافیک وارد سایت می شود، سرور با کمبود منابع و در نتیجه از دسترس خارج می شود. با استفاده از سرویس CDN با این مشکلات روبرو نخواهید شد.کاربر به نزدیک ترین سرور نزدیک شده و با ارور و صفحه سفید روبرو نمی شود.

استفاده از سیستم CDN فقط برای سایت هایی که بازدید کننده زیاد ندارند، ضروری نیست. بلکه حتی سایت هایی که بازدید کننده آن ها کم است، بهتر است که برای جلوگیری از حملات DDOS که یک نوع سئو منفی سایت است و از طرف برخی رقبای کاری انجام می شود. استفاده کنند.

سوال مهم این است که CDN چگونه باعث افزایش امنیت سایت می شود؟ در حالت عادی هکرها می توانند با نفوذ به سایت و اطلاعاتش سیستم مدیریت محتوا یا سرور، سایت را از کار بندازند. با این کار هکرها عملا سایت را از دسترس خارج می کنند که این اقدام باعث کاهش تجربه کاربری و ضربات جبران ناپذیر به وضعیت سئو سایت می شود.

در صورتی که از سرویس CDN برای سایتتان استفاده کنید، هکرها نهایتا می توانند به اطلاعات موجود در سایت نفوذ کنند و باعث شوند که اطلاعات سایت شما روی یکی از سرورها دچار مشکل شود. در این شرایط کاربران می توانند از مجموعه سرورهای سالم دیگر برای وارد شدن به سایت استفاده می کنند و مشکلاتی از جمله Down شدن سایت یا ارور روبروو نمی شود.

افزایش توان و امنیت سایت با کمک CDN

صرفه جویی در استفاده از هاست

استفاده از سرویس شبکه توزیع محتوا در وهله اول هزینه هایی دارد، اما استفاده از آن باعث صرفه جویی در استفاده از هاست می شود. وقتی که از سیستم CDN روی سایتتان استفاده کنید، در منابع CPU و RAM صرفه جویی می شود. یعنی زمانی که کاربر وارد سایت می شود، فعالیت و گشتن آن ها در سایت باعث ایجاد فشار روی منابع سرور و هاست نمی شود و به جای آن از منابع سرورهای CDN استفاده می شود.

این صرفه جویی برای سایت های پر بازدید که ترافیک و ورودی زیادی دارد، قابل ملاحظه است. طبق آماری که بر این اساس انجام شده، استفاده از این سیستم باعث کاهش حدود 270 گیگابایت پهنای باند برای سایت می گردد.

مزیت ویژه دیگری که سرورهای CDN این است که کلیه تغییراتی که روی سایت اعمال می کنید، روی همه صفحات و نسخه های سایت اعمال می شود. توسط این سیستم اطلاعاتی که به ندرت تغییر می کند مثل فایل های ویدیویی، فایل های صوتی، کدهای سایت و … را روی حافظه کش ذخیره می کند و فقط فایل هایی مثل HTML که حجم کمی دارند را از سرور اصلی دریافت می کند.

معرفی شرکت های ارائه دهنده خدمات CDN

در کشورهای مختلف جهان خدمات CDN را به صورت رایگان ارائه می کند، اما در ایران به دلیل نوسانات دلار دریافت خدمات CDN گران قیمت است. با این وجود برخی شرکت ها این خدمات را به صورت رایگان و با داشتن محدودیت به وب سایت ها ارائه می دهند. از جمله معروف ترین وب سایت:

  • CDN کلود فیلر: این وب سایت جزء وب سایت های مطرح و معتبر در زمینه سرویس CDN است که بسیاری از وب مستران برای سایت های ایرانی از آن استفاده می کنند. اگر هاست شما داخل ایران است برای دریافت این سرویس احتمال فعال سازی رایگان برای سایت بازخورد مناسبی ندارد.
  • سایت https://www.keycdn.com/
  • سایت https://www.cdn77.com/
  • سایت https://aws.amazon.com/cloudfront/
  • سایت https://www.fastly.com/
  • سایت https://www.arvancloud.com/fa/products/cdn : این وب سایت یکی از بهترین شرکت های ارائه دهنده خدمات CDN برای سایت های ایرانی است. اگر هاست سایتتان در خارج از کشور قرار دارد، یکی از اقدامات مهم این است که CDN را برای سایتتان فعال کنید.

معرفی شرکت های ارائه دهنده خدمات CDN

تاثیر استفاده از CDN روی سئو سایت

در مقالات مختلفی که در مورد سئو و به ویژه سئو کلاه سفید در سایت کلیک اول منتشر کرده ایم، چندین بار در مورد اهمیت سرعت سایت در بهبود رضایت کاربران صحبت شده است. حتی در جهت بهینه سازی سرعت سایت اقدامات تخصصی را معرفی کرده ایم. یکی از بهترین اقدامات در جهت بهبود سئو سایت استفاده از سیستم CDN است.

سرویس شبکه توزیع محتوا با افزایش سرعت اتصال کاربر به سایت در درجه اول باعث بهبود تجربه کاربری می شود و در درجه دوم باعث رضایت ربات های موتور جستجوی گوگل می شود. با اتصال کاربر به یک سرور باعث می شود که تمامی تصاویر یا فیلم های سایت از زمان لود شدن با استفاده از یک CDN آپلود و با همان سرعت روبرو می شود.

این موضوع نیز روی بهبود تجربه کاربری و افزایش سرعت برند سازی و آگاهی از برند شما می شود.

علاوه بر این افزایش سرعت سایت باعث کاهش نرخ پرش سایت، افزایش بازدید سایت و افزایش ماندگاری کاربر در سایت می شود.

افزایش نرخ تبدیل با پیاده سازی سیستم CDN

در مقالات دیجیتال مارکتینگ چندین بار به رابطه مستقیم بین افزایش سرعت سایت و افزایش نرخ تبدیل آن اشاره شده است. زمانی که کاربران طی مدت زمان کمی به اطلاعات و بخش های مختلف سایت دسترسی داشته باشند، باعث افزایش رضایت آن ها می شود. در این صورت تعداد افرادی که با وارد شدن به سایت محصولات را سفارش می دهند، یا وارد صفحه تماس با ما می شوند، و در نهایت کاربران به مشتری تبدیل می شوند، افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06