اهمیت بهینه سازی تصاویر در سایت

اهمیت بهینه سازی تصاویر در سایت

در این مقاله می خوانید:

یکی از موارد مهم در بهینه سازی سایت بهینه کردن یا به اصطلاح سئو کردن تصاویر برای موتورهای جستجو است. اگر تولید کننده محتوا یا بلاگر هستید و حتی در شبکه های اجتماعی محتوا می نویسید، حتما به این موضوع فکر کرده اید که برای بهینه شدن شبکه اجتماعی یا سایت باید چه نکاتی را رعایت کنم؟ آیا استفاده از تصاویر مهم و ضروری است؟ در این مقاله همراه کلیک اول باشید تا به صورت مفهومی و کاربردی و مهم به معرفی نکات سئو تصاویر بپردازیم.

چرا در سایت عکس منتشر کنم؟ جواب ساده به این سوال این است: استفاده از تصویر یک مقاله یا مطلب را زنده نگه می دارد و به ذهن مخاطf کمک می کند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کند. همچنین عکس ها قابلیت ایندکس شدن در نتایج گوگل را دارند که این مسئله باعث می شود در صورت استفاده از عکس های مناسب، بتوانید بازدید سایت خود را افزایش داده و باعث افزایش ورودی گوگل سایت خود شوید. یادگیری و به کارگیری مطلب این مقاله به شما کمک می کند تا با بهینه سازی تصاویر باعث ارتقا سئوی سایت خود شوید.

نکات مهم برای قرار دادن تصاویر در سایت

در این بخش به نکاتی جهت قرار دادن تصاویر بهتر در وب سایت خواهیم پرداخت.

1- همیشه در سایت از عکس و به ویژه عکس های مرتبط استفاده کنید.

استفاده از تصوایر مرتبط با موضوعی که در مورد آن تولید محتوا می کنید، باعث کمک به کاربران جهت درک بهتر محتوا و مطلب می گردد. به همین دلیل پیشنهاد می شود که برای هر قسمت از مقاله و مطلبی که در سایت منتشر می کنید، یک عکس مرتبط هم قرار دهید. همین کار باعث افزایش جذب کاربران و افزایش نرخ کلیک و همچنین افزایش بازید سایت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

2- استفاده از عکس با اسم انگلیسی

برای عکس های مرتبط، استفاده از عکس با اسم انگلیسی را جایگزین اسم فارسی کنید.

3- از ویژگی Alt text استفاده کنید.

تا در صورت لود نشدن تصویر متن جایگزین به کار نمایش داده شود. در مقاله Alt text و تاثیرات آن در سئو سایت به طور کلی در مورد اهمیت استفاده از متن جایگزین صحبت شده است. استفاده از alt text صحیح و مناسب مهم ترین عامل در سئو تصاویر محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: ویژگی متن جایگزین یا ALT Text در تصاویر و تاثیر آن در سئو

نکات مهم برای قرار دادن تصاویر در سایت - کلیک اول

4- استفاده از title attribute

منظور از اتریبیوت استفاده از یک متن متناسب با عنوان است که متناسب با قالبی که برای سایت استفاده و طراحی کرده اید در زیر عکس نمایش داده می شود.

5- edit exif image

منظور از exif متن های داخل کد تصویری است که در سایت استفاده کرده اید. این متن می تواند شامل لینک سایت یا توضیحات کاربردی در مورد تصویر است. برای مثال می توانید در این قسمت لینک سایت خودتان را قرار دهید. با نوشتن اگزیف مشخص می کنید که این عکس منحصر به فرد برای شما و سند عکس به نام شما است.

روش های ساده ای برای ادیت اگزیف عکس وجود دارد از جمله:

1- ادیت از طریق ویندوز

(روی عکس کلیک راست کنید، روی گزینه properties و سپس گزینه detail کلیک کنید، تنظیمات عکس از جمله عنوان و تگ عکس نمایش داده می شود که می توانید آن را ادیت و حتی exif عکس را ایجاد کنید.)

2- ادیت از طریق نرم افزار فتوشاپ

وارد نرم افزار فتوشاپ شوید، از طریق منو file، زیر منوی file info را انتخاب کنید، در پنجره جدید اطلاعاتی برای ویرایش keyword و عنوان و از همه مهم تر گزینه ای به نام copyright info URL وجود دارد که مخصوص نوشتن و وارد کردن یک آدرس صفحه خاص و منحصر به فرد است که برای مثال می توانید آدرس دقیق صفحه ای که می خواهید عکس را منتشر کنید، وارد کنید. اطلاعات ویرایش شده در این قسمت در ویندوز قابل مشاهده نیست اما برای موتورهای جستجو قابل درک است.

نکات مهم برای قرار دادن تصاویر در سایت - کلیک اول

اهمیت استفاده از عکس در بهبود سئو سایت

همه اقداماتی که جهت بهینه سازی سایت انجام می شود جهت افزایش نرخ کلیک، افزایش ترافیک و جذب کاربران جدید و زیاد و افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت (Time on Site) یا افزایش زمان ماندگاری کاربر در صفحه سایت (Time on Page) است. منظور از زمان ماندگاری کاربر در صفحه مدت زمانی است که کاربر در صفحه خاصی از سایت می ماند و قسمت ها و گزینه های مختلف صفحه را می بیند.

یکی از موارد مهم در لیست راه های افزایش بازدید سایت و ورودی گوگل در سال 2023، استفاده از عکس های مناسب و مرتبط با موضوع محتوا است که همین امر باعث افزایش حس رضایت کاربران میشود.

چند تصویر بین محتوا بگذاریم؟

اگر در مرحل اولیه یادگیری سئو و مدیریت سایت هستید، باید گفت عدد دقیق و مشخصی نه برای تعداد کاراکترهای محتوا و نه تعداد تصاویر برای سایت وجود ندارد و این تعداد بسته به موضوع سایت و نیاز مخاطبان متفاوت و قواعد و قوانین سئو نسبی است.

روش های متفاوتی برای منتشر کردن عکس وجود دارد از جمله:

  1. کپی کردن عکس از سایت های دیگر.
  2. تهیه و تولید عکس های جدید
  3. استفاده از تصاویر آماده (Stick image) که می توانید از سایت هایی مانند Freepik دانلود کنید.

نکته مهمی که در سئو و بهینه سازی تصاویر وجود دارد این است که از عکس های منحصر به فرد و یونیک به جای عکس های آماده و استوک استفاده کنید و تاحد امکان از عکس سایت های دیگر استفاده نکنید برای اینکه محتوای کپی شناخته میشود نزد گوگل و یکی از دلایل پنالتی شدن سایت محسوب می شود.

البته این نکته را هم باید اضافه کرد که سایت های ارائه دهنده تصاویر استوک به دلیل حق کپی رایتی که در اختیار کاربران قرار داده شده است، اجازه کپی برداری وجود دارد و از نظر گوگل نیز منعی وجود ندارد. اما همان طور که تولید محتوای منحصر به فرد و ویژه از نظر گوگل و برای بهبود سئو سایت مهم و ضروری است، استفاده و منتشر کردن عکس های منحصر به فرد نیز برای سئو سایت مهم تلقی می شود.

تبدیل تصاویر استوک به تصویر جدید

اگر هم می خواهید منحصر به فرد باشید و از تصاویر کپی شده استفاده نکنید، بهترین روش این است که با ادیت عکس های استوک که از سایت های معتبر دانلود کرده اید، تصویر را برای سایت خود منحصر به فرد و ویژه منتشر کنید. با استفاده از نرم افزار فتوشاپ یا حتی اپلیکیشن هایی که قابل استفاده روی تلفن همراه است می توانید ویرایش های مناسبی را برای عکس فراهم کنید.

کاهش حجم تصاویر

همان طور که در مقاله معرفی الگوریتم Rank Brain گفته شد، سرعت بارگذاری و لود شدن سایت از موارد مهم در سئو سایت است که می تواند باعث کاهش یا افزایش رضایت کاربران شود. بنابراین استفاده از تصاویر با حجم مناسب که باعث افزایش سرعت سایت می شود، امری مهم و ضروری است. سایت های زیر می تواند در کم کردن حجم تصاویر به شما کمک کند:

اهمیت استفاده از عکس - کلیک اول

معرفی افزونه های وردپرس برای کم کردن حجم تصاویر

دلیل معرفی افزونه های وردپرس این است که حتی پس از کم کردن حجم تصاویر و فشرده کردن آن ها نیاز است که آن ها در وردپرس آپلود و سپس منتشر کنید.

1- افزونه WP Smush

این افزونه جز قدیمی ترین افزونه هایی است که برای فشرده کردن تصاویر از آن استفاده می شده است. نحوه استفاده از این افزونه بدین صورت است که می توانید با یک بار تنظیم کردن این افزونه برای همیشه برای کم کردن حجم تصاویر از آن استفاده کرده و عکس ها را آپلود کنید. تنها ایراد مشخص شده این افزونه این است که توسط نسخه رایگان آن نمی توانید تصاویر را بهینه کنید.

2- افزونه Compress JPEG & PNG images

این افزونه توسط سایت معتبر tinypng.com ارائه شده است که با استفاده از آن می توانید به صورت اتوماتیک حجم تصاویر را کاهش دهید.

3- افزونه Imagify

پس از نصب این افزونه تنظیماتی در صفحه مشاهده می کنید که بهترین حالت آن انتخاب گزینه aggressive است. با استفاده از این افزونه می توانید برای ذخیره سازی عکس ها و دسته بندی آن ها از پوشه های جداگانه استفاده کنید.

موقعیت عکس در سایت - کلیک اول

4- افزونه Pixel Short

این افزونه به عکاسان حرفه ای پیشنهاد می شود که به دنبال فشرده کردن عکس بدون کاهش کیفیت عکس هستند. با فعال کردن و استفاده از گزینه glossary می توانید بدون کم کردن کیفیت عکس را آپلود و منتشر کنید.

موقعیت عکس در سایت

محل قرارگیری عکس تاثیری در وضعیت سئو سایت ندارد، اما جهت ارتقاء وضعیت تجربه کاربری سایت و رضایت کاربران تاثیر به سزایی دارد. به همین منظور پیشنهاد می شود که تصویر در سمت راست متن قرار گیرد.

استفاده از شبکه CDN

در اکثر مقالاتی که در سایت کلیک اول منتشر کرده ایم گفته شده است که سرعت بارگذاری و لود شدن سایت مهم است و در رضایت کاربران تاثیر دارد. از این رو فاصله و موقعیت جغرافیایی کاربر در سرعت سایت نیز تاثیر گذار است. برای برطرف کردن مشکل تاخیر در بارگذاری صفحه می توانید از شبکه های توزیع محتوا CDN استفاده کنید. شبکه CDN قادر به ذخیره کردن اطلاعات سایت و تصاویر سایت در موقعیت های جغرافیایی متفاوت است و قادر است که کاربران را به نزدیک ترین سرور آن ها متصل نماید تا از سایت دیدن کنند و سرعت سایت کاهش نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: CDN چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

از طریق نصب افزونه Optimole در وردپرس یک شبکه CDN رایگان در اختیار شما برای منتشر کردن تصاویر قرار می گیرد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06