معرفی بهترین نرم افزارهای طراحی رابط کاربری

معرفی بهترین نرم افزارهای طراحی رابط کاربری

در این مقاله می خوانید:

در مقاله UI/UX چیست به طور کامل در مورد طراحی رابط کاربری و تجربه رابط کاربری و تفاوت بین آن ها صحبت شد. اما نکته مهم این است که برای طراحی رابط کاربری موثر و کاربردی و خاص از چه نرم افزارهایی استفاده کنیم؟

هدف اصلی مدیر سایت و به طور کلی گوگل رساندن اطلاعات لازم و مفید به کاربران و افزایش رضایت آن ها است، به گونه ای که برای دفعات بعد هم برای خرید یا برای مطالعه مقاله به سایت مجددا مراجعه کنند. با این وجود در صورتی که می توانید کاربران را مجددا ترغیب به خرید و حضور در سایت کنید که برای اولین بار که وارد سایت شده اند، تجربه خوب و مفید و راحتی را هنگام وب گردی تجربه کرده باشد. در این مقاله با بهترین نرم افزارهای طراحی رابط کاربری آشنا می شویم.

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

Wire Framing چیست؟

زمانی که صحبت از طراحی رابط  کاربری می شود، برخی افراد به اشتباه فکر می کنند که در طراحی رابط کاربری از عنصر استفاده می شود. Wire Framing ساختار اصلی هر صفحه است و در آن ها از عناصر واقعی برای طراحی رابط کاربری استفاده نمی شود و از Placeholder استفاده می شود. در واقع یعنی عناصر مربوط به رابط کاربری درون یک جعبه قرار گرفته و به صورت کادر نمایش داده می شود. در فرایند توسعه وب و طراحی رابط کاربری از Wire Framing ها استفاده می شود تا پس از آن ساختار مطالب و نیازهای کاربران مورد بررسی قرار گیرد.

آشنایی با نرم افزارهای طراحی رابط کاربری

حتی با وجود این که نرم افزارهای ساده هم تنها با خلاقیت و ممارست گرافیست یک طرح منحصر به فرد و زیبا خلق می کند، اما استفاده از نرم افزارهای حرفه ای هم خالی از لطف نیست. این نرم افزارها با امکانات ویژه ای که در اختیار شما قرار می دهند، علاوه بر افزایش سرعت روند طراحی تاثیر زیادی در خلق یک اثر و برنامه حرفه ای خواهند داشت. در ادامه این مطلب با بهترین نرم افزارهای طراحی رابط کاربری آشنا می شویم.

آشنایی با نرم افزارهای طراحی رابط کاربری

ادوبی ایلوستراتور (Adobe Illustrator)

قطعا بهترین و قدرتمندترین نرم افزار در زمینه گرافیک دوبعدی و خلق آثار وکتور، ادوبی ایلوستراتور می باشد که امکانات فراوانی را در اختیار طراحان رابط کاربری قرار می دهید. شما می توانید به کمک این نرم افزار، تمامی صفحات سایت و اپلیکیشن خود را طراحی کرده و با کمترین حجم ممکن (در مقایسه با فتوشاپ) از آن خروجی بگیرید.

شما ممکن است به عنوان یک طراح وبسایت یا اپلیکیشن، تا امروز به Adobe Illustrator به عنوان یک نرم افزار کارآمد در حوزه دیزاین وب توجه نکرده باشید. ادوبی ایلوستراتور ابزارها و قابلیت هایی دارد که میتوانیم از طراحی یک موکاپ (وایرفریمینگ) یا محتوای ساده تا طراحی‌ های واکنشگرا یا ریسپانسیو کامل از آن استفاده کنیم

در ادامه برخی از دلایل استفاده از این نرم افزار را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • عدم وابستگی به رزولوشن
  • قابلیت کار با تمام فرمت های تصویری از جمله SVG ، PNG ، GIF ، JPG
  • قدرت بالا در گرید بندی
  • طراحی کامل یا وایرفریم
  • پشتیبانی از css
  • امکانات فراوان مربوط به آیکون ها، استایل ها و …

ادوبی XD یا (Adobe Experience Design)

شرکت ادوبی جهت رفع مشکلات مربوط به بخش طراحی کاربری و رابط کاربری تولید و معرفی کرد. این نرم افزار قابل استفاده در سیستم عامل ویندوز و مک است و در اپدیت های جدید دارای آرت بوردهای (Art Board ) جدید و کاربردی است که با استفاده از Work Space امکان اضافه کردن آرت بوردهای جدید را می دهد.

در واقع با این ویژگی نیازی به جا به جایی بین برگه های مختلف نیست. یکی از مزیت های خوب این نرم افزار هماهنگ آرت بوردهای با نسخه های موبایل و استاندار سازی شدن آن ها با کامپیوتر است. همچنین بعد از طراحی می توانید صفحه مورد نظر را به صورت پیش فرض و نمایشی مشاهده کنید. این نرم افزار شامل ابزارهای نقاشی است که کاربران امکان تعریف تعاملات غیر استاتیکی را می دهد.

طبق معرفی رابو مدیر طراحی این نرم افزار، ادوبی XD برای طراحی و ساخت ماکت های فوری را داشته و با داشتن یک رابط همیشه روشن به کاربران امکان آپلود کردن عکس های زیادی را می دهد. همچنین با استفاده از این نرم افزار می توانید طرح اولیه را به صورت پیش نمایش برای مشاهده عملکرد به ارباب رجوع نمایش دهید. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث افزایش محبوبیت این نرم افزار این است که می توانید بدون نوشتن یک خط کد، می توانید رابط های کاربری بسیار پیچیده و سخت را تولید و طراحی کنید.

ادوبی XD یا (Adobe Experience Design)

فیگما (FIGMA)

فیگما یکی از بهترین نرم افزارهای کاربردی تحت وب است که هم به صورت انلاین و هم آفلاین می توانید از آن استفاده کنید. یکی از بهترین ویژگی های این نرم افزار این است که چندین طراح به صورت همزمان می توانند با یک دیگر تعامل داشته باشند و روی طرح کار کنند. این نرم افزار در کلیه ویندوزهای مک و لینوکس به صورت رایگان و پولی در دسترس است.

این نرم افزار دارای یک پلت فرم چند بستره بوده و برای طراحی آیکون در سایت کیفیت قابل ملاحظه ای دارد. در واقع این برنامه مناسب طراحانی است که از زمان طراحی اولیه تا زمان اجرا از محیط های دیجیتال استفاده می کنند.

این ابزار قدرتمند معمولا برای طراحی در محیط دیجیتال و به ویژه تحت وب کاربرد دارد و از تمام روند و مراحل کار پشتیبانی می کند.

برنامه Mock Flow

یکی از بهترین نرم افزارهای کاربردی که به صورت آنلاین و آفلاین برای ساخت Wire Frame از آن می توان استفاده کرد Mock Flow است. این برنامه شامل یک کتابخانه بزرگ از اجزا و عناصر مختلف برای طراحی است. یکی از بهترین مزیت های این برنامه این است که 25 گیگابایت فضا برای اختصاص ذخیره اطلاعات و مستندات در اختیار کاربران قرار می دهد، همچنین 5 کاربر به صورت همزمان می توانند به پروژه طراحی دسترسی داشته باشند.

Balzamiq Mock Ups

این نرم افزار نیز برای طراحی Wire Frame است که قابلیت درگ و دراپ کردن المان های مختلف را در وب و اپلیکیشن به کاربران می دهد. در واقع این برنامه با وجود قابلیت Drag & Drop باعث می شود که مانند یک تابلوی نقاشی بتوانید طرح مورد نظر را طراحی کنید.

نرم افزار Sketch

قبل از شروع نصب و استفاده از این نرم افزار باید یاد آوری کنم که استفاده از این نرم افزار برای کسانی که ویندوز دارند، غیر ممکن است چون نسخه ویندوزی برای آن طراحی نشده است. اما در صورتی که سیستم عامل مک یا آیفون دارید، نرم افزار اسکچ یک نرم افزار کاربردی و بسیار خوب است.

این برنامه ویژگی ها و امکانات منحصر به فردی از جمله امکان پیاده سازی انیمیشن برای اکشن ها ، میکرو اینتر اکشن ها را در اختیار کاربران قرار می دهد. با وجود این که این نرم افزار برای کاربران ویندوزی و به ویژه کاربران ایرانی دشوار است اما به دلیل سادگی کار و طراحی آیکون هایی که در اختیار آن ها قرار می دهد از آن استفاده می کنند. با این برنامه می توانید لایه ها را طراحی کرده و سپس تصاویر را ایمپورت کنید و یک صفحه با رابط کاربری قوی تولید کنید.

یکی از بهترین مزیت های این برنامه در مقایسه با فتوشاپ این است که تمام اسناد مورد نیازی که می خواهید آن ها را باز بینی کنید، به صورت یک جا در اختیار شما قرار می گیرد . همچنین اسناد برنامه اسکپ کوچک و کم حجم تر از فتوشاپ است.

از جمله امکاناتی که این نرم افزارها در اختیار کاربران قرار می دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ بندی منحصر به فرد
  • داشتن متغیرهای بولین برای ترکیب کردن شکل های ساده به شکل های پیچیده
  • قابلیت ذخیره و ویرایش فایل های ESP، PDF، SVG
  • خروجی اتوماتیک برای رزولوشن های متعدد
  • دارای ابزارهای مختلف برای طراحان سایت
  • دارای ابزارهای مختلف برای کاربران IOS
  • دارای انواع قلم ها و فیلترهای رنگی
  • دارای ابزارهای طراحی وکتور و آیکون

 

نرم افزار Sketch

ادوبی کامپ (Adobe Comp)

این برنامه به کاربران و طراحان رابط کاربری کمک می کند که یک طرح ساده ای را که به روی کاغذ قابل ترسیم است، در اپلیکیشن پیاده سازی کرده و سپس به صورت حرفه ای آن را تکمیل کنید. علاوه بر قابلیت رسم اشکال و خطوط، این نرم افزار به طراحان امکان انتقال تصاویر را به App و دسترسی به آرشیو فونت Type KIT را در اختیار کاربران قرار می دهد. همچنین طراح در پایان می تواند طرح نهایی را به برنامه فتوشاپ، ایلاستریتور و ایندیزاین منتقل کنند. تفاوت این برنامه با Sketch این است که به جای انتخاب دایره و مربع یا متن شما می توانید تصاویر را اسکچ بزنید. سپس اپلیکیشن آن ها به صورت کاملا دقیق و تمیز رسم کنید.

ابزار Principle

این ابزار یکی از بهترین نرم افزارهای موجود برای ساخت انیمیشن و طراحی است. در برخی موارد زمانی که شروع به طراحی یک کار می کنید، مشتری علاوه بر مشاهده طرح نهایی، از شما انتظار یک انیمیشن در طراحی را هم دارد. این برنامه ویژه به شما این امکان را می دهد که انجام یک پروژه توسعه وب را به طور کامل به عهده بگیرید و از ابزارهای فوق العاده این نرم افزار استفاده کنید. Principle با رابط کاربری هوشمندی که دارد، به کاربران کمک می کند که طرح ها در ابعاد و اندازه های مناسب و مورد نیاز طراحی کنید.

یکی از مزیت های این نرم افزار این است که با صفحات رتینا سازگاری داشته و قابلیت اجرا روی سیستم عامل مک را هم دارد. تنها تمایز و چالش این نرم افزار این است که فقط سیستم عامل مک می تواند از آن استفاده کند و با این وجود طرفداران زیادی دارد. طراحان عقیده دارند که استفاده از این نرم افزار برای طراحی رابط کاربری باعث روج بخشیدن به وب سایت می شود.

ابزار طراح افینیتی (Affinity Tools)

یکی از بهترین ابزارهای طراحی وب و گرافیک ابزار آفینیتی است. یکی از بهترین ویژگی های این نرم افزار قابلیت تنظیم است و لایه آن نیز غیر مخرب است. در واقع بدون این که تصاویر را با بردارهای مختلف بدون این که به تصاویر آسیب بزند می تواند آن را تنظیم کنید. همچنین می توانید تا 8000 قدم به عقب برگردید.

ابزار Vaunt

یکی از مهم ترین مزایای طراحی رابط کاربری این است که تصاویر مناسب و سازگار با قالب وب سایت داشته باشید تا کاربران هنگام کار و دیدن وب سایت حس خوبی را تجربه کنند. ابزار وانت یک اپلیکیشن رایگان است که با استفاده از یک الگوریتم خوشه بندی می تواند تصاویر را تحلیل کرده و همچنین به شما این امکان را می دهد، که بدانید چه رنگ هایی در تصویر غالب تر است و تصاویر بهتری را در سایت استفاده کنید. برای کار با این نرم افزار می توانید تصاویر یا تصویر را در اپلیکیشن درگ اند دراپ کرده و رنگ های قالب را در پنل مشاهده کنید. سپس می توانید روی رنگ های مختلف کلیک کنید و رنگ مورد نظر و متناسب با وب سایت را به کلیپ برد اضافه کنید.

ابزار Vaunt

ابزار Squoosh

یکی از مهم ترین مواردی که تاثیر زیادی در افزایش رضایت کاربران دارد، سرعت بار گذاری سایت است. ابزار اسکووش به طراحان رابط کاربران کمک می کند که تصاویر را بدون کاهش کیفیت تا سطح قابل توجهی فشرده کنند. این ابزار توسط کمپانی گوگل ارائه شده و هدف آن کاهش حجم تصاویر بدون کاهش کیفیت است. برای کار با این نرم افزار می توانید تصاویر را درون این برنامه دراگ و دراپ کرده و با استفاده یک اسلایدر می توانید میزان فشردگی تصاویر را تعیین کنید.

ابزار Link Split

یکی از بهترین روش هایی که باعث بهبود عملکرد سایت می شود، انجام تست A/B است. با استفاده از این تست می توانید میزان ترافیک دو نسخه آزمایشی وب سایت را بررسی کنید و سپس صفحه ای که عملکرد بهتری داشته را جایگزین کنید. استفاده از ابزار لینک اسپیلیت کمک می کند که با سرعت و روند بهتری تست A/B را انجام دهید.

برای کار با این نرم افزار، آدرس صفحه مقصد سایت (URL) را وارد کنید تا این نرم افزار یک URL آزمایشی را به شما می دهد تا آن را با مخاطبین به اشتراک بگذارید تا نحوه برخورد آن ها با صفحه طراحی شده را ببینید. همچنین می توانید با تظیمات ساده ای از این نرم افزار بخواهید که برای کاربران IOS، کاربران ساکن آمریکا، کاربران مک و … یک URL جدا گانه در اختیار شما قرار دهد.

ابزار Avocode

یکی از مهم ترین افرادی که تاثیر زیادی در بهبود روند طراحی سایت دارند، طراحان فرانت اند است. نرم افزار آووکود این امکان را در اختیار طراحان رابط کاربری قرار می دهد که طراح های فتوشاپ و وب سایت ها را به کد تبدیل کنند. با استفاده از این نرم افزار می توانید برای سینک کردن PSD ها از پلاگین فتوشاپ فقط با یک کلیک ساده این کار را انجام دهید. این نرم افزار به صورت اتوماتیک فایل اسکچ یا PSD را تحلیل کرده و سپس به یک UI فوق العاده تبدیل می کند. همچنین می توانید برای دیدن و ذخیره کردن طراحی مورد نظر روی المان مورد نظرتان در طراحی کلیک کرده و کد را در یک ویرایش گر پیست (Paste) کنید.

ابزار زیپلین

با افزایش توجه به طراحی رابط کاربری و تاثیر آن در افزایش رضایت کاربران و افزایش کلیک و ماندگاری در سایت، ارائه نرم افزارهای حرفه ای نیز افزایش چشمگیری داشته است. یکی از بهترین موجود نیز زیپلین است. این نرم افزار فایل های اسکچ یا فتوشاپ را می تواند به یک اپ در مک، ویندوز یا مبتنی بر وب تبدیل کند. این نرم افزار با سرعت بالا یک مرجع برای رنگ ها و فونت های مختلف برای طراحی رابط کاربری آماده می کند و دستورهای مختلف را برای استایل ها و CSS ها در اختیار طراحان قرار می دهد. این نرم افزار مورد علاقه طراحان و برنامه نویسان است.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06