کلودفلر چیست؟ معرفی کلود فلر و راهنمای استفاده از آن

کلودفلر چیست؟ معرفی کلود فلر و راهنمای استفاده از آن

در این مقاله می خوانید:

به طور کلی اگر یک سایت حرفه ای با تعداد بالایی از بازدیدکنندگان دارید بهتر است از خدمات Cloudflare استفاده کنید تا علاوه بر افزایش امنیت، سرعت وب سایت نیز افزایش پیدا کند. ذکر این مورد را مهم می دانیم چنان چه قصد پرداخت هزینه برای خرید پلن های پولی کلودفلر را ندارید، حدالامکان از سرویس های رایگان آن بهره ببرید.

کلودفلر چیست؟

این سوالی است که شاید ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده باشد. افرادی که در زمینه سایت و هاست فعالیت دارند، به خوبی با مفهوم کلودفلر آشنا هستند و برخی اولین بار است که این نام را می شنوند. ما در این مقاله می خواهیم شما را با سرویس بسیار پرکاربرد Cloudflare آشنا کنیم.

در تعریف کلی کلودفلر چیست باید بگوییم این یک نرم افزار است که در زمینه امنیتی خدمات رسانی می کند. از این سرویس برای بهبود عملکرد و افزایش کارایی نیز استفاده می شود.

امروزه اغلب سایت های بزرگ دنیا توسط Cloudflare بارگذاری می شوند از سایت های ایرانی با دامنه ir گرفته تا وب سایت های خارجی که با دامنه های com, org, net و غیره ارائه می شود.

طبق تست های انجام شده سایت هایی که توسط این سرویس بارگذاری می شوند سرعت بیشتر از 40 درصدی دارند. شما همواره باید نحوه استفاده از کلودفلر را بدانید تا بتوانید به درستی از آن استفاده کنید، ما در این مبحث شما را با این سرویس کاربردی آشنا خواهیم کرد، حتما تا انتها همراه کلیک اول باشید.

بیشتر بخوانید: فضای ابری چیست؟ + معرفی 3 فصای ابری رایگان و مطمئن

مزایا کلودفلر و راهنمای استفاده از آن

در سال های گذشته، ارائه محتوای وب و مدیریت بخش های امنیتی سایت از طریق برخی از باکس ها در رک سرور انجام می گرفت که در این روش طی استراتژی خاصی بهینه سازی صورت می پذیرفت. در روش قدیمی هزینه های نگهداری بالا بود و صاحبان وب سایت رضایت زیادی از آن نداشتند.

در بخش گذشته و در توضیح کلودفلر چیست گفتیم که این روز ها بسیاری از سایت های بزرگ توسط این نرم افزار بارگذاری شده اند. در واقع در چند سال اخیر با ارائه سرویس های کلودفلر، تمامی موارد امنیتی و بهینه سازی سایت توسط یک سرویس انجام گرفته و هزینه نگهداری پایینی نیز دارد.

بیشتر بخوانید: انتخاب هاست و سرور در سئو سایت چه تاثیری دارد؟

Cloudflare دارای شبکه بسیار عظیم در نقاط مختلف جهان بوده و در واقع سرویسی است که بین وب سرور سایت ها و اینترنت قرار می گیرد. در صورتی که یک کاربر به صفحه وب سایت شما مراجعه کند، درخواست به جای سرور اصلی سایت، توسط کلودفلر انجام گرفته و از این طریق پاسخ داده خواهد شد.

استفاده از Cloudflare بسیار ساده است و امروزه اغلب افراد با فراگیری آموزش های ساده می توانند از این سرویس استفاده کنند. یکی از مزیت های مهم این سرویس بالا رفتن زمان لود صفحات سایت می باشد. بازدیدکنندگان به راحتی و با بیشترین سرعت می توانند محتوای وب سایت شما را بررسی کنند. به طور کلی Cloudflare محتوای استاتیک را در برگرفته که شامل جاوا اسکریپت، CSS و همچنین تصاویر می باشد. از مزیت های دیگر کلودفلر می توان به تراکم جغرافیایی بالای این سرویس اشاره کرد.

این سرویس یکی از مکمل های کارآمد برای پلاگین های کش و CMS های وردپرس و جوملا می باشد. امروزه افزونه های زیادی وجود داشته که برای بهینه سازی پایگاه داده سایت مورد استفاده قرار می گیرد و کلودفلر نیز در بخش بهینه سازی شبکه تمرکز داشته و برای هر نوع وب سایتی قابل استفاده است.

Cloudflare سازگاری بالایی با محتوای داینامیک سایت داشته و همواره این بخش را بروز نگه می دارد. به طور کلی برای ارسال محتوای داینامیک از تکنولوژی مبتنی بر WAN استفاده شده که در نهایت بخش های مختلف به شکل فشرده GZIP در کلودفلر انجام می گیرد.

مزایا کلودفلر

معایب کلودفلر

در این بخش از بررسی کلودفلر قصد داریم تا شما را با معایب این سرویس نیز آشنا کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را را داشته باشید. از جمله معایب کلودفلر، از دسترس خارج شدن وب سایت در صورت آسیب دیدن این سرویس می باشد. دومین ایرادی که این سرویس دارد، اشتباهات امنیتی آن است که در برخی مواقع کاربران واقعی اشتباهاً هکر شناسایی شده و به طور کاملا مسدود خواهند شد.

کلودفلر با برخی از هاست های اشتراکی ناسازگار است. به همین جهت اگر از این نمونه هاست در سایت خود استفاده می کنید، در ابتدا امکان سنجی کرده و سپس اقدام به تهیه سرویس Cloudflare نمایید.

اما به طور کلی مزایای این سرویس بیشتر از معایب آن می باشد به همین جهت وب سایت هایی که بازدید زیادی دارند حتما باید از این سرویس استفاده کرده تا علاوه بر افزایش سرعت، سایت در برابر هکر ها محافظت شود. قبل از استفاده از این سرویس، بهتر است راهنمای کلودفلر را مطالعه کنید و بدانید که اساسا کلودفلر چیست و چگونه می توان از کارایی آن بهره مند شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین هاست | ۱۳ ویژگی یک هاست خوب

غربالگری بازدیدکننده توسط Cloudflare

از مزیت های مهم Cloudflare که به سادگی نمی توان از آن عبور کرد، قابلیت غربال کردن بازدیدکنندگان می باشد. این کار جهت جداسازی اشخاص واقعی با ربات ها انجام می شود و هدف نهایی جلوگیری از حملات ربات ها است.

کلودفلر دارای متد های پیچیده ای است که توانایی شناسایی تهدید ها و حملات را داشته و با آن مقابله می کنند.

Cloudflare در بخش ترافیک سایت نیز بسیار کارآمد است، به نحوی که ترافیک سایت وابسته به یک مسیر مشخص نبوده و این کار از طریق کارآمدترین مسیریابی انجام می شود. کلودفلر یکی از برترین سرویس هایی است که وب سایت را از حملات DDoS محافظت می کند. اگر یک سایت مورد حمله DDoS قرار بگیرد، به طور کامل UP خواهد شد.

غربالگری بازدیدکننده

ارائه تکنولوژی Migrate and Polish در کلودفلر

یکی از بخش های های مهمی که در مبحث کلودفلر چیست باید به آن پرداخته شود تکنولوژی Migrate and Polish بوده که جهت بهینه سازی در لود تصویر مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنولوژی تصاویر را به شکل کاملا بهینه در تلفن همراه به نمایش خواهد گذاشت. علاوه بر بهینه سازی تصویر توسط کلودفلر، تمامی تصاویر در سایز مناسب به نمایش در خواهد آمد. این کار توسط تکنولوژی Polish که در این سرویس استفاده شده انجام می گیرد.

وب سایت هایی که روزانه بازدیدکنندگان زیادی به آن مراجعه می کنند برای بالاتر رفتن لود صفحات و تصاویر حتما باید از Cloudflare استفاده کنند. همانطور که می دانید یکی از تکنولوژی های پیشرفته و بسیار کارآمد که در کلودفلر استفاده شده، تکنولوژی Cashing می باشد که مدیریت درخواست ها بدون استفاده از سرور اصلی سایت انجام می شود و به همین جهت سرعت سایت افزایش پیدا خواهد کرد.

ارائه گواهی SSL در کلودفلر

گواهی SSL از جمله گواهی هایی است که باید در تمامی سایت ها استفاده شده باشد. سایت های دارای این گواهی از نظر امنیتی در بالاترین سطح قرار می گیرند. ضمنا استفاده از این گواهی برای سئو سایت نیز مفید می باشد. کلودفلر گواهی SSL را به شکل رمزگذاری شده برای سایت مهیا کرده که البته برای بهره مندی از آن باید از پلان های غیر رایگان استفاده کنید.

در پلان های غیر رایگان که برای Cloudflare وجود دارد، شما می توانید موارد امنیتی زیادی را به سایت اضافه نمایید از مهم ترین آن می توان به جلوگیری از حملات DDoS، امکان اضافه کردن کپچا به شکل آنی، جلوگیری از ورود آی پی های غیر ایمن، مسدود کردن رنج برخی از آی پی ها، مسدودسازی آی پی برخی از کشور ها و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اهمیت پروتکل HTTPS در بهینه سازی سئو سایت

گواهی SSL

ویژگی های پلن رایگان و غیر رایگان کلودفلر چیست؟

یکی از مواردی که در بخش راه اندازی Cloudflare باید آن را بیاموزید، ویژگی های دو پلن پولی و رایگانی است که توسط سایت کلودفلر ارائه شده است. شما با استفاده از پلن های رایگان می توانید HTML سایت را بهینه سازی کرده و سرعت لود صفحات را افزایش دهید.

وب سایت هایی که از سرویس رایگان کلودفلر استفاده می کنند، به شکل اتوماتیک کش شده و فراخوانی فایل ها در مدت زمان کم انجام می شود. پلن رایگان Cloudflare دارای سیستم CDN بوده و به همین جهت متناسب با موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان، زمان لود سایت کاهش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: CDN چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

همانطور که در راهنمای کلودفلر مطالعه کردید، استفاده از پلن رایگان برای سایت هایی با بازدید کم و متوسط مفید است. البته لازم به ذکر بوده که بخشی از موارد امنیتی نیز در سرویس رایگان به سایت اضافه می شود. در صورت استفاده از پلن رایگان کلودفلر، سایت در برابر برخی از حملات عمومی و کلی محافظت خواهد شد. ضمنا در پلن رایگان شما می توانید IP برخی از کاربران را به شکل دسته ای برای ورود به سایت منع کنید.

در پلن غیررایگان که توسط Cloudflare ارائه می شود، یکی از ویژگی های امنیتی مهم با نام DDoS Protection به سایت اضافه شده که از حملات TCP و همچنین HTTP جلوگیری می کند. اگر کوچکترین حمله ای به سایت شما انجام شود، وب سایت به طور کاملاً از دسترس خارج خواهد شد. در قسمت کلودفلر چیست، شما با ویژگی های پلن رایگان و غیر رایگان (Premium) این سرویس آشنا شدید.

پیشنهادی که برای شما داریم، استفاده از سرویس های پریمیوم کلودفلر است. زیرا در این صورت مزایای بیشتری مانند بهینه سازی سایت در بهترین شکل ممکن، افزایش امنیت، بررسی ترافیک سایت و آمارگیری کلی آن در اختیار قرار خواهید داشت.

پلن رایگان و غیر رایگان کلودفلر

جمع بندی

در این مقاله شما با موارد زیادی از قابلیت های سرویس Cloudflare آشنا شدید. هم اکنون اگر از شما بپرسند کلودفلر چیست و چه کاربردی دارد به خوبی به آن پاسخ خواهید داد. حالا می توانید از پلان های رایگان و غیر رایگان (Premium) این سرویس استفاده کنید.

با مطالعه راهنمای استفاده از کلودفلر، کاربران می توانند تنظیمات مربوط به کلودفلر را انجام داده و امنیت وب سایت خود را افزایش دهند. برای استفاده از این سرویس بهتر است به سایت کلودفلر مراجعه کنید و پلان های مختلف را ببینید. با مراجعه به این سایت چهار پلان مختلف را مشاهده خواهید کرد که برخی از آن ها رایگان می باشد.

پیشنهاد می کنیم برای بالا بردن امنیت سایت و همچنین استفاده از DDoS Protection پلان های سوم و چهارم را تهیه کنید. به طور معمول در حال حاضر برای تهیه پلن دوم باید مبلغی برابر با 20 دلار به طور ماهیانه بپردازید. همچنین پلن سوم با پرداخت ماهیانه 200 دلار قابل خریداری است.

به طور کلی اگر یک سایت حرفه ای با تعداد بالایی از بازدیدکنندگان دارید بهتر است از خدمات Cloudflare استفاده کنید تا علاوه بر افزایش امنیت، سرعت وب سایت نیز افزایش پیدا کند. ذکر این مورد را مهم می دانیم:

چنان چه قصد پرداخت هزینه برای خرید پلن های پولی کلودفلر را ندارید، حدالامکان از امکانات و سرویس های رایگان آن بهره ببرید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06