الگوریتم E-A-T گوگل چیست؟

الگوریتم E-A-T گوگل چیست؟

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله با یکی از الگوریتم های جدید و پیشرفته گوگل به نام E-A-T آشنا می شوید. این الگوریتم مانند مغز انسان عمل می کند و فاکتورهایی که برای انسان مهم و رضایت بخش است را شناسایی می کند. همچنین در این مقاله راه کارهایی برای جلب نظر این الگوریتم معرفی خواهد شد.

معرفی الگوریتم E-A-T

الگوریتم E-A-T گوگل، مخفف Expertise به معنای تخصص، Authoritativeness به معنای اعتبار و Trustworthiness به معنای اعتماد است. این الگوریتم برای ارزیابی کیفیت محتوا و صفحات وب سایت استفاده می شود. در سال 2019 معرفی شد و بیشتر روی سایت های YMYL (Your Money or Your Life) تاثیر می گذارد.

در این الگوریتم، تجربه (Experience) نیز به عنوان یک شاخص جدید اضافه شده است. این الگوریتم تاثیر زیادی بر رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو دارد و برای بهبود سئو و کاربردی تر شدن سایت ها، رعایت آن ضروری است.

از نظر گوگل، صفحات با E-A-T بالا، به عنوان منابع قابل اعتماد در نظر گرفته می شوند. بنابراین، تلاش برای افزایش تخصص، اعتبار و اعتماد در محتوا و ساختار سایت، می تواند به بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجو کمک کند.

همیشه یکی از چالش ها و دغدغه های مهم کارشناسان سئو این است که گوگل چگونه با استفاده از الگوریتم های خود کیفیت سایت، محتوا و لینک سازی های آن را بررسی می کند؟ همان طور که در اکثر مقالات کلیک اول ذکر شده، مهم ترین فاکتور تاثیر گذار در افزایش رتبه سایت و افزایش بازدید سایت، محتوا است. اهمیت تولید محتوا و نکات ضروری و مهم در تولید محتوا به گونه ای است که به عنوان پادشاه سایت محسوب می شود. اما نکته حائز اهمیت این است که میزان کیفیت محتوا چگونه توسط گوگل بررسی و تایید می شود؟

ربات های گوگل با وجود این که بسیار قدرتمند شده اند و امکان تشخیص مفهوم سوالات و جستجوها را دارند. اما هنوز هم توانایی درک دقیق کیفیت محتوا را ندارد. به همین دلیل باید راهی باشد که بتواند حداقل کمی پیشرفته تر بتواند به توانایی مغز انسان برسد.

به همین دلیل گوگل برای برطرف کردن این موضوع نیز یک الگوریتم جدید به نام الگوریتم EAT یا الگوریتم E-A-T را وارد کار کرده است. این الگوریتم راه حلی برای گوگل برای فکر کردن مانند مغز انسان است. در این مقاله به طور دقیق و کامل با عملکرد این الگوریتم آشنا خواهید شد. به گونه ای که دیگر دغدغه و چالش تولید محتوای با کیفیت نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: نکات ضروری و مهم در تولید محتوا

دلیل نام گذاری الگوریتم E-A-T چیست؟

E-A-T مخفف کلمات Expertise به معنای تخصص، Authoritativeness به معنای اعتبار و Trustworthiness به معنای اعتماد پذیری است. با دانستن معنی مخفف این عبارت بهتر متوجه می شوید که منظور از محتوای با کیفیت چیست؟ در واقع اعتبار داشتن محتوا، تخصص و مهارت در محتوای نوشته شده و … شما در نوشتن یک محتوای با کیفیت کمک می کند.

اما به طور کلی توجه داشته باشید که حتی دانش بالا در سئو هم به شما کمکی در بهبود رتبه سایت و سئو شدن سایت نمی کند. نکته حائز اهمیت این است که باید بدانید چطور از این دانشی که دارید، استفاده کنید؟ باید به گونه ای از دانش خود استفاده کنید که نیاز کاربران به طور کامل برطرف شود؟ آشنایی با سه مراحل زیر به شما کمک می کند تا در رفع نیاز کاربران بهترین اقدامات را انجام دهید:

نام گذاری الگوریتم E-A-T

اصل اول تولید محتوای با کیفیت Expertise (تخصص)

  • توجه به جستجوی کاربران: در قدم اول باید بدانید که مخاطبان و کاربران چه جستجویی انجام می دهند؟ سپس تولید محتوا را مطابق با جستجوی کاربران انجام دهید. بخش زیادی از روند تولید محتوا و بهبود کیفیت محتوا با تحقیق کلمه کلیدی انجام می شود.
  • بررسی هدف جستجو کاربران: حتی اگر با استفاده از بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی، کلمات کلیدی پر تکرار و کاربردی را پیدا کنید، کافی نیست. در واقع باید به صورت دقیق تر و مفهومی تر درک کنید که هدف کاربر از جستجو کردن یک عبارت چیست؟ برای مثال توجه داشته باشید که زمانی که کاربر عبارت الگوریتم E-A-T چیست؟ را جستجو کند، نشان می دهد که کاربر به دنبال یک محتوای ابتدایی و ساده است. اما زمانی که کاربر جستجو می کند که الگوریتم E-A-T چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ باید از جوانب پیچیده تر و به صورت دقیق تر پاسخگوی نیاز کاربر باشید.
  • برقراری تعادل بین ساده و عمیق بودن موضوع: سعی کنید برای جلب نظر کاربران بین ساده بودن و عمیق بودن موضوع یک تعادل برقرار کنید. به همین منظور توصیه می شود محتوای متنی، و محتوای تصویری و حتی ویدئویی را به موازات یک دیگر با حفظ کیفیت محتوا تولید و منتشر کنید. در واقع زمانی که از انواع محتوا در سایت استفاده می کنید، نشان می دهد که سایت شما از نظر گوگل و کاربران به عنوان یک سایت متمایز شناخته شود.

تولید محتوای با کیفیت

اصل دوم تولید محتوای با کیفیت Authoritativeness (اعتبار)

حتی داشتن تخصص بالا در یک حوزه کافی نیست. در واقع زمانی می توانید از داشتن تخصص اطمینان حاصل کنید که دیگران نیز این موضوع را تایید کنند. در واقع زمانی که یک نفر اسم یک حوزه یا کار مشخص را جستجو کند و دیگران شما را معرفی کنند، به واسطه این دانشی که دارید یک اعتبار به دست آورده اید. سوال مهم این است که چگونه می توانید این اعتبار را به دست آورید؟ به نکات زیر دقت کنید:

  • گرفتن بک لینک: یکی از بهترین روش های افزایش اعتبار در گوگل، گرفتن بک لینک است. حتی تجربه در این زمینه ثابت کرده که هیچ سایتی بدون لینک سازی اصولی و طبیعی نتوانسته رتبه و اعتبار خوبی به دست آورد. نکته حائز اهمیت در لینک گرفتن، دریافت لینک از سایت هایی با اعتبار دامنه بالا است. در واقع زمانی که یک سایت با domain Authority بالا به ما لینک دهد، اعتبار سایت مقصد هم افزایش پیدا می کند. حتی اگر سایت مبدا که به شما لینک می دهد اعتبار پایینی داشته باشد، باز هم به افزایش اعتبار سایت کمک زیادی می کند.
  • منشن بدون لینک: یکی دیگر از رایج ترین انواع لینک سازی ها به منظور افزایش اعتبار دامنه، منشن بدون لینک یا Linkless Backlink است. این نوع لینک سازی بدون این که حاوی آدرس لینک سایت مقصد باشند، به برند یا اسم سایت اشاره می کند. یکی از مهم ترین و بهترین انواع منشن ها، منشن کردن در گوگل است. در واقع هر چه بیشتر نام برند شما را در گوگل سرچ کنند، این سیگنال به گوگل ارسال می شود که شما اعتبار زیادی از دید کاربران دارید.
  • استفاده از شبکه های اجتماعی: یکی از بهترین ابزاری که به شناخت بیشتر و بهتر کسب و کار و برند سازی کمک می کند، استفاده از شبکه های اجتماعی است. اگر از طرف شبکه های اجتماعی بتوانید social signal خوبی دریافت کنید، می توانید از طرف گوگل هم اعتبار خود را افزایش دهید.

Trustworthiness  (اعتماد پذیری)

اصل سوم Trustworthiness (اعتماد پذیری)

در دنیای واقعی هم اگر بخواهید اعتماد کسی را جلب کنید، باید مدت زمانی از این آشنایی بگذرد. برای جلب اعتماد گوگل هم در بسیاری از موارد فعالیت های چند ماهه کافی نیست. بلکه باید مدت طولانی اقداماتی که منجر به افزایش اعتماد گوگل می شود، انجام دهید. این اقدامات به شرح زیر است:

  • سایت های وبلاگی: برای افزایش اعتماد کاربران این گونه سایت ها یک بیوگرافی مختصر و کوتاه در مورد نویسنده سایت و مطالب منتشر کنید. همچنین در پایان می توانید لینک مقاله معتبر و مرجع را نیز در زیر پست قرار دهید.
  • سایت های فروشگاهی: در سایت های فروشگاهی توصیه می شود همراه با مشخصات و ویژگی های محصولات، آن ها را مورد نقد و بررسی قرار دهید. این کار به اعتماد بیشتر کاربران و انتخاب راحت آن ها کمک زیادی می کند.
  • نوشتن قوانین و مقررات: برای ایجاد نظم در سایت، در پایان صفحه اصلی سایت یا در آخر هر محتوا و مطالب موجود در سایت، قوانین و مقررات مهم سایت، یا کسب و کار خود را بنویسید. همچنین یک مجموعه کامل از سوالات متداولی که ممکن است کاربران بپرسند، جواب دهید.

اعتماد پذیری

ریشه یابی الگوریتم E-A-T در سئو

یکی از موضوعاتی که ممکن است همه شما از آن با خبر نباشید، این است که گوگل برای ارزیابی نتایج جستجو با هزاران نفر در دنیا قرار داد همکاری دارد. این افراد جستجوهای واقعی کاربران و صفحاتی که کاربران روی آن کلیک کرده و وارد آن می شوند، را بررسی می کنند. به این کار اصطلاحا Quality Rater نام دارد.

در واقع هر بروز رسانی که در سایت انجام می شود، توسط توسط Search Quality Raters تایید می شود. پس از آن گزارش هایی که متخصصین گوگل در مورد کیفیت محتوا ارائه می دهند، با نتایج ربات های گوگل مقایسه و تطبیق داده می شود. در نهایت گوگل متوجه می شود که این دو نتایج چقدر با یک دیگر شباهت و مطابقت دارد؟

هر چه نتایجی که انسان ها به دست آورده اند، با نتایج ربات های گوگل مشابه و یکسان تر باشد، نشان دهنده عملکرد دقیق ربات های گوگل است. اما اگر این نتایج اختلاف زیادی با یک دیگر داشته باشند، گوگل باید برای بهبود هوش مصنوعی خود کاری انجام دهد. سوال مهم این است که این جستجوگرها یا Quality Raters اطلاعات لازم را برای ارزیابی سایت ها چگونه به دست می آورند؟

گوگل یک کتاب 164 صفحه ای به نام Searcher Quality Guidelines تهیه کرده که منبع اصلی ارزیابی کیفیت محتوای سایت های مختلف است.

دلیل اهمیت الگوریتم E-A-T در سئو سایت ها چیست؟

اگر کارمند یا همکار شما برای فعالیت در حرفه مورد نظرتان، تخصص، اعتبار و اعتماد پذیری کافی نداشته باشد، بدیهی است که دنبال یک کارمند دیگر می گردید. در دنیای سئو و رتبه بندی های گوگل هم چنین موضوعی وجود دارد. اگر یک سایت اعتبار، تخصص و اعتماد پذیری مناسبی نداشته باشد، گوگل یک سایت دیگر جایگزین آن می کند.

تا این قسمت از مقاله در مورد اهمیت این اصل سه گانه به طور کامل صحبت شد. در واقع منظور این است که اگر یک سایت با محتوای با کیفیت که نشان دهنده اعتبار، تخصص و اعتماد پذیری شما باشد، سایت یا رقیب دیگری جایگزین شما نخواهد شد. گوگل نیز با استفاده از الگوریتم E-A-T می تواند وارد مغز انسان شود.

بدین صورت که تشخیص می دهد چه فاکتورهایی برای انسان مهم است. بدین ترتیب خود را از یک موتور جستجوگر به یک موتور جستجوگر انسانی تبدیل می کند. هدف اصلی گوگل از این کار این است که یک تجربه کاربری بسیار مطلوب برای کاربر رقم بزند. در واقع گوگل با این کار بررسی می کند که آیا کاربر پس از وارد شدن به سایت توانسته نیاز خود را برطرف کند یا خیر؟ اگر جواب مثبت است، توانسته اید نظر و اعتماد گوگل را برای دیده شدن سایت برای کاربران دیگر جلب کنید.

روش های کاربردی برای جلب رضایت الگوریتم E-A-T

همان طور که می دانید گوگل نهایت تلاش خود را می کند که رضایت کاربر را به دست آورد. به همین دلیل همواره از الگوریتم های جدید و پیشرفته تری استفاده می کند. الگوریتم E-A-T نیز از این قاعده مستثنی نیست و تمرکز خود را روی ارائه یک محتوای با کیفیت به کاربر گذاشته است. در ادامه راه کارها و روش های کاربردی برای جلب رضایت این الگوریتم را معرفی می کنیم.

1- محتوای کامل و جامع بنویسید.

کاربران برای پیدا کردن پاسخ سوالات ساده هم از گوگل استفاده می کنند. این نشان از اعتماد کاربران به این موتور جستجو دارد. بنابراین زمانی که کاربر در مورد یک موضوع مانند نحوه نگه داری از یک گیاه جستجو می کند، توقع دارد که یک محتوای جامع و کامل در مورد نحوه نگه داری در آپارتمان، یا در منزل ویلایی یا با هر شرایط آب و هوایی را بخواند.

در غیر این صورت شک نکنید که از سایت خارج می شود. به همین دلیل ابتدا لازم است که با استفاده از ابزار تحقیق کلمه کلیدی بررسی کنید که کاربران دقیقا چه چیزی جستجو می کنند؟ هدف جستجوی کاربران چیست؟ محتوای شما چه نیازی از آن ها را رفع می کند؟ سپس با استفاده از کلمات کلیدی که پیدا کرده اید به صورت طبیعی و کاملا کاربردی استفاده کنید. توجه داشته باشید که شما برای کاربران که انسان های واقعی هستند می نویسید، نه برای ربات های گوگل.

جلب رضایت الگوریتم E-A-T

2- نوشتن محتوای صحیح در قسمت درباره ما

شاید از اهمیت نوشتن محتوای صحیح و جامع در مورد قسمت درباره ما مطلع نباشید. متن های کلیشه ای در صفحه درباره ما، خدمات ما، و ارتباط با ما ننویسید. مستقیما و به صورت جامع و کامل و صحیح و واضح به کاربر بگویید چه خدماتی دارید؟ با این کار به گوگل و کاربران می فهمانید که دقیقا چه کاری انجام می دهید؟

همچنین سبب می شود که اعتماد بیشتر کاربران و گوگل را به دست آورید. در این صفحات در مورد نقاط قوت خود، دستاوردهای مهم تان، نظرات کاربران و مشتریان، رضایت آن ها و … صحبت کنید. همچنین برای دستیابی بهتر می توانید آدرس و شماره تماس را هم درج کنید.

3- افزایش اعتبار با معرفی نویسنده

یکی از راه کاری مهم برای افزایش اعتماد کاربران معرفی کردن نویسنده، سابقه کاری و دانش او در زمینه ای است که برای آن محتوا نوشته است. همچنین لازم است که به گوگل هم نشان دهید که این محتوا را چه کسی نوشته است. در پایان محتوای سایت یک بیوگرافی از نویسنده همراه با عکس، و حتی آدرس شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

4- افزایش اعتماد با برند سازی

مررم ترجیح می دهند از کسانی خرید کنند که از قبل آن ها را می شناسند. به همین منظور از طریق برند سازی نیز می توانید اعتماد تعداد بیشتری از کاربران را جلب کنید. در شرایط در جستجوهای اینترنتی هم صدق می کند. برای افزایش اعتماد و اعتبار برند سازی کنید تا قبل از وارد شدن به سایت، کاربران و مخاطبان واقعی کلیک کردن روی سایت شما را ترجیح دهند. برای اعتماد سازی و برند سازی به روش ها و نکات زیر دقت کنید:

  • لوگو و نام مناسب برای کسب و کارتان استفاده کنید.
  • در مورد خدمات، محصولات و نحوه ارائه آن ها به مشتریان و کاربران به طور کامل توضیح دهید.
  • اطلاعات کامل و مورد نیاز در صفحه تماس با ما، ارتباط با ما، درباره ما و … بنویسید.
  • با استفاده از کلمات کلیدی که کاربران جستجو می کنند، یک محتوای کاربردی و مفید و جامع بنویسید.
  • استفاده از سئو محلی و راه کارهای آن
  • در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید.
  • از طریق چت آنلاین با مشتریان ارتباط برقرار کنید.
  • برای افزایش اعتماد مشتریان از تصاویر یونیک و واقعی استفاده کنید.

افزایش اعتماد با برند سازی

5- بک لینک بگیرید

همان طور که در پاراگراف های بالاتر ذکر شد، یکی از روش های افزایش اعتبار معرفی شدن توسط افراد دیگر است . به همین منظور با تدوین استراتژی خوب در زمینه سئو داخلی و سئو خارجی، از سایت های معتبر بک لینک بگیرید. برای این کار می توانید از تکنیک پست مهمان استفاده کنید. همچنین می توانید در شبکه های اجتماعی فعالیت کرده و لینک مقالات و مطالب و محصولات سایت را در بیو یا استوری صفحات منتشر کنید.

سخن پایانی

از ابتدای راه اندازی گوگل تاکنون، هدف این موتور جستجو جلب رضایت کاربران بوده است. هدف کاربران نیز از جستجو در گوگل دریافت پاسخ سوالات ساده و حرفه ای و تخصصی از سایت های مختلف است. به همین منظور گوگل نیز با استفاده از الگوریتم های مختلف خود و هوش مصنوعی همواره سعی در افزایش رضایت کاربران دارد.

در این مقاله با یکی از الگوریتم های جدید و پیشرفته گوگل به نام E-A-T آشنا شدید. این الگوریتم مانند مغز انسان عمل می کند و فاکتورهایی که برای انسان مهم و رضایت بخش است را شناسایی می کند. همچنین در این مقاله راه کارهایی برای جلب نظر این الگوریتم معرفی شد. با مطالعه این مقاله با اهمیت تولید محتوای با کیفیت و اهمیت آن در افزایش اعتبار سایت آشنا شدید. با اجرای راه کارهای ارائه شده می توانید شاهد افزایش رتبه سایت و جلب رضایت کاربران بیشتر باشید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06