UTM چیست و چرا باید آن را بسازیم؟

UTM چیست و چرا باید آن را بسازیم؟

در این مقاله می خوانید:

UTM یا Urchin Tracking Module یک روش اندازه گیری بازاریابی است که داده های عملکرد کمپین های بازاریابی آنلاین را در وب جمع آوری می کند. UTM شامل پارامترهای UTM (UTM codes یا UTM tags) است که اطلاعات مربوط به مولفه های خاص اندازه گیری مانند منبع ترافیک یا نوع محتوا را حمل می کنند.

UTM چیست و چرا اهمیت دارد؟

UTM یا Urchin Tracking Module یک ابزار است که برای ردیابی و تحلیل موفقیت کمپین های بازاریابی دیجیتال استفاده می شود. UTM یک قطعه کد است که به انتهای یک URL اضافه می شود و می تواند منبع خاصی از ترافیک به یک وب سایت را شناسایی کند.

UTM پارامترهای مختلفی را به گوگل آنالیتیکس ارسال می کند و در آنجا می توان گزارش های جامع و دقیقی را دریافت کرد. در این مقاله از کلیک اول درباره UTM چیست و چگونه می توانیم آن را ایجاد کنیم، بیشتر صحبت کرده و شما را با آشنا می کنیم. پس در ادامه همراه با کلیک اول باشید.

دلایل اهمیت UTM

UTM دارای اهمیت زیادی برای بهینه سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال است. با استفاده از UTM می توانید:

  • منابع ترافیک خود را شناسایی و ارزیابی کنید. برای مثال، می توانید بفهمید که چه تعداد بازدید کننده از شبکه های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات پرداخت شده یا جستجوهای طبیعی به سایت شما مراجعه می کنند.
  • عملکرد کانال های مختلف بازاریابی خود را مقایسه و بهبود بخشید. برای مثال، می توانید ببینید که چه نوع محتوا، پیام یا پیشنهادات برای هر کانال جذاب تر است و بازده بالاتر دارد.
  • عملکرد کمپین های خاص خود را پایش و اندازه گیری کنید. برای مثال، می توانید بفهمید که چه کمپین های بازاریابی منجر به افزایش تعداد بازدید کنندگان، زمان سپری شده در سایت، نرخ جذب، نرخ جهش یا نرخ تبدیل می شوند.
  • رفتار و علاقه مندی های بازدید کنندگان خود را بشناسید و تجزیه و تحلیل کنید. برای مثال، می توانید بفهمید که چه صفحات، دسته بندی ها، محصولات یا خدمات برای هر منبع، کانال یا کمپین بازاریابی مورد توجه قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: ایجاد رویدادها و کمپین های تبلیغاتی برای جذب و افزایش ترافیک سایت

چرا باید از UTM استفاده کنیم؟

استفاده از UTM و برچسب گذاری برای آدرس های سایت، کمک می کند ارزش کمپین های آنلاین را که با استفاده از آن ها می توانید باعث افزایش ترافیک سایت خود شوید را اندازه گیری کنید.

با استفاده از UTM می توانیم بفهمیم که کاربران چگونه به سایت ما رسیده اند، چه کمپین های تبلیغاتی بیشترین بازدهی را داشته اند، چه صفحاتی بیشترین تعامل را از آن خود کرده اند و غیره. این اطلاعات به ما کمک می کند تا استراتژی های بازاریابی خود را بهتر برنامه ریزی و اجرا کنیم و نقاط قوت و ضعف سایت خود را شناسایی کنیم.

برای استفاده از UTM باید به هر لینک که به سایت خود ارسال می کنیم چندین پارامتر اضافه کنیم که نشان دهنده موارد منبع، محور، نام، محتوا و شناسه کمپین هستند. این پارامتر ها در آدرس لینک قابل مشاهده هستند و توسط Google Analytics گرفته می شوند.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

پارامترهای UTM

پارامترهای UTM پنج نوع مختلف از پارامترهای URL هستند که توسط بازاریابان برای ردیابی و ارزیابی اثربخشی کمپین های بازاریابی آنلاین در منابع ترافیک و رسانه های نشر استفاده می شوند. آن ها توسط سلف Google Analytics به نام Urchin معرفی شده و در نتیجه به طور پیش فرض توسط Google Analytics پشتیبانی می شوند.

با استفاده از پارامترهای UTM، شما می توانید داده های ارزشمندی در مورد منبع، رسانه، کمپین، محتوا و اصطلاحات جستجو شده توسط بازدیدکنندگان وب سایت خود بدست آورید. UTM به شما کمک می کند که بفهمید کدام منابع ترافیک برای شما با ارزش تر هستند، چه نوع پیام ها و محتواهایی با کاربران خود بیشتر Resonates دارند، و چگونه بودجه تبلیغات خود را به صورت هوشمندانه تخصیص دهید.

  • Source (utm_source): نشان می دهد ترافیک از کجا آمده است، مثلا از گوگل، فیسبوک، تلگرام و غیره.
  • Medium (utm_medium): نشان می دهد ترافیک از چه نوع لینکی به من رسیده است، مثلا CPC ،Banner ،Email و غیره.
  • Campaign (utm_campaign): نشان می دهد ترافیک به دلیل چه کمپین بازاریابی خاصی به من رسیده است، مثلا Winterfestival ،Newyearoffer و غیره.
  • Content (utm_content) (اختیاری): نشان می دهد ترافیک از چه محتوای خاص و جذاب درون لینک به من رسیده است، مثلا image1 ،text2 و غیره.
  • Term (utm_term) (اختیاری): نشان می دهد ترافیک از چه کلمات کلیدی در جستجوگر به من رسیده است، مثلا SEO ،Digital Marketing و غیره.

UTM چیست؟ چرا مهم است؟

 

یک مثال در مورد پارامترهای UTM

مثال: https://www.example.com/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=winterfestival

این لینک نشان می دهد که ترافیک از فیسبوک با استفاده از تبلیغات کلیک پرداخت برای کمپین Winterfestival به سایت example.com رسیده است.

برای مثال، بگذارید شما یک پست وبلاگ جدید منتشر کرده اید. شما می خواهید این پست را در چندین گروه فیسبوک به اشتراک بگذارید و بفهمید که کدام گروه عضوان خود را به خوبی به پست شما واکنش نشان داده اند.

شما می توانید این کار را با ارسال لینک های UTM به گروه های فیسبوک انجام دهید و سپس نتایج جزئی را در Analytics تجزیه و تحلیل کنید. گزارش های شما می تواند به حدی جزئی باشد که شما بفهمید کدام گروه بازدیدکننده بالاترین تعداد بازدید را به پست شما داده است یا کدام گروه عضوان آن بالاترین درجه تعامل را دارند. بعداً، شما می توانید از این داده ها برای ساخت یک استراتژی قوی تر و بهینه سازی منابع خود استفاده کنید.

UTM یا Urchin Tracking Module یک روش است که برای ردیابی و تحلیل ترافیک وب سایت ها استفاده می شود. UTM از یک سری پارامترهای مشخص در آدرس URL استفاده می کند که اطلاعات مربوط به منبع، کانال، کمپین، کلمه کلیدی و محتوای بازدید کننده را ذخیره می کند.

این اطلاعات به ابزارهای تحلیل وب مانند گوگل آنالیتیکس منتقل می شود و به صاحبان وب سایت کمک می کند تا بفهمند که چه عواملی بیشترین تاثیر را بر روی جذب، نگه داشتن و تبدیل بازدید کنندگان دارند.

به طور کلی، از متغییر های UTM می توانید در لینک هایی که برای شبکه های اجتماعی منتشر می کنید، میزان ترافیک ارسالی یا همان بازدید کاربران را بسنجید. از این متغییرها می توانید برای ردیابی لینک های خاص مثل لینک سایت که در بیوی توییتر خود قرار می دهید نیز استفاده کنید. برچسب گذاری برحسب UTM به شما کمک می کند تا عملکرد بهتری از هر کمپین تبلیغات اینترنتی خصوصا PPC داشته باشید.

چرا باید از UTM استفاده کنیم؟

چگونه UTM در گوگل آنالیتیکس بسازیم؟

اگر حساب جیمیل داشته باشید و گوگل آنالیتیکس را به پلتفرم مربوطه خود متصل کنید، گوگل ادز دیگر نیازی به شخصی سازی برچسب های UTM نخواهد داشت. در واقع گوگل ادز ابزاری برای برچسب گذاری خودکار دارد که می تواند داده ها را با استفاده از کلیک و ID در گوگل آنالیتیکس مبادله کند.

در این صورت قطعات نرم افزاری باهمدیگر همگام شده و داده ها می توانند به طور مستقیم از یک منبع به منبع دیگر منتقل شوند. زمانی که با گوگل ادز شروع به کار کردید، برچسب گذاری خودکار به صورت پیش فرض تنظیم شده و می توانید در تنظیمات حساب خود آن را غیرفعال کنید.

اگر قصد ردیابی عملکرد سایر کمیپن های تبلیغات آنلاین خود را دارید، لازم است آدرس ها را برای بازیابی تمام داده ها سفارسی سازی کنید تا بعدا به دردسر نیوفتید. ابزارهای متنوع زیادی برای برچسب گذاری وجود دارد که می توانید به انتخاب خود یکی از آن ها را به کار ببرید.

از بهترین گزینه ها برای ساخت دستی UTM میتوان به Google’s URL Builder اشاره کرد. این قسمت از گوگل می تواند لینک هایی را بسازد که کارایی در شبکه های اجتماعی، پست بلاگ مهمان یا فعالیت های روابط عمومی را پیگیری کند. برای ساخت UTM در گوگل آنالیتیکس، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به ابزار ساخت UTM گوگل به آدرس https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/ مراجعه کنید.
  • در قسمت Website URL، آدرس صفحه ای که می خواهید به آن ترافیک هدایت کنید را وارد کنید.
  • در قسمت Campaign Source، منبع ترافیک را مشخص کنید. برای مثال، اگر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید، نام شبکه را بنویسید.
  • در قسمت Campaign Medium، کانال ترافیک را مشخص کنید. برای مثال، اگر از تبلیغات پرداخت شده استفاده می کنید، cpc را بنویسید.
  • در قسمت Campaign Name، نام کمپین خود را وارد کنید. برای مثال، اگر برای فروش یک محصول تبلیغ می کنید، نام محصول را بنویسید.
  • در قسمت Campaign Term، کلمات کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید. این قسمت اختیاری است و برای تبلیغات پرداخت شده مفید است.
  • در قسمت Campaign Content، محتوای تبلیغ خود را وارد کنید. این قسمت هم اختیاری است و برای تفکیک نسخه های مختلف یک تبلیغ مفید است.

پس از پر کردن فیلدهای لازم، می توانید در قسمت Generated URL، آدرس URL با پارامترهای UTM ساخته شده را مشاهده کنید. این URL را در جای مناسب قرار دهید و از طریق گوگل آنالیتیکس نتایج ترافیک خود را پایش کنید.

لینک های ردیابی

Campaign URL Builder لینک های قابل ردیابی سفارشی برای اندازه گیری عملکرد تبلیغاتی در گوگل آنالیتیکس ایجاد می کند. کار با این ابزار خیلی ساده و راحت است؛ از ابتدا باید لینک هدف خود را اضافه کرده و بعد از آن پارامترهای ساده و قابل فهم مثل medium ،source و غیره ساخته و در فیلدهای مربوط به آن قرار دهید.

حال می توان گفت که شما یک آدرس برچسب گذاری شده دارید؛ بدون آن که مجبور به اضافه کردن کدی به آن باشید.

فقط تنها نقطه ضعف اصلی این روش، این است که به کاربران خود اجازه نمی دهد به صورت انبوه و گروهی، لینک های سفارشی ایجاد کند. در عوض بعضی از گزینه های برچسب گذاری خودکار را در اختیار کاربران خود قرار می دهد که به کمک آن بتوانید کانال های بازاریابی خود را به خوبی ردیابی کنید.

لینک های ردیابی

چطور کدهای UTM در گوگل آنالیتیکس قابل پیاده سازی است؟

پیاده سازی کدهای UTM نیاز به روش های دشوار و پیچیده ای ندارد، فقط کافیست تا نکات زیر را رعایت کنید:

  • پارامترهای UTM دارای داده های اضافی هستند که از طریق لینک منتقل شده و باید بعد از URL قرار بگیرند.
  • اولین پارامتر UTM در لینک همیشه باید با علامت سؤال انگلیسی (?) شروع شده و هر کدام از این پارامترها نام های متفاوتی دارند؛ مثل medium.
  • اگر بخواهید در یک URL از چند پارامتر UTM استفاده کنید، بین آنها از علامت & استفاده کنید.
  • از دیگر علامت هاییکه زیاد استفاده میشود، علامت هش یا # است. این علامت برای نشان دادن لینکهاییست که مخاطب به قسمت خاصی از صفحه هدایت میشود.
  • می توانید از علامت مساوی (=) برای مقدار دادن به هر پارامتر استفاده کنید.
  • می توانید از خط تیره (-) برای جدا کردن عبارات استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید تا چند کلمه کلیدی در پارامتر Term قرار دهید، لازم است از علامت + استفاده کنید.

به این نکته باید توجه داشته باشد که ردیابی کدهای UTM به حروف کوچک و بزرگ حساس است و این یعنی اگر از کلمه clickaval در UTM استفاده کردید، با CLICKAVAL متفاوت بوده که این موضوع نشان دهنده کمپین های جداگانه است.

بررسی کدهای UTM در گوگل آنالیتیکس به چه شکل انجام می شود؟

تا این جای مقاله درباره UTM صحبت کردیم و نحوه پیاده سازی آن را برای شما توضیح دادیم. حال باتوجه به اینکه باید پس از ساختن UTM بتوان آن ها را ردیابی کرد، باید از طریق داشبورد گوگل آنالیتیکس به داده هایی که از برچسب گذاری URL به دست آمده است دسترسی داشته باشید.

برای این کار کافیست تا سایت خود را به گوگل آنالیتیکس متصل کرده و بعد از ورود به اکانت شخصی خود، به قسمت داده ها بروید و در صفحه Overview گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید. در این بخش به قسمت Acquisition–All Traffic رفته و گزینه Source/Medium را انتخاب کنید.

بررسی کدهای UTM در گوگل آنالیتیکس به چه شکل انجام می شود؟

نتیجه نهایی درباره UTM چیست؟

با توجه به مطالبی که در مقاله بیان شد، UTM یا Urchin Tracking Module یک روش است که به وسیله آن می توان اطلاعات مربوط به منابع ترافیک وب سایت را جمع آوری و تحلیل کرد. این روش با استفاده از پارامترهایی که به آدرس URL اضافه می شوند، امکان اندازه گیری عملکرد کمپین های دیجیتال مختلف را فراهم می کند. برای استفاده از UTM، نیاز است که ابزارهای مناسبی مانند Google Analytics یا سایر سرویس های مشابه را به وبسایت خود متصل کنید.

UTM دارای پنج پارامتر اصلی است که هر یک نقش خاصی در شناسایی منبع ترافیک دارند. این پارامترها عبارتند از: utm_source، utm_medium، utm_campaign، utm_term و utm_content. با تعریف و تنظیم این پارامترها برای هر کمپین دیجیتال، می توانید داده های دقیق و قابل مقایسه ای درباره عملکرد آن ها بدست آورید. برای ساخت UTM، می توانید از ابزارهای آنلاین مانند Google URL Builder یا سایر نرم افزارهای مشابه استفاده کنید.

UTM یک روش ساده و کارآمد برای پیگیری و بهینه سازی کمپین های دیجیتال شماست. با استفاده از UTM، می توانید بفهمید کدام منابع ترافیک برای شما مفیدتر هستند، چگونه مخاطبان خود را به بهترین شکل هدایت کنید و چگونه بازده سرمایه گذاری خود را افزایش دهید.

UTM یک روش جامع و قابل اعتماد برای سنجش و ارزش گذاری فعالیت های بازاریابی شماست.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06