هاتجر (Hotjar) چیست؟ نحوه استفاده از آن چگونه است؟

هاتجر (Hotjar) چیست؟ نحوه استفاده از آن چگونه است؟

در این مقاله می خوانید:

هاتجر Hotjar ابزاری است که هم تجزیه و تحلیل و هم مجموعه بازخوردهای کاربران را شامل می شود. این ابزار به شما کمک می کند تا بفهمید بازدیدکنندگان در وب سایت شما چه می کنند.

آیا می دانید هاتجر (Hotjar) چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟ به عنوان یک بازاریاب، شما زمان زیادی را برای اطمینان از تعامل کاربران با محتوای خود متمرکز می کنید. هنگامی که ما یک فروشگاه آنلاین را مدیریت و در بازاریابی وب کار می کنیم، مهم است که عادات کاربران و بازدیدهای آن ها را از طریق وب سایت خود بدانیم.

اما گاهی اوقات سخت است بدانید که بازدیدکنندگان دقیقا چه اقداماتی را در سایت شما انجام می دهند. همه این ها به منظور بهبود تجربه کاربر و درک نیازهای آن ها برای ارائه محتوای مناسب است.

برخی برای این امر از گوگل آنالیتیکس استفاده می کنند؛ اما این ابزار به اندازه کافی کامل نیست تا بتواند چنین گزارش هایی را فراهم کند. پس چگونه می توانیم این کار را به راحتی رایگان انجام دهیم؟ در این مطلب، به این موضوع می پردازیم.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

هاتجر چیست؟

Hotjar ابزاری است که هم تجزیه و تحلیل و هم مجموعه بازخوردهای کاربران را شامل می شود. این ابزار به شما کمک می کند تا بفهمید بازدیدکنندگان در وب سایت شما چه می کنند. نکته برجسته Hotjar این است که در یک پلتفرم واحد، طیف وسیعی از عملکردهای تحلیلی ضروری را با ابزارهای بازخورد کاربر ترکیب می کند.

قبل از اینکه هاتجر وجود داشته باشد، ما به پلتفرم های مختلفی برای دسترسی به این ترکیب از ویژگی ها نیاز داشتیم که هر کدام هزینه و پیچیدگی جعبه ابزار بهینه سازی شما را افزایش می دهد. اما هاتجر عملکردهای مختلف تحلیل، CRO و بازخورد کاربر را در یک پلتفرم (و با قیمت نسبتا مناسب) گرد هم می آورد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ابزار Microsoft Clarity مایکروسافت کلریتی

چگونه از هاتجر استفاده کنیم؟

ما یک روش مبتنی بر داده را برای استفاده از Hotjar در یک پروژه برای بهبود UX سایت خود پیشنهاد می کنیم. با این مقاله از تعریف اهداف گرفته تا ارائه توصیه های خود از طریق پیکربندی ابزار و روش های تجزیه و تحلیل، شما چشم انداز روشنی از نحوه استفاده از این ابزار خواهید داشت.

چگونه از هاتجر استفاده کنیم؟

در هاتجر منابع را اختصاص دهید و اهداف خود را تعیین کنید.

ابتدا مشخص کنید که چه منابعی برای انجام مطالعه شما در دسترس است: تیم ها، زمان و نوع اشتراک هاتجر. جایی را که می خواهید درک خود را از تجربه کاربری غنی کنید، کاوش کنید. شاید به تجربه آن ها در صفحه فرود خود علاقه مند باشید یا می خواهید در مورد تعامل آن ها با یک فراخوان جدید بیشتر بدانید؟

اکنون یکی از این نقاط را به عنوان هدف اصلی جستجو انتخاب کنید. این می تواند به طور خاص یک قیف یا تبدیل (میکرو یا ماکرو)، یک صفحه خاص یا حتی کاربرانی باشد که از یک کانال جذب تعریف شده می آیند. تمرکز بر یک موضوع به جای تلاش برای مطالعه کل تجربه به شما این امکان را می دهد که بینش دقیق و عملیاتی تری کسب کنید.

سپس همه چیزهایی را که قبلا در مورد این موضوع از UX سایت خود می دانید، جمع آوری کنید. (داده های، به عنوان مثال، حساب Google Analytics شما، آژانس های تبلیغاتی یا بازخورد مشتریان جمع آوری شده از طریق فرم). اکنون زمان آن است که یک مشکل برای موضوع خود تعریف کنید. برای مثال:

  • کاربران در صفحه پرداخت با چه مشکلاتی مواجه می شوند؟
  • کاربران تبلیغات فیس بوک چگونه رفتار می کنند؟
  • تعامل کاربران با بنر ثبت نام خبرنامه من چگونه است؟

سپس از خود بپرسید که چگونه توصیه هایی را که از مطالعه هاتجر حاصل می شود اجرا می کنید. از جمله تغییرات در سایت، منابع توسعه موجود، مهلت های زمانی. این نکته بسیار مهم است تا مطالعه شما فراتر از یک تشخیص، تاثیر واقعی بر تجربه کاربری سایت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

با هاتجر ابزار را پیکربندی کرده و یک پروتکل تجزیه و تحلیل ایجاد کنید.

اکنون باید پارامترهای رکوردهای Hotjar خود را بر اساس معیارهای تعریف شده با توجه به مشکل و نوع اشتراک خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، ضبط می تواند در صفحات خاصی، پس از رویدادها یا تبدیل ها یا حتی پس از مدت زمان جلسه شروع شود. همچنین در نظر بگیرید که ترافیک داخلی را با ابزار حذف آدرس IP ثبت نکنید.

در مرحله بعد هاتجر، بر اساس حجم جلساتی که معیارهای شما را برآورده می کنند، میزان نماینده ای که در نظر دارید و منابع تجزیه و تحلیلی که در اختیار دارید، تعیین کنید که چه تعداد رکورد را می خواهید تجزیه و تحلیل کنید.

مرحله بعد، نحوه تجزیه و تحلیل ضبط شده در Hotjar را انتخاب کنید. برای این کار تگ هایی را که قرار است به آن ها اختصاص دهید، مشخص کنید. این ها کلمات کلیدی هستند که می توانید با ضبط های خود مرتبط کنید. آن ها باید جستجوی کاربران، اقداماتی که انجام می دهند، وضعیت ذهنی آن ها و همچنین احساساتی را که می توانید استنباط کنید (بر اساس معیارهای ملموس) را نشان دهند.

ضبط ها را راه اندازی کرده و آن ها را تجزیه و تحلیل کنید.

اکنون می توانید ضبط را شروع کنید. حجم ضبط ها بر اساس ترافیک سایت و اشتراک Hotjar شما است. اگر چندین نفر مسئول تجزیه و تحلیل ضبط شده هستند، یک پروتکل ایجاد کنید تا به یکنواخت ترین شکل ممکن تجزیه و تحلیل شوند. برای اطمینان از این ثبات، جلسات مشاهده مشترک ترتیب دهید.

در صورت امکان، رکوردهایی را انتخاب کنید که دارای نشانگر ارتباط بالا هستند. هنگام تماشا، برچسب هایی را انتخاب کنید که فعالیت کاربر را مشخص می کند و همچنین برای جمع آوری داده های کمی و کیفی یادداشت برداری کنید. هنگامی که یک ضبط برای شما خاص و جالب به نظر می رسد، می توانید آن را به موارد دلخواه خود اضافه کنید. همچنین می توانید URL برخی رکوردها را کپی کنید و آن ها را در یک آرایه با توجه به دسته هایی که تعریف کرده اید ذخیره کنید. بنابراین، بعدا وقتی نتایج تجزیه و تحلیل خود را ارائه می کنید، می توانید از رکوردهای انتخاب شده به عنوان مثال استفاده کنید.

مطمئن شوید که نمونه ضبط شده ای که مطالعه می کنید، نماینده ترافیک کلی شما باشد. داده های هاتجر را با داده های Google Analytics مقایسه کنید، به ویژه بر اساس معیارهای زیر:

  • نوع دستگاه
  • سیستم ناوبری
  • منبع/میانگین
  • میانگین مدت جلسه

ضبط ها را راه اندازی کرده و آن ها را تجزیه و تحلیل کنید.

داده ها را صادر کرده و نتایج خود را مطالعه کنید.

پس از رسیدن به حجم مورد نظر رکوردهای تجزیه و تحلیل شده، از طریق هاتجر داده ها را از رکوردها به یک صفحه گسترده صادر کنید. برای تجزیه و تحلیل این نتایج می توانید از چندین ابزار استفاده کنید:

  • یک جدول محوری برای تعریف، به عنوان مثال، حجم رکوردها بر اساس نوع دستگاه.
  • تابع nb.if.ens برای محاسبه حجم رکوردها با چندین تگ تعریف شده، به عنوان مثال کاربرانی که تبدیل کرده اند و جلسه آن ها سیال بوده است.
  • هر ابزار تحلیل دیگری که به نظر شما مرتبط باشد.

بنابراین باید تعریف کنید که کدام ترکیب از برچسب ها اطلاعات غنی در مورد تجربه کاربر و به ویژه در رابطه با مشکل شما را در اختیار شما قرار می دهد. ترکیب داده های کیفی (یادداشت برداری شما) و کمی (تجزیه و تحلیل برچسب) به شما دیدی جامع از تجربه کاربری در سایت می دهد. اکنون باید برجسته ترین نقاط اصطکاک را شناسایی کنید.

این نقاط اصطکاک را بر اساس درجه اهمیت آن ها، عنصر سایتی که به آن مرتبط هستند (به عنوان مثال یک CTA یا یک فرم) طبقه بندی کنید. سپس هر یک از این نقاط اصطکاک را با داده های عددی حاصل از تحقیق خود یا با مشاهده (یادداشت برداری).

از تجزیه و تحلیل خود برای ایجاد توصیه ها استفاده کنید.

در این مرحله از هاتجر می توانید از تجزیه و تحلیل خود، توصیه ها یا راه حل های فرضی را برای بهبود تجربه کاربر در این زمینه ایجاد کنید. اگر چندین راه حل در نظر گرفته شود، می توانید آن ها را بر اساس سادگی و هزینه اجرا و همچنین تاثیر تخمینی آن ها طبقه بندی کنید.

مزیت راه حل Hotjar این است که می توانید تعداد زیادی رکورد را خیلی سریع جمع آوری کنید. بنابراین، در هر زمان می توانید پارامترهای ضبط خود را برای رسیدگی بهتر به رفتاری که شناسایی کرده اید، تنظیم کنید.

یافته ها و توصیه های خود را ارائه دهید.

برای ارائه نتایج تحقیق و پیشنهادات خود، حتما عناصر زیر را برای هر نکته مطرح شده در هاتجر در نظر بگیرید:

  • یک اسکرین شات یا در صورت امکان یک عصاره ضبط که وضعیت فعلی تجربه کاربر را نشان می دهد.
  • داده های عددی و مشاهداتی که تجربه کاربری مرتبط با عنصری را که مطالعه می کنید تعریف می کنند.
  • توصیه های شما برای توسعه، منابع مورد نیاز و تاثیر تخمینی اجرای آن ها
  • در صورت امکان، تصویری از راه حل پیشنهادی را نیز اضافه کنید. (این می تواند به سادگی یک نقاشی باشد)

هر چه در ارائه نتایج هاتجر دقت بیشتری به خرج دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که پیام خود را توسط شخصی که تصمیم می گیرد توصیه های شما را اجرا کند یا خیر درک کنید.

هنگامی که نتایج خود را ارائه می کنید، به خاطر داشته باشید که مخاطبان شما احتمالا درک کمتری از سفر کاربر نسبت به شما دارند. زیرا زمانی را صرف مطالعه آن از طریق این ضبط ها کرده اید. بنابراین به یاد داشته باشید که همه عناصر را در زمینه خود قرار دهید: کاربر از چه صفحه ای آمده است، عملکرد هدف این صفحه چیست، این عمل در تونل کلی کجاست، ناوبری کاربر مطابق با آنچه مورد انتظار است یا چه تفاوتی دارد؟

با هاتجر (Hotjar) فرضیات خود را آزمایش و تکرار کنید.

با هاتجر فرضیات خود را آزمایش و تکرار کنید.

در برخی موارد، چنین مطالعه ای ممکن است به تنهایی کافی باشد. همچنین می توانید برای غنی سازی تحلیل های خود مانند نقشه های حرارتی یا نظرسنجی، به ابزارهای Hotjar دیگر تکیه کنید. گزینه دیگری برای بررسی این است که از طریق مصاحبه، گروه های متمرکز یا حتی پرسشنامه با کاربران خود در تماس مستقیم باشید.

هنگامی که توصیه های شما در جای خود قرار گرفتند، می توانید عملکرد آن ها را با همان ابزار آزمایش کنید. آیا تجربه کاربری در سایت شما در نتیجه تغییرات بهبود یافته است؟ در غیر این صورت، باید توصیه های جدیدی ایجاد کنید یا حتی سوابق را دوباره تحلیل کنید.

آیا این روش را تست کرده اید؟ اگر چنین است، چه فکری در مورد آن داشتید و چه نتایجی داشتید؟ اگر نه، آیا روش دیگری برای اشتراک گذاری دارید؟ پاسخ خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

هاتجر، ابزاری قدرتمند برای درک بهتر رفتار کاربران در وب سایت ها است. این ابزار با استفاده از تکنیک هایی مانند نقشه های حرارتی، ضبط جلسات کاربران و تجزیه و تحلیل فرم ها، به مدیران وب سایت ها این امکان را می دهد که ببینند بازدیدکنندگان چگونه با محتوای آن ها تعامل دارند. این داده ها می توانند به بهبود تجربه کاربری، افزایش تبدیل بازدیدکننده به مشتری و در نهایت، رشد کسب وکار کمک کنند.

استفاده از هاتجر می تواند تحولی در نحوه تعامل شما با کاربران و درک نیازهای آن ها ایجاد کند. با تجزیه و تحلیل دقیق رفتار کاربران و پیاده سازی تغییرات مبتنی بر داده های جمع آوری شده، می توانید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما نه تنها جذاب و کاربرپسند است، بلکه به طور موثری به اهداف کسب وکاری شما نیز خدمت می کند. هاتجر ابزاری است که به شما امکان می دهد تا با دیدی عمیق تر به تجربه کاربران خود نگاه کنید و مسیر موفقیت آنلاین خود را هموار سازید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06