5 روش کاربردی برای بهبود سئو محتوای سایت

5 روش کاربردی برای بهبود سئو محتوای سایت

در این مقاله می خوانید:

تولید محتوا یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در افزایش ترافیک سایت و بازدید از آن خواهد شد. به گونه ای که کاربر با رفع نیاز خود می تواند به شما اعتماد کرده، محصول یا خدمتی را سفارش دهد.

آیا با مفهوم سئوی محتوا آشنا هستید؟ در این مقاله همراه ما باشید تا با مهم ترین نکات سئوی محتوا و 5 روش کاربردی برای بهبود سئو محتوای سایت آشنا شوید.

زمانی که صحبت از تولید محتوا در سایت می شود، برخی از ما یاد مطالب طولانی و بلند در بلاگ سایت می افتیم. در صورتی که به هیچ وجه نمی توان گفت محتوای طولانی، یک محتوای خوب است. محتوا یکی از مهم ترین و ضروری ترین نیاز هر کسب و کار اینترنتی و یک وب سایت است. محتوای سایت می تواند تعیین کننده هویت برند شما باشد.

در واقع وجود یک محتوای یک محتوای یونیک و با کیفیت در تعیین ارزش سایت شما از نظر گوگل تاثیر گذار است. علاوه بر این، محتوایی از نظر گوگل قابل تایید خواهد بود که سئو شده باشد. به این مبحث سئو محتوا می گویند.

بیشتر بخوانید: سئو و بهینه سازی سایت (SEO) چیست؟

اهمیت محتوا برای وب سایت

هر سایت پس از طراحی شدن شامل قسمت های مختلف است که مهم ترین بخش آن محتوا است. به گونه ای که به جرئت می توان گفت 90 درصد از اهمیت سایت به تولید محتوا و 10 درصد آن به بستر درج محتوا تعلق دارد. برای مثال سایت های زیادی در بستر اینترنت وجود دارند که محتوای آن ها کم یا بی کیفیت است. در صورتی که عملکرد این گونه وب سایت ها را به صورت دقیق بررسی کرده و با یک وب سایت خوب مقایسه کنید؛ خواهید دید که بازدهی آن ها چقدر با یک دیگر متفاوت است. اما سوال مهم این است که دقیق اهمیت محتوا برای وب سایت چیست؟

برای یک کسب و کار اینترنتی، وب سایت بدنه اصلی کسب و کار و محتوا موتور کسب و کارتان است. حتی اگر همه قسمت های سایت شما بهینه باشد، به خوبی طراحی شده باشد، سرعت بالایی داشته باشد، اما محتوا نداشته باشید، موتورهای جستجو چگونه می توانند شما را پیدا کنند؟

در واقع اهمیت محتوا برای وب سایت برای این است که شما با تولید محتوای بهینه شده به گوگل می فهمانید که در چه حوزه ای و روی چه موضوعاتی کار می کنید. نکته مهم دیگر این است که حتی اگر یک برند شناخته شده داشته باشید، اما محتوای بهینه شده و با کیفیت نداشته باشید، خیلی زود کاربران خود را از دست می دهید. گوگل به راحتی می تواند رفتار کاربرانی که وارد سایت می شوند و سریعا صفحه را ترک می کنند، تشخیص  دهد. به همین دلیل پس از مدتی که تعداد و میزان نرخ پرش سایت افزایش پیدا کند، شاهد کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو خواهید بود.

به طور کلی می توان گفت تولید محتوای بهینه و کاربردی برای وب سایت، یک پل ارتباطی قوی برای برقراری ارتباط بین کاربران با سایت محسوب می شود. کاربران با دیدن انواع محتواهایی که با فرمت های مختلف ویدئویی، صوتی، تصویری، اخبار، وبلاگ و … در سایت منتشر می کنید، ارزش شما را خواهند فهمید.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه تولید محتوای سئو شده

تولید محتوا سئو شده در سایت

بعد از این که با اهمیت تولید محتوا آشنا شدید، باید بدانید چه نوع محتوایی را در سایت منتشر کنید؟ محتوای حرفه ای و اصولی چگونه باید نوشته شود؟ محتوای اصولی و با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟ در ادامه همراه ما باشید تا با روش کاربردی سئو محتوا وب سایت آشنا شوید. یک محتوای سئو شده دارای ویژگی های زیر است:

1- شناخت مخاطب

یکی از مهم ترین مواردی که کمک می کند یک محتوای خوب و سئو شده داشته باشید، این است که بدانید کاربران و مخاطبان شما به دنبال چه چیزی هستند؟ شناخت مخاطب بهترین و مهم ترین اقدام قبل از تولید محتوا است. با استفاده از ابزار تحقیق کلمه کلیدی بررسی کنید که مخاطب شما به دنبال چه کلمات کلیدی می گردد؟ سپس پیرامون همان کلمات کلیدی شروع به تولید محتوا کنید.

شناخت مخاطب

2- شناخت رقبا

قبل از شما و همزمان با شما رقبای زیادی کار خود را آغاز کرده اند  و پر قدرت ادامه می دهند. برای این که در این میدان رقابت، جایگاه خود را حفظ کرده یا افزایش دهید، باید حتما رقبای خود را بررسی کنید. این کار به معنای کپی کردن و حتی ایده گرفتن هم نیست. شما از طریق آنالیز کردن رقبا می توانید با نقاط ضعف و قوت آن ها آشنا شوید. علاوه بر این، با بررسی و شناخت رقبا می توانید بهترین کلمات کلیدی موثری که از آن ها استفاده کرده اند را بشناسید.

برای این کار کلمات کلیدی که خودتان پیدا کرده اید را در موتور جستجو سرچ کنید. ببینید که رقبا چه کاری انجام داده اند؟ چه جایگاهی دارند؟ از چه کلماتی استفاده کرده اند؟ و … از طریق مقایسه کردن خود با رقبا و تولید محتوای با ارزش تر می توانید محتوای با ارزش تری تولید کنید.

شناخت رقبا

3- کمک گرفتن از یک کارشناس تولید محتوا

اگر زمان و مهارت کافی برای تحقیق کلمه کلیدی و تولید محتوا ندارید، از یک کارشناس تولید محتوا یا سئو کار کمک بگیرید. چنین فردی با دید حرفه ای تر و با شناخت بیشتر سئو محتوا می تواند با درک بهتری یک استراتژی برای تولید محتوا به شما معرفی کند. برای این کار می توانید یک نویسنده حرفه ای استخدام کنید تا با درک دقیق تر و حرفه ای تر تولید محتوا کند.

4- بهینه سازی محتوا

اگر با رعایت نکات بالا تولید محتوا کرده باشید و اگر بدون روش های ذکر شده محتوایی نوشته باشید، بهتر است آن را آنالیز کنید. برای این کار می توانید از ابزارهای تخصصی از جمله Semrush استفاده کنید. این ابزار رایگان نیست اما نسخه رایگان آن هم اطلاعات مناسبی در اختیار شما قرار دهد. آدرس URL سایت خود را وارد کنید. این ابزار محتوای سایت شما را آنالیز کرده و عملکرد شما را در موتورهای جستجو را نشان می دهد.

همچنین با ارائه یک الگوی محتوای SEO می تواند به شما در تولید و ارائه یک محتوای بهینه تر و بهتر کمک کند. یکی از بهترین مزایای این ابزار برای بهینه سازی محتوا این است که یک الگو و قالب خاص به شما ارائه می کند. به گونه ای که با پیروی از آن محتوا می توانید از کلمات کلیدی در طول محتوا بهتر استفاده کنید. اصطلاحات مرتبط را در آن بگنجانید.

5- ویرایش و مرور محتوا

کار شما فقط با یک بار تولید محتوا تمام نمی شود. همواره باید محتواهایی که  منتشر کرده اید مرور و با اطلاعات روز ویرایش کنید. برای انجام این کار ممکن است سالی یک بار زمان مناسبی باشد. حتی ممکن است برخی از مطالب وبلاگ سایتتان قدیمی شده باشد که حتما باید آن ها را ویرایش و آنالیز کنید.

چگونه با تولید محتوا SEO سایت را بهبود دهیم؟

به طور کلی همه پارامترهای مرتبط به SEO سایت شما به تولید محتوا وابسته است. به همین جهت با ارائه یک محتوای بهینه و خوب می توانید روند سئوی سایت را هم بهینه و متحول کنید. به روش ها و نکات زیر دقت کنید:

1- برای سایت بلاگ طراحی کنید.

پر کردن صفحه اول با مطالب زیاد و مطالب طولانی به هیچ کار درستی نیست. به جای این کار یک بلاگ برای سایت طراحی کنید. با توجه به نوع محتوا، موضوع محتوا و … دسته بندی برای آن ایجاد کرده و مطالب را در بسته بندی های صحیح قرار دهید. علاوه بر این، زمانی که محتوای مورد نیاز کاربر را در بلاگ منتشر کنید، کاربر آسان تر به آن دسترسی خواهد داشت. در تولید محتوا نیز به درستی از کلمات کلیدی اصلی و فرعی و اصطلاحات مرتبط با آن استفاده کنید تا کاربر زمان جستجو کردن در گوگل شما را پیدا کند.

2- محتوا را برای کاربر بنویسید.

درست که جلب نظر گوگل و رعایت پارامترهای مهم از نظر گوگل اهمیت دارد. اما صرفا کاربر تعیین می کند که محتوای شما مفید و کاربردی است یا خیر؟ برخی تصور می کنند با تولید محتوای لبریز شده از کلمات کلیدی راحت تر می توانند نظر گوگل را جلب کند. در صورتی که با این کار اصطلاحا Keyword Stuffing انجام می دهید و کاربر هم به این موضوع پی می برد. به جای این کار محتوا را به گونه ای بنویسید که به چالش و سوالات کاربر پاسخ دهید. به این صورت محتوا برای کاربر جذاب تر و مفیدتر خواهد بود.

همچنین با افزایش مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت گوگل نیز به این رفتار یک امتیاز مثبت می دهد. علاوه بر این، زمانی که از تعداد زیادی کلمات کلیدی استفاده کنید، کاربر هم متوجه این موضوع خواهد شد. در نهایت سایت را ترک خواهد کرد و این یعنی افزایش نرخ پرش که یک امتیاز مثبت منفی است.

بیشتر بخوانید: Keyword Stuffing چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

3- محتوا را تبلیغ کنید.

هر چه بازدید سایت بیشتر باشد، از نظر گوگل به اعتبار سایت شما افزوده خواهد شد. به همین دلیل توصیه می شود محتوای خود را در شبکه های اجتماعی، کانال های مختلف و حتی سایت های دیگر به عنوان پست مهمان منتشر کنید. طی این نوع تبلیغ توجه داشته باشید که از کلمات و عبارات مناسب برای ترغیب کردن کاربر برای کلیک روی محتوا و خواندن کل مطالب استفاده کنید. همچنین امکان به اشتراک گذاری را برای کاربران فراهم کنید تا بتوانند در صورت نیاز یا پسندیدن آن را با افراد دیگر به اشتراک بگذارند.

تبلیغ محتوا

بهبود سئو محتوا با استفاده از کلمات کلیدی

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، مهم ترین اقدام برای بهینه سازی سایت، تحقیق کلمه کلیدی با استفاده از ابزار تخصصی است. کلمات کلیدی اصلی ترین و مهم ترین بخش سئوی سایت شما هستند. در واقع این کلمات، کلماتی هستند که مخاطب هدف برای پیدا کردن یک مطلب خاص آن را جستجو می کنند. برای بهبود سئو محتوا با استفاده از کلمات کلیدی به نکات زیر دقت کنید:

بهبود سئو محتوا

1- استفاده از ابزار تحقیق کلمه کلیدی

با استفاده از ابزار تحقیق کلمه کلیدی به صورت هدفمندتر و با توجه به میزان سرچ کلمات مختلف می توانید کلمات کلیدی هدف را پیدا کنید. همچنین می توانید در اقدام بعدی میزان جستجوی کلمات کلیدی که پیدا کرده اید را بیابید. سپس متناسب با طول محتوا از این کلمات استفاده کنید.

2- استفاده از کلمات کلیدی طولانی

یکی از بهترین روش هایی که به کسب و کارها و سایت های نوپا در زمینه تولید محتوا و دریافت کاربر جدید کمک می کند، استفاده از کلمات کلیدی طولانی است. این دسته از کلمات به دلیل رقابت کم تر شانس بیشتری برای دیده شدن در موتورهای جستجو دارند. علاوه بر این، معمولا کاربران زمان جستجو، از عبارات طولانی و چیزی که مورد نظرشان است شروع به جستجو کردن می کنند.

3- کلمه کلیدی را در گوگل سرچ کنید.

قبل از این که شروع به تولید محتوا کنید، آن دسته از کلمات و عبارات کلیدی را در گوگل جستجو کنید. ببینید این کلمات برای همان محتوایی که شما قصد نوشتنش را دارید مناسب است یا خیر؟ همچنین می  توانید ببینید این عبارات اصلا در گوگل سرچ می شوند یا نه؟

4- از دور رقابت خارج شوید.

چه بخواهید و چه نه افراد زیادی قبل از شما کار خود را شروع کرده اند و شناخته شده تر هستند. وقتی کلمات کلیدی مورد نظرتان را جستجو کردید، به اولین نتایج نگاه کنید. آیا می توانید با آن ها رقابت کنید؟ آیا می توانید محتوایی با کیفیت بسیار بالاتر بنویسید؟ اگر زمان و هزینه کافی ندارید، از دور رقابت خارج شوید.

5- بررسی نتایج

بعد از این که تولید محتوا یا بهبود سئو محتوا را انجام دادید، باید پس از مدتی نتایج کارهایی که انجام داده اید را بررسی کنید. اگر در نهایت این تولید محتوا یا بهبود آن باعث افزایش فروش سایت یا بازدید بیشتر سایت نشود، در واقع این محتوا کمکی به شما نکرده است.

بهبود سئو محتوا

سخن پایانی

در این مقاله با یکی از مهم ترین پارامترهای هر سایتی به نام تولید محتوا آشنا شدید. تولید محتوا یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در افزایش ترافیک سایت و بازدید از آن خواهد شد. به گونه ای که کاربر با رفع نیاز خود می تواند به شما اعتماد کرده، محصول یا خدمتی را سفارش دهد. همچنین 5 روش کاربردی برای بهبود سئو محتوای سایت معرفی شد که رعایت و توجه به آن ها تاثیر زیادی در بهبود روند کسب و کار و افزایش بازدید و ترافیک سایت خواهد داشت.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06