10 مورد از بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها

10 مورد از بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها

در این مقاله می خوانید:

استفاده از شبکه های اجتماعی و فعالیت در آن، یکی از بهترین روش های تبلیغاتی و بهبود کسب و کار محسوب می شود. اهمیت استفاده از شبکه های اجتماعی به گونه ای است که حتی بسیاری از برندهای بزرگ و معتبر در جهان، برای استفاده از آن استقبال ویژه ای کرده اند.

هر کسب و کاری برای افزایش دادن رونق خود و افزایش فروش، نیاز به استفاده از روش های مختلف دارد. یکی از روش های مطمئن در بهبود و افزایش رونق کسب و کارها، استفاده از شبکه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی یکی از بهترین روش های تبلیغاتی رایگان برای کسب و کارهای مختلف است که امکانات ویژه ای برای صاحبان کسب و کار دارد. این موضوع به دلیل فعالیت زیاد سایر مردم در شبکه های اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: 11 نکته مهم برای تولید محتوا شبکه های اجتماعی

اما سوال مهم این است که چه کسب و کارهایی به چه شبکه های اجتماعی نیاز دارند؟ به طور کلی می توان گفت هر کسب و کار با توجه به شناختی که از کاربران دارد، می تواند برای نصب و راه اندازی آن شبکه اجتماعی اقدام کند. در واقع لازم است باید بدانید که مخاطبان شما در کدام یک از شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند؟ در این مقاله همراه ما باشید که با 10 مورد از بهترین و مهم ترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها در ایران و جهان آشنا شوید.

افزایش بازدید رپورتاژ
افزایش بازدید رپورتاژ
اگر قصد دارید ترافیک سایت خود را از طریق رپورتاژ افزایش داده تا کاربر روی لینک سایت شما کلیک کند، ابزار خرید ترافیک رپورتاژ کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

اهمیت شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها چیست؟

مردم با گشتن در شبکه های اجتماعی جدیدترین اطلاعات روز دنیا را به دست می آورند، آن را با دیگران به اشتراک می گذارند و حتی برای بهبود وضعیت فعلی خود از آن ایده می گیرند. اما اهمیت استفاده از شبکه های اجتماعی به این موارد محدود نمی شود. بلکه از طریق در این شبکه ها می توانید کاربران و حتی صفحات مختلف رقبای خود را زیر نظر بگیرید. این کار از طریق پایش شبکه های اجتماعی و استفاده از ابزار سوشال لیسنینگ امکان پذیر است. طی تحقیقاتی که در ایالات متحده آمریکا انجام شده، بیشتر از 81 درصد از کاربران از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

از این تعداد بیشتر از نیمی از کاربران در دو یا 3 شبکه اجتماعی بسیار فعال هستند. این آمار حتی در ایران هم به همین صورت است. بنابراین با راه اندازی شبکه های اجتماعی و فعالیت در آن، و بازاریابی کسب و کار می توانید با تعداد زیادی از کاربران ارتباط برقرار کنید. در صورتی که به صورت سنتی نمی توانید به این تعداد از کاربران و مخاطبان دسترسی داشته باشید. کاربران از طریق فعالیت کردن در شبکه های اجتماعی می توانند برای خرید کردن و انتخاب نوع محصول تصمیم می گیرند. به مثال ها و آمار زیر توجه کنید:

  1. 93 درصد از کاربران Pinterest از این شبکه اجتماعی برای خرید و برنامه ریزی استفاده می کنند.
  2. 70 درصد از بازاریابان B2C از طریق فیس بوک مشتری به دست آورده اند.
  3. 1.3 از کاربران اینستاگرام از این پلتفرم برای خرید کردن آنلاین استفاده می کنند.
  4. 71 درصد از کاربران و مشتریان که تجربه خرید مثبت از شبکه های اجتماعی را دارند، برند مورد نظرشان را به سایر دوستان و اعضای خانواده خود پیشنهاد می کنند.
  5. 92 درصد از بازاریان از طریق شبکه های اجتماعی توانسته اند به بهترین نحو برند سازی کنند.

نحوه انتخاب پلتفرم مناسب

اهمیت استفاده و فعالیت در شبکه های اجتماعی به گونه ای است که فرصت های ویژه ای که در اختیار شما قرار می دهد را از دست خواهید داد. با این وجود باید توجه داشته باشید که کدام یک از پلتفرم ها برای کسب و کار شما مناسب است. اگر وقت کافی برای فعالیت در این شبکه ها را دارید، تا حد قابل توجهی می توانید مدیریت آن را در دست بگیرید. در غیر این صورت مجبور خواهید بود به صورت برون سپاری شده اقدام به این کار کنید. اما در صورتی که پلتفرمی را غیر صحیح و نا متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید، هزینه های زیادی را از دست خواهید داد.

بیشتر بخوانید: انتخاب شبکه های اجتماعی متناسب بازار کسب و کار هوشمندانه

پلتفرم های زیادی وجود دارند که طبیعتا نمی توانید در همه آن ها فعالیت داشته باشید. به همین دلیل توصیه می شود تمرکز خود را روی بهترین شبکه اجتماعی متناسب با کسب و کارتان قرار دهید تا ترافیک بیشتری را جذب کنید. اگر در مورد نحوه انتخاب پلتفرم مناسب تردید دارید به ادامه مقاله توجه کنید:

1- هدفتان را تعیین کنید.

با وجود این که فعالیت در شبکه های احتماعی هم برای کاربران و هم برای صاحبان کسب و کار مزایای زیادی دارد. اما قبل از شروع به کار باید هدفتان را تعیین کنید. هدفتان از فعالیت در شبکه های اجتماعی چیست؟ افزایش فروش، آشنایی کاربران با خدمات و محصول، افزایش آگاهی از برند و … . تعیین هدف به شما کمک می کند که بتوانید به صورت هدفمند و دقیق تر شبکه اجتماعی مناسب را تعیین کنید. همچنین می توانید محتوایی بنویسید که  کاملا متناسب با نوع کاربران و مخاطبان و نیاز آن ها است. بهترین مزایای شبکه های اجتماعی که کمک می کند روی آن ها تمرکز کنید به شرح زیر است:

  • امکان ارتباط با مخاطبان و مشتریان جدید و دسترسی به اطلاعات به آن ها وجود دارد. همچنین ممکن است از بین این کاربران، مشتریانی وجود داشته باشند  که به خدمات و محصولات شما نیاز دارند.
  • از طریق شبکه های اجتماعی می توانید از طریق شنیدن انتقادات و پیشنهادات آن ها، خدمات ارائه شده به مشتریان  را بهبود دهید.
  • با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانید در مورد خواسته ها، سوالات، شکایات، انتقادات، نیاز، و عادات مشتریان اطلاعات مفیدی به دست آورید.

2- کاربران شما از چه پلتفرم هایی استفاده می کنند؟

مهم ترین هدف بازاریابی در شبکه های اجتماعی امکان برقراری ارتباط با مشتریان به صورت هدفمند و دقیق تر است. به همین دلیل تمام تمرکز خود را باید روی انتخاب شبکه اجتماعی قرار دهید که کاربران بیشترین فعالیت را در آن دارند. در واقع اگر مشتری در آن پلتفرم فعالیت نکند، عملا وقت و هزینه و انرژی که صرف کرده اید از دست خواهد رفت.

در قدم اول پرمخاطب ترین شبکه های اجتماعی را انتخاب کنید. سپس مخاطبان را از طریق همان شبکه های اجتماعی که در آن فعالیت می کنند، جستجو کنید.

برای پیدا کردن و شناسایی بهترین پلتفرم می توانید روش های مختلفی را امتحان کنید. یکی از ساده ترین روش ها این است که از مشتریان نظر خواهی کنید. برای این کار می توانید طی یک پرسشنامه ای سوالات زیر را از مخاطبان بپرسید:

  • از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کنند؟ در این قسمت امکان انتخاب چندین گزینه به صورت همزمان را به مخاطبان بدهید.
  • از مشتریان بپرسید برای رفع نیازهای خود و پیدا کردن پاسخ سوالاتشان از چه شبکه های اجتماعی استفاده می کنند؟
  • کدام اینفلوئنسر یا کدام بلاگر را دنبال می کنند؟
  • تحلیل سایت شبکه های اجتماعی. برای مثال از طریق تحلیل کردن فیس بوک می توانید اطلاعات مخاطبان هدف را به دست آورید. این پلتفرم می تواند تعداد مخاطبانی که دارای هدف مشخصی هستند را تخمین بزند.

بیشتر بخوانید: افزایش فروش آنلاین از طریق شبکه‌ های اجتماعی

3- نوع محتوا را بررسی کنید.

همان طور که در پاراگراف های بالاتر ذکر شد، نوع مخاطبین شما تعیین کننده پلتفرمی است که از آن استفاده می کنند. به همین دلیل باید متناسب با نوع کاربران و نوع پلتفرم تصمیم بگیرید که چه محتوایی بنویسید. هر رسانه اجتماعی برای یک نوع محتوا مناسب است. برای مثال اینستاگرام تصویر محور است و معمولا مخاطبان با محتوای متنی ارتباط کم تری برقرار می کنند. علاوه بر این، نوع محتوایی که انتخاب می کنید، به چند عامل مختلف زیر بستگی دارد:

  • مخاطبان هدف
  • برند
  • نوع صنعت

بیشترین نوع محتوایی که مورد استقبال کاربران قرار می گیرد، به شرح زیر است:

  1. پست های بلاگ
  2. محتوای تولید شده توسط کاربران دیگر
  3. پادکست ها
  4. کتاب های الکترونیکی
  5. وبینارها
  6. لایو
  7. فیلم (فیلم های آموزشی، نقد و بررسی، طنز)
  8. تصاویر

10 مورد از بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها

قبل از این که بخواهید شبکه اجتماعی متناسب با کسب و کار خودرا پیدا کنید، لازم است با بهترین شبکه های اجتماعی معتبر در دنیا را بشناسید.

1- Facebook

فیس بوک با داشتن 2 میلیارد کاربر یکی از رایج ترین شبکه های اجتماعی پر طرفدار محسوب می شود. از بهترین مزایای این پلتفرم می توان به افزایش ترافیک سایت، افزایش آگاهی از برند و برند سازی، و افزایش خرید آنلاین محصولات اشاره کرد. تقریبا هر کسی می تواند از طریق فیس بوک مخاطبان مورد نظرش را پیدا کند.

اما سوال مهم این است که کاربران چگونه می تواند ما را ببینند و از وجود ما آگاه شوند؟ از طریق تبلیغات فیس بوک . در فیس بوک می توانید بر اساس پارامترهای مختلف از جمله سن، جنسیت، رفتار مخاطبان و … آن ها را شناسایی و دسته بندی کنید. در این صورت می توانید مخاطبان هدف را دقیق تر و هدفمندتر انتخاب کنید. با وجود این که فعالیت در فیس بوک هزینه دارد.

اما با توجه به مزایا و منافعی که دارد این هزینه ها نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه برگشت پذیر می باشد. برای تبلیغات در فیس بوک باید توجه داشته باشید که این تبلیغات هزینه بر است. همچنین اگر این تبلیغات با نوع استراتژی شما متناقض است به سمت آن نروید. این کار ممکن است نتیجه خوبی نداشته باشد.

انتخاب شبکه های اجتماعی متناسب بازار کسب و کار هوشمندانه

2- Linkedin

تمرکز اپلیکیشن لینکدین بر روی کسب و کارهای مبتنی بر B2B است. این نوع پلتفرم به تجارت و ارتباط بین دو کسب و کار اشاره دارد. در حال حاضر لینکدین 250 میلیون کاربر فعال دارد که بیشتر آن ها یک کسب و کار دارند یا حداقل در زمینه ای خاص مشغول تحقیق و مطالعه هستند. اگر قصد دارید از لینکدین برای کسب و کار خود استفاده کنید، باید یک اکانت شخصی داشته باشید.

پس از عضو شدن در لینکدین و وارد شدن به حساب کاربری روی گزینه Work در بالای صفحه کلیک کنید. سپس گزینه Create Company Page را انتخاب کنید. در صفحه جدید نام شرکت و ایمیل کاربری آن را وارد کنید. اگر وب سایت دارید در قسمت Linked IN Public URL دامنه سایت را وارد کنید. سپس روی گزینه I Verify That I Am The Official کلیک کرده و سپس روی گزینه Create Page کلیک کنید. در ادامه می توانید اطلاعات تکمیلی در مورد شرکت را ثبت یا ویرایش کنید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی لینکدین و معرفی روش های کاربردی برای دیده شدن در این شبکه اجتماعی

Linkedin

3- Pinterest

آمار جالبی که در مورد پینترست وجود دارد این است که این رسانه اجتماعی 175 میلیون کاربر فعال دارد و حدود 81 درصد آن ها خانم ها هستند. بنابراین اگر بازار هدف شما زنان هستند، انتخاب پینترست بهترین انتخاب است. 93 درصد از کاربران از ایده هایی که در این شبکه اجتماعی وجود دارد استفاده کرده و از آن به عنوان معیاری برای خرید کردن استفاده می کنند.

در واقع 87 درصد از خرید کاربران به دلیل پست هایی است که در این پلتفرم وجود دارد. در این رسانه به موارد مختلفی از جمله آموزش آشپزی، دستور العمل های غذایی، ایده ها، ترفندها، شیوه های زندگی و … وجود دارد. اگر کسب و کار شما در این زمینه است، از پینترست استفاده کنید.

4- Youtube

یکی از بهترین پلتفرم های ویدئو محور که طرفداران زیادی دارد، یوتیوب است. شما با استفاده از این پلتفرم می توانید ویدئوهای مورد نظرتان را پیدا کنید. همچنین از طریق آن می توانید ویدئوهای خود را منتشر کنید. با وجود این که این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر شده، اما در حال حاضر 1.57 میلیارد کاربر فعال دارد. در این پلتفرم می توانید محتوای ویدئوی تبلیغاتی خود را با 30 میلیون کاربر به اشتراک بگذارد. این پلتفرم بصری تحت مالکیت گوگل است.

به همین دلیل یوتیوب به پلتفرم های تبلیغاتی گوگل به راحتی دسترسی دارد. همچنین می توانید با تبلیغ کردن در آن از مزایای تبلیغات در گوگل و یوتیوب بهره ببرید. یکی از راه کارهای ویژه برای موفقیت در این رسانه اجتماعی این است که می توانید از کلمات کلیدی متناسب و مناسب استفاده کنید. این کار باعث افزایش شانس و احتمال دیده شدن ویدئوهای تبلیغاتی شما می شود.

بیشتر بخوانید: یوتیوب چیست؟ معرفی جامع یوتیوب و روش های افزایش بازدید ویدیو در آن

Youtube

5- Twitter

یکی از قدیمی ترین شبکه های اجتماعی که به صورت ماهانه 330 میلیون کاربر فعال دارد. با استفاده از این رسانه می توانید تصاویر، ویدئو، و … را با برخی از محدودیت های نوشتاری منتشر کنید. از این پلتفرم برای منتشر کردن اخبار و اطلاعات روز استفاده می شود. همچنین کاربرانی که علایق مشترکی با یک دیگر دارند می توانند با یک دیگر تعامل و گفتگو داشته باشند.

این رسانه بهترین پلتفرم برای جذب کردن مشتریان بالقوه از طریق هشتگ گذاری های صحیح است. این برنامه شبیه با اینستاگرام بوده و همانند آن می توانید با جستجو کردن هشتگ پست های مورد علاقه خود را ببینید. بیشتر کاربران از طریق نام اکانت تصمیم می گیرند که آن را دنبال کنند.

به همین جهت توجه داشته باشید که یک اکانت با نام برند و نوع کسب و کارتان بسازید. زمانی که تعداد کاربران شما افزایش یابد، کاربران جدید هم این کار را نوعی اعتبار تلقی می کنند و با اعتماد بیشتری اکانت شما را دنبال می کنند.

با این وجود توجه داشته باشید که توئیت های تکراری، زیاد، و بی مضمون منتشر نکنید. در عوض سعی کنید ویدیوهای جذاب، مقالات جدید و جذاب، تصاویر گیرا و … به اشتراک بگذارید. هر توئیت نشان دهنده دانش و نقاط قوت شما است. با دقت مطالب کاربردی و جذاب منتشر کنید.

Twitter

6- Tumbler

یکی از بهترین، جذاب ترین و البته سخت ترین شبکه های اجتماعی است. این پلتفرم یک نوع میکروبلاگ و سوشال مدیا است. این پلتفرم به شما امکان منتشر کردن مطالب در چندین فرمت مختلف را به شما می دهد. با استفاده از این برنامه هیچ محدودیتی ندارید و به راحتی می توانید همانند توئیت کردن، مطالب خود را در آن Reblogging کنید. این پلتفرم در حال حاضر 200 میلیون بلاگ دارد.

7- Vine

شبکه اجتماعی Vine در حال حاضر 40 میلیون کاربر دارد. از این پلتفرم برای به اشتراک گذاری ویدئو استفاده می شود. استقبال از این رسانه به گونه ای بوده که با سرعت در حال پیشرفت است. با وجود این که این پلتفرم صرفا اجازه منتشر کردن ویدئوهای 6 ثانیه ای را می دهد.

اما کسب و کارهای زیادی از این پلتفرم و با این روش پیشرفت چشمگیری داشته اند. یکی از دلایل پیشرفت و استقبال از این شبکه اجتماعی این است که کاربران وقت اضافی برای دیدن ویدئوهای طولانی ندارند.

8- Digg

یکی از بهترین رسانه های اجتماعی برای منتشر کردن اخبار و اطلاعات سیاسی، علمی، رایانه، اینترنت و …، شبکه اجتماعی Digg است. این پلتفرم جمع آوری کننده خبرهای دنیاست و خبرها را به مخاطبان اصلی نمایش می دهد. این رسانه قابلیت هایی مشابه با فیس بوک و توئیتر دارد. به همین جهت 11 میلیون کاربر فعال را به خود اختصاص داده است.

9- Biz Sugar

Biz Sugar یک شبکه اجتماعی بسیار مناسب برای کسب و کارهای کوچک و کار آفرینان است. با استفاده از این پلتفرم می توانید مقالات، پست های بلاگی، ویدئوها، تصاویر و … را با کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین به کاربران اجازه می دهد که در صورت علاقه داشتن به پست های منتشر شده امتیاز دهند.

10- Telegram

تلگرام با بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه آپریل ۲۰۲۰ از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در جهان است. تلگرام با هدف به چالش کشیدن واتساپ در سال ۲۰۱۳ توسط پاول دورف ساخته شد. در طول زمان ویژگی هایی که به پیام رسان تلگرام اضافه شد، این اپ را از واتساپ کاربردی تر کرده است.

البته هنوز کاربران واتساپ در دنیا بیشتر از تلگرام هستند. ویژگی هایی مانند چت مخفی (Secret Chat)، امکان استفاده از یک اکانت در چند دستگاه، فضای ابری و امکانات دیگر از برتری های تلگرام محسوب می شوند.

Telegram

سخن پایانی

استفاده از شبکه های اجتماعی و فعالیت در آن، یکی از بهترین روش های تبلیغاتی و بهبود کسب و کار محسوب می شود. اهمیت استفاده از شبکه های اجتماعی به گونه ای است که حتی بسیاری از برندهای بزرگ و معتبر در جهان، برای استفاده از آن استقبال ویژه ای کرده اند. در این مقاله به طور کامل با 10 مورد از بهترین شبکه های اجتماعی در ایران و جهان آشنا شدیم. متناسب با کسب و کار خود و با تحلیل پرسونای مخاطبان می توانید به بهترین نحو کسب و کار خود را رونق دهید. اگر شما نیز شبکه اجتماعی کاربردی و مفیدی می شناسید، معرفی کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06