اهمیت ابعاد تصاویر در سرعت سایت چقدر است؟

اهمیت ابعاد تصاویر در سرعت سایت چقدر است؟

در این مقاله می خوانید:

در مباحث گذشته آموختیم که افزایش سرعت سایت چگونه می تواند باعث بهبود سئو سایت شده و رضایت بیشتر کاربران را به همراه داشته باشد. در این مطلب قصد داریم به یکی از موارد مهم دیگر در زمینه افزایش سرعت سایت بپردازیم.

همان طور که می دانید افزایش سرعت سایت می تواند موجب بهینه سازی سئو سایت شده و رضایت بیشتر افراد را به همراه داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به یکی از موارد اصلی و مهم دیگر در زمینه افزایش سرعت سایت یعنی اهمیت ابعاد تصاویر در سرعت سایت بپردازیم در ادامه با کلیک اول همراه باشید.

هر چه سایت بیشتر باشد و مطالب سریع تر بارگذاری شوند، سئوی سایت از وضعیت بهتری برخوردار است. ولی اکنون زمان بررسی یکی از موارد اساسی در افزایش سرعت سایت، یعنی تعیین مناسب و درست ابعاد تصاویر رسیده است.

تاثیر ابعاد تصاویر در سرعت سایت

یکی از مواردی که می تواند موجب کاهش سرعت سایت شود و متاسفانه در بین طراحان سایت و وب مستران توجه کمتری به آن شده است، تعیین و تغییر ابعاد تصاویر سایت به اندازه مناسب و درست، پس می تواند تاثیر مستقیم ابعاد تصاویر در سرعت سایت را متوجه شد.

زمانی که یک تصویر در سایت شما به عنوان مثال، 250 در 250 پیکسل فضا به خود اختصاص داده است، استفاده از یک تصویر با ابعادی مثلا به اندازه 500 در 500 پیکسل (یا بیشتر) می تواند به دو علت موجب کاهش سرعت سایت شود. علت اول که کاملا مشخص است، حجم بالای تصویر موجب کاهش سرعت سایت می باشد.

یک تصویر با ابعاد 500 در 500 پیکسل قطعا حجمی چندین برابر نسبت به تصویری با ابعاد 250 در 250 پیکسل دارد و می دانیم که هر چه حجم فایل های موجود در سایت را کم کنیم، سرعت سایت نیز بهبود پیدا خواهد کرد و اما علت دوم این است که تبدیل ابعاد 500 در 500 پیکسل به 250 در 250 پیکسل که توسط کدهای CSS انجام می شود و همچنین، تفسیر آن به وسیله مرورگر، زمانی در حدود چند میلی ثانیه تلف می کند.

ابعاد تصاویر - کلیک اول

ذکر منبع در تصویر

ذکر این نکته ضروری است که هر چه تعداد این تغییر ابعاد در سایت بیش تر باشد، سرعت بارگذاری سایت نیز کاهش پیدا می کند و می تواند باعث نارضایتی افراد از سایت شود. ولی از آن جایی که رفع این مسئله بسیار آسان می باشد، جای هیچ نگرانی نیست. شما به آسانی می توانید در نرم افزاری مثل فتوشاپ، ابعاد تصویر را دقیقا به همان اندازه ای که در سایت قرار دارد، تبدیل کنید.

جهت انجام این کار، بعد از باز کردن تصویر در نرم افزار فتوشاپ، از منوی Image، گزینه Image Size را انتخاب کنید. در پنجره ای که باز می شود، مقدار Width و Height را مطابق با نیاز خود مشخص کنید. عدد Resolution را نیز برابر با 72 قرار دهید که عددی مطلوب برای استفاده در اینترنت می باشد. توجه داشته باشید که بعد از تغییر سایز، حجم تصویر را هم در سایت Tinypng کم کنید.

بیشتر بخوانید: کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت آنلاین چطور امکان پذیر است؟

اهمیت استفاده از تصاویر در سایت ها و تاثیر آن بر روی سرعت سایت

طبق تحقیقات صورت گرفته، اشخاص آنچه را که دیده اند بسیار بیشتر از آنچه خوانده اند یا شنیده اند به یاد می آورند. به علاوه، مغز انسان قادر است تصاویر را در مدت زمان کمتری پردازش کند. به همین علت تصاویر به عنوان یک وسیله ارتباطی بسیار مهم و قوی در مقیاس گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین، می توان یکی از مهم ترین علت های استفاده وسیع از تصاویر را این مسئله دانست که تصاویر در سرتاسر جهان با هر زبانی قابل درک و فهم هستند. به علاوه، وب سایت ها تصاویر را برای اهداف متفاوتی به کار می گیرند. تصاویر به کار گرفته شده در وب سایت ها علاوه بر جلب توجه افراد، می توانند بدون اینکه هیچ گونه مطلب اضافه ای درباره آن ها نوشته شود، پیام های مهم و مفهومی بسیاری را در یک لحظه به کاربر انتقال دهند.

به عنوان مثال، کاربران سایت با مشاهده تصویر یک محصول می توانند بسیاری از خصوصیات و کاربردهای آن را بلافاصله ببینند. بنابراین امروزه تصاویر در هر وب سایتی نقش و جایگاه بسیار مهم و غیر قابل انکاری دارند و بیش تر به عنوان یک روش و ابزار انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند.

به یاد داشته باشید قطعا یک محتوای منحصر به فرد، مفید و جذاب مخاطبان بسیاری را به خود جلب می کند؛ ولی زمانی که این محتوا با تصاویر مرتبط و جذاب همراه باشد، می توان به نتایج بسیار مؤثرتر و مطلوب تری دست یافت. پس حتما به این نکته مهم در سایت خود توجه کنید.

بیشتر بخوانید: اهمیت بهینه سازی تصاویر در سایت

چرا زمان بارگذاری تصاویر برای موتورهای جست و جو و گوگل مهم است؟

عوامل و معیارهایی که موتورهای جست و جو از جمله گوگل جهت تعیین و چگونگی نشان دادن نتایج جستجو به کار می گیرند و همچنین، میزان اهمیت هر کدام از آن ها مستقیما در هیچ منبعی ذکر نشده است. با این حال، طبق تجربه و تحقیقات انجام شده، متخصصان سئو و وب مستران اصلی ترین عوامل و معیارهای رتبه بندی وب سایت ها را تولید محتوای باکیفیت، زمان بارگذاری سریع صفحه و تصاویر مربوطه، تعداد بازدیدکنندگان وب سایت و … می دانند.

تأثیر تصاویر در بالا آمدن سایت بسیار موثر است و هر چه مدت زمان بارگذاری تصاویر بیش تر باشد، علاوه بر تاثیر منفی در رتبه بندی سایت توسط موتورهای جست وجو، ارتباط برقرار کردن کاربران با صفحه نیز دچار آسیب می شود. از سال 2010 تاکنون با اعلام گوگل، سرعت وب سایت به یکی از عوامل مهم رتبه بندی سایت ها تبدیل شده است.

همچنین، از آن جایی که افراد سایت هایی با سرعت بالا را ترجیح می دهند و زمان بارگذاری صفحه یعنی مدت زمان نمایش کل صفحه در پنجره مرورگر برای آنها اهمیت بسیاری دارد، این مورد بسیار مطرح شده است. مرورگر گوگل در نتایج جست وجو خود، رتبه بندی بالاتر را به سایت هایی اختصاص می دهد که زمان بارگذاری کمتری دارند.

بیشتر بخوانید: انتخاب فرمت های تصاویر برای استفاده در سایت

زمان بارگذاری تصاویر - کلیک اول

زمان کمتر در نمایش محتوای صفحه

همچنین، محتوا را در مدت زمان کمتری نمایش می دهند و نیازهای افراد را سریع تر پاسخ گو هستند. با این وجود، متأسفانه تعداد بسیار زیادی از وب مسترها به جای اهمیت دادن به داشتن عملکرد بالا، بیش تر به طراحی های جذاب و پیچیده سایت می پردازند.

اما باید به خاطر داشت که داشتن طراحی جذاب و خاص یک وب سایت فقط در کنار سرعت بالای آن است که اهمیت پیدا می کند. طبق تحقیقات صورت گرفته، مدت زمان انتظار بارگذاری صفحه برای تعداد بسیاری از کاربران اینترنت 2 ثانیه یا کمتر اعلام شده است. بنابراین اگر این مدت زمان بیش تر از 3 ثانیه به طول انجامد، تعداد بسیاری از کاربران سایت را ترک کرده و به سایت های دیگری که محتوای خود را با سرعت بیش تری ارائه می دهند، مراجعه می کنند. بنابراین وب سایت های با سرعت بیش تر نه تنها در جذب کاربران بیش تر موفق ترند، بلکه در مقایسه با سایت های کندتر، مقدار انجام فعالیت های خاص مثل خرید هم در این سایت ها به مراتب بیش تر است.

به طور کلی سایت های با سرعت بالا قابلیت اعتماد بیش تر و عملکرد بهتری در ذهن مخاطبان ایجاد می کنند. به همین علت، احتمال مراجعه دوباره کاربران به این سایت ها نیز بسیار بیش تر است.

تاثیر تصاویر بر سرعت سایت

جهت استفاده از تصویر در صفحات وب سایت باید کیفیت و ابعاد تصویر مناسب با اندازه نمایشگر انتخاب شود؛ به گونه ای که حجم کمتری را اشغال کند. چرا که تصاویر زیاد و با ابعاد بالا می توانند به صورت قابل توجهی لود و بارگذاری سایت را کاهش دهد و پهنای باند بیش تری هم مصرف کنند.

بر اساس مشاهدات و تحقیقات صورت گرفته، تصاویر حجم بسیاری از محتوای وب سایت ها را به خود اختصاص داده اند و به همین دلیل تصاویر یکی از اصلی ترین علت های افزایش زمان بارگذاری سایت ها به حساب می آیند.

سایت هایی که از تصاویر بیش از حد استفاده می کنند یا دارای تصاویر با حجم بسیار بالا هستند، مدت زمان بارگذاری بیش تری نسبت به سایرین دارند و این مسئله می تواند موجب کند شدن کل صفحه وب سایت و نارضایتی کاربران از آن شود. در حقیقت، به رتبه بندی سایت در نتایج جست و جو آسیب می رساند.

اهمیت ابعاد تصاویر در سرعت سایت و بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر در چگونگی تأثیر تصاویر بر سرعت سایت نقش بسیار اساسی دارد و به صورت مؤثری می تواند رتبه بندی سایت را در نتایج جست وجو بهبود دهد. همچنین، برای برنامه ریزی زمان بارگیری سریع زمان استفاده از تصاویر، باید چند راهکار ساده که موجب بهینه سازی تصاویر می شوند را به کار گیرید.

با استفاده و اجرای درست این روش ها می توانید با کاهش زمان بارگذاری صفحه، در بهبود سرعت سایت خود به صورت قابل توجهی تاثیرگذار باشید. چرا که یکی از علت های بارگذاری آهسته مربوط به تصاویر استفاده شده در صفحه و نحوه استفاده از آن هاست.

شما می توانید با به کارگیری نرم افزارهایی مثل فتوشاپ تصاویر را در اندازه ها و حجم های گوناگون کوچک و فشرده سازی کنید و از تصاویر با اندازه ها و حجم های مورد نیاز خود، بدون نگرانی از افزایش مدت زمان بارگذاری استفاده کنید.

چرا که حتی با کاهش کم در ابعاد تصاویر نیز می توانید تفاوت بسیاری در اندازه پرونده و زمان بارگذاری صفحه ایجاد کنید. علاوه بر این، می توانید از قالب های ویژه تصاویر با توجه به ویژگی های خاصی که هر کدام دارند استفاده کنید. هر کدام از این قالب ها مزایا و معایب گوناگونی دارند.

به عنوان مثال یکی از آن ها امکان دارد قابلیت نمایش شفافیت بیش تری داشته باشد، درحالی که دیگری وضوح رنگی بیش تری دارد؛ بنابراین با توجه به نوع تصویری که برای صفحه خود نیاز دارید، قالب مطلوب و مناسب را برای تصاویر سایت خود انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: اشتباهات متداول در مورد استفاده از تصاویر در وب

بهینه‌سازی تصاویر - کلیک اول

جمع بندی

همان گونه که اشاره شد، بالا بودن حجم تصاویر موجب کاهش سرعت لود سایت می شود و در نتیجه، این مسئله قطعا بر روی سئو سایت هم موثر خواهد بود. اما شما می توانید با رعایت کامل اصول و نکات مربوط به کاهش حجم تصاویر، سرعت بالاتر و در نتیجه سئوی بهتری برای سایت خود داشته باشید.

اما یک پرسشی که در اینجا مطرح است این است که آیا تولید محتوای متنی و منتشر کردن آن ها در سایت سرعت سایت را کاهش می دهند؟ باید در پاسخ به این پرسش گفت که محتواهای متنی حجم بسیار کمی را در سایت به خود اختصاص می دهند. پس در نتیجه می توان گفت کمترین میزان تاثیر را بر کندی سرعت وب سایت شما خواهند داشت.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06