تاثیر حذف صفحات سایت در بهبود وضعیت سئو

تاثیر حذف صفحات سایت در بهبود وضعیت سئو

در این مقاله می خوانید:

در اکثر مقالاتی که در سایت کلیک اول نوشته و منتشر شده، در مورد اهمیت تولید محتوا و بررسی آن توسط ربات های موتور جستجوی گوگل صحبت شده است. اما این به معنای این است که با نوشتن و اضافه کردن به تعداد صفحات سایت، شانس بیشتری برای دیده شدن در نتایج اولیه گوگل دارید.

در این مقاله به این نکته می پردازیم که نه تنها زیاد بودن صفحات سایت باعث بهبود وضعیت سئوی سایت نمی شود، بلکه در برخی موارد باعث کاهش رتبه سایت می گردد. پس اینجا پای مبحث مهمی به نام حذف صفحات سایت به میان می آید.

بنابراین همراه ما باشید تا به بررسی تاثیر حذف صفحات سایت در بهبود جایگاه و پیشرفت سئوی سایت بپردازیم و تکنیک های مناسبی را در این زمینه به شما آموزش دهیم.

حذف صفحات کم ارزش سایت

حذف صفحات سایت ، بخصوص صفحاتی که ارزش بسیار پایینی دارند، می تواند برای سایت بسیار مفید باشد. محتوا و مطالبی که از ابتدای زمان طراحی سایت در سایت منتشر می کنیم، ممکن است به دلایلی از جمله منقضی شدن اعتبار محتوا، تغییر صحت یا عدم صحت محتوا، بروز شدن مطالب، تغییر قیمت یا خصوصیات یک محصول، تغییر در شیوه تدریس و آموزش مطالب تغییر کند و حتی کاربران به آن صفحات دیگر مراجعه نکنند و عملا دیگر روی آن صفحات کلیک نشود و دیده نشوند.

در واقع این نکته را فراموش نکنید که با افزایش تعداد صفحات سایت و مطالب آن وضعیت سئو سایت بهبود نمی یابد. حتی این صفحات بی ارزش یا کم ارزش باعث می شود که طبق قواعد الگوریتم رنک برین رتبه سایت افت کند.

بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم رنک برین (Rank Brain) گوگل

حذف صفحات کم ارزش سایت

ارتباط هرس کردن محتوای سایت با الگوریتم تازگی محتوا

در مقاله آشنایی با الگوریتم تازگی محتوا در مورد بروز بودن و تازگی محتوای سایت و تاثیر آن در افزایش رضایت کاربر و افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت صحبت شد. طبق این الگوریتم زمانی که کاربر تاریخ انتشار محتوای سایت را مشاهده می کند ترغیب می شود که ادامه مقاله را مطالعه کند و در صفحه بماند و در غیر این صورت چیزی جز عدم رضایت کاربر را در بر ندارد و از سایت خارج می شود.

این یعنی  افزایش نرخ پرش سایت. منظور از هرس کردن محتوا این است که صفحاتی از سایت که از تاریخ انتشار آن ها زمان زیادی گذشته است را بررسی و مطالعه کنیم و صفحاتی که با مرور زمان نرخ کلیک آن ها و میزان ورودی آن از موتورهای جستجو کاهش داشته، حذف کنیم یا طبق آن چه الگوریتم تازگی محتوا گفته شد، محتوا را هرس کنیم (Content Pruning) که این یعنی بروز رسانی و منتشر کردن محتوای جدیدی که باعث می شود کاربران زمان بیشتری در سایت بمانند و مهم تر از آن الگوریتم تازگی محتوا به مطالب و محتوای جدید را ببیند و در رتبه سایت تجدید نظر کند.

بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness Algorithm

روش های هرس کردن محتوا و حذف صفحات سایت

حذف صفحات اضافی و خراب سایت به 4 روش انجام می شود که در ادامه به بررسی و توضیح در مورد آن ها خواهیم پرداخت.

دستورات Noindex و Nofollow

در ابتدای طراحی سایت منتشر کردن محتواهایی برای سایت ضروری و مهم است، مانند قرار دادن صفحات درباره ما (معرفی تیم، خدمات و فعالیت هایی که در یک شرکت یا موسسه انجام می شود.) پس از مدتی که از منتشر کردن این صفحات می گذرد، میزان نرخ کلیک روی این صفحات و بازدید از آن ها کاهش می یابد و عملا کسی آن ها را نمی بیند.

برای این که این گونه صفحاتی که محتوای آن ها کم ارزش یا بی کیفیت است و تاثیری در بهبود رشد سایت ندارد، اما با موضوع اصلی سایت مرتبط است. بهتر است که از روش Noindex استفاده کنیم تا محتوای این صفحات توسط موتور جستجو و ربات های آن بررسی نشود. چون این صفحات بودنشان لازم است اما کیفیت قابل توجهی ندارند.

دستورات noindex و nofollow

هرس کردن محتوا

همان طور که در سطر قبلی گفته شد، بروز کردن محتوا و تغییر در محتوایی که قبلا منتشر شده یکی از بهترین روش هایی است که می تواند میزان ورودی به سایت را به طور قابل توجهی افزایش دهد. به این منظور می توانید محتوایی از سایت که مطالب آن ها تغییر یافته و بروز شده اند، را حذف کرده و محتوای جدید منتشر کنید تا گوگل دوباره این محتوا را ایندکس و بررسی کند.

استفاده از دستور Redirect 301

برخی از صفحات سایت ممکن است در قسمت های دیگر تکرار شود و عملا صفحات مشابه با یکدیگر در سایت وجود داشته باشد؛ در این زمان بهتر است که از دستور redirect 301 استفاده شود. به این منظور یکی از دو صفحه که محتوای بهتر و با کیفیت تری دارد را انتخاب می کنیم و سپس محتوای صفحه دیگر را با یکدیگر ادغام می کنیم و صفحات دیگر را به صفحه اصلی که با کیفیت تر از ریدایرکت 301 می کنیم.

بیشتر بخوانید: ریدایرکت 301 چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

استفاده از کد 404

وجود صفحه 404 باعث می شود که کاربران نتوانند صفحه مورد نظر ببینند و با خطای 404 موجه می شوند. اما مهم این است که دلیل روبرو شدن کاربر با صفحه 404 چیست؟ برخی از صفحات سایت ممکن است دارای لینک های شکسته، لینک سازی های اسپم که سایت های رقبا باعث به وجود آمدن آن می شود، باعث حذف شدن صفحه ای از سایت و رخ دادن صفحه 404 می شود. برای این که کاربر با چنین صفحاتی روبرو نشود، انتظار دارد که حتی در صورت اشتباه تایپ کردن آدرس URL به صفحه دیگر منتقل شود و بتواند محتوای سایت را ببیند.

استفاده از کد 404

تاثیر حذف صفحات بی کیفیت در سئو سایت

بسیاری از سئو کاران عقیده دارند که حذف صفحاتی از سایت که دارای مطالب کم ارزش یا بی کیفیتی هستند، باعث می شود که ربات های موتور جستجو توجه خود را روی صفحات مهم تر و با ارزش تر متمرکز شود. زمانی که یک محتوای جدید را در سایت منتشر می کنید، در واقع یک تگ تحت عنوان تگ عنوان یا تگ های h2 و h3 به سایت اضافه می شود که هر کدام از این محتوا و تگ ها باید ایندکس و بررسی شود.

همین امر باعث افزایش تعداد صفحاتی که ایندکس شده و باید بررسی شوند، می گردد. بسیاری از سایت های فروشگاهی، سایت های خبری و … بنا به تکرار محصولات یا شباهت محصولات از تگ های تکراری استفاده می کنند. راه حل برای این گونه سایت ها چیست؟ Noindex کردن؟ قطعا خیر.

تمام صفحات سایت های خبری و فروشگاهی به ویژه در بازه های زمانی مشخصی مانند نوروز، تابستان، زمان برگزاری کمپین و تخفیف ها نیاز است که صفحات توسط کاربران قابل مشاهده و قابل کلیک باشد.

تاثیر حذف صفحات بی کیفیت در سئو سایت

به همین دلیل برای این گونه سایت ها پیشنهاد می شود به جای استفاده از روش هرس کردن و حذف کردن صفحات تکراری، نام تگ ها به ویژه تگ عنوان و تگ توضیحات (Meta Description) را مناسب و غیر تکراری بنویسید تا هم گوگل موقع بررسی این مطالب آن ها تکراری تلقی نکند و هم کاربر با دیدن عنوان و مطالب تکراری سریع از سایت خارج نشود.

بیشتر بخوانید: توضیحات متا (Meta Description) چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

چه صفحاتی را حذف کنیم؟

این یکی از مهم ترین سوالاتی است که کاربران بعد از خواندن این مقاله می پرسند. صفحات کم اهمیت و بی کیفیت را حذف کنیم؟ اما دقیقا چه صفحاتی؟ جواب ساده است، حذف صفحات سایت که عملکرد خوبی پس از گذشت زمان و بررسی کردن میزان و کیفیت ورودی نداشته اند.

برای این کار می توانید از ابزار بررسی سایت که پر کاربردترین آن ها سرچ کنسول (وب مستر جدید) استفاده کنید و میزان ورودی سایت، عملکرد کاربران مانند کلیک کردن روی لینک ها، مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت، و حتی اسکرول کردن صفحات را مشاهده و بررسی کنید. طبق گفته جان مولر “حذف کردن صفحاتی که بی کیفیتی که توجه کاربر را جلب نکرده اند، منطقی نیست.”

چه صفحاتی را حذف کنیم؟

حذف صفحاتی که Impression پایین دارند اشتباه است!

گفتیم که عملکرد صفحات مختلف سایت را بررسی و سپس آن ها حذف کنید، اما این به این معنی نیست که صفحاتی که Impression پایین دارند صفحات بی کیفیتی هستند و باید حذف شوند. به جای حذف کردن بهتر است که محتوای این صفحات، اصول لینک سازی آن ها و به طور کلی کیفیت صفحه را ارتقا دهیم تا شانس بیشتری برای دیده شدن، افزایش نرخ کلیک و رتبه گرفتن داشته باشد. جان مولر عقیده دارد که “کاهش دیده شدن سایت (Impression) دلیل خوبی برای حذف صفحه نیست، شاید کاربر کلمه کلیدی آن صفحه را سرچ نکرده باشد.”

جایگزین کردن محصول

در سایت های فروشگاهی که امکان دارد محصولت موجود نباشد، یا بر اساس نظر کاربر قیمت بالایی داشته باشد، بهتر است که یک محصول مشابه، با قیمتی که توسط کاربر فیلتر شده به جای محصول قبلی به کاربر پیشنهاد شود. برای این کار پیشنهاد می شود که محصول را در صفحه ای مجزا و با یک URL مجزا در سایت قرار دهید تا کاربر ترغیب شود آن صفحه را ببیند و سفارش دهد.

جایگزین کردن محتوای جدید

در خصوص محتوای آموزشی یا خبری نیز بررسی کردن صفحاتی که تاریخ انتشار آن ها منقضی شده و تعداد کلیک کردن روی این صفحات کاهش یافته و حتی کلمات کلیدی آن مناسب نبوده می توانید محتوای جدید را جایگزین محتوای قبلی کنید و شاهد پیشرفت رتبه سایت باشید.

سخن پایانی

حال که با تکنیک های حذف صفحات سایت آشنا شدید، می توانید هرس کردن سایت خود را شروع کرده و با افزایش صفحات، باعث بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجوی گوگل و همچنین افزایش ترافیک سایت شوید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06