آشنایی با مفهوم UTM در گوگل آنالیتیکس 4

آشنایی با مفهوم UTM در گوگل آنالیتیکس 4

در این مقاله می خوانید:

با استفاده از UTM می‌ توانید ترافیک و منابع آن را در گوگل آنالیتیکس 4 بهبود بخشید و به شما کمک می‌کند تا بهترین راهبردهای بازاریابی را شناسایی کنید. پارامترهای UTM به شما کمک می‌ کنند تا بفهمید کدام منبع ترافیک برای شما موثرتر است و بتوانید بهبودهای لازم را انجام دهید.

بررسی کردن و مطلع شدن از وضعیت ترافیک سایت، همواره به عنوان یکی از مهم ترین فرایندهایی است که در طی انجام اقدامات سئو باید مد نظر داشته باشید. یکی از بهترین روش های بررسی کردن و اطلاع پیدا کردن از وضعیت ترافیک سایت، بررسی کردن UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. برای بررسی کردن UTM استفاده کردن از گوگل آنالیتیکس 4 به عنوان یکی از بهترین روش ها شناخته می شود که در ادامه این مطلب به بررسی کامل تر آن می پردازیم.

UTM چیست؟

کدهای UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module به معنای ماژول ردیابی اورچین و تعریفی از رشته کاراکترهای متنی است که به عنوان آدرس URL سایت در نظر گرفته می شود. بدین صورت که مدیر سایت یا کارشناس سئو با بررسی کردن UTM می تواند اطلاعاتی را در مورد میزان ترافیک سایت به دست آورد.

کدهای موجود در UTM شامل بخش های مختلفی برای منبع ترافیک سایت، دامنه مورد نظر و حتی رسانه ای است که کاربر از طریق آن وارد سایت شده است. به طور کلی UTM پارامترهایی هستند که در آخر آدرس URL اصلی صفحه مورد نظر برای تبلیغات قرار می گیرد. بدین صورت که با استفاده از آن می توان متوجه شد که کاربرانی که وارد سایت شده اند، از طریق کدام یک از درگاه ها یا بنرهای تبلیغاتی جذب شده و به سایت هدایت شده اند. UTM با یک علامت سوال از URL اصلی آن صفحه جدا می شوند.

این قسمت شامل سه پارامتر و بخش مجزا شامل Source (منبع)، Medium (رسانه) و Campaign اسم کمپین تبلیغاتی است که Run و راه اندازی کرده اید. این سه پارامتر بر اساس هر کسب و کار دارای ساختار منحصر به فرد خود است. در واقع همه نام گذاری ها بستگی به نوع کسب و کاری دارد که برای تبلیغات و همچنین تعیین UTM در نظر می گیرید.

مزایای استفاده از UTM چیست؟

مزایای استفاده از UTM چیست؟

همان طور که می دانید یکی از بهترین روش های جذب مخاطب و کاربر و افزایش ترافیک سایت، انجام تبلیغات با روش ها و کانال های مختلف است. به همین منظور زمانی که تبلیغات انجام می دهید، باید بررسی کنید که تا چه میزان این تبلیغات موثر و مفید بوده است؟ به طور کلی کوکی ها به گوگل کمک می کنند تا تشخیص دهد که ترافیک ورودی از کجاست؟

اما با استفاده از UTM می توان به صورت سفارشی شده و دقیق تر میزان ترافیک ها و منبع آن ها را درصد کرد. بنابراین می توان گفت که مزایای استفاده از UTM به شرح زیر است:

  • می توانید تعداد ورودی ها و ترافیک سایت را بررسی کنید.
  • قابلیت بررسی کردن اهمیت و مزیت موثر بودن تبلیغات را به شما می دهد.
  • می توانید بررسی کنید که برای رسیدن و کلیک روی سایت شما از چه کانال و منبعی استفاده شده است؟
  • کاربران روی کدام صفحه از سایت و با چه کلمه کلیدی، کلیک کرده اند؟
  • کدام کلمه کلیدی مفیدتر و پر سرچ تر بوده است؟
  • کدام کمپین تبلیغاتی برای شما موثر و بهتر بوده است؟

بیشتر بخوانید: UTM چیست و چرا باید آن را بسازیم؟

نحوه ساختن UTM برای سایت

یکی از مهم ترین نکاتی که باید زمان ساختن UTM و استفاده از آن در کمپین های تبلیغاتی مد نظر داشته باشید، نحوه ساختن آن و کلیه نکاتی است که در مورد آن وجود دارد. برای ساختن UTM توصیه می شود که از ابزارهای آنلاین از جمله UTM Builder یا Campaign URL Builder استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار عبارت UTM Builder را سرچ کنید تا وارد سایت اصلی شوید. سپس در فیلدهای موجود اطلاعات صحیح را قرار دهید که شامل موارد زیر است:

Website URL

آدرس صفحه ای که می خواهید برای آن تبلیغات انجام دهید، به صورت کامل و ترجیحا ابتدا Copy و سپس آدرس را Paste و وارد کنید.

UTM Source

منبعی که می خواهید روی آن تبلیغات انجام دهید را در این قسمت وارد کنید. این منبع می تواند توییتر، گوگل ادز، یک بنر از سایت (نام سایت)، اینستاگرام و … باشد.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

UTM Medium

این قسمت به روش تبلیغات کردن اشاره دارد. برای مثال در صورتی که کار تبلیغات را به یک اینفلوئنسر سپرده اید، باید در این قسمت اسم آن فرد را وارد کنید. پس از آن URL را به همان فرد ارسال کنید تا آن را در صفحه اینستاگرام یا سایر پلتفرم های دیگر بارگذاری کند.

UTM Campaign

با توجه به نوع کمپین در این قسمت لازم است که اسم کمپین که می تواند کمپین نوروزی، عیدانه، روز پدر، تولد و … باشد را درج کنید.

پس از اسکرول کردن یک کادر جداگانه مشاهده می کنید که می توانید UTM جدیدی که ساخته شده را کپی کرده و سپس در اختیار منبع و درگاه تبلیغاتی قرار دهید تا از آن استفاده کند. یکی از مهم ترین مواردی که باید در این قسمت برای ساختن UTM مد نظر داشته باشید، توجه به کوچک و بزرگ بودن آن در آدرس دهی و سپس درج آن برای تبلیغات است.

افزایش بازدید سایت
افزایش ترافیک سایت
اگر قصد دارید بازدید سایت خود را به صورت هدفمند افزایش داده و روی جایگاه سایت تاثیر مثبت بگذارید، ابزار خرید ترافیک سایت کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

نحوه گزارش گرفتن از وضعیت UTM با استفاده از گوگل آنالیتیکس 4

همان طور که می دانید برای انجام تبلیغات لازم است که هزینه های مختلفی را پرداخت کنید. به همین دلیل لازم است که اطلاعات کافی در مورد این کمپین های تبلیغاتی داشته باشید تا بررسی کنید که کاربران از طریق کدام یک از کانال های تبلیغاتی وارد سایت شده اند و به طور کلی عملکرد تبلیغات چگونه بوده است؟

برای بررسی کردن این موارد کافی است وارد گوگل آنالیتیکس 4 شده و سپس سایت مورد نظرتان را انتخاب کنید. در ادامه نیز روی گزینه Reports کلیک کنید. در این قسمت نیز روی گزینه Acquisition و سپس روی گزینه Traffic Acquisition کلیک کنید تا بتوانید اطلاعات لازم را مشاهده و بررسی کنید.

در ادامه نیز روی گزینه Session Source/Medium کلیک و آن را انتخاب کنید. پس از آن می توانید مشاهده کنید که از کدام Source (منبع) و با چه Medium کاربران وارد سایت شده اند. برای مثال در صورتی که در گوگل روی تبلیغات کلیکی کار کرده باشید، می توانید بازخورد کاربران و کلیک های آن ها را مشاهده کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06