CTA چیست؟ روش های ایجاد Call to Action

CTA چیست؟ روش های ایجاد Call to Action

در این مقاله می خوانید:

همه ما حتی به صورت ناخودآگاه و بدون این که به آن توجه کرده باشیم، دکمه call to action یا دعوت به اقدام را دیده ایم و حتی روی این دکمه کلیک کرده ایم. دکمه call to action به چند منظور در وب سایت طراحی و ایجاد می شود که بسته به موضوع سایت و نیاز کاربران به گونه های متفاوت طراحی می شود.

تمام اقداماتی که در دیجیتال مارکتینگ و به ویژه در حوزه تبلیغات و به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود، جهت جذب مخاطب، جلب نظر و جلب اعتماد و رضایت کاربر و ترغیب کردن او به سفارش و خرید محصول یا خدمات است. به همین دلیل طراحی و پیاده سازی صحیح و جذاب CTA می تواند در جذب مخاطب برای ترغیب او برای انجام کاری تاثیر گذار و مفید باشد.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

Call to Action چیست؟

Call to action یا دکمه فراخوان یا دکمه دعوت به اقدام، یک متن یا عبارت یا تصویر لینک شده در فضای وب سایت یا شبکه های اجتماعی است که توسط یک گرافیست و با استراتژی وب مستر یا مدیر سایت برنامه ریزی و به گونه ای خلاقانه طراحی می شود و با تاثیر روی مخاطب سعی در جلب نظر او برای کلیک کردن روی لینک مورد نظر و ترغیب کردن او به صفحه ای مورد نظر را دارد.

مقصد و صفحه مورد نظر که توسط مدیر سایت طراحی شده می تواند شامل صفحاتی مانند خرید محصول، ثبت نام در یک سایت یا مجله خبریِ، عضویت در وب خبرنامه وب سایت، یا دیدن جزئیات یک محصول، دانلود یک فایل باشد. در واقع هدف از قرار دادن دکمه فراخوان (Call to Action) استفاده از یک تکنیک بازاریابی است که می تواند باعث افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل شود و در سئو و بهینه سازی سایت شما بسیار تاثیر گذار است.

Call to Action چیست؟

معرفی انواع CTA

در ادامه این مقاله به معرفی انواع مختلف CTA می پردازیم و روش هایی را معرفی می کنیم که به کمک آن ها می توانید نرخ کلیک وب سایت خود را افزایش دهید.

دکمه CTA

دکمه call to action معروف ترین و کاربردی ترین دکمه CTA است که در پایان محتوای مقالات سایت، یا در قسمتی از سایت که از نظر گرافیست یا طراح UI تعیین می شود که بیشتر در دید کاربر قرار دارد. طراحی این دکمه به عهده طراح  UI/UX است که به گونه ای منحصر به فرد باید طراحی شود تا باعث ترغیب کاربر برای کلیک روی لینک شود.

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

گزینه ثبت نام

گاهی به اشتباه فکر می کنیم که هدف از قرار دادن دکمه Call to Action به قصد خرید یا سفارش محصول است. در حالی که چنین نیست و برای مثال زمانی که برای تکمیل اطلاعات سایت یا بازاریابی ایمیلی می خواهید از کاربران اطلاعات دریافت کنید، می توانید دکمه CTA را قرار دهید تا کاربر فرم ثبت نام یا عضویت را تکمیل کرده و روی لینک مشخص شده کلیک کند و وارد صفحه فرود (Landing page) شود. پیشنهاد می شود در این روش یک کتاب الکترونیکی یا پی دی اف آموزشی را قرار دهید تا کاربر برای دانلود آن ابتدا ثبت نام کرده ایمیل خود را وارد کند و سپس وارد صفحه مورد نظر شود.

بیشتر بخوانید: لندینگ پیج یا صفحه فرود (Landing Page) چیست؟

معرفی انواع CTA

استفاده از محتوای آموزشی به سبک «ادامه مطلب» و «بیشتر بخوانید»

یکی از معروف ترین و البته پر کاربردترین روش هایی که از گذشته تا کنون از آن استفاده می شود تولید محتوا در قالب محتوای آموزشی، یا یک محتوای جذاب است که تولید کننده محتوا وظیفه دارد محتوای جذاب نوشته و کاربر را تشویق کند که برای خواندن ادامه مطلب و کسب اطلاعات بیشتر وارد صفحه جدید شده و برای خواندن ادامه محتوا ترغیب شود.

ارتباط با پشتیبان سایت، برقراری چت آنلاین

در اکثر سایت هایی که ارائه دهنده خدمات و محصولات هستند در قسمتی از صفحه اصلی سایت می توانند گزینه یا صفحه ای را برای ایجاد ارتباط با کاربر طراحی کند. این گزینه برای سایت هایی که محصولاتی را می فروشند بسیار مناسب و کاربردی است تا ارتباط بین مشتری و فروشنده برقرار شود و مشتری بتواند زمان ارسال محصول، خدمات پس از فروش را پیگیری کند و به اصطلاح مدیریت ارتباط با مشتری در این روند انجام شود. (CRM) استفاده از این روش نه تنها باعث افزایش جلب اعتماد مشتری برای خرید و سفارش محصول می شود، بلکه به صورت ناخود آگاه وارد صفحه فرود می شود.

ارتباط با پشتیبان سایت، برقراری چت آنلاین

صفحه محصولات و خدمات

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، یکی از روش های ایجاد دکمه CTA قرار دادن محصولات و خدمات در صفحات و دسته بندی های مجزا و انتقال کاربر و مشتری به این صفحات است. کاربران با هدف های جداگانه ای در گوگل سرچ می کنند و در صورتی که بتوانید با استفاده از ایده های خلاقانه برای محصولات و خدمات و محتوای سایت خود دکمه CTA را به گونه ای طراحی کنید تا کاربر برای دیدن محصولات یا محتوا وارد صفحات مجزایی شود، همین امر باعث افزایش نرخ کلیک و در صورت متقاعد شدن مشتری برای خرید، باعث افزایش نرخ تبدیل سایت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

دریافت خبرنامه سایت

استفاده از این روش برای سایت های نمایشگاهی، سایت های فروشگاهی یا سایت هایی که ارائه دهنده خدماتی هستند که معمولا در بازه های زمانی مختلف به آن تخفیف تعلق نمی گیرد، پیشنهاد می شود.برای مثال از کاربر بخواهید که ایمیل خود را وارد کند تا او را در زمان تخفیف یا کمپین با خبر شود.

سفارش و خرید محصولات یا خدمات

هدف از طراحی و قرار دادن دکمه CTA همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد جلب نظر کاربر و در نهایت خرید و سفارش است. مناسب ترین روشی که در جلب نظر کاربر و ترغیب او به سفارش و خرید می شود، استفاده از کلماتی مانند ارسال رایگان، خدمات پس از فروش و … است. با این روش می توانید مشتریان خود را حفظ کنید تا در زمان مناسبی که نیاز به خرید دارند محصول را سفارش دهند.

سفارش و خرید محصولات یا خدمات

آموزش قدم به قدم طراحی دکمه CTA

یکی از نکات مهمی که زمان طراحی و قرار دادن دکمه CTA باید به آن توجه شود محل قرار گیری دکمه  Call to Action است.

  • شکل ظاهری CTA: اکثر دکمه های کال تو اکشن که نرخ کلیک روی آن ها زیاد بوده، شکل ظاهری آن ها چار گوش و معمولا مستطیل شکل بوده است. انتخاب ظاهر دکمه CTA محدود کننده نیست و با نظر یک گرافیست می توانید دکمه CTA را به صورت دایره هم طراحی کنید و نظر کاربر را جلب نمایید.
  • انتخاب رنگ مناسب و صحیح: احتمالا در مراکز و حوزه های کاری متفاوت مشاهده کرده اید که از رنگ های مناسب با آن استفاده می شود. برای مثال در مراکز بهداشتی و درمانی از رنگ سبز، در مراکز زیبایی از رنگ آبی روشن و لوگوی کسب و کارهای استار تاپ از رنگ زرد استفاده می شود تا تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب و جلب نظر او داشته باشد.
  • طراحی ساده و خلوت CTA: زمانی که اقدام به طراحی دکمه CTA می کنید توجه داشته باشید که این دکمه را در جای خلوت که در دید کاربر باشد قرار دهید. سایت گزینه ها و سربرگ ها و قسمت های متفاوتی دارد. قسمتی را انتخاب کنید که خلوت است و نظر کاربر را جلب می کند.
  • اهمیت کپی رایتینگ را فراموش نکنید: برای جلب نظر و افزایش اعتماد کاربر در قسمت Call to action از جملات و عبارات کلیشه ای استفاده نکنید و خلاقیت به خرج دهید و یک تیتر جذاب و منحصر به فرد بنویسید.
  • ارزش افزوده ایجاد کنید: کاربر تنها با دیدن دکمه call to action روی لینک کلیک نمی کند. قبل از قرار دادن دکمه CTA متن مناسب و جذب کننده ای را در محتوا قرار دهید. برای مثال می توانید از محتوای آموزشی که نظر مخاطب را جلب کند و ارزشی برای کاربر داشته باشد، منتشر کنید و ذکر کنید که با کلیک روی این قسمت می توانید ادامه مقاله و مطالبی که مهم است را دریافت می کنید.
  • اهمیت Responsive بودن سایت: بسیاری از کاربران و بازدید کنندگان سایت به دلیل دسترسی راحت به اینترنت ترجیح می دهند که از تلفن همراه و تبلت استفاده کنند. به این منظور این گونه کاربران را فراموش نکنید و دکمه call to action را به گونه ای طراحی کنید که کاربر با هر دستگاهی وارد سایت شد بتواند همه مطالب و به ویژه دکمه CTA را ببیند. موارد مهم دیگری که برای این مورد مهم است که اندازه فونت دکمه CTA را مناسب و به طور خوانا انتخاب کنید.
  • محل دکمه CTA: برای دسترسی راحت تر به دکمه CTA بهتر است که این دکمه را در قسمت بالایی سایت قرار دهید چون این احتمال وجود دارد که کاربر تا انتهای صفحه سایت را نبیند.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06