بررسی میزان اثربخشی UX و UI در طراحی سایت

بررسی میزان اثربخشی UX و UI در طراحی سایت

در این مقاله می خوانید:

از جمله مواردی که می تواند در طراحی وب سایت شما موثر باشد ، رعایت نکات موثر در طراحی UX و UI می باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی میزان اثربخشی UX و UI در طراحی سایت بپردازیم.

اگر در زمینه طراحی سایت و یا توسعه اپلیکیشن فعالیت دارید، حتما تاکنون با دو واژه UX و UI زیاد برخورد کرده اید و می دانید که تعدادی از طراحان وب سایت و نرم افزار، تحت عناوین UX Designer و UI Designer در حال فعالیت می باشند. با کلیک اول همراه باشید تا به معرفی این دو مورد پرداخته و ضمن بررسی تفاوت های آن ها، به میزان اثربخشی UX و UI در طراحی سایت اشاره داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

اثربخشی UX و UI در طراحی سایت

اگر بخواهیم به صورت ابتدایی و خلاصه عنوان کنیم، UI که مخفف User Interface design است، شامل طرح و ظاهر سایت و اپلیکیشن می باشد. به عبارت دیگر، هر آن چیزی که در صفحه نمایش داده می شود و می تواند شامل تصاویر، متن ها، نمودارها، جداول، ویدیوها و همچنین رنگ، سایر و مکان آن ها باشد که کاربر در حال مشاهده آن هاست.

در نقطه مقابل، UX که مخفف User Experience design می باشد، به “تجربه کاربری” بازدیدکنندگان از سایت و اپ گفته می شود. در واقع مفهوم UX بسیار وسیع تر از UI می باشد و به تجربه و احساس کاربر زمانی که از محصول شما استفاده می کند گفته می شود.

از نمایی دیگر، اگر شما یک وب سایت را به بدن انسان تشبیه کنید، کدها همان استخوان هایی می باشند که به بدن شکل و حالت خاصی می دهند. اندام ها نیز نمایان گر طراحی تجربه کاربری بوده که ورودی های بدن انسان را برای بقا اندازه گیری و بهینه سازی می کنند. طراحی رابط کاربری نیز مانند نمای بیرونی بدن است، مانند احساسات و عکس العمل ها و به طور کلی آنچه از بیرون مشاهده می شود.

هنگام طراحی وب سایت، رعایت نکات اصولی در مورد این دو پدیده می تواند باعث تاثیرات شگرفی در رضایت کاربران و افزایش بازدید از سایت شده و همچین بر روی سئوی سایت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

هنگامی که کاربران هنگام مراجعه و بازدید از سایت شما، از تجربه رضایت بخشی برخواردار شده و تمامی نیازهای آن ها به سهولت کافی در اختیارشان قرار گیرد، احتمال مراجعه دوباره و حتی همیشگی آن ها به سایت بیشتر می شود. از طرفی یک رابط کاربری زیبا و متناسب نیز می تواند در جذب بیشتر کاربران موثر بوده و فروش محصول و یا ارائه خدمات شما موثر باشد. بازگشت کاربران و نرخ تبدیل آن ها به مشتری از جمله مواردی است که گوگل و سایر موتورهای جستجو به آن ها توجه زیادی دارند و باعث بهبود جایگاه سایت در گوگل می شود.

حال که با تعریف اولیه UX و UI آشنا شدیم، حال زمان آن فرا رسیده که با ارائه توضیحات بیشتر و همچنین بررسی نظر تعدادی از متخصصان و کارشناسان بین المللی، بتوانیم درک و شناخت بیشتری از اثربخشی UX و UI به دست آوریم. مسلما به دست آوردن اطلاعات ارزشمندی در این زمینه، می تواند باعث رضایتمندی بیشتر کاربران و در نتیجه افزایش ترافیک سایت و بهبود سئو سایت شده و بر روی کسب و کار اینترنتی شما تاثیر شگفت انگیزی می گذارد.

طراحی تجربه‌کاربری (UX Design) چیست؟

UX یا به طور کامل تر User Experience، دانشی می باشد که وظیفه آن بررسی دقیق رفتار، حالتها  و احساسات کاربران در هنگام استفاده از یک محصول و یا یک خدمت اینترنتی خاص مثل یک سایت و یا اپلیکیشن است. تجربه کاربری یا UX می تواند شامل جنبه های علمی، عملی و تجربی موثر باشد و به مقوله بسیار حساس اثر متقابل انسان و کامپیوتر (و یا انسان و محصول) می پردازد که شامل درک درست و دقیق کاربر از قسمت های مختلف سیستم شامل کاربرد، امکانات و سادگی در استفاده و بهره وری از آن می باشد.

بر اساس تعریف ISO، عبارت user experience شامل تمامی عواطف، اعتقادات، مزیت ها، پاسخ های فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده و بعد از آن اطلاق می گردد.

وظیفه مختصصان طراحی وب سایت، چیزی فراتر از یک طراحی رابط کاربری جذاب برای سایت می باشد. کارشناسان وب باید هیجان و همچنین احساسات کاربران یک سایت را در نظر گرفته و سایت را به گونه ای طراحی نمایند که کاربر بتواند به سادگی، با آن ارتباط برقرار کرده و تعامل مناسبی بین سایت و بازدیدکننده به وجود بیاید.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در طراحی تجربه کاربری یا UX

اگر تیم طراحی سایت، که کار خود را به درستی انجام دهد، تاثیر فوق العاده ای در کسب و کار شما خواهد داشت. مارک زاکربرگ، مدیرعامل کمپانی فیس بوک، میز طراحان وب سایت خود را نزدیک میز خود قرار داده بود تا بدین وسیله هم به طور دائم کار آن ها را زیر نظر گرفته و هم بتواند خط مشی و دیدگاه های خود را دائما به ایشان منتقل نماید تا بدین وسیله طراح با درک بهتر فعالیت وب سایت طراحی های مفهومی تری را ارائه نماید. مهندسان و متخصصان طراحی سایت، وظیفه پیاده سازی منطق و زیرساخت های سایت را به عهده دارند. در حالی که طراحان، رابط کاربری سایت را ایجاد می کنند.

دُن نورمن، دانشمند علوم شناختی و موسس گروه مشاوره طراحی نیلسون نورمن در مورد اهمیت تجربه کاربری یا همان UX می گوید:

طراح تجربه کاربری (UX) باید به طور فعال در فرایند های تحقیق، ارزیابی، توسعه، محتوا و تولید نمونه برای ارزیابی کیفیت محصول مشارکت داشته باشد. طراحی تجربه کاربر یک مفهوم غیر دیجیتال و مرتبط با علوم شناختی است، اما به طور عمده در حوزه دیجیتال تعریف و به کار گرفته می شود.

او در ایمیلی که منشا این اصطلاح را توضیح می‌داد، این چنین می نویسد:

دلیل ابداع این اصطلاح به این خاطر بود که من فکر کردم رابط کاربری انسانی و کاربرپذیری اصطلاحات بسیار محدودی هستند و من می‌خواستم تمامی جنبه‌های تجربه‌ی فردی با یک سیستم را بیان کنم، از جمله طراحی صنعتی، گرافیکی، رابط کاربری، تعامل فیزیکی و برخوردهای دستی.

اثربخشی ux و ui در طراحی سایت - کلیک اول

طبق تعریف ارائه شده در ویکی پدیای انگلیسی

User Experience شامل مجموعه ای از فرایندها در جخهت بهبود رضایت مشتری و وفاداری او با بهبود قابلیت استفاده، سهولت استفاده و لذت های ارائه شده در تعامل بین مشتری و محصول است.

تجربه‌کاربری یعنی نگاه از بیرون به کاربرد محصول. در واقع از همان سمتی که مردم به نحوه عملکرد این محصول نگاه می‌کنند.

درواقع تجربه‌های خوب و بد ما در استفاده از محصولات، باعث خرید یا عدم خرید آن ها می شود. در واقع تجربه های ما در زندگی آنقدر مهم هستند که مستفیما بر روی تصمیم گیری های ما اثر می گذارند. تجربه‌ کاربری، محدوده‌ وسیعی از رشته‌ها را در بر می‌گیرد و درک درست و صحیح آن برای بسیاری از افراد دشوار می باشد.

در ارزیابی هایی که به تازگی صورت پذیرفته است، نورمن ترکیب مواد خامی را که برای به دست آوردن یک تجربه‌ کاربری با کیفیت بالا استفاده می‌ شود، این گونه توضیح می دهد

اولین پیش‌نیاز برای یک تجربه‌ کاربری بی‌نظیر برآورده‌سازی نیازهای دقیق مشتری، بدون اذیت یا آزار او می باشد. سپس ساده‌بودن و شیکی عناصری به میان می‌آیند که باعث تولید محصولاتی می‌شوند که داشتن و استفاده از آن‌ها با لذت همراه است.

پس بنابراین UX محدود به رابط کاربری محصول نمی شود. بلکه مفهومی است که ابعاد بسیاری دارد و تمام مسیری که یک فرد در آن گام بر‌ می‌دارد را شامل می‌شود:

  • مسیری که طراحان UX در کشف محصول شرکت شما طی می‌کنند.
  • لیست فعالیت هایی که به منظور تعامل با رابط کاربری محصول شما لحاظ می‌کنند.
  • تفکر و احساساتی که در آن‌ ها به دنبال سعی در کامل کردن وظایف‌شان، شکل می‌گیرد.
  • احساس، تاثیری که در یک نمای کلی در آن‌ها به دنبال تعامل با محصول شما به وجود می‌آید.

طراحان تجربه‌ کاربری، مسئول ایجاد این اطمینان می باشند که یک شرکت یا مجموعه، ارائه دهنده‌ خدمات یا محصولی است که با نیازهای مشتریان همخوانی داشته و به آن‌ها اجازه می‌ دهد به شکل بی‌ نقصی به نتیجه‌ مطلوب‌ شان دست پیدا کنند. آن‌ ها ممکن است این کار را با انجام تحقیق در رابطه با کاربر انجام دهند تا بتوانند تا جای ممکن در رابطه با کاربر محصول اطلاعات داشته باشند و سپس از این اطلاعات برای طراحی الگوهای اولیه و طرح‌های کلی استفاده کنند تا به کاربر کمک شود از نقطه‌ی A به نقطه‌ B برسد.

پیش از این گفته شد که طراحی مناسب UX و UI، از جمله مواردی است که می تواند باعث جلب رضایت بیشتر کاربران و افزایش ترافیک سایت شود. این مسئله نیز در سئو و بهینه سازی سایت موثر است و می تواند باعث رونق کسب و کار اینترنتی شما شود. به طور کلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ، مشتری مداری یک اصل بسیار رایج و مهم به شمار می آید. بنابراین میزان اثربخشی UX و UI در طراحی سایت، می تواند نقشی اساسی در موفقیت یک مجموعه و پروژه ایفا کند.

طراحی UX شامل چه مباحثی می شود؟

یکی از مهم ترین مسائلی که در طراحی تجربه کاربری، اندکی فریبنده می باشد، این است که بیشتر افراد تازه کار گمان می کنند تجربه‌ کاربری یک موضوع مستقل می باشد، در حالی که اینگونه نیست! در واقع تجربه کاربری از ترکیب و هماهنگی میان چند مبحث و حوزه دیگر به وجود می آید که در ادامه به بررسی مهم ترین حوزه های مربوطه اشاره می کنیم:

طراحی تعاملی (Interaction Design)

طراحی تعاملی به عنوان یکی از فاکتور های مهم و اساسی در طراحی تجربه‌ کاربری شناخته می‌ شود و عبارت است از بررسی تعامل میان انسان و محصول. از آنجایی که محصول ما در این جا یک وب سایت و یا اپلیکیشن است که محصولی در حوزه تکنولوژی به شمار می رود، ارتباط انسان با آن کمی متفاوت تر به نظر می رسد. معمولا کاربران در نگاه اول کمتر می توانند به یک محصول دیجیتالی مانند سایت اعتماد کنند. بنابراین ارتباط انسان با سایت باید به صورت تعاملی و دو طرفه باشد.

طراحی تعاملی - کلیک اول

رابط کاربری و طراحی دیداری (User Interface Design)

ما نمی خواهیم مباحثی مثل روانشناسی گشتالت و یا ادراک دیداری را بشکافیم ولی به طور کلی طراحی دیداری (طراحی گرافیکی) یعنی روش استفاده از عناصر بصری مثل رنگ، تصاویر و سمبل ها، برای انتقال یه پیام به کاربر. غیر از این شامل روش استفاده کاربر از محصول هم می‌ شود. موضوع رابط کاربری را می توانید به طور کامل تری در این مطلب دنبال کنید.

کاربردپذیری (Usability)

کاربردپذیری یعنی طرح این سوال که برای رسیدن به یک هدف مشخص، باید چه امکاناتی را در اختیار کدام دسته از کاربران قرار دهیم تا منجر به استفاده موثر، رضایت بخش و با بهره وری بالای آن ها شود؟ هر چند که کاربردپذیری خوب برای خلق یک تجربه‌ کاربری موثر ضروری می باشد، اما به تنهایی هم باعث تضمین آن نمی شود و باید به توانایی انسان در استفاده از وب سایت و یا یک نرم افزار خاص هم توجه داشته باشیم.

رابط کاربری و طراحی دیداری - کلیک اول

قابلیت دسترسی (Accessibility)

قابلیت دسترسی یعنی وجود سیستمی برای دستیابی به هدف با امکان استفاده و درک آسان. وجود ابزار‌های پیمایشی مناسب (مثل منوها) که باعث دسترسی آسان کاربری به قسمت‌های مختلف سایت می شوند. همچنین پس از دسترسی به هر قسمت، برای استفاده از با پیچیدگی رو به رو نشده و در نهایت بتواند در کمترین زمان، به درک جامعی از محصول برسد.

تعامل انسان و کامپیوتر (HCI)

شاید بتوان گفت تعامل انسان و کامپیوتر موضوع اصلی در تجربه‌ کاربری به شمار می رود. در واقع ما باید تجربه کاربر را در طراحی‌ های خود دخالت بدهیم. می‌ توانیم این بخش را به عنوان نتیجه گیری هم در نظر بگیریم. به طور کلی در طراحی تجربه‌ کاربری، درک احساسات بازدید کننده‌ های ییک سایت، کلید اصلی می باشد. اولین قدم در طراحی تجربه‌ کاربری این است که از خودمان سوال کنیم چه دلیل و مزیتی باعث مشاهده سایت ما توسط کاربران می شود؟

تعامل انسان و کامپیوتر - کلیک اول

معماری اطلاعات (Information Architecture)

اگر بخواهیم تعریفی که انستیتو جهانی معماری اطلاعات ارائه می‌ دهد را به طور ساده بیان کنیم، معماری اطلاعات علم و هنری می باشد که کمک می‌ کند تا کاربران دسترسی بهتری به اطلاعات داشته باشند. به عبارتی دیگر، معماری اطلاعات یعنی کمک به کاربر برای اینکه بتواند اطلاعات را به شکلی آسان تر پیدا کند.

طراح تجربه‌ کاربری (UX Designer) کیست؟

هر کسی که تخصصی در یک یا همه حوزه های ذکر شده در بالا داشته باشد، طراح تجربه کاربری می گوییم. این طراحان در دو گروه قرار می گیرند. گروه اول آن دسته از افرادی هستند که به صورت عمومی در تمام یا اکثر این حوزه ها تخصص دارند و به آن ها، اصطلاحا همه فن حریف گفته می شود (Generalist). گروه دوم نیز طراحانی هستند که به صورت تحصصی وارد یکی از حوزه های بالا شدند (Specialist) و معمولا با همان عنوان شناخته می شوند. به طور مثال متخصص طراحی تعاملی.

ساده ترین تعریف برای طراح تجربه کاربری به شرح زیر می باشد

طراح تجربه کاربری شخصی است که تمام تمرکز و حواس وی بر روی تجربیات خوب و بد کاربران در هنگام استفاده از محصول شما معطوف شده و همواره در پی یافتن روش هایی برای بهبود این تجربیات می باشد.

بزرگترین و مهمترین کمپانی های دنیا نظیر گوگل و یاهو نیز تجربیات متفاوتی را به کاربران خود منتقل می کنند که توسط طراحان تجربه کاربری پی ریزی شده است. اما این کار به همین سادگی نیست که هر کسی از عهده آن بربیاید.

در حالی که تولید کنندگان و طراحان در زمان ایجاد یک محصول، بیشتر به جنبه ها و نحوه کارکرد درونی محصول توجه می کنند، در زمینه تجربه کاربری اغلب باید با طرح سوالاتی در مورد جنبه ها و نحوه های کارکرد بیرونی محصول همراه شد. هنگامی که یک محصول از امکانات فراوانی برخوردار باشد، اما کاربر و استفاده کننده نتواند به سادگی با آن ویژگی ها آشنا شده و از آن ها استفاده کند، محصول شما می تواند با شکست مواجه شود. در مورد سایت و اپلیکیشن نیز این مسئله نمود بیشتری پیدا می کند.

در هنگامی طراحی تجربه کاربری باید به این نکته توجه داشته باشید که هیچ کدام از جنبه ها و امکانات مهم محصول، دور از چشم کاربر نبوده و استفاده از آن به راحتی صورت پذیرد.

طراح تجربه‌ کاربری - کلیک اول

طراحی تجربه کاربری در عین سادگی بسیار پیچیده است!

در حالی که طراحی تجربه کاربری کاری آسان به نظر می رسد، اما در عین حال پیچیدگی های خاصی نیز دارد که ممکن است به دو دلیل، ممکن است کار طراحی UX با سختی و پیچیدگی خاصی مواجه شود:

  • سر و کار داشتن با رفتارهای پیچیده انسانی که تصمیم گیری در مورد جنبه های مختلف محصول را بسیار دشوار می سازد.
  • در حال تغییر بودن تجربیات کاربران که باعث ایجاد مسائل و مشکلات جدید می شود. طبعا این مشکلات جدید نیاز به راه حل های متفاوت و جدیدی نیز دارند.

رعایت نکات مهم در طراحی تجربه کاربری، در هنگام طراحی سایت و اپلیکیشن های تعاملی اهمیت بسیار زیادی دارد. در هنگام طراحی سایت همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از کاربران شما، از علم کافی در کار کردن با کامپیوتر و موبایل برخواردار نبوده و هنگامی که نتوانند در سایت و اپلیکیشن شما به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنند، به سرعت به سراغ گزینه های مشابه دیگری خواهند رفت.

ایجاد یک تجربه کاربری موثر، بر پایه “طراحی کاربر محور” است. بدین صورت که معیار سنجش تمام مراحل طراحی محصول، راحتی و رضایتمندی کاربر باشد. اگر میزان مناسبی از تجربه کاربری را برای آن ها فراهم نکنید، مطمئنا درصد کمی از افراد از محصول شما استفاده کرده و مسلما به سراغ محصول بهتری خواهند رفت. در دنیای وب، یک وب سایت بدون کاربر قطعا محکوم به شکست است.

تمامی افرادی که در زمینه تولید محصولی مانند یک وب سایت فعالیت دارند، بایستی تمام نکات مربوط به طراحی تجربه کاربری را در نظر گرفته و نیاز کاربران را به شکلی مناسب پاسخگو باشند. پس حضور یک طراح تجربه کاربری در تیم فنی، می تواند از عوامل موثر در موفقیت کسب و کار اینترنتی و پیشرفت در مسائل مربوط به دیجیتال مارکتینگ می باشد.

در بخش های قبلی آموزش، با اهمیت طراحی تجربه کاربری و رعایت نکات اصولی در هنگام طراحی سایت آشنا شدیم. اما حال نوبت به بررسی طراحی رابط کاربری سایت رسیده است. در واقع با توجه به این نکته که ظاهر سایت، اولین مسئله ای است که کاربر با آن مواجه می شود، میزان گیرایی و جذابی آن نقش عمده ای در موفقیت دیجیتال مارکتینگ شما ایفا می کند. بدون تردید، زیبایی و جذابیت سایت می تواند یکی از عوامل باشد که کاربران هم زمان بیشتری در سایت حضور داشته باشند و هم احساس خوبی را در هنگام استفاده از امکانات آن تجربه نمایند.

طراحی رابط کاربری (UI Design) چیست؟

UI یا به طور کامل تر User Interface، علم طراحی رابط کاربری سایت می باشد. با وجود اینکه طراحی رابط کاربری به نسبت تجربه کاربری، مفهومی قدیمی تر بوده و بیشتر از آن استفاده شده است، اما به دلیل برداشت های اشتباه زیاد، یافتن پاسخ درست و اصولی برای پرسش “طراحی رابط کاربری چیست؟” کاری پیچیده و دشوار می باشد.

در حالی که تجربه کاربر، دانشی است که وظیفه آن بررسی دقیق رفتار، حالت ها و احساسات کاربران در هنگام استفاده از یک محصول و یا یک خدمت اینترنتی خاص مثل یک سایت و یا اپلیکیشن می باشد، طراحی رابط کاربری نوعی مکمل برای آن به حساب می آید و در واقع شکل، ظاهر، احساس و جذابیت محصول را در بر می گیرد. به مانند طراحی تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری نیز نقشی بسیار ویژه و چالش برانگیز است. به عبارت دیگر، طراح رابط کاربری مسئول تبدیل محتوا، طرح و ظاهر یک محصول به تجربه ای جذاب برای کاربر می باشد.

برخلاف تجربه کاربری (UX)، رابط کاربری (UI) مفهومی کاملا دیجیتال است. نقش طراحی رابط کاربری برای هر رابط دیجیتال و کاربران آن در زمینه احساس ناشی از برند و اعتماد به برند نقشی بسیار مهم و ضروری می باشد. گرچه ارتقا حس ناشی از برند و اعتماد به برند به طور خاص وظیفه ی طراح رابط کاربری نیست، اما طراحی رابط کاربری محصولات برند بر این دو موضوع تاثیرگذار است.

آخرین وظیفه یک طراح رابط کاربری، پیاده سازی طراحی به کمک یک توسعه دهنده است. در گذشته تفاوتی میان طراح رابط کاربری و توسعه دهنده قائل نمی شدند. اما امروزه طراح وب (که در واقع همان طراح رابط کاربری است که توانایی کدنویسی دارد) به عنوان طراح رابط کاربری شناخته می شود. در حالی که طراح تجربه کاربری نیازی به کدنویسی ندارد. طراحی رابط کاربری امری است که بر پایه ساخت رابط کاربری هایی جذاب با گذر زمان تکیه دارد و با گذشت زمان دچار تکامل و تغییر می شود.

به طور کلی می توان گفت طراحی رابط کاربری سه بخش از محصول را تشکیل می دهد:

  •  Sense: شامل کنش و واکنش محصول در رابطه با ورودی کاربر و یا محیط های نمایش متفاوت است
  •  Skin : شامل نمایش بصری و گرافیکی محصول است
  • Makeup :شامل دستورالعمل ها و نکات و راهنماهایی است که کمک می کند کاربر تجربه بهتری داشته باشد.

حال که به صورت کاملا اصولی، با علم طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری آشنا شدیم و به نقش اساسی آن در موفقیت کسب و کار اینترنتی پرداختیم، نوبت به بررسی رابطه این دو مقوله اساسی می رسد. بدون تردید با دانستن شباهت ها و تفاوت های UX و UI، می توانیم به صورت دقیق تر به بررسی میزان اثربخشی آن ها در طراحی وب سایت پرداخته و با رعایت این اصول، به اهداف خود در زمینه افزایش ترافیک سایت و سئو و بهینه سازی سایت دست یابیم.

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) - کلیک اول

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)، مکمل یکدیگر هستند!

همکاری طراح تجربه کاربری (UX) و همچنین طراح رابط کاربری (UI) برای دستیابی به محصول نهایی مناسب و مفید (که در اینجا یک وب سایت و یا اپلیکیشن می باشد) ضروری بوده و بایستی بتوانند با همدیگر همکاری متقابلی داشته باشند. با این حال نقش ها و وظایف این دو شخص با یکدیگر تفاوت زیادی دارد. طراحی تجربه کاربری یک موضوع تحلیلی می باشد، در صورتی که طراحی رابط کاربری آن چیزی است که ما به عنوان طراحی گرافیک می شناسیم، گرچه وظایف بیشتر و پیچیده تری دارد.

در دنیای اینترنت طراحانی حضور دارند که در هر دو زمینه طراحی UX و UI از تخصص و مهارت لازم برخوردار می باشند و هر دو نقش را برای طراحی و پیاده سازی وب سایت و اپلیکیشن به عهده می گیرند. طبیعی است که دستمزد این افراد از طراحانی که تنها بر روی یکی از این موارد تسلط دارند نیز بیشتر است. البته این دو کاملا با هم در ارتباط بسیار نزدیک هستند و بدون دانش در هر دو زمینه، غیر ممکن است که نام “طراح” بر روی یک شخص گذاشته شود.

UI و UX مکمل یکدیگر شناخته می شوند. هر دوی آن ها در محصول برای ایجاد تجربه ای دلنشین برای کاربر ضروری اند و نمی توان یکی را بر دیگری ارجح دانست. در اکثریت مواقع، طراحی UX بر طراحی UI ارجحیت دارد. چرا که در ابتدا باید تحقیق نمود، طرح‌های مختلف کشید و  جریان‌های کاری متداول را در نظر گرفت. پس از آن می توان بر روی طراحی رابط‌ کاربری تمرکز کرد. هنگامی که تمامی این بخش‌ها را در کنار هم قرار بگیرد، یک محصول زیبا و به خوبی طراحی شده به وجود می آید.

هلگا مورنو،طراح و کارشناس، در مقاله “فاصله بین UX  و UI” و “تفاوت UI و UX” در این باره می گوید:

چیزی که عالی به نظر می رسد اما کار کردن با آن دشوار است نمایانگر UI خوب و UX ضعیف است، و برعکس، آن چیزی که کارکردن با آن ساده است و ظاهری بد دارد، نمایانگر UX خوب و UI ضعیف است.

بنابراین برای آنکه طراحی اثر بخشی لازم را داشته باشد UX و UI می بایست در امتداد هم در نظر گرفته شوند و طراحی وب سایت می بایست پس از طراحی قالب طراحی شده را توسط رنج های مختلف کاربران تست نماید.

راهول ورشنی یکی از موسسین شرکت foster.fm در این مورد می گوید:

یک تجربه کاربری بدون در نظر گرفتن رابط کاربری، شبیه به یک یک قالب مجسمه تو خالی است. یک حس ایده آل در مورد محصول، با یک طراحی تجربه کاربری خوب شروع و با طراحی رابط کاربری مناسب و خوب ادامه پیدا می کند. در حالی که هر دوی آن ها برای دستیابی به یک محصول موفق ضروری اند.

در انتها نظر تعدادی از متخصصان بین المللی در زمینه تفاوت طراحی UX و طراحی UI مطالعه می کنیم:

کن نورتون (Ken Norton)، یکی از شرکای شرکت Google Ventures، مدیر سابق بخش محصولات گوگل:

طراحی UX بر تلاش کاربر در حل یک مشکل تمرکز دارد، در حالی‌که تمرکز طراحی UI در ایجاد ظاهر مناسب برای یک محصول است.

اندی باد (Andy Budd) – بنیان‌گذار شرکت Clear Left، بنیان‌گذار شرکت UX London

نگرانی یک طراح UX در مورد جنبه‌های مفهومی فرآیند طراحی است، در حالی که وظیفه تمرکز بر عناصر ملموس‌تر را بر عهده‌ طراح UI می‌گذارد

کراگ ماریسون (Craig Morrison) – رییس بخش محصول در شرکت RecordSetter، بنیان‌گذار شرکت Usability H

تفاوتی میان طراحی تجربه‌ کاربری (UX) و طراحی رابط کاربری (UI) وجود ندارد چون این دو مقوله اصوالا با هم قابل قیاس با یکدیگر نیستند.

پاتریک نیمن (Patrick Neeman) – رییس بخش طراحی محصول در شرکت Apptio، بنیان‌گذار Usability Counts

طراحی UI به طور کلی در رابطه با طراحی بخش بصری و طراحی اطلاعات در اطراف صفحات نمایشگر می باشد. این در حالی است که طراحی UX در رابطه با این تجربه‌ کامل است و ممکن است حتی در رابطه با صفحه نمایشگر نباشد.

به پایان این بخش از مقاله های مربوط به بررسی میزان اثربخشی UX و UI در طراحی سایت رسیدیم. امیدواریم که این آموزش ها مورد توجه و استفاده مناسب شما قرار بگیرد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06