ویژگی متن جایگزین یا ALT Text در تصاویر و تاثیر آن در سئو

ویژگی متن جایگزین یا ALT Text در تصاویر و تاثیر آن در سئو

در این مقاله می خوانید:

یکی از مواردی که نقش مهمی در سئوی سایت ایفا می کند اما معمولا توسط مدیران سایت ها نادیده گرفته می شود، ویژگی متن جایگزین در تصاویر یا Alt Text است.

قواعد کلی الگوریتم های گوگل

قبل از پرداختن به ویژگی Alt Text که یکی از تگ های مهم در ساختار بهینه سازی سایت است، به روند و قواعد کلی گوگل و الگوریتم های آن می پردازیم. گوگل در سال 2013 یک تغییر اساسی در روند جستجوی تصویری خود داد. این تغییر در ساز و کار گوگل باعث شد که کاربران بتوانند تصاویر را در یک صفحه مجزا مشاهده و دانلود کنند. این قابلیت باعث شد که حتی کابران بدون این که صفحه سایت را باز کنند بتوانند عکس را دانلود کنند.

شاید گمان کنید که خب این چه ایرادی دارد؟ باید گفت این اتفاق برای صاحب سایت یک فاجعه است. اما چرا؟

جهت آشنایی بیشتر با ساز و کار موتورجستجوی گوگل، می توانید مقاله های مربوط به الگوریتم های گوگل را مطالعه کنید.

استراتژی جدید گوگل در زمینه تصاویر

دلیل مهم این است که صاحب سایتی که دارای عکس است ورودی ارگانیک را از دست می دهد و ترافیک سایت کاهش می یابد. در این راستا شرکتی با نام Getty image که یک سایت مطرح در زمینه فروش تصاویر استوک به صورت آنلاین بود، به کمپانی گوگل به دلیل نقض این قانون کپی رایت معترض شد و همین امر باعث شروع تغییر در ساز و کار برای تصاویر Google image شد.

در ادامه بروز رسانی های شرکت گوگل، به دلیل حذف کردن گزینه View image و جایگزین کردن گزینه View کاربران باید برای مشاهده تصویر به صورت مستقیم وارد سایت می شدند. این اتفاق برای سایت هایی که در نظر داشتند تا از سایت خود برای انتشار عکس تصاویر محصولات خود استفاده کنند، یک زمان طلایی محسوب بود و باعث افزایش بازدید از سایت آن ها شد.

 

استراتژی جدید گوگل در زمینه تصاویر

تولد شگفت انگیز Alt Text

در راستای راه اندازی و شروع به کار موتور جستجوی گوگل و به ویژه در سال 2000 کمسیون جهانی وب تصمیم گرفت طی یک حرکت انسان دوستانه امکان درک تصاویر و المان های بصری برای افراد نابینا را نیز فراهم کند. در پی این تصمیم یک ویژگی جدید به نام متن جایگزین یا Alt تصاویر به ویژگی های زبان HTML اضافه شد و این ویژگی در سیستم سخنگوی صوتی پیاده سازی شد و از این طریق افراد نابینا نیز توانستند محتوای صفحه سایت را درک کنند.

متن جایگزین یا Alt Text چیست؟

ویژگی اصلی Alt Text اضافه کردن توضیحاتی به تصویر در حد 100 کارکتر است. در واقع شما با اضافه کردن توضیحاتی تحت عنوان Alt Text شناسایی تصاویر را برای الگوریتم های گوگل قابل فهم تر می کنید. زمانی که کاربر عبارت یا کلمه ای را که مرتبط با توضیحات عکس سایت شما است هنگام جستجو در نتایج تصاویر نمایش می دهد و کاربر با کلیک روی عکس وارد سایت می شود.

ویژگی Alt Text در کجا دیده می شود؟

برای این که بررسی کنید که برای تصویر ویژگی Alt به صورت اختصاصی نوشته شده است یا نه، ابتدا روی عکس مورد نظر کلیک راست کنید، سپس گزینه inspect را انتخاب کنید، و در بخش کدهای صفحه عکس مورد نظر را پیدا کنید و توضیحات را اضافه کنید یا مشاهده کنید که توضیحات دارد یا نه.

 

متن جایگزین یا Alt text چیست؟

تگ IMG در HTML و خصوصیت Alt

این کد از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

  1. Image Title: همان طور که از معنی ان مشخص است نشان دهنده عنوان تصویر است و عنوان مورد نظرتان را می توانید در این بخش اضافه کنید. هنگامی که کاربر موس خود را بر روی عکس قرار می دهد، متن موجود در ویژگی title به صورت یک Tooltip به وی نمایش داده می شود.
  2. ویژگی Alt: خصوصیت متن جایگزین برای تصویر که بین دو علامت نقل قول قرار می گیرد و اگر به هر دلیلی عکس بارگزاری نشود، این متن به کاربر نمایش داده می شود.
  3. Image SRC: این قسمت از کد برای تعیین آدرس محل ذخیره سازی عکس است.

تاثیر ویژگی Alt Text در سئو سایت

استفاده از تصاویر در بین محتوای سایت علاوه بر افزودن ظاهری زیبا و جذاب برای کاربران و بازدید کنندگان تاثیر بسزایی برای انتقال بهتر مفهوم محتوا بر عهده دارد. نکته مهمی که در این مقاله به آن پرداخته می شود تاثیر استفاده از تصاویر مرتبط و با استفاده از ویژگی Alt Text در بهبود وضعیت سئو سایت و افزایش ترافیک سایت است. به همین دلیل بهینه سازی تصاویر یکی از روش های کاربردی و مهم در اصول سئو و بهینه سازی سایت است.

بیشتر بخوانید: اهمیت بهینه سازی تصاویر در سایت

اگر به طور کلی بخواهیم به کاربردهای مهم ویژگی Alt در سئو بپردازیم، به موارد زیر اشاره می کنم:

  • برای مثال زمانی که سرعت لود شدن سایت به هر دلیلی پایین باشد، یا سرعت اینترنت کاهش داشته باشد، تصویر موجود لود نمی شود و در صورتی که از ویژگی Alt استفاده شده باشد، توضیحات جایگزین تصویر به جای تصویر نشان داده می شود تا کاربر با مفهوم عکس ارتباط برقرار کند و سریعا از سایت خارج نشود. درست به همین است که از نام Alt یا Alternative Text برای آن استفاده می شود.
  • ویژگی Alt Text یک تگ کاربردی و مهم در برچسب تصویر است که در کد HTML اضافه می شود تا موتورهای جستجو بتوانند مفهوم عکس را بفهمند.
  • اضافه کردن Alt Text به تصاویر سایت یکی از اصول و قواعد مهم برای دسترسی به محتوای سایت است. دلیل و اهمیت اصلی پرداختن به این موضوع برای کاربرانی است که اختلال بینایی دارند و برای جستجو از سیستم های صوتی گویا می توانند محتوای وب و تصاویر را درک کنند.
  • استفاده از ویژگی Alt به ربات های موتور جستجوی گوگل کمک می کنند تا درک بهتری از محتوای صفحه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ربات گوگل (Google Bot) چیست و چگونه کار می کند؟

 

تاثیر ویژگی Alt text در سئو سایت

ویژگی Alt Text در سیستم مدیریت محتوا وردپرس (CMS)

در صورتی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید یک افزونه در این زمینه وجود دارد که با نصب کردن افزونه یوآست سئو (Yoast SEO) به شما پیشنهاد می دهد که از این افزونه برای اضافه کردن توضیحات عکس استفاده کنید و بهتر است که در این توضیحات از کلمات کلیدی یا کلمات مرتبط با کلمات کلیدی استفاده کنید.

نکته قابل توجه این است که لزومی ندارد در همه تگ های IMG، ویژگی Alt را از کلمات کلیدی پر تکرار استفاده کنید، به این منظور تا حد معقول و تا حدی که ربات های گوگل متوجه مفهوم و موضوع سایت و عکس استفاده شده شوند، کفایت می کند.

روش های تعیین Alt Text برای تصاویر

اگر تا کنون متوجه اهمیت استفاده از Alt Text شده اید، وارد عمل شوید و از طریق یکی از روش های زیر ویژگی Alt را بنویسید:

یک تگ با ساختار معمولی است.

این گونه تگ ها به دلیل استفاده از چندین کلمه کلیدی و کلمه مرتبط نیاز به بهینه سازی در ساختار دارد.

این تگ به دلیل استفاده از کلمات منحصر به فرد و مشخص شده دارای ساختار عالی و بهینه شده است که می تواند به صورت مستقیم در بهبود وضعیت سئو سایت تاثیر بگذارد.

روش های کاربردی برای بهبود سئو تصاویر

همان طور که از ابتدای مقاله تاکنون گفته شد هدف از استفاده از تگ تصاویر برای بهینه سازی تصویر است و مهم تر از آن برای دسترسی کاربران به یک اطلاعات متنی است برای زمانی که عکس موجود در سایت نمایش داده نمی شود. در ادامه به روش و نکات موثر و مفید در زمینه سئو تصاویر می پردازیم:

  1. برای همه عکس هایی که در سایت آپلود می کنید یک متن جایگزین مناسب و مرتبط بنویسید.
  2. از متن جایگزین کوتاه تحت عنوان تگ توصیفی که مرتبط با عنوان و موضوع اصلی سایت است، استفاده کنید.
  3. حداکثر از ۱۰۰ کاراکتر برای Alt Text استفاده کنید.
  4. در همه تگ های Alt از کلمات کلیدی استفاده نکنید و در عوض از کلمات مشابه و هم خانواده استفاده کنید.
  5. از توضیحات Alt Text که با عنوان بخش مربوطه مشابه نباشد، استفاده نکنید.
  6. Keyword Stuffing را به طور کامل فراموش کنید. استفاده از کلمات کلیدی در متن جایگزین عکس مفید است اما از استفاده زیاد و بمباران کلمات کلیدی خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: Keyword Stuffing چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

 

روش های کاربردی برای بهبود سئو تصاویر

ویژگی Alt در دیگر تگ های HTML

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، تنها تگ img نیست که می تواند از ویژگی Alt برخوردار باشد، بلکه تگ های دیگری نیز مانند تگ Map و Picture نیز که برای حالات خاصی از تصاویر مورد استفاده قرار می گیرند نیز می توانند از ویژگی متن جایگزین استفاده کنند.

  • تگ Map امکانی را برای شما فراهم می آورد که بتوانید با مشخص نمودن بخش های مختلفی از یک عکس، برای هر کدام از بخش ها یک لینک و یک Alt Text در نظر بگیرید.
  • تگ Picture نیز یک تگ معرفی شده در HTML 5 است که به کمک آن و با تعریف تگ های Source، می توان بسته به ابعاد مرورگر عکس های متفاوتی را برای کاربر تعیین کرد تا حالت تصویر برای ابعاد مختلف Scale نشود.

سخن پایانی

در کل مقاله به نکات کاربردی و مهم درباره Alt Text پرداخته شد، از جمله این که استفاده از متن جایگزین باعث درک بهتر محتوا برای کاربران مخصوصا افراد نابینا برای استفاده بهینه از سایت می شود. این نکته را فراموش نکنید که اگر قرار است که از تصاویری که جنبه تزئینی دارند و صرفا قرار است که از آن ها برای پر شدن سایت استفاده شود، به جای آن که تصویر را در بین کدهای HTML قرار دهید، آن را در بین کدهای CSS سایت قرار دهید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06