آموزش سایت MOZ و کار با ابزارهای آن

آموزش سایت MOZ و کار با ابزارهای آن

در این مقاله می خوانید:

MOZ یک وب سایت است که می تواند به شما کمک کند تا عملکرد وب سایت خود را به حداکثر برسانید. اگر شما به دنبال یادگیری، بهینه سازی و رشد وب سایت خود هستید، MOZ گزینه مناسب شما است.

ابزارهای گوناگونی برای سئو سایت در اختیار مدیران سایت ها قرار دارد که هرکدام توسط کمپانی های بزرگ مانند گوگل یا دیگر شرکت های دیگر معرفی شده اند تا به بهینه شدن سایت ها کمک کنند. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی و آموزش سایت MOZ و کار با ابزارهای آن، به بررسی بخش های مختلف وب سایت MOZ بپردازیم.

سایت MOZ چیست؟

سایت MOZ یک وب سایت است که به شما کمک می کند تا بهترین روش های سئو و بهینه سازی سایت را بیاموزید. سئو یک فرایند است که باعث می شود وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو بالاتر رتبه بندی شود. این کار باعث می شود که بیشتر بازدیدکنندگان به وب سایت شما جذب شوند و در نتیجه فروش و درآمد شما افزایش یابد.

MOZ یک جامعه فعال و پر از حرفه ای ها است که می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید. شما می توانید در MOZ Q&A سوالات خود را مطرح کنید و پاسخ های مفید از دیگر کاربران دریافت کنید. همچنین می توانید در MOZ Local Meetups به صورت حضوری با دیگر علاقه مندان به سئو دیدار و تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

ابزارهای وب سایت MOZ

سایت MOZ در واقع یک ابزار قوی و ربات فوق العاده ست که برای سئوکردن سایت کمک زیادی به ما می کند. برای بکارگیری سایت MOZ باید با ابزارهای آن آشنا شویم. ابزار سایت MOZ قابلیت های فراوانی را در اختیار ما قرار می دهند. از جمله:

  • بررسی اسپم بودن لینک ها و بک لینک های سایت
  • بررسی میزان Rank سایت ما و سایر سایت های رقیب
  • بررسی و تحقیق کلمات کلیدی
  • بررسی لینک های داخلی سایت
  • بررسی بک لینک های رقبا
  • آنالیز و بررسی بک لینک های ما
  • آنالیز کلمات کلیدی قدرتمند رقبا
  • شناسایی سایت های اسپم

بیشتر بخوانید: اسپم مارکتینگ چیست و چه بلایی بر سر کسب و کار ما می آورد؟

منابع وب سایت MOZ

وب سایت MOZ دارای منابع مختلفی است که می توانید از آن ها استفاده کنید. برخی از این منابع عبارتند از:

  • MOZ Blog: یک بلاگ که مقالات آموزشی و خبری در مورد سئو و بازاریابی دیجیتال منتشر می کند.
  • MOZ Academy: یک پلتفرم آموزش آنلاین که دوره های مختلفی در مورد سئو، لینک سازی، تحلیل وب، رسانه های اجتماعی و غیره ارائه می دهد.
  • MOZ Pro: یک ابزار قدرتمند که به شما امکان می دهد تا وضعیت سئو وب سایت خود را بررسی، بهبود و پایش کنید. شما می توانید از قابلیت های مختلف این ابزار مانند جستجوی کلمات کلیدی، بررسی رقبا، گزارش ترافیک، ارزش دامنه و غیره استفاده کنید.
  • Free SEO Tools: بخش ابزارهای رایگان MOZ که به شما امکان بررسی و بهینه سازی سئوی سایت را می دهد.

آموزش سایت MOZ

وب سایت MOZ بخش های مختلفی دارد که هر کدام از آن ها می تواند امکانات گوناگونی را در اختیار کاربران و سئوکاران قرار دهد. بیشتر این امکانات رایگان بوده و در اختیار همه کاربران قرار دارد. بخشی از آن نیز با پرداخت هزینه ای جزئی فعال می شود.

کلیک اول قصد دارد در این مقاله به آموزش سایت MOZ و بخش های رایگان آن بپردازد. بعد از پایان این مقاله انتظار می رود بتوانید از بخش های رایگان سایت به خوبی استفاده کنید. آگاهی از این مطلب برای سئوکاران بسیار مفید خواهد بود.

نکته: اگر می خواهید از این ابزارهای رایگان بهره ببرید، یک حساب کاربری در MOZ ایجاد کنید.

بخش Free SEO tools

مجموعه ای از ابزارهای رایگان است که به شما کمک می کند تا بهینه سازی موتور جستجو را برای وب سایت خود انجام دهید. با استفاده از این ابزارها، شما می توانید معیارهای SEO دامنه خود را بررسی کنید، کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید، لینک های خود را تحلیل کنید، عملکرد صفحات خود را ارزیابی کنید و بسیاری موارد دیگر.

بخش Free SEO Tools وب سایت MOZ شامل موارد زیر می باشد:

  • Keyword Explorer
  • Link Explorer
  • Analyze Domain
  • MozBar
  • Domain SEO Metrics

این ابزارها به شما اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در مورد رقابت، سختی، حجم جستجو و بسیاری موارد دیگر را می دهند. شما می توانید با ساخت یک حساب کاربری در MOZ به این ابزارها دسترسی پیدا کنید و سطح SEO خود را به بالاترین حد برسانید.

در گام اول عبارت MOZ.com را در مرورگر خود سرچ کرده و به سایت MOZ وارد شوید. در نوار بالایی سایت بخشی به نام Free SEO Tools میبینید. روی این قسمت کلیک کنید.

آموزش سایت MOZ بخش Free SEO tools

بعد از کلیک روی Free SEO Tools با دو صفحه زیر روبه رو خواهید شد.

Free SEO tools 2

Free SEO tools

دو تصویری که در بالا مشاهده می کنید مربوط به قسمت ها و ابزارهای Free SEO Tools است. در این بخش از مقاله آموزش سایت MOZ قصد داریم که این ابزارها را شرح دهیم تا بتوانید از آن برای سئو سایت خود بهره ببرید.

Keyword Explorer

بخش Keyword Explorer یک ابزار قدرتمند برای تحلیل و بررسی کلمات کلیدی است. با استفاده از این ابزار، شما می توانید برای هر کلمه کلیدی مورد نظر خود، مقادیر مختلفی را مشاهده کنید، از جمله میزان جستجو، دشواری رقابت، پتانسیل بازگشت سرمایه، اولویت و امتیاز.

همچنین شما می توانید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط و پرسش های متداول را دریافت کنید و آن ها را بر اساس معیارهای مختلف مرتب سازی کنید. با استفاده از Keyword Explorer، شما قادر خواهید بود بهینه سازی سئو سایت خود را به صورت حرفه ای و دقیق انجام دهید و رتبه سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید.

این اگر می خواهید بهترین کلمه کانونی را انتخاب کرده و مورد بررسی قرار دهید، از این ابزار بهره ببرید. گزینه های این ابزار به شرح زیر است:

  • Monthly Volume: این گزینه به میزان جستجوی کلمه کلیدی به وسیله کاربران در یک ماه گذشته اشاره دارد.
  • Difficulty: دشواری بالا آمدن کلمه کلیدی در نتایج گوگل را از طریق این گزینه متوجه خواهید شد. عدد این بخش چیزی بین 0 تا 100 است. هرچه رقابت بیشتر باشد، عدد این بخش به صد نزدیک تر است.
  • Organic CTR: نرخ CTR را در این بخش مشاهده می کنید. این گزینه به شما می گوید که نرخ کلیک چقدر است.
  • Priority: این گزینه نشان می دهد که زمان خوب برای کارکردن روی یک واژه الان است یا خیر. اگر رنگ سبز را مشاهده کردید، یعنی زمان مناسب است.
  • SERP Analysis: این ابزار نشان می دهد که رقبا در کلمه کلیدی مورد نظر ما چه جایگاهی دارند.
  • Keyword Suggestions: کلمات کلیدی مرتبط در این بخش مشخص می شود.
  • Mentions: این گزینه می تواند تکرار کلمه کلیدی مورد نظر ما را در سایت های دیگر نشان دهد. همچنین نشان می دهد کلمه کلیدی در عنوان و آدرس چه سایت هایی به کار رفته است.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

Link Explorer

بخش Link Explorer یک ابزار تحلیل لینک قدرتمند است که در سایت MOZ قابل دسترسی است. این ابزار به شما امکان می دهد که بررسی کنید که چه وب سایت هایی به سایت شما لینک داده اند، چه مقدار اعتبار دارند، چه موضوعاتی را پوشش می دهند و چگونه می توانید بهبود بخشید.

قسمت Link Explorer همچنین به شما نشان می دهد که چه کلمات کلیدی رقابتی برای سایت شما وجود دارند و چگونه می توانید رتبه خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید. با استفاده از Link Explorer، شما می توانید یک استراتژی لینک سازی موثر برای سایت خود طراحی کنید و روابط با وب سایت های مرتبط برقرار کنید. Link Explorer یک ابزار ضروری برای هر کسی است که می خواهد سئو سایت خود را به حداکثر برساند.

در این قسمت می توانیم با وارد کردن دامنه سایت رقبا، اطلاعات آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. گزینه های این بخش به شرح زیر است:

  • Page Authority: این گزینه که به اختصار PA خوانده می شود، نشان دهنده اعتبار هر صفحه از سایت است. عددهای این بخش نشان دهنده پارامترهایی از جمله: کیفیت لینک ها، تعداد لینک ها، سرعت لود و… به هر صفحه سایت است.
  • Links Just-Discovered: این گزینه نشان دهنده میزان بک لینک های ساخته شده در یک ماه گذشته است. با استفاده از این گزینه می توانیم میزان لینک از سایر سایت ها را دریافت کرده و دامنه خود را مورد بررسی قرار دهیم.
  • Established Links: بک لینک های دریافتی سایت را از این قسمت مشاهده می کنیم.
  • Inbound Links: این بخش به مشاهده آدرس سایت هایی که از آن ها لینک دریافت شده است، اختصاص دارد. در بخش Inbound Links آدرس دامنه هایی که از آن ها لینک دریافت شده است، لیست می شود. در این قسمت 3 گزینه وجود دارد:
    • Target: قسمت Target به مشخص کردن اطلاعات کل سایت یا بخشی از سایت که آدرس آن را مشخص کرده ایم، اختصاص دارد.
    • Link Source: این بخش نشان می دهد که آیا فقط لینک های خارجی و بک لینک های دریافتی نمایش داده شود، یا اینکه لینک های داخلی نیز نمایش داده شود.
    • Link Type: در این قسمت می توانید تعیین کنید که نوع بک لینک های نمایشی کدام باشد، بک لینک های Follow یا بک لینک های Nofollow.

بیشتر بخوانید: Domain Authority و Page Authority چیست و چه اثری بر سئو می گذارد؟

Analyze Domain

قسمت Analyze Domain یک ابزار رایگان از سایت MOZ است که به شما امکان می دهد تا برخی از معیارهای مهم SEO را برای هر دامنه ای که وارد کنید، بررسی کنید. این گزینه می تواند در جهت آنالیز کردن کلی دامنه وب سایت خودمان یا هر وب سایت دیگری به ما کمک کند. کافیست آدرس دقیق سایتمان را در بخش پایین وارد کنیم.

با استفاده از این ابزار، شما می توانید:

  • میزان اعتبار دامنه (Domain Authority) و صفحه (Page Authority) را ببینید. این دو عامل نشان دهنده قدرت یک سایت یا صفحه در رتبه بندی گوگل هستند.
  • تعداد لینک های ورودی (Backlinks) و خروجی (Outbound Links) را مشاهده کنید. لینک های ورودی به شما نشان می دهند که چه تعداد سایت به سایت شما لینک داده اند و لینک های خروجی به شما نشان می دهند که شما به چه تعداد سایت لینک داده اید.
  • برخی از کلمات کلیدی (Keywords) را که سایت شما برای آن ها رتبه دارد، ببینید. این کلمات کلیدی نشان دهنده موضوعاتی هستند که سایت شما در مورد آن ها محتوا تولید کرده است و ممکن است بازدیدکنندگان را جذب کنند.
  • برخی از مشکلات فنی (Technical Issues) را که ممکن است سایت شما داشته باشد، شناسایی کنید. این مشکلات ممکن است شامل عدم وجود فایل Robots.txt، عدم وجود فایل Sitemap.xml، عدم بهینه سازی عنوان ها و توضیحات صفحات، عدم پاسخگویی سایت در دستگاه های مختلف و غیره باشند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با فایل Robots.txt و تاثیر آن در سئو

با استفاده از Analyze Domain، شما می توانید نقاط قوت و ضعف سایت خود را در زمینه SEO بشناسید و برای بهبود آن ها اقدامات لازم را انجام دهید. این ابزار به شما کمک می کند تا سایت خود را با رقبای خود مقایسه کنید و فرصت های جدید را پیدا کنید.

پس از اینکه دامنه سایت موردنظرتان در بخش Analyze Domain وارد کردید، با مجموعه ای از اعداد و گزینه ها رو به رو خواهید شد. اما این گزینه و اعداد چه معنایی دارد؟ ما به شما خواهیم گفت.

Analyze Domain

Domain Authority

این گزینه را به اختصار DA می نامیم. شاید بتوان گفت این گزینه، مهمترین بخش آموزش سایت MOZ است. کاری که با کمک این گزینه می توان انجام داد، اعتبار سنجی دامنه هر وب سایت است. امتیازی که در این بخش برای سایت مورد نظر شما در نظر گرفته می شود، عددی بین 0 تا 100 خواهد بود. طبیعتا هر چه این عدد بیشتر باشد، امتیاز سایت ما بیشتر است.

ممکن است این سوال در ذهنتان پیش بیاید که سایت MOZ بر چه اساسی این امتیازات را به هر سایت اختصاص داده و چگونه می توان از آن امتیاز بیشتری گرفت؟

سایت MOZ برای سنجش اعتبار دامنه هر وبسایت بر اساس موارد زیر به وبسایت ها امتیاز می دهد:

  • اول تعداد لینک های با کیفیت و معتبر که به وبسایت ما اختصاص داده شده است.
  • تعداد لینک هایی که از سایت خود به سایت دیگر داده ایم.
  • مدت زمانی که از ثبت دامنه سایت گذشته و اعتبار دامنه.
  • ریسپانسیو که باعث می شود ظاهر و فونت سایت ما در دستگاه های مختلف مناسب باشد.
  • محتوای یونیک و استاندارد سایت.
  • معطل نشدن کاربران در سایت و بالا بودن سرعت لود
  • محبوبیت سایت در سایر شبکه های اجتماعی

Linking Root Domains

عددی که در Linking Root Domains نمایش داده می شود، به تعداد لینک هایی اشاره دارد که از دامنه های دیگر دریافت کردیم. البته لازم به ذکر است که منظور از تعداد لینک ها، دامنه های یکتاست. مثلا اگر از یک دامنه سه لینک گرفته باشید، عدد یک برای شما محاسبه می شود نه سه!

Ranking Keywords

عدد این گزینه نمایانگر رتبه بندی کلمات کلیدی ست.

Spam Score

این بخش یک امتیاز منفی ست. برعکس سایر اعدادی که توضیح دادیم، هرچقدر عدد این بخش پایینتر باشد، اعتبار سایت شما بیشتر است. Spam Score نمایانگر میزان احتمالی ست که گوگل سایت ما را جریمه خواهد کرد. حال این سوال به وجود می آید که چه کاری انجام دهیم تا این احتمال به پایین ترین میزان خود برسد؟ تنها با رعایت چند نکته زیر می توانید Spam Score سایت خود را کاهش دهید:

  • تعداد صفحات سایت استاندارد و ترجیحا زیاد باشد.
  • بخشی به عنوان تماس با ما در سایت شما وجود داشته باشد.
  • کیفیت بک لینک ها بالا بوده و تعداد آن ها زیاد نباشد.
  • لینک سازی به سایر شبکه های اجتماعی صورت گیرد.
  • محتوا نویسی سایت استاندارد باشد.
  • نام دامنه خود را شبیه دامنه های اسپم نباشد.

Top Pages by Links

این بخش نشان دهنده صفحات برتری ست که لینک داخلی دارند.

Top Linking Domains

تعداد دامنه هایی را که از آن ها لینک دریافتی داشته اید، نشان می دهد.

Top Linking Domains

MozBar

MozBar یک افزونه مرورگر است که به شما امکان می دهد به سرعت و به راحتی معیارهای SEO مهم را برای هر صفحه وبی که باز می کنید، ببینید. اگر می خواهید از MozBar استفاده کنید، ابتدا باید مرورگر کروم را نصب داشته باشید.

پس از نصب مرورگر کروم روی بخش Free SEO Tools و گزینه MozBar کلیک کنید. اکنون صفحه جدیدی پیش روی شما باز می شود. روی دکمه Download MozBar Free مطابق تصویر زیر کلیک کنید.

MozBar

حال که وارد این صفحه شدید، گزینه add to chrome را انتخاب نمایید.

گزینه Add Extension می تواند در این بخش اطلاعات زیادی را در اختیار کاربران قرار دهد.

add extension moz

add to chrome moz

 

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، MozBar امکانات و گزینه های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد. در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • DA: این بخش همان Domain Authority است که در بالاتر به آن اشاره کردیم. همانطور که پیش تر گفتیم DA نشان دهنده اعتبار دامنه است. این عدد را شرکت MOZ به دامنه ها و وب سایت ها اختصاص می دهد. امتیاز درنظر گرفته شده عددی بین 0 تا 100 است. هر چه این عدد بزرگتر باشد، دامنه معتبرتر است.
  • PA: گزینه Page Authority که به اختصار PA خوانده می شود. PA دقیقا همان DA است.با این تفاوت که PA نشان دهنده اعتبار هر صفحه از سایت است.
  • Spam Score: این گزینه هم در بخش های بالاتر توضیح دادیم. عدد این بخش نشان دهنده میزان اسپم بودن هر سایت است. هر چه کمتر باشد، عدد مناسب تری ست.

MozBar یک ابزار بسیار مفید برای هر کسی که به بهبود رتبه و بازدید سایت خود علاقه مند است. شما می توانید MozBar را به رایگان در سایت MOZ دانلود کنید و با یک حساب Moz Community ثبت نام کنید. برای قابلیت های پیشرفته تر، شما می توانید از نسخه پرمیوم MozBar استفاده کنید که با اشتراک Moz Pro همراه است.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم با آموزش سایت MOZ با شما همراه باشیم. پس از توضیح این سایت به شرح ابزارهای آن پرداختیم. از زمانی که برای مطالعه مقاله آموزش سایت MOZ صرف کردید، سپاسگزاریم. امیدواریم این مطلب توانسته باشد به شما در راستای کار با سایت MOZ کمک کرده باشد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

2 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06