اشتباهات رایج در طراحی تجربه کاربری یا UX

اشتباهات رایج در طراحی تجربه کاربری یا UX

در این مقاله می خوانید:

اگر به عنوان یک طراح سایت مبتدی یا حتی کاربر مبتدی این مقاله را می خوانید حتما می پرسید، طراحی تجربه کاربری به چه معناست؟ در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی طراحی Ux، به اشتباهات رایج در طراحی تجربه کاربری بپردازیم.

انواع خطاها و اشتباهات در UX

طراحی تجربه کاربری شامل تمام جنبه هایی است که باعث تعامل کاربر با محصولات و خدمات شرکت، آموزشگاه یا موسسه می شود. طراحی و پیاده سازی روش های خوب و به روز در طراحی UX بسته به تجربه و استفاده از روش های علمی و ثابت شده است. اما همچنان گاهی مشاهده می شود که طراحان سایت حین طراحی سایت به مشکلاتی برخورد کرده که ناشی از اشتباهات رایج در طراحی UX است.

در این مقاله بررسی می کنیم که اشتباهات رایج در طراحی تجربه کاربری چیست و چگونه این مشکلات را باید برطرف کرد؟

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

استفاده از افکت های غیر ضروری و پیمایش سخت کاربران

تاکنون دیده اید وقتی وارد برخی از سایت ها که می شوید برای پیمایش (اسکرول کردن صفحات) سایت مجبور هستید منتظر بمانید؟ این افکت ها در نگاه اول ممکن است زیبا به نظر برسد و ظاهر سایت را زیبا جلوه دهد. اما به دلیل این که قرار دادن این افکت ها نیاز به ایجاد تغییر و ویرایش ساختار سایت با استفاده از کدنویسی های جدید و اضافه کردن افزونه های جدید دارد، باعث ایجاد مشکلات منحصر به فردی در سایت می شود.

این کدنویسی و تغییر ساختار ممکن است که در نگاه اول کاربر گمان کند که سایت دچار مشکل شده و خراب است! یا ممکن است تا زمانی که سایت کاملا بارگذاری نشود کاربران نتوانند اسکرول کنند و صفحات دیگر و قسمت های دیگر سایت را ببینند.

راه حل کلی برای این مشکل این است که از این اسکریپت ها استفاده نکنید و تنها در مواردی که سایت دارای صفحاتی مانند ویژه نامه مناسبتی، ارائه تخفیفات ویژه و … است از آن برای زیبا شدن و ترغیب شدن کاربر برای کلیک استفاده کنید. منظور این است که از اسکریپت و افکت ها در تمامی صفحات سایت استفاده نکنید.

استفاده از افکت های غیر ضروری و پیمایش سخت کاربران

استفاده از رنگ های متضاد مناسب با روش اصولی

شرط اولی که کمک می کند کاربر در سایت بماند خوانایی متن و مطالبی است که در سایت منتشر می شود. برخی از کاربران بر حسب عادت سعی دارند که با استفاده از ترکیب متن با زمینه های مختلف ظاهر سایت را چشم نواز و زیبا کنند. این اشتباه ممکن است باعث ناخوانا شدن متن شود و مطالب به خوبی دیده نشود.

استفاده از فونت های نازک با کنتراست رنگی ضعیف باعث کلافه شدن کاربر و ترک کردن سریع سایت می شود. راه حل منطقی واضح است که باید از فونت های ضخیم تر که خوانایی بهتری دارد و در رزولوشن های مختلف دیده می شود استفاده کنید. سپس رنگ پس زمینه صفحات سایت را به گونه طراحی کنید که با رنگ فونت ها در تضاد بوده و به راحتی در نمایشگرهای مختلف دیده شود.

برای اطمینان از این موضوع صفحات سایت را در نمایش گرهای مختلف بررسی که آیا قابلیت خوانایی (Readability) در تلفن همراه و موبایل دارد یا متن فونت ها به صورت بریده بریده نمایش داده می شود؟

پاپ آپ های غیرضروری

تاکنون شاهد pop-up هایی که غیر ضروری و حتی کلافه کننده باشد، بوده اید؟ برخی از این Pop Up ها صرفا برای جمع آوری ایمیل و اطلاعات کاربران در سایت ها قرار داده می شود که گاهی غیر ضروری است. کمپانی گوگل نیز در سال 2017 اعلام کرد که سایت هایی که از این گونه Pop-Up های غیر ضروری به تعداد زیاد استفاده می کنند، جریمه خواهند شد. البته به پاپ آپ هایی که کاربردی.

منظور پاپ آپ هایی است که به منظور بازاریابی با روش های غیر اصولی باعث کلافه شدن کاربر و افزایش نرخ پرش کاربر می شود. سوال مهم این است که چگونه تشخیص دهیم این پاپ آپ ها غیر ضروری یا ضروری هستند؟ چه پاپ آپی به سایت آسیب می زند؟

  • پاپ آپی که بیشتر فضای نمایشگر کاربر را به خود اختصاص می دهد و عملا کاربر نمی تواند قسمت های دیگر سایت را ببیند.
  • پاپ آپ هایی که به دلیل برنامه نویسی یا پیاده سازی اشتباه باعث اختلال در عملکرد سایت می شود.
  • پاپ آپ هایی که باعث مسدود شدن محتوا و عدم خوانایی آن می شود.
  • پاپ آپی که از دیدگاه کاربر کلافه کننده و بی منظور منتشر شده و باعث می شود کاربر سایت را ترک کند.

قبل از این که به فکر طراحی و منتشر کردن Pop Up باشید مطمئن شوید که منتشر کردن آن برای کاربر و حتی برای سایت سودمند و مفید است نه غیر ضروری. سپس برای قرار دادن پاپ آن اطمینان حاصل کنید که در مسیر تجربه کاربری نیست و کاربر به راحتی می تواند با قسمت های مختلف سایت ارتباط برقرار کنند، محصولات را ببیند، سفارش دهد، پرداخت کند یا با قسمت ارتباط با مشتریان بتوانند ارتباط برقرار کند و سوالاتش را مطرح کند.

حتی در صورتی که قصد دارید کلید CTA طراحی کنید، بهتر است که Pop Up را حذف کنید و به جای آن صفحه فرود (Landing Page) طراحی کنید تا کاربر برای خواندن محتوا وارد صفحه جدید شود و محتوای صفحه اصلی مسدود نشود.

بیشتر بخوانید: لندینگ پیج یا صفحه فرود (Landing Page) چیست؟

pop up غیرضروری

دسترسی پذیری و خوانایی سایت

ایجاد قابلیت دسترسی در سایت مهم ترین و ضروری ترین قسمت در طراحی UX (طراحی کاربری) و نیازی است که باید برای هر کاربر برآورده شود. تا مدتی قبل برای طراحی سایت و طراحی کاربری تعداد محدودی ترند وجود داشت که برای طراحی منوها و قسمت های مختلف ایجاد منو از آن استفاده می شد. امروزه برای ایجاد جلوه های ظاهری زیباتر ابزارهای طراحی پیشرفته به ویژه برای طراحی منوها در دسترس است.

از نگاه یک طراح سایت یا طراح تجربه کاربر زمانی که می خواهید از این ابزار برای ایجاد و طراحی منوهای زیبا استفاده کنید، توجه داشته باشید و مطمئن شوید که همه کاربران هم می توانند از این منوها استفاده کنند  و به اصطلاح دسترسی پذیری آسان است یا خیر؟

قبل از استفاده از روش های خلاقانه فراموش نکنید که سایت صرفا جهت زیبا بودن طراحی نشده، بلکه کاربران باید بتوانند با سایت، محصولات و قسمت های مختلف آن ارتباط و تعامل برقرار کنند تا در نهایت به مشتری تبدیل شوند یا دوباره به سایت مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: ویژگی های سایت موفق چیست؟

تعادل در طراحی تجربه کاربری با محتوا

سایت بدون محتوا عملا بی معنا و غیر مفید و حتی غیر منطقی است. هر چند که طراحی UX و تولید محتوا توسط دو فرد با دانش و تجربه های متفاوت انجام می شود، اما همواره باید بین طراحی UX و تولید محتوا تعادلی برقرار شود تا کاربر نهایت استفاده را از سایت ببرد و به رضایت کافی برسد.

اما منظور چیست؟ زمانی که محتوا نوشته و منتشر می شود کاربر باید بتواند از محتوا استفاده کند، قسمت های مختلف محتوا و لینک ها را ببیند و بتواند با دیگران به اشتراک بگذارد. یا حتی در مواردی که دوباره نیاز دارد به محتوا دسترسی داشته باشد.

تعادل در طراحی تجربه کاربری با محتوا

اشغال کردن صفحه نمایش با فرم های طولانی

یکی از مزیت هایی که ممکن است طراحان UX را دچار اشتباه کند این است که فرم های طولانی اطلاعات بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهد اما پر کردن این فرم های طولانی از دیدگاه کاربران کلافه کننده و خسته کننده است. همچنین این گونه فرم ها صفحه نمایش سایت را اشغال می کند.

راه حل منطقی این است که طراحی این گونه فرم ها را تا جایی که ممکن است کوتاه کنید تا کاربران تعامل بیشتری با آن برقرار کنند. فیلدهای اضافه و غیر ضروری در فرم ها را حذف کنید و به جای آن فیلدهای مرتبط با هم را یکی کنید. در صورتی که کاربر فرم اولیه را پر کرد از او خواهید که در صفحه پروفایل خودش اطلاعات لازم را تکمیل کند.

بی توجهی به عادات کاربران

یکی از اشتباهات رایج در طراحی تجربه کاربری بی توجهی به کاربران است. برخی از طراحان گمان می کنند به کارگیری روش های خلاقانه در طراحی سایت و به ویژه طراحی تجربه کاربری می تواند تجربه خوشایندی را برای کاربر به همراه داشته باشد.

معمولا در هر سایت آدرس App و محصولاتی وجود دارد که دسترسی به این ها لازمه جلب رضایت کاربر است و به نظر می رسد اضافه کردن موارد غیر معمول باعث سردرگمی کاربر و عدم رضایت می شود. برای جلوگیری از این مشکل از دیدگاه کاربر به این منظر نگاه کنید و بررسی کنید آیا کاربر به قسمت های جدیدی که خلاقانه طراحی کرده اید نیاز دارد یا نه؟

بی توجهی به عادات کاربران

انتخاب موقعیت صحیح برای محتوا

در اکثر سایت ها علاوه بر محتوای اصلی سایت، تبلیغات و بنرهایی وجود دارد و در صورتی که موقعیت مکانی مناسبی برای آن ها طراحی نشود، محتوای اصلی توسط کاربر دیده نمی شود یا دیده می شود اما برای کاربر خسته کننده و نامفهوم خواهد بود.

پیشنهاد می شود برای این کار از انتخاب طراحی ستونی برای منتشر کردن محتوا و تبلیغات و بنرها استفاده نکنید. طراحی ستونی ممکن است باعث شود که همه محتویات سایت دیده شود اما معایبی نیز دارد و باعث حرکت چشمی زیاد کاربر و عصبی شدن او شود.

به جای این کار از فضاهای ترجیحا خلوت و سفید در اطراف ستون ها استفاده کنید، مطالبی که ارزش معنایی و کاربرد زیادی برای کاربر ندارد را کمتر یا در زمان های مشخصی منتشر کنید. به طور کلی منظور این است که تمرکز خود را روی محتوای اصلی بگذارید تا کاربر تمام و کمال بتواند به آن دسترسی داشته باشد و نرخ پرش سایت به حداقل برسد.

عدم استفاده از منوهای شناور

قرار دادن منو در طراحی سایت باعث استفاده آسان کاربر و دسترسی به جزئیات مختلف سایت می شود. منوهای شناور یکی از مهم ترین قسمت هایی است که در تجربه کاربری بهتر کاربر تاثیر به سزایی دارد. در صورتی که در سایت منوهای شناور وجود نداشته باشد و کاربران بخواهند قسمت های دیگر سایت را ببینند یا صفحات قبلی را ببینند دچار مشکل خواهند شد.

برای جلوگیری از این مشکل نوار منوهای اصلی را برای اسکرول کردن در صفحات نمایشگرهای مختلف حذف نکنید. منظور این است که کاربر در صورت پیمایش (اسکرول) صفحه سایت در هر نوع نمایش گر، منوها را به طور کامل مشاهده کند و دسترسی برای وی آسان باشد.

عدم استفاده از منوهای شناور

سخن پایانی

تجربه کاربری یکی از مواردی است که در طراحی سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای رسیدن به تجربه کاربری قوی و کاربردی باید تمرین شود. برای بررسی موارد و اشتباهات رایجی که هنگام طراحی UX رخ می دهد. ابزارهای پیشرفته آنلاینی وجود دارد که کمک می کند تا از نحوه عملکرد سایت و طراحی صحیح UX اطمینان حاصل کنید.

انتخاب صحیح ابزارهای پیشرفته آنلاین برای بررسی سایت اقدام مهمی است که می تواند در رفع اشتباهات رایج در طراحی تجربه کاربری کمک کننده باشد. اما نکته مهم تری که وجود دارد این است که از طریق تجربه و تکرار و تمرین این اشتباهات را شناخته و برطرف کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06