گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) چیست؟

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) چیست؟

در این مقاله می خوانید:

از بهترین ابزارهای تخصصی رایگان، برای بررسی وضعیت فنی سایت، گوگل سرچ کنسول است. همچنین این ابزار، اطلاعات ورودی سایت‌، جایگاه کلمات کلیدی و تعداد نمایش آن را در نتایج جستجوی گوگل نمایش می دهد.

معرفی گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول یک ابزار رایگان است که به وبمسترها، سئوکاران و توسعه دهندگان وب کمک می کند تا عملکرد سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل بهبود بخشند. این ابزار اطلاعات مفیدی را در مورد وضعیت سایت، مشکلات فنی، رتبه بندی کلمات کلیدی، ترافیک جستجو، رفتار کاربران و بسیاری موارد دیگر ارائه می دهد. با استفاده از گوگل سرچ کنسول، می توانید سایت خود را بهینه سازی کنید تا در جستجوهای مرتبط بهتر دیده شوید و تجربه کاربری را افزایش دهید.

برای استفاده از گوگل سرچ کنسول، ابتدا باید سایت خود را در آن ثبت کنید. برای این کار، می توانید از روش های مختلفی مانند فایل HTML، تگ HTML، دامنه DNS و یا ابزار های گوگل مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر استفاده کنید. پس از ثبت سایت، باید منتظر بمانید تا گوگل داده های سایت شما را جمع آوری و پردازش کند. این فرآیند ممکن است چند روز زمان ببرد.

پس از آنکه داده های سایت شما در گوگل سرچ کنسول ظاهر شد، می توانید از قابلیت های مختلف آن برای تحلیل و بهینه سازی سایت خود استفاده کنید.

قابلیت های سرچ کنسول

برخی از قابلیت های گوگل سرچ کنسول عبارتند از:

  • بررسی وضعیت نمایه سازی و خطاهای نمایه سازی
  • بررسی پوشش صفحات و نقشه سایت
  • بررسی رتبه بندی و بازده جستجو
  • بررسی حالت موبایل و AMP
  • بررسی امنیت و عملکردهای وب
  • بررسی لینک های خروجی و ورودی
  • بررسی داده های ساختار یافته و نشان های راهنما

با استفاده از این قابلیت ها، می توانید نقاط قوت و ضعف سایت خود را شناسایی کنید و اقدامات لازم را برای بهبود آن ها انجام دهید.

سایت های زیادی در زمینه ها و حوزه های مختلف راه اندازی می شوند و روی آن ها اقداماتی برای بهینه سازی سایت (سئو) انجام می شود. اما نکته مهم برای اهمیت استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول این است که به راحتی می توانید سایت خود را به آن متصل کرده و از مشکلات فنی آن به خوبی با خبر شوید.

حتی در صورتی که در ابتدای کار خود یک استراتژی برای سایت تدوین کرده باشید، با بررسی سرچ کنسول ممکن است لازم شود تا استراتژی را به طور کامل تغییر داده و مجددا برای آن استراتژی جدیدی تعیین کنید. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر اهمیت استفاده از سرچ کنسول برای سایت، مزایای استفاده از آن و کلیه امکاناتی که برای افزایش ورودی گوگل دارد، می پردازیم.

اهمیت متصل کردن سایت به سرچ کنسول

یکی از مهم ترین اقدماتی که وب مسترها و متخصصین سئو در ابتدای شروع کار خود انجام می دهند، متصل کردن و معرفی سایت خود به گوگل سرچ کنسول است. بدیهی است که هر سایت از زمان تاسیس به دنبال روش هایی برای افزایش ترافیک سایت، افزایش ورودی گوگل و در نتیجه افزایش فروش است.

بنابراین با متصل کردن سایت به سرچ کنسول می توان به صورت دقیق از وضعیت سایت در بازه های زمانی مختلف مطلع شد. همان طور که می دانید حدود 90 درصد ورودی های یک سایت از طریق گوگل صورت می گیرد. بنابراین در صورتی که مدیر سایت نداند در چه مرحله ای، چه اقداماتی روی وب سایت باید انجام شود، عملا پیشرفتی نخواهد کرد.

به همین منظور لازم است که بدانید کاربران زمان پیدا کردن سایت شما یا سایت رقبا چه عباراتی را جستجو می کنند؟ چند درصد از کاربران با دیدن لینک سایت، روی آن کلیک می کنند و وارد سایت شما می شوند؟

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از سرچ کنسول برای بررسی سایت، این است که شاید در ابتدای کار، تمامی اقداماتی که انجام داده اید، اشتباه یا بی اثر بوده است. به همین دلیل با بررسی سرچ کنسول می توانید از بروز خطرات یا اشتباهات بیشتری جلوگیری کنید. برای مثال ممکن است لینک سازی ها اشتباه انجام شده و ورودی برای سایت به همراه نداشته باشد.

همچنین ممکن است کلمات کلیدی که باعث افزایش ورودی گوگل یا افزایش ترافیک سایت می شود، به درستی انجام نشده باشد. بنابراین با سرچ کنسول می توانید بهترین کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کارتان را انتخاب کنید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

کاربرد سرچ کنسول چیست؟

همان طور که در پاراگراف بالاتر هم ذکر شد، یکی از مهم ترین دلایل استفاده از سرچ کنسول، مطلع شدن از مشکلات فنی و تخصصی سایت است که در نگاه اول قابل مشاهده و درک نیست. علاوه بر این، در برخی موارد حتی اگر یک تیم متخصص هم استخدام کنید، نمی توانید مشکلات سایت را به راحتی و سریع پیدا کنید.

در نهایت زمان و هزینه زیادی را صرف اجرا کردن اقدامات اشتباه و بی اثر خواهید گذاشت. بنابراین به طور کلی می توان گفت مهم ترین کاربردهای سرچ کنسول به شرح زیر است:

درک بهتر هدف کاربرانی که وارد سایت می شوند.

در نگاه اول ممکن است نتوانید تشخیص دهید کاربران به دنبال چه صفحات یا موضوعاتی هستند. بنابراین با متصل شدن و وارد شدن به سرچ کنسول متوجه می شوید که کاربران دقیقا چه عباراتی را جستجو می کنند تا وارد سایت شما شوند و به دنبال چه اطلاعاتی بگردند؟

پیدا کردن کلمات کلیدی هدفمند و متناسب با نوع کسب و کار

زمانی که کلمات کلیدی مناسب و هدفمند را انتخاب کنید، می توانید کاربران بیشتری را به سمت سایت هدایت کنید. با استفاده از ابزار سرچ کنسول لیستی از کلمات کلیدی هدفمند را می توانید مشاهده و از آن ها استفاده کنید.

آموزش جامع گوگل سرچ کنسول تخته سبز

مشاهده مشکلات و بهبود وضعیت سایت جهت افزایش تعداد کاربران (مانیتورینگ وب سایت)

گوگل سرچ کنسول به شما اجازه می دهد تا به صورت مداوم عملکرد وب سایت خود را مانیتور کنید. با بررسی پارامترهایی مانند تعداد کلمات کلیدی، تعداد بارگیری صفحات و تعداد بازدیدکنندگان، شما می توانید به راحتی پیدا کنید که آیا وب سایت شما به درستی عمل می کند یا خیر.

شما با مشاهده مشکلات و خطاها در سرچ کنسول می توانید با رفع کردن این موارد به بهبود جایگاه سایت در گوگل و افزایش کاربران سایت خود کمک کنید.

بهبود سئو

گوگل سرچ کنسول به شما اجازه می دهد تا بهترین کلمات کلیدی برای وب سایت خود را شناسایی کنید. با تحلیل میزان ترافیک و کلیک های مرتبط با کلمات کلیدی، شما می توانید اقدامات لازم را برای بهبود رتبه بندی وب سایت خود در موتورهای جستجو انجام دهید.

حتی در برخی شرایط اجرا کردن اقدامات سئو ممکن است به اشتباه انجام شوند. بنابراین در نهایت نه تنها باعث افزایش ورودی نمی شود. بلکه تاثیر زیادی در کاهش ترافیک و وضعیت منفی در سایت خواهد شد. شما می توانید نتیجه اقدامات را در این ابزار بررسی کرده و از اقدامات اشتباه جلوگیری کنید.

اطلاع از وضعیت سایت در بازه های زمانی مختلف

در بازه های زمانی مختلف می توانید از وضعیت سایت مانند میزان ترافیک، تعداد کلیک ها، میزان CTR و مدت زمان ماندگاری کاربران مطلع شوید.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش نرخ کلیک سایت | افزایش CTR

سرچ کنسول - کلیک اول

پیدا کردن خطاهای وب سایت، آشنایی و مطلع شدن از اخطارها و پیام های گوگل

در صورتی که اقدامات اشتباهی را در سایت اجرا کرده باشید، سرچ کنسول در کم ترین زمان ممکن آن ها را شناسایی کرده و به شما اطلاع می دهد، چه صفحه ای چه مشکلاتی دارد.

گوگل سرچ کنسول به شما اجازه می دهد تا خطاهای وب سایت خود را شناسایی کنید. این خطاها ممکن است شامل صفحات 404، صفحات دوباره تایید شده، صفحات بازنشانی شده و غیره باشد. با شناسایی این خطاها، شما می توانید اقدامات لازم را برای رفع آنها انجام دهید و بهبود عملکرد وب سایت خود را تضمین کنید.

درخواست دادن برای ایندکس کردن صفحات جدید

اگر یک صفحه جدید در سایت ایجاد کرده اید، مدت زمان زیادی طول می کشد تا گوگل آن را شناسایی کرده و به کاربران نشان دهد. اما سرچ کنسول این امکان را فراهم کرده که برای افزایش سرعت ایندکس شدن سایت، خودتان آن را به سرچ کنسول جهت بررسی شدن، ایندکس نمایید. با این کار، شما می توانید به راحتی پیدا کنید که آیا گوگل صفحات جدید شما را شناسایی کرده است یا نه و در صورت لزوم، اقدامات لازم برای شناسایی صفحات جدید خود را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: 11 تکنیک مطمئن برای افزایش سرعت ایندکس شدن سایت

مطلع شدن از مشکلات مربوط به وضعیت mobile friendly سایت

برای جلب نظر کاربران موبایلی که برای جستجو از تلفن همراه استفاده می کنند، لازم است که به فاکتور mobile friendly بودن سایت نیز باید توجه کنید. برای این کار سرچ کنسول اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار می دهد.

تعداد بک لینک های داخلی و خارجی

با استفاده از سرچ کنسول می توانید اطلاعات مهمی در مورد بک لینک های خارجی و داخلی، کیفیت و عملکرد آن ها به دست آورید.

بیشتر بخوانید: بک لینک چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟

ارزیابی عملکرد رقبای خود

گوگل سرچ کنسول به شما اجازه می دهد تا عملکرد رقبای خود را نیز ارزیابی کنید. با بررسی کلمات کلیدی و رتبه بندی رقبای خود، شما می توانید به راحتی پیدا کنید که چگونه می توانید در مقابل آنها رقابت کنید و بهبود عملکرد وب سایت خود را تضمین کنید.

خرید بازدید گوگل
خرید ورودی گوگل
اگر قصد دارید ترافیک سایت خود از طریق گوگل را افزایش داده و بر روی الگوریتم های گوگل به صورت هدفمند تاثیر بگذارید، ابزار افزایش ورودی گوگل کلیک اول در اختیار شماست.

11- بهبود نمایش در نتایج جستجو

گوگل سرچ کنسول به شما اجازه می دهد تا نمایش وب سایت خود در نتایج جستجو را بهبود بخشید. با شناسایی مشکلات مانند عدم نمایش صفحات، مشکلات ارتباطی و غیره، شما می توانید به راحتی اقدامات لازم را برای بهبود نمایش وب سایت خود در نتایج جستجو انجام دهید.

بهبود تجربه کاربری

گوگل سرچ کنسول به شما اجازه می دهد تا بهبود تجربه کاربری وب سایت خود را تضمین کنید. با بررسی پارامترهایی مانند زمان بارگیری صفحات وب سایت، تعداد بازدیدکنندگان و میزان ترافیک، شما می توانید به راحتی پیدا کنید که چگونه می توانید تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان خود ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

چرا سرچ کنسول رایگان است؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که کاربران برای ثبت و متصل کردن سایت به سرچ کنسول می پرسند، این است که چرا این ابزار مهم و کاربردی رایگان است؟ چون هدف اصلی گوگل این است که سایت های با کیفیت و معتبر را در صدر لیست قرار داده و نظر کاربران به خود جلب کند.

بنابراین با ارائه این ابزار، امکان بهبود بخشیدن به وضعیت سایت ها را برای مدیران سایت و کارشناسان سئو قرار داده است. چرا که گوگل یک بیزینس است و یک تجارت خوب به عملکرد و بازخورد کاربران خود وابسته است. اما سوال مهم این است که پس درآمد گوگل از کجا تامین می شود؟ درآمد اصلی گوگل از سرویس Google Ads که یک سیستم تبلیغاتی بزرگ است، تامین می شود. یکی از بهترین سرویس های گوگل نیز Google Adsense را می توان نام برد.

بیشتر بخوانید: تبلیغات در گوگل (Google Ads) چیست؟

تفاوت سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

یکی از تفاوت های مهم سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس این است که اطلاعات را پیش از ورود کاربران به سایت ارائه می کند. در صورتی که گوگل آنالیتیکس پس از وارد شدن کاربر به سایت، می تواند اطلاعات را آنالیز کرده و به کاربران ارائه کند. به علاوه سرچ کنسول تاثیر گوگل را روی سایت بررسی و تحلیل می کند.

همچنین با سرچ کنسول می توانید وضعیت صفحات مختلف را از نظر ایندکس شدن بررسی نمایید. در حالی که گوگل آنالیتیکس نحو بازخورد و تعامل کاربران با سایت را با استفاده از دستگاه های مختلفی که کاربر با آن وارد سایت شده است، مورد بررسی قرار می دهد. در واقع پس از متصل شدن گوگل آنالیتیکس به سایت، می توانید بفهمید که کاربران از چه طریق وارد سایت شده اند و …؟

برای اطلاعات بیشتر در مورد گوگل آنالیتیکس می توانید به مطلب زیر مراجعه کنید:

بیشتر بخوانید: آموزش کار با آمارگیر گوگل | مشاهده ورودی ها در گوگل آنالیتیکس

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اهمیت استفاده از گوگل سرچ کنسول برای سایت، مزایای استفاده از آن و کلیه امکاناتی آن، پرداختیم. به عبارت دیگر، آموزش گوگل سرچ کنسول یکی از مهمترین عوامل در بهبود عملکرد وب سایت شما در موتورهای جستجو است.

با استفاده از این ابزار، شما می توانید به راحتی پیدا کنید که چگونه می توانید بهترین کلمات کلیدی را برای وب سایت خود پیدا کنید، صفحات جدید خود را به گوگل معرفی کنید و بهبود تجربه کاربری و نمایش وب سایت خود در نتایج جستجو را تضمین کنید. امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06