آموزش الگوریتم کبوتر گوگل

آموزش الگوریتم کبوتر گوگل

در این مقاله می خوانید:

پس از آن که در مقالات گذشته به بررسی سه الگوریتم مهم گوگل به نام های پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار پرداختیم، این بار نوبت به یکی دیگر از مهمترین الگوریتم های جستجو یعنی الگوریتم کبوتر رسیده است.

الگوریتم ­های موتور جستجوی گوگل و تاثیر آن­ ها بر رتبه بندی سایت

موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی سایت­ ها از الگوریتم­ های استانداری از جمله الگوریتم پاندا، پنگوئن، مرغ مگس­ خوار، کبوتر و … استفاده می­ کند. علی رغم میل باطنی متخصصان سئو و همچنین مدیران سایت، آشنایی با الگوریتم­ های موتور جستجوی گوگل و شناخت نحوه عملکرد این الگوریتم­ ها تاثیر بسزایی برای رعایت و برطرف کردن عیوبی هست که سهوا باعث افت رتبه سایت می­ شود.

هنگامی که الگوریتم­ های گوگل برای اولین بار معرفی شد، بازاریاب­ هایی که اقدام به راه اندازی سایت کرده بودند، توانستند از طریق دور زدن این الگوریتم­ ها و استفاده از روش مخربی به نام سئوی کلاه سیاه، یا استفاده از متا تگ کلمات کلیدی باعث افزایش رتبه سایت خود شوند که البته این روش­ ها نتیجه و تاثیر برعکس داشتند.

در گذشته الگوریتم ­های گوگل به ندرت بروز رسانی و عوض می­ شدند و وقتی تغییراتی در سایت اعمال می­ شد و سایت جایگاه خوبی پیدا می­ کرد تا مدت­ ها جز نتایج برتر نشان داده می­ شد.­­

شناخت الگوریتم کبوتر و وظایف آن

از آن­جا که گویا موتور جستجوی گوگل علاقه خاصی به حیوانات دارد، الگوریتم جدید خود را در سال 2014 را با نام کبوتر معرفی کرد که در ابتدا سایت­ هایی با زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار می­ داد و با به کارگیری این الگوریتم­، رتبه سایت­ ها دچار تغییر شدند. برای شناخت این الگوریتم اجازه دهید از طریق یک مثال وارد بحث شوم.

آیا زمانی که به دنبال یک رستوارن، فروشگاه، یا بیمارستان در شهرهای متفاوت بوده اید به نتایجی که گوگل به شما نمایش می­ دهد توجه کرده اید؟ متوجه تفاوت جستجو در شهرها و مکان­ های متفاوت شده­ اید؟ حاصل این نتایج متفاوت، به کارگیری و فعالیت الگوریتم کبوتر است که کار خود را درست انجام داده است.

به طور کلی باید گفت که توجه و تمرکز الگوریتم­ های موتور جستجو بر روی نیاز و جستجوی کاربر و به نوعی کاربر محور است تا نتایج جستجو برای کاربر مفید و قابل استفاده باشد. الگوریتم کبوتر گوگل مورد توجه سئوی محلی یا Local SEO است و نتایج را طبق جستجوی کاربر تغییر داده و به او نمایش می­ دهد.

یکی دیگر از تاثیرات مهم این الگوریتم در معرفی کسب و کارها و بهبود آن­ ها بوده است، چرا که با معرفی و ثبت سایت در نقشه گوگل سایت شما شانس بیشتری برای کسب رتبه در نتایج گوگل دارد.

الگوریتم جستجوی کبوتر روش­ هایی مانند کامل کردن اتوماتیک کلمات و جملات و اصلاح کلماتی که سهوا به صورت اشتباه توسط کاربر وارد شده ­اند را به کار گرفته و مرتبا بروز رسانی شده و پیشرفته ­تر می­ گردد.

سئوی محلی در الگوریتم کبوتر

تاثیر الگوریتم کبوتر بر کسب و کارها

لازمه موفقیت و پیشرفت و کسب درآمد پس از راه اندازی هر کسب و کار در هر حوزه و صنعتی، تعامل و ارتباط با مشتری و کاربر و برطرف ساختن نیاز­های او هم در دنیای مجازی و در مکان فیزیکی است. در دنیای کسب و کارهای آنلاین یکی از عوامل تاثیر گذار بر پیشرفت راه اندازی سایت و ثبت سایت در Google Map است، چون­ پتانسیل پیشرفت کسب و کارها با فعالیت الگوریتم کبوتر افزایش یافت.

در واقع موتور جستجوی گوگل با استفاده از الگوریتم کبوتر قادر به تخمین و اندازه گیری محل کاربر بوده و بر این اساس نتایج را مرتب کرده و نمایش می­ دهد. این امر نتیجه کوچک و محدود شدن شعاع جستجو و خزیدن ربات گوگل است، نتیجه این محدودیت جستجو شخصی سازی نتایج برای کاربر و اهمیت دادن گوگل به کاربر و به نوعی کاربر محور بودن است.

تاکنون به نتایج متفاوت در بازه­ های زمانی مختلف توجه کرده اید؟

پس از راه ­اندازی و سپس گذشتن چندین هفته از عملکرد این الگوریتم با به کار گیری روش تست A/B گوگل انجام شده که براساس این تست نتایج که برای کاربر مفید بوده و در واقع کاربر بر روی آن کلیک کرده، آنالیز و بررسی شده و سپس نتایج نمایش سایت ­ها توسط گوگل پس از مدتی متفاوت شد.

بیشتر بخوانید: تکنیک A/B Test چیست و چه کاربردی دارد؟

نتیجه اعمال الگوریتم کبوتر بر سایت ­ها

پس از تحقیقات و نظر سنجی­ هایی که از طریق آنالیز سایت ­ها انجام شده است، با نتیجه ­ای شگفت انگیز روبرو شده ایم:

الگوریتم گوگل نتایج گوگل را متناسب با محل جغرافیایی کاربر نشان می ­دهد اما دلیل کاهش کلیک بر روی سایت که در واقع همان کاهش ورودی­ های سایت و کاهش ترافیک سایت است، چیست؟

همان­طور که در مقاله به آن پرداخته شد با شرع فعالیت الگوریتم کبوتر، نتایج شخصی سازی شده و کاربر محور شده است و همین امر حاکی از نتایج مرتبط­ تر بوده و در نتیجه کاربر و بازدیده کننده سایت به مشتری تبدیل می­ شود. تبدیل شدن کاربر به مشتری نتیجه ­ای با نام CRO یا افزایش نرخ تبدیل را به همراه دارد.

افزایش نرخ تبدیل و افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت دو پارامتر مهمی هستند که در رتبه بندی سایت تاثیر بسزایی دارد و برای گوگل حائز اهمیت است. از آن­ جایی که کاربر پس از جستجو کردن در مورد یک محل قصد سفارش محصول، یا گرفتن خدمات به صورت آنلاین یا آفلاین را دارد، با ارائه نتایج صحیح و دقیق به کاربر افزایش کاربر را در بر داشته و برای شرکت، رستوارن، بیمارستان، کافی­ شاپ و حتی فروشگاه­ های آنلاین مفید و موثر خواهد بود.

به طور خلاصه باید گفت علاوه بر تغییر در نتایج نمایش سایت­ ها، الگوریتم کبوتر تاثیر بسزایی در رشد کسب و کارهایی داشته است که از عملکرد این الگوریتم مطلع بوده و از طریق اعمال نقشه سایت و معرفی آن به گوگل به کار خود رونق بخشیده­ اند.

نتیجه اعمال الگوریتم کبوتر بر سایت ­ها

 راه دوستی الگوریتم کبوتر و کسب و کار

روش ­های زیر می­ تواند به کسب و کارها در جهت منفعت و افزایش سود و حتی فروش کمک شایانی نماید:

تمرکز بر روی معرفی و ثبت سایت در Google Map

به دلیل اهمیت دادن الگوریتم کبوتر به جستجوی محلی از روش زیر می­ توانید اقدام به ثبت آدرس سایت کنید: نقشه گوگل یک محصول از شرکت گوگل است که امکان معرفی و تایید صنعت با Google My Business فراهم شده است که به صورت زیر است:

نقشه گوگل برای طراحی ­Location کسب و کار طبق فرم ­هایی از پیش تعیین شده وجود دارد، باید آدرس، نام مکان مورد نظر (title) وخصوصیات محل مورد نظر را وارد و ذخیره نمایید. پس از چند روز باید مکان شما توسط گوگل تایید و سپس ثبت شود.

ساختن بک لینک

همان­ طور که واضح است تعدد در کسب و کارها و حوزه­ های مختلف امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است، از این رو به رسمیت شناختن کسب و کار در فضای آنلاین و رونق دادن و معرفی هر صنعت توسط سایت یکی از روش­ های بروزی است که تاثیر در افزایش سود و فروش دارد.

شما می ­توانید با تولید محتوای مرتبط، با کیفیت و آپدیت شده امکان لینک گرفتن از سایت­ های مرتبط با سایت خود را افزایش می­ دهید. بررسی بک لینک و اطلاع از این­که چه سایت­ هایی به ما لینک داده اند در مقاله زیر و همچنین روش ­های بررسی بک لینک ­ها به طور کامل پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه متوجه شویم چه سایت­ هایی به ما لینک داده اند؟

استفاده از محتوای منحصر بفرد

درج عکس و ویدیوهای منحصر بفرد و غیر تکراری از محل کسب و کار (شرکت، رستوران، کافی شاپ و …) در گوگل مپ. این کار باعث جلب اعتماد مشتری و امکان مشاهده مکان او می­ گردد و در نهایت باعث افزایش ترافیک سایت می شود.

سخن پایانی

اگر هنوز اقدام به ثبت محل کسب و کار و حوزه خود نکرده اید، یا در حال راه اندازی کسب و کار جدید هستید امروز قدم اول را بردارید و سایت خود را در نقشه گوگل ثبت و معرفی کنید تا در صفحه سئوی محلی دیده شوید. مقاله بالا به شما کمک می­ کند تا الگوریتم کبوتر گوگل و تاثیر عملکرد و فعالیت آن را ملاحظه کرده و از تاثیر آن بر افزایش موقعیت کسب و کار خود آگاه شوید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06