لید چیست و چگونه ایجاد می شود؟

لید چیست و چگونه ایجاد می شود؟

در این مقاله می خوانید:

آیا شما تا به امروز نام عبارت لید را شنیده اید؟ لید یا مشتری راغب، یکی از مهم ترین مواردی است که ذهن مدیران یک کسب و کار را به خود درگیر می کند. زمانی که یک فرد در مورد خدمات یا محصولات شما سوال های زیادی می پرسد و به استفاده از آنها علاقه زیادی دارد، لید نامیده می شود.

به خاطر داشته باشید که در جهت ساخت همچین مشتری شما باید از راه ها و روش های مختلفی استفاده کنید. به کار گیری پر بازده ترین روش موجود به شما کمک می کند تا به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی نسبت به ساخت مشتری راغب اقدام نمایید. خاطر داشته باشید که انتخاب بهترین و مناسب ترین روش ساخت، همواره نتایج مطلوبی را برای شما به همراه خواهد داشت. امروز ما قصد داریم تا در مورد کاربرد لید با شما صحبت کنیم و به سوال لید چیست پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

لید چیست؟ چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟

بیایید تا کارمان را با پاسخ به یک سوال مهم شروع کنیم: لید یا Lead چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که از نظر لغوی، این کلمه به معنای سرنخ می باشد. در دنیای بازاریابی و فروش و مدیریت کسب و کار، خیلی از افراد این عبارت را به کار گرفته و از آن استفاده می کنند.

مشتری راغب به فردی گفته می شود که از روش های مختلفی با کسب و کار شما آشنا شده و به استفاده از آنها علاقه زیادی نشان می دهد.

به خاطر داشته باشید که یک لید می تواند با روش های مختلفی عمل کند. گاهی اوقات این فرد از طریق جستجو در موتور های خاص به شما دسترسی پیدا کرده و گاهی اوقات هم از طریق دوستان و آشنایان به شما معرفی می شود. در هر صورت این فرد با کسب و کارتان آشنا شده و نسبت به استفاده از ان علاقه زیادی نشان می دهد. داشتن مشتری راغب یا Lead برای هر کسب و کار یک مسئله ضروری به حساب می آید.

لید باعث می شود تا شما به سود مطلوبی دسترسی پیدا نمایید. جدا از این مسئله، مشتری راغب به شما کمک می کند تا خیلی راحت تر به افراد غریبه دسترسی پیدا نمایید و آن ها را به مشتری ثابت تبدیل کنید. بالاخره با پیدا کردن یک مشتری راغب، شما می توانید دوستان و آشنایان او را نیز به سمت کسب و کار خود هدایت نمایید.

به خاطر داشته باشید که داشتن حوصله و صبر بالا در این زمینه اهمیت زیادی دارد. روزانه چند ده مشتری مختلف به سراغ فروشندگان رفته و با پرسیدن سوالات متنوع، نسبت به محصولات و خدمات ارائه شده توسط فروشگاه ها علاقه نشان می دهند.

در صورتی که شما با صبر و حوصله زیاد به همه سوالات آن ها پاسخ دهید، به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی می توانید نسبت به بالا بردن میزان سود خود اقدام نمایید. وجود گفتگو منفی یا بی حوصله بودن باعث می شود تا کسب و کار شما آسیب های جدی ببیند.

لید

انواع لید کدام اند؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید لیدها انواع مختلفی دارند. هر کدام از این مشتریان راغب یک جایگاه خاص در چرخه خرید داشته و توجه به همه آن ها یک مسئله ضروری به حساب می آید. تکیه بر نوع لید یک مسئله اشتباه به حساب می آید. چرا که استفاده از یک نوع مشتری راغب، همیشه نتایج مطلوبی را برای شما به همراه ندارد. بهتر است که همواره از چند نوع مشتری راغب مختلف استفاده نمایید تا بتوانید نتایج بهتر و پر بازده تری را کسب نمایید. به خاطر داشته باشید که در دنیای کسب درآمد، لیدها چهار دسته اصلی دارند.

  • لید فروش: لید فروش اولین دسته ای است که ما قصد بررسی آن را داریم. این نوع از مشتری راغب، افرادی هستند که به شما و محصولاتتان علاقه مند هستند. یعنی آن ها به دنبال خرید بوده و شما می توانید نسبت به فروش کالاهای مختلف به آن ها اقدام نمایید. افرادی که با شماره های شما تماس می گیرند و از شما سوال های مختلفی را می پرسند، در این دسته بندی قرار می گیرند.
  • مشتری راغب: مشتری راغب محصول، دومین دسته بندی است که ما در مورد آن صحبت می کنیم. این دسته از مشتریان راغب به نسخه های رایگان یک محصول علاقه مند هستند. این افراد نسخه رایگان خدمات شما را مورد بررسی قرار داده و هم اکنون به دنبال پرداخت هزینه استفاده از آن می باشند.
  • لید خدمات: لید خدمات را می توان به عنوان سومین نوع شناسایی کرد. مشتری هایی که با تیم های خدماتی ارتباط داشته و همراه با محصول خریداری شده، نسبت به دریافت خدمات مختلف هم تمایل دارند در این دسته بندی قرار خواهند گرفت. به خاطر داشته باشید که این دسته از مشتریان راغب هم می توانند از نظر سود دهی در سطوح بالایی قرار گیرند.
  • لید بازاریابی: در نهایت، نوبت به لید بازاریابی می رسد. مشتریان راغبی که در زمینه بازاریابی فعالیت می کنند، هنوز نسبت به خرید یا حتی تماس با شما اقدامی نکرده اند. افرادی که وارد صفحات اولیه سایت شده و آن را مورد بررسی قرار می دهند در این دسته بندی قرار خواهند گرفت.

انواع لید

چرا ساخت لید اهمیت زیادی دارد؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که به صورت دقیق چرا ساخت لید اهمیت زیادی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تعریف و معنای مشتری راغب، مهم ترین دلیل تشویق افراد به فعالیت در این زمینه می باشد. به صورت کلی مشتریان راغب می توانند در روند سود دهی یک کسب و کار اهمیت زیادی داشته باشند.

همه کسب و کار ها یک سری مشتریان واحد و ثابت دارند. ولی آیا واقعا داشتن تعداد محدودی از مشتریان روزانه برای همه کسب و کار های موجود در دنیا نتایج مطلوبی را به همراه دارد؟ به صورت کلی هر کسب و کاری برای بهبود وضعیت خود باید از راه ها و روش های مختلفی استفاده نماید. به کار گیری راه های موجود در جهت ترغیب مشتریان جدید تر، یکی از همین راه ها به حساب می آید.

با ساخت لید یا مشتری راغب، شما به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی می توانید نسبت به افزایش سود خود اقدام نمایید. البته، به خاطر داشته باشید که این روش بازاریابی هزینه های زیادی نداشته و کم خرج تر از سایر روش های موجود در دنیا می باشد.

همین مسئله هم باعث شده تا استفاده از آن اهمیت زیادی پیدا کند. روش های خاصی همچون تبلیغ، با اینکه نتایج مطلوبی را به همراه دارند ولی گاهی اوقات باعث می شوند تا صاحبین یک کسب و کار مجبور به پرداخت هزینه های سنگین شوند.

همین مسئله هم باعث شده تا ساخت لید اهمیت زیادی پیدا کند. امروزه راه ها و روش های بسیار زیادی در جهت جذب مشتریان راغب طراحی شده است. هر کدام از این راه ها و روش ها، می توانند شما را با یک سری مزایا و معایب خاص همراه سازند. استفاده از تولید محتوا در شبکه های اجتماعی یا ارسال مطالب مختلف در وب سایت، یکی از همین راه ها به حساب می آید.

ساخت لید

جذب مشتری راغب از طریق تولید محتوا

یکی از بهترین راه های موجود در جهت ساخت لید، تولید محتوا است. با تولید محتوا شما به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی می توانید نسبت به ساخت مشتریان راغب اقدام نماید. البته که تولید محتوا پروسه نسبتا پیچیده ای داشته و گاهی اوقات شما را با یک سری چالش های خاص مواجه می سازد. فرقی ندارد که شما از چه روشی برای تولید محتوا استفاده می کنید. در هر صورت این پروسه به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را به مراحل بالاتری ارتقا دهید.

تولید محتوا به صورت صوتی، تصویری یا حتی متنی باعث می شود تا لیدهای بیشتری به کسب و کار شما علاقه مند شوند. به خاطر داشته باشید که تولید محتوا می تواند اطلاعات مختلفی را در اختیار مشتریان قرار دهد. همین اطلاعات مفید و به شدت خاص باعث می شوند تا مشتریان یا حتی افراد عادی به مشتری راغب تبدیل شوند.

در نتیجه، اگر شما به دنبال جذب مشتریان راغب جدید تر هستید حتما باید از روش های مربوط به تولید محتوا استفاده کنید. تولید محتوا در یک وب سایت، یکی از شناخته شده ترین راه های موجود در جهت انجام این کار به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: 10 برابر شدن ترافیک سایت با تولید محتوای بهینه

جذب مشتری راغب با استفاده از گوگل

یکی از محبوب ترین راه های موجود در جهت جذب لید، به کارگیری خدمات گوگل است. گوگل امروزه به محبوب ترین و پر کاربرد ترین موتور جستجو در سراسر جهان تبدیل شده است. وقتی که با استفاده از اصول سئو، شما سایت خود را به صفحات اول گوگل هدایت کنید، می توانید به راحتی نسبت به جذب مشتریان راغب اقدام نمایید. تقریبا همه کسب و کار ها به دنبال استفاده از متون با کیفیت در جهت ورود به صفحات اول گوگل هستند.

جذب مشتری

کلام آخر

همانطور که در مقاله امروز ما مشاهده کردید، لید یا مشتری راغب، یکی از مهم ترین مباحثی است که در دنیای تجارت الکترونیکی مطرح شده و می تواند کسب و کار شما را با روش های مختلفی تحت تاثیر خود قرار دهد. استفاده از مشتری راغب همواره به شما کمک می کند تا میزان سود و قدرت کسب و کارتان را افزایش دهید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06