بهینه سازی نرخ تبدیل چیست و چرا داده ها در آن اهمیت دارد؟

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست و چرا داده ها در آن اهمیت دارد؟

در این مقاله می خوانید:

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست و چرا داده ها در آن ها اهمیت دارد؟ در این مقاله از بلاگ کلیک اول قصد داریم تا شما را با آن بیشتر آشنا کرده و درباره اش بیشتر صحبت کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

نرخ تبدیل چیست؟

در اولین گام باید بدانیم که دقیقا نرخ تبدیل چیست و چطور باید داده ها برای بهینه سازی استفاده کرد. زمانی که شما وارد یک سایت می شوید، یک فرصت طلایی برای سایت به وجود می آید تا خدمات و محصولات خودش را به شما ارائه کند و برای یک خریدار نیز فرصت خرید عالی به وجود می آید.

در این مرحله ممکن است تا تبدیل یک بازدیدکننده ساده گذرا از سایت تبدیل به یک خریدار دائمی تبدیل شود و این مورد ممکن است تا خدمات ارائه شده توسط فروشگاه اینترنتی نیز به گونه باشد که خریدار بخواهد آن را بخرد. به میزان درگیرشدن کاربران و خوانندگان سایت با فعالیت هایی که در سایت می گذرد مثل ثبت ایمیل در خبرنامه، نظر دادن، رای دادن و… را می توان جزو نرخ تبدیل دانست.

بیشتر بخوانید: نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چگونه می توان آن را بهینه کرد؟

می توان گفت که هرچه نرخ درگیری کاربر بالاتر باشد، سایت از محبوبیت بیشتری برخوردار است. کارشناسان بر این نکته تاکید کرده اند که باید برای سایت ها از داده های مختلفی برای تعیین نرخ تبدیل و بهینه سازی از آن استفاده کرد. به طور خلاصه:

نرخ تبدیل به شما اطلاعاتی می دهد که می توانید از طریق آن رفتار کاربران و کارایی سایت خود را سنجیده و با بازخوردها آشنا شوید.

بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

همان طور که از اسمش پیداست، به هر اقدامی که برای افزایش مشتری و کاربران همیشگی سایت در راستای بهینه سازی نرخ تبدیل انجام شود را بهینه سازی نرخ تبدیل می گویند. بهینه سازی نرخ تبدیل در سایت ها یک پروژه برای مدت زمان یک الی دو ماه نیست و می توان گفت که یک پروسه در حین انجام فعالیت سایت بوده و دائما باید به آن توجه کرد.

بهینه سازی نرخ تبدیل یکی از اصول مهم در تبلیغات آنلاین است که به کمک آن می توانید بهبود قابل توجهی در عملکرد تبلیغات خود داشته باشید.

نحوه اندازه گیری بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

اندازه گیری نرخ تبدیل کاری ساده است و البته این احتمال را باید بدهید که فاکتورها و موارد دیگری نیز در این محاسبه دخیل هستند؛ اما در حالت کلی می توان به این نکته اشاره کرد که میزان رفتارهای موردنظر مشتری را به تعداد بازدیدهای سایت که تقسیم کنیم، نرخ اندازه گیری به دست می آید.

رفتار کاربر باتوجه موضوع سایت می تواند متفاوت باشد، پس رفتار کاربران یک سایت فروشگاهی با یک سایت محتوایی بسیار متفاوت است زیرا برای یک سایت فروشگاهی، میزان خرید مشتری و برای یک سایت محتوایی تعداد ورودی کاربران و عضویت در خبرنامه میتواند مهم باشد.

برای یک سایت فروشگاهی، کافی است تعداد خریدهای کاربران را بر تعداد بازدیدهایی که انجام می شود تقسیم کنید. تا نرخ بهینه سازی تبدیل به دست آید. به طور مثال اگر در یک بازه زمانی 1 ماهه 100 کاربر وارد سایت شده و 20 نفر افدام موثر به خرید انجام دهند، پس نرخ تبدیل شما 0.2 است.

نحوه اندازه گیری بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

برای افزایش نرخ تبدیل کاربران چه فاکتورهایی از سایت را باید درست کنیم؟

برای آن که بخواهید نرخ تبدیل سایت خود را بالا ببرید، سایت باید بتواند در همان لحظه اول که کاربر وارد آن می شود، نظرش را جلب کرده و بتواند از لحاظ فاکتورهای مختلف مورد پسند کاربر نیز قرار بگیرد. صفحات سایت و صفحه فرودی که کاربر که در گام اول از بهینه سازی باید به آن توجه کرد.

بهینه سازی صفحه اصلی و لندینگ پیج

لندینگ پیج یا صفحه فرود، دقیقا همان صفحه ای است که کاربر پس از کلیک روی لینک شما وارد آن می شود. لندینگ پیج ها می توانند شامل صفحه اصلی یا صفحات دیگر سایت نیز بشوند. برای آن که بتوانید نرخ تبدیل داده های خود را بالاتر ببرید، باید بهینه سازی لندینگ پیج هی خود را در دستور کار قرار دهید.

بیشتر بخوانید: لندینگ پیج یا صفحه فرود (Landing Page) چیست؟

بهینه سازی محتوای سایت

یکی دیگر از فاکتورهایی که بر نرخ تبدیل سایت تاثیرگذار هستند، متن و محتوای آن هست. شما باید برای تولید محتوای خود به جنبه های مختلف توجه کرده و سعی کنید تا برای محتوای سایت خود عنوان های جذاب و زیبا انتخاب کنید تا توجه کاربران جلب آن شود.

  • محتواهای خود را با زبان گویا و روان بنویسید تا همه کاربران جذب آن شوند.
  • از پاراگراف و زیرعنوان ها به درستی استفاده کنید تا تعداد کلمات آن زیاد نشود.
  • سعی کنید محتوای خود را کامل و یک جا بنویسید تا کاربر گیج نشود.
  • تنها به محتوای متنی بسنده نکنید و به انواع مدیاهای دیگر مثل صوت، فیلم و … هم توجه کنید.

بهینه سازی محتوای سایت

استفاده از فرم در سایت و نحوه بهینه کردن آن

یکی از مهمترین کارهایی که برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود می توانید انجام دهید این است که از فرم های اطلاعاتی برای کاربران خود استفاده کنید. این فرم ها می توانند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهند. مثلا می توانید از کاربران سایت خود بخواهید که قبل از خرید و با عضویت در سایت به سفارش خدمات پرداخته و فرم های مخصوصی را پرکرده و برای شما ارسال کنند. این فرم ها می توانند دارای اطلاعاتی مثل شغل، سن، جنسیت یا حتی نحوه آشنایی با سایت هم باشد.

یک سری نکته مهم در رابطه با فرم ها وجود دارد که اگر آن ها را رعایت کنید به بهترین نحو ممکن بهینه سازی انجام داده اید:

  • فرم ها را مختصر و مفید انتخاب کنید و مطمئن باشید که پرکردن فرم هایی را در سایت خود قرار داده اید که کاربران از دیدن و پرکردن آن ها خسته نمی شوند. وجود فیلدهای زیاد برای گرفتن اطلاعات می تواند کاربران را به سرعت خسته و رها کند.
  • فرم طراحی شده باید ظاهری زیبا داشته باشد.
  • فیلدهای مهم تر را اول فرم و فیلدهای با اهمیت کمتر را در اولویت های بعدی قرار دهید.
  • اگر فرم شما نیاز به لاگین کاربر دارد، پس از API جیمیل استفاده کنید تا کاربران با لاگین از طریق جیمیل خود بتوانند سریع تر فرم شما را ببینند.
  • اگر نیاز به دریافت رمز عبور یا اطلاعات حساس دارید، سعی کنید تا به کاربر خود اطمینان خاطر دهید تا اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می دهد محافظت شده و به هیچ عنوان در اختیار شخص ثالث قرار نمی گیرد. در این مرحله سعی کنید تا اطلاعات را در چند مرحله از کاربر و هنگام استفاده از خدمات مختلف سایت دریافت کنید تا خسته نشود.

اگر از تبلیغات پرداخت در هر کلیک (PPC) استفاده می کنید، مطمئن شوید که کلمات کلیدی شما مرتبط و دقیق هستند. همچنین، مطالعه و تحلیل رفتار کاربران بر روی سایت شما می تواند به شما کمک کند تا کلمات کلیدی مناسب تری انتخاب کنید.

بهینه سازی ساختار سایت

از دیگر فاکتورهایی که می تواند روی سایت تاثیر مثبت و مستقیم بگذارد، ساختار کدنویسی سایت است. سایت باید نقشه سایت ساده و قابل فهم برای موتورهای جستجو داشته باشد. برخی از سایت ها نقشه و ساختار ساده ای برای کاربران دارند و کاربران می توانند به راحتی داخل آن بدون زحمت جابجا شوند. این کار سبب می شود تا از خستگی و کلافگی بیشتر کاربر جلوگیری شده و کاربر احساس خوبی به خود بگیرد.

بهینه سازی ساختار سایت

 بهینه سازی دکمه اقدام به عمل

دکمه CTA یا اقدام به عمل در واقع دکمه ای است که از طریق آن از کاربران خود می خواهید تا کاری را انجام دهند. به طور مثال دکمه خرید یا سفارش خدمات یا حتی عضویت باشد. این دکمه که رنگ، اندازه و حتی متن مخصوص به خود را دارد باید به گونه ای باشد که به هیچ عنوان هیچ گونه ناسازگاری یا احساس بدی به کاربر منتقل نکند.

بیشتر بخوانید: تکنیک A/B Test چیست و چه کاربردی دارد؟

بهینه سازی سرعت سایت

از مهمترین چیزهایی که ممکن است کاربر را به راحتی خسته کند و دیگر به سایت شما سر نزند، سرعت سایت است. اگر سرعت سایت شما کمتر از 3 ثانیه است می توان گفت که سرعت خوبی دارد و اگر بین 3 تا 5 ثانیه است، می توان گفت گزینه متوسط بوده و اگر بالاتر از این هست باید روی آن شک کرده و کار کنید.

پایش و بروزرسانی مداوم

پایش نرخ تبدیل و بروزرسانی روش های بهینه سازی مورد استفاده، بسیار مهم است. با پایش منظم، می توانید به سرعت عواملی که نرخ تبدیل را تحت تأثیر قرار می دهند شناسایی کنید و روش های بهینه سازی خود را به روز کنید.

روش های مختلف برای اندازه گیری بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

برای آن که بتوانید داده های مورد نیاز خود را برای بهینه کردن نرخ تبدیل بهتر کنید، باید ابزارهای مختلفی در دسترس شما باشد. شما باید برای به دست آوردن نرخ تبدیل و فاکتورهای موثر برآن از اطلاعات مختلف استفاده کنید.

همان طور که در بالاتر اشاره کردیم، برای به دست آوردن بهینه سازی نرخ تبدیل به داده های مختلفی احتیاج داریم و این یعنی به صورت تحلیلی و به صورت نظرسنجی هم می توان به این داده ها دست پیدا کرد. در کنار ابزارهای تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکس، ابزارهای مختلف دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید:

تست قابلیت های استفاده از سایت

در بالاتر به این موضوع اشاره شد که ساده بودن سایت می تواند یک فاکتور مهم و اساسی به حساب آید، چرا که روی بهینه سازی نرخ تبدیل می تواند تاثیرگذار باشد. برای آن که بتوانید این فاکتورها را در سایت خود بررسی کنید، می توانید از ابزارهای مختلف برای تست استفاده کنید. این ابزارها از نگاه مشتریان به میزان سهولت استفاده از سایت و دسترسی به محتواها را بررسی کرده و نتایج را به شما نشان می دهد.

ابزارهای جمع آوری داده در بهینه سازی نرخ تبدیل سایت

هیت مپ ها و نقشه های کلیکی کاربران

یکی از بهترین ابزارهای تحلیلی که کلیک اول به شما می تواند معرفی کند، هیت مپ یا نقشه گرمایی سایت و نقشه های کلیکی کاربران است. با استفاده از این نقشه ها شما می توانید نقاط پر طرفدار سایت خود را پیدا کرده و برنامه ریزی های ضروری بیشتری را برای خود داشته باشید.

این نقشه ها میزان رفتار کاربران را در سایت شما نشان داده و شما می توانید به راحتی متوجه شوید که کاربران بعد از ورود به سایت شما از چه بخش های عبور کرده اند و روی چه بخش هایی بیشترین زمان را مصرف کرده اند. همچنین در نقشه های اسکرولی می توانید متوجه شوید که کاربران وارد چه بخش هایی نشده اند.

تست A/B

یک روش موثر برای بهینه سازی نرخ تبدیل، انجام تست A/B است. در این روش، دو نسخه مختلف از یک صفحه و یا تبلیغ را به کاربران نشان می دهید و سپس نتایج را مقایسه می کنید تا ببینید کدام نسخه بهتر عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: تکنیک A/B Test چیست و چه کاربردی دارد؟

نتیجه گیری نهایی

به طور خلاصه، بهینه سازی نرخ تبدیل یک عامل بسیار حیاتی در موفقیت تبلیغات آنلاین است. با انجام تست A/B، بهبود تجربه کاربری، بهینه سازی کلمات کلیدی، ارائه پیشنهادات جذاب و پایش مداوم، می توانید نرخ تبدیل خود را بهبود بخشید و بهترین عملکرد را از تبلیغات خود بدست آورید.

با اجرای راهکارهای مناسب و پایش دقیق، می توانید بهبود قابل توجهی در نتایج تبلیغات خود داشته باشید و بازدهی بالاتری را از سرمایه گذاری خود در تبلیغات آنلاین به دست آورید. بهینه سازی نرخ تبدیل نقش اساسی در افزایش فروش، جذب مشتریان جدید و افزایش اعتبار برند شما دارد. با توجه به اهمیت این موضوع، پیشنهاد می شود که بهینه سازی نرخ تبدیل را به عنوان یک اولویت اصلی در استراتژی تبلیغات آنلاین خود مد نظر داشته باشید و به صورت مداوم به بهبود آن کار کنید.

در این مقاله از کلیک اول سعی کردیم تا شما را بهینه سازی نرخ تبدیل چیست بیشتر آشنا کنیم و درباره این موضوع صحبت کنیم که چرا استفاده از داده ها در نرخ تبدیل مهم هستند. به نظر شما چه کارهای دیگری می توان انجام داد؟ نظرات خود را از طریق بخش کامنت ها با ما درمیان بگذارید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06