تبلیغات در گوگل (Google Ads) چیست؟

تبلیغات در گوگل (Google Ads) چیست؟

در این مقاله می خوانید:

تبلیغات گوگل یا گوگل ادز، یکی از مهمترین روش های نوین در تبلیغات اینترنتی به حساب می آید. با توجه به این که گوگل بیشترین تعداد بازدیدکننده در سراسر دنیا را دارد و میلیون ها سایت نیز از گوگل ورودی دریافت می کنند، گوگل امکانی با نام Google Ads در اختیار تبلیغ کنندگان قرار می دهد تا بتوانید به صورت کاملا هدفمند و کاملا بهینه، سایت شما در صفحه اول گوگل نمایش داده شود.

تعریف تبلیغات در گوگل

تبلیغات در گوگل (Google Ads) یک سرویس تبلیغاتی اینترنتی است که به شما اجازه می دهد تا آگهی های خود را در صفحات نتایج جستجوی گوگل، شبکه اجتماعی گوگل، وب سایت های مرتبط با موضوع آگهی شما و برنامه های موبایل نمایش دهید.

با استفاده از تبلیغات در گوگل، شما می توانید هدفمندی کنید که آگهی های شما به چه کاربرانی، در چه زمانی، در چه مکانی و با چه بودجه ای نمایش داده شوند. همچنین می توانید عملکرد آگهی های خود را اندازه گیری و بهینه سازی کنید تا بیشترین بازدهی را از سرمایه گذاری خود برای تبلیغات در گوگل بدست آورید.

بررسی آمارها و نتایج جستجو

بر اساس آمارها، چیزی در حدود حدود 70 درصد از کاربران دنیای اینترنت، تنها به جستجو در صفحه اول گوگل می پردازند. در حالی که بسیاری از آن ها تنها از پنج سایت اول نتایج بازدید می کنند. به همین دلیل هم تمامی مدیران سایت ها تلاش می کنند تا با استفاده از امکانات زیاد گوگل ادز، به سرعت و با هزینه معقول در صفحه اول مربوط به نتایج گوگل قرار گیرند.

گوگل ادز به عنوان یکی از مهمترین روش های ارائه خدمات و فروش محصولات به شمار می رود. اگر شما مدیر یک سایت یا برند هستید و می خواهید خدمات و محصولات خود را در اختیار مشتریان خود قرار دهید، می توانید به سادگی و با ثبت سفارش تبلیغ در گوگل در سیستم کلیک اول به این هدف دست پیدا کنید.

کلیک اول با تجربه 4 ساله در زمینه تبليغات در گوگل و برخورداری از متخصصان کارآزموده، این امکان را به صورت کاملا حرفه ای و مدیریت شده در اختیار بیشتر از 25000 مشتری خود قرار می دهد. ما پلان های متنوعی را در اختیار شما قرار می دهیم و مدیریت کل کمپین شما را نیز بر عهده میگیریم و تلاش می کنیم با صرف کمترین هزینه، بیشترین بازدیدکننده را برای سایت شما فراهم کنیم تا بتوانید بهترین بازخورد را از تبلیغات خود دریافت کنید.

تبلیغات در گوگل
تبلیغات در گوگل
اگر قصد دارید تبلیغات خود را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در صفحه اول گوگل نمایش دهید، سرویس تبلیغات گوگل ادز کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

روش مزایده ای تبلیغات گوگل

محاسبه هزینه هر کلیک به موارد متعددی وابسته است. اولین نکته ای که در مورد نحوه فعالیت سیستم تبلیغات در گوگل باید نسبت به آن توجه داشت، اطلاع از سیستم مزایده ای آن است. در واقع مهمترین عاملی که جایگاه شما را در گوگل تعیین می کند، هزینه ای است که برای هر کلیک تعیین می کنید.

یعنی اگر سایت های دیگری نیز برای به دست آوردن نتیجه اول گوگل با شما رقابت می کنند، سایتی بیشترین شانس برای حضور در جایگاه اول را به دست می آورد که هزینه بالاتری را برای کلیک های خود تعیین کرده باشد. پس شما برای این که بتوانید بالاتر از رقبای خود قرار بگیرید، باید مبلغی را پرداخت کنید که از دیگر سایت ها بیشتر باشد.

در کنار این مسئله، کیفیت سایت و تبلیغ شما نیز برای گوگل اهمیت دارد. ممکن است یک سایت به دلیل کیفیت بالای خود، با هزینه کمتری هم بالاتر از دیگر سایت ها قرار بگیرد.

گوگل برای تعیین هزینه کلیک هر کلمه کلیدی، فرمول خاصی دارد که به صورت کلی، به مواردی مانند تعداد جستجوی کلمه و همچنین تعداد تبلیغات ثبت شده وابسته است. از آن جایی که گوگل ادز حالت مزایده ای دارد، پس اگر در یک کلمه رقابت بیشتر باشد، شما باید هزینه بالاتری برای قرار گرفتن در جایگاه اول تعیین کنید.

در حالی که برای کلمات سبک تر، هزینه پایین تر هم کافیست. ممکن است هر یک کلمه کلیدی در زمان های متفاوت، موقعیت جغرافیای مختلف مخاطبان و پارامترهای دیگر، هزینه متفاوتی داشته باشد. به طور مثال هزینه یک کلمه کلیدی در آمریکا نسبت به اروپا و آسیا تفاوت دارد.

شما می توانید ارزش هر کلیک در گوگل را حداکثر 1 سنت تغیین کنید. اما به احتمال فراوان، سایت شما با این هزینه در صفحه اول گوگل جایگاهی نخواهد داشت و به صورت تصادفی در صفحات بعدی نمایش داده خواهد شد.

روش مزایده ای تبلیغات گوگل

مزایای تبلیغات در گوگل

تبلیغات در گوگل به عنوان یکی از بهترین روش های نوین تبلیغاتی، مزایای فراوانی را برای مدیران سایت ها فراهم آورده که به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

  • سایت شما در کوتاه ترین زمان و بدون صرف وقت و هزینه بر روی سئوی سایت، در نتایج نخست گوگل نمایش داده می شود.
  • نمایش تبلیغ در گوگل به صورت کاملا رایگان بوده و تنها زمانی هزینه از شما کسر می شود که کاربر روی تبلیغ کلیک کرده و وارد سایت شود.
  • امکان تعیین موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان به شکلی که تبلیغ شما تنها برای کاربران ایرانی نمایش داده شود.
  • شما می توانید تعیین کنید که تبلیغ برای کدام کلمات کلیدی نمایش داده شود. به عبارت دیگر تبلیغ شما تنها برای کسانی به نمایش در می آیند که به دنبال خدمات و کالاهای شما هستند.
  • سقف بودجه مصرفی روزانه برای هر کمپبن کاملا قابل کنترل است.
  • امکان تعیین کشور و زبان: می توانید تبلیغ خود را در محدوده جغرافیایی خاص (مانند ایران) و یا برای زبان دلخوه (فارسی) نمایش دهید.
  • امکان تعیین دستگاه نمایش: می توانید مشخص کنید که چند درصد از کاربران با موبایل و یا دسکتاپ وارد شوند.
  • امکان تعیین ساعت بازدید: با در نظر گرفتن زمان های پربازیدی، ساعت دلخواه در طول روز برای فعال شدن تبلیغات تعیین کنید.

اهداف تبلیغ گوگل

  • کسب بیشترین نتیجه از تبلیغ در گوگل بخاطر هدفمند بودن کلمات.
  • رقابت با بزرگترین برند ها و دیده شدن در دهکده جهانی اینترنت
  • تبلیغ برند و سایت و افزایش ترافیک وب سایت در سطح وب
  • عبور از تبلیغات کاغذی و مزاحم و قدم نهادن در تبلیغات نوین با حداقل هزینه

انواع روش های تبلیغاتی در گوگل Ads

گوگل دو نوع مختلف تبلیغ در اختیار کاربران قرار داده است. اولین نوع که تبلیغات در جستجو (Search Ads) نام دارد، تبلیغاتی است که در خود جستجوهای گوگل به صورت متنی نمایش داده می شود. دومین نوع نیز تبلیغات نمایشی (Display Ads) می باشد که در سایت های مختلف طرف قرارداد با گوگل نمایش داده می شود و می تواند حاوی محتوای چند رسانه ای هم باشد.

بیشتر بخوانید: تبلیغات کلیکی چیست؟ مزایا و معایب پرداخت به ازای کلیک

شما می توانید در پلتفرم های مختلف گوگل تبلیغات داشته باشید:

  • موتور جستجوی گوگل (Google Ads)
  • تبلیغات بنری داخل سایت ها و اپلیکیشن ها (Google Adsense)
  • تبلیغات داخل جیمیل
  • تبلیغات داخل یوتیوب
  • تبلیغات نصب اپلیکیشن

انواع روش های تبلیغاتی در گوگل Ads

تبلیغات کلمه کلیدی گوگل ادز Google Ads

یکی از پربازده ترین و پرکاربردترین روش های تبلیغات در گوگل، تبلیغات کلمه کلیدی یا گوگل ادوردز سابق است. در این روش شما با انتخاب و تعیین کلمات کلیدی مورد نظر خود می توانید برای کاربرانی که آن کلمه کلیدی را جستجو می کنند، در نتایج ابتدایی گوگل نمایش داده شوید.

این گونه تبلیغات در ابتدا یا انتهای صفحات نتایج گوگل و با برچسب Ad ظاهر می شوند. شما می توانید کمپین تبلیغاتی خود را با تعیین ویژگی ها و مشخصاتی همچون جنسیت، سن، کشور، سیستم عامل، علاقه مندی و دیگر ویژگی های کاربران هدف خود پیاده سازی و اجرا کنید.

تبلیغات بنری گوگل ادز Display Ads

روش دیگری که وجود دارد، نمایش تبلیغات بنری گوگل است. گوگل در سایت های پربازدید و معتبر به نمایش تبلیغات کسب و کارها به صورت تصویری در قالب عکس یا گیف می پردازد. بیزنس های آنلاین می توانند از این فرصت استفاده کرده و محصولات و خدمات خود را در سایت های پربازدید به نمایش گذاشته تا کاربران بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنند.

هزینه این مدل تبلیغات به صورت PPC بوده و کسب و کارها تنها به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغات آن ها صورت می گیرد، هزینه پرداخت می کنند.

تعیین کلمه کلیدی مناسب برای کمپین تبلیغاتی

در حالت عادی، دو روش تطبیق دقیق و تطبیق عبارت برای انتخاب کلمه کلیدی وجود دارد. در روش اول، تبلیغ شما تنها به افرای نمایش داده می شود که همان عبارت را به صورت دقیق وارد کرده باشند و روش دوم، کاربرانی را که عبارات مشابه و مشتق شده را نیز جستجو کرده اند، شامل می شود.

در هنگام ثبت سفارش، پیشنهاد ما این است که از کلمات کلیدی با تطبیق دقیق استفاده کنید. به این دلیل که با استفاده از این روش می توانید از هدر رفتن هزینه های اضافه جلوگیری کنید و بیشترین بازخورد ممکن را دریافت کنید. اما اگر به دنبال کلیک های بیشتر در بازه زمانی کوتاه هستید و هزینه برای شما اهمیت ندارد، روش دوم موثرتر است.

کلمات کلیدی مورد هدف چگونه در گوگل ادوردز مشخص می شوند؟

در گوگل ادوردز، سه نوع کلمه کلیدی وجود دارد:

  • تطبیق گسترده یا (Broad Match): زمانی که شما عبارت “خرید کتاب” را به گوگل بدهید، در تمام جستجوهای مرتبط از نظر گوگل نمایش داده خواهید شد. هنگام استفاده از این روش، معمولاً هزینه و کلیک های شما بالاست، اما بازدهی تبلیغات کمتر است. چرا که ممکن است شما در عبارتی مثل “خرید لباس” هم نمایش داده شوید.
  • تطبیق عبارتی یا (Phrase Match): زمانی که شما عبارت “خرید کتاب” را به گوگل بدهید، در تمام جستجوهایی که عین این عبارت در آنها وجود دارد، نمایش داده خواهید شد. برای مثال شما در عبارت “خرید کتاب درسی” و “سایت خرید کتاب” نمایش خواهید داشت. بازدهی این روش بسیار بهتر از تطبیق گسترده است، اما برای کنترل بهتر آن، لازم است کلمات کلیدی منفی، یعنی کلماتی که نمی خواهید در آنها نمایش داده شوید،نیز به کمپین شما اضافه شوند. برای مثال ممکن است به دلیل نداشتن کتاب داستان، کلمه “داستان” را به عنوان یک کلمه منفی اضافه کنید.
  • تطبیق دقیق (Exact Match): در این حالت، شما فقط کلمه کلیدی مورد نظر خود را هدف قرار می دهید. یعنی وقتی عبارت “خرید کتاب” را به گوگل بدهید، فقط در همین عبارت نمایش داده خواهید شد. در این روش شما بیشترین کنترل را بر روی هزینه و تبلیغ خود خواهید داشت و در نتیجه، بازدهی شما نیز عالی است. با اینحال، تعداد کلیک های دریافتی شما کمتر است.

محاسبه کیفیت یک تبلیغ در گوگل

قبل از آنکه این مساله را توضیح دهیم، توجه داشته باشید که کیفیت تبلیغ شما در هر کلمه به صورت جداگانه حساب می شود. این کیفیت با امتیازی از 10 مشخص خواهد شد. گوگل کیفیت یک تبلیغ را بر اساس 3 فاکتور می سنجد:

  • مرتبط بودن متن تبلیغ (Ad Relevance): اگر تبلیغ شما به نحوی نوشته شده باشد که با جستجوی کاربر مرتبط باشد، امتیاز بیشتری خواهد گرفت.
  • تعداد کلیک های مورد انتظار (Expected CTR): طبیعتا هر چقدر تبلیغ شما مرتبط تر و جذاب تر باشد، کلیک های کاربران بر روی آن بیشتر است. بنابراین گوگل تعداد کلیک را به عنوان یک شاخص کیفیت برای تبلیغات خود در نظر می گیرد.
  • کیفیت وب سایت (Landing Page Experience): برای گوگل اهمیت دارد که آیا وب سایت شما پاسخ نیاز کاربر را می دهد یا نه. پس هر چقدر وب سایت مرتبط تر باشد و کاربر بیشتر در آن بماند، امتیاز کیفیت تبلیغ شما بالاتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: لندینگ پیج یا صفحه فرود (Landing Page) چیست؟

کیفیت تبلیغ گوگل چقدر اهمیت دارد؟

دانش و تجربه ما نشان داده که کیفیت خوب یک تبلیغ می تواند تاثیری بی نظیر برای شما داشته باشد. زمانی که یک تبلیغ از نظر کیفیت به امتیاز 10 برسد، حتی ممکن است بتواند با کمترین قیمت ممکن بر روی هر کلیک نیز در جایگاه اول قرار بگیرد.

این یعنی هزینه های شما نصف یا حتی کمتر شده و در عوض بازدهی تبلیغتان به طرز قابل توجهی زیاد خواهد شد.

از طرف دیگر، ممکن است امتیاز کیفیت تبلیغ شما 2 یا 3 شود. در چنین شرایطی، حتی اگر شما حاضر باشید مبلغ بسیار زیادی هم بابت هر کلیک بپردازید، باز هم گوگل به سختی شما را در جایگاه های اول صفحه نمایش خواهد داد.

کیفیت تبلیغ گوگل چقدر اهمیت دارد؟

دلایل عدم نمایش تبلیغ در گوگل چیست؟

در کل 13 علت رایج برای عدم نمایش تبلیغ در گوگل وجود دارد.

  1. Keyword Relevancy: زمانی که گوگل عبارت کلیدی مورد نظر کاربر را نامرتبط تشخیص دهید. در این حال کاربر باید کلمات ارائه شده را مرتبط با متن صفحه خود انتخاب نماید. (کلمه حتما در صفحه و Meta Keyword صفحه قید شده باشد)
  2. Landing Page Quality: هنگامی که تعداد زیادی خطا در متن و کد صفحه وجود داشته باشد. (برای تست این موضوع می توانید از سایت های HTML Checker استفاده نمایید.)
  3. Landing Page Load time: هنگامی که سرعت لود صفحه شما بیش از 10 ثانیه باشد. سه دلیل اصلی برای این حال وجود دارد. سرعت هاست شما پایین است. کدهای سایت شما ضعیف است و کند اجرا می شود. در زمان بررسی گوگل، میزان بار بروی سایت شما بالا بوده در نتیجه گوگل به کندی سایت شما را ملاحظه کرده.
  4. Low CTR: هنگامی که نسبت تعداد نمایش به کلیک شما از 2 درصد کمتر شود در بسیاری از مواقع تبلیغ شما متوقف می شود. یعنی اینکه حتی دو درصد افرادی که تبلیغ شما را مشاهده نمودند بر روی آن کلیک نکنند.
  5. Disapproved Keyword: عدم تایید کلید واژه در صورتی که سیستم تایید کلید واژه گوگل به هر دلیل کلید واژه شما را رد نماید.
  6. Disapproved Ad: عدم تایید متن تبلیغ در صورتی که سیستم تایید خودکار گوگل به هر دلیل متن تبلیغ شما را تایید ننماید.
  7. Below First page Bid CPC: هنگامی که هزینه کلیک شما از حداقل تعیین شده توسط گوگل کمتر باشد. (حداقل تعیین شده توسط گوگل به پارامترهای زیادی بستگی دارد که در بخش های دیگر این راهنما توضیح داده شده است.)
  8. Budget Exhausted: پایان یافتن کل بودجه هنگامی که کل بودجه تبلیغ شما پایان یافته باشد.
  9. Disapproved URL: عدم تایید آدرس سایت هنگامی که گوگل به هر طریقی نتواند به آدرس سایت دسترسی پیدا نماد. (مثلا در هنگام دسترسی به سایت هاست و یا سایت کاربر قطع شده باشد و یا مثلا آدرس سایت کاربر ir باشد.)
  10. Daily Budget Exceeded: پایان یافت بودجه روزانه در صورتی که بودجه روزانه شما پایان یافته باشد. در این حالت تبلیغ تا ابتدای روز بعد به ساعت گوگل متوقف خواهد شد.
  11. عدم انتخاب زبان مورد نظر هنگامی که کاربر زبان مورد نظر خود را قبلا انتخاب ننموده باشد.
  12. عدم انتخاب زمان خاص هنگامی که کاربر برای تبلیغ خود زمان پخش خاصی را در نظر گرفته باشد. در این حالت در زمان های دیگر نمایش داده نخواهد شد.
  13. عدم انتخاب مکان خاص هنگامی که کاربر مکان مورد نظر خود را انتخاب نکرده باشد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06