انتخاب هاست و سرور در سئو سایت تاثیری دارد؟

انتخاب هاست و سرور در سئو سایت تاثیری دارد؟

در این مقاله می خوانید:

انتخاب هاست مناسب برای سایت، قطعا یکی از مواردی است که مدیران سایت ها باید نسبت به آن توجه خاصی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی ویژگی های یک هاست مناسب برای سایت، به تاثیر آن در سئوی سایت نیز بپردازیم. با ما همراه باشید.

اگر در هر لحظه از شبانه‌ روز اطلاعات وب سایت از هاست خود قابل دسترسی نباشد، سایت شما قطع می شود؛ بنابراین انتخاب یک ‌هاست خوب باید یکی از اولویت‌ های شما باشد. از دسترس خارج شدن وب سایت نیز همان طوری که اطلاع دارید، اگر به دفعات زیاد و مخصوصا در ساعات پر ترافیک اتفاق بیوفتد، اثرات مخربی بر روی سئوی سایت شما خواهد داشت و حتی ممکن است کاربران را برای همیشه از دست بدهید. اکنون اجازه دهید نگاه کامل تری به این موضوع داشته باشیم.

در دسترس کاربر باشید

وقتی صحبت از طراحی سایت و راه اندازی آن می شود، قطعا افراد زیادی به دنبال این هستند که در در تمام زمان ها سایت در دسترس باشد. برای مثال زمانی که سایت شما یک سایت فروشگاهی است، کاربر و بازدید کنندگان در هر زمان که بخواهند می توانند سفارش خود را ثبت کنند و پس از تایید مدیر سایت برای مشتری ارسال می شود. بنابراین زمانی که سایت شما در دسترس نباشد به مرور باعث افت رتبه سایت در موتورهای جستجو مختلف به ویژه موتور جستجوی گوگل می شود. انتخاب هاست مناسب، راه حل شماست.

وب مستران و سئوکاران می توانند پس از مدتی که سایت راه اندازی شد، آن را آنالیز و بررسی کنند. در طی این تحلیل وب مستران عقیده دارند که در ساعاتی از روز ترافیک سایت نسبت به ساعات دیگر بیشتر، بیشتر است و در صورتی که سایت در این ساعات که کاربر به سایت مراجعه می کند در دسترس نباشد، علاوه بر کاهش رتبه سایت در موتور جستجو، باعث عدم رضایت کاربر و در نتیجه افت کسب و کار شما می گردد.

اما هنگامی که سایت شما همواره در دسترس کاربران باشد، می توانید جایگاه مناسبی در نتایچ گوگل به دست آورید و باعث افزایش بازدید سایت و رضایت بیشتر مشتریان و کاربران خود شوید.

در دسترس ربات های گوگل باشید

در مقالات قبلی که در سایت کلیک اول منتشر کرده ایم، گفته شد که ربات های گوگل پس از این که مطالب و مقالات جدید را در سایت منتشر کردید، شروع به بررسی و ایندکس کردن آن ها می کند و بدیهی است که پس از ایندکس کردن و سپس بررسی الگوریتم رنک برین رتبه سایت را تعیین می کند. تصور کنید که ربات های گوگل وقتی می خواهند سایت را بررسی کنند، به هر دلیل اگر سایت شما در دسترس نباشد یا در وضعیت هاست اختلالی وارد شده باشد، ربات ها نمی توانند سایت را بررسی کنند و در نتیجه رتبه پایین تری می گیرید و حتی شانس دیده شدن در نتایج اول گوگل را از دست می دهید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با فایل robots.txt و تاثیر آن در سئو

با توجه به مطالبی که در دو سطر بالا به آن پرداخته شد، انتخاب هاست و سرور مناسب برای سایت تاثیر به سزایی در رتبه سایت، سئو سایت و چگونگی عملکرد سایت از نظر موتورهای جستجو دارد.

سرور چیست؟

سرور در حقیقت یک کامپیوتر است که قابلیت ذخیره فایل زیادی روی آن وجود دارد و می تواند عملیات های منحصر به فرد و تعیین شده ای را روی اطلاعات فایل ها ایجاد و پیاده سازی کند.

سرورها دارای پردازشگر، هارد درایو، رم و قطعات دیگر و مهم تر از آن دارای سیستم عامل هستند که مهم ترین این سیستم عامل لینوکس است. سرورها از نظر سطح سخت افزاری و نرم افزاری و مهم تر از آن امنیت سطح بالایی دارد و به صورت شبانه روزی فعال هستند و به همین دلیل کاربران در طول شبانه روز می توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند.

هاست چیست؟

در ادامه معرفی سرور، تعریف هاست اهمیت پیدا می کند.

هاست در لغت به معنای میزبان و در اصطلاح واژگان اینترنت به فضایی گفته می شود که در آن اطلاعات سایت قرار می گیرد.

به دلیل تنوع هاست های متفاوت برای انتخاب فضایی برای وارد کردن اطلاعات خود به هاست هایی با ویژگی های مناسب با کار خود نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین هاست | ۱۳ ویژگی یک هاست خوب

به تعریف زیر در مورد هاست توجه کنید:

زمانی که یک صفحه از سایت را مشاهده می کنید، در آن صفحه کدهایی با زبان هایی مانند HTML و CSS نوشته شده، مرورگرها این کدها را به یک صفحه سایت تبدیل می کنند که برای کاربر برای مشاهده و قابل تعامل، کلیک کردن باشد. کدها توسط برنامه نویسان قابل ایجاد کردن، ویرایش کردن و حذف شدن دارد که برای ایجاد شدن به فضای تعریف شده و مشخصی نیاز دارند. فضایی که عمل ویرایش، حذف کدها را می تواند به نمایش درآورد و به کاربر نمایش دهد توسط سرور انجام می شود.

هاست چیست - کلیک اول

انواع هاست

انواع هاست ها عبارتند از:

1- هاست ابری (Cloud Host)

هاست ابری در مقایسه با هاست های دیگر عمر کمتری دارد و مدت زمان کوتاهی است که نزد کاربران اهمیت پیدا کرده است. هاست ابری انعطاف پذیری بیشتری در مقایسه با هاست های دیگر از جمله لینوکس و ویندوز دارد. همچنین منابع و اطلاعات شما در یک واحد مشخص قرار ندارد و از منابع چند سرور استفاده می کند.

بیشتر بخوانید: فضای ابری چیست؟ + معرفی 3 فصای ابری رایگان و مطمئن

2- هاست لینکوس

هاست لینوکس فضایی است که قابل ایجاد و اجرا شدن روی سیستم هایی که سیستم عامل آن ها مبتنی بر لینوکس است، می باشد. کنترل پنل هاست لینوکس سی پنل، دایرکت ادمین و کلوکسو است. بسیاری از کاربران تصور می کنند که چون هاست لینوکس است باید سیستم عامل خودشان هم فقط باید لینوکس داشته باشند که این یک باور غلط است. هاست لینوکس در مقایسه با هاست ویندوز و اسکریپت هایی که در فضای اینترنت موجود است، تطابق بهتر و بیشتری دارد و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردی تر است.

3- هاست اشتراکی

در هاست اشتراکی یک سرور به تنهایی میزبانی چند سایت را به عهده دارد و زمانی استفاده می شود که کاربران برای کاهش هزینه ها از یک منبع می خواهند استفاده کنند. در هاست اشتراکی هر کاربر با استفاده از پلتفرم مورد استفاده خود می تواند به ابزارهای بانک اطلاعاتی، فضای دیسک، حساب های FTP، حساب های ایمیل و ترافیک ماهانه دسترسی داشته باشد.

4- هاست VPS

عبارت VPS مخفف عبارت Virtual Private Server به معنی سرور خصوصی مجازی است. این هاست محبوب ترین هاستی برای کاربرانی است که قصد ارتقا هاست خود را دارند. این هاست همانند هاست اشتراکی است اما با فضای متفاوتی سرویس هاست را ارائه می دهد. سرویس هاست VPS به اندازه کاربران تقسیم می شود و هر کاربر به صورت اختصاصی متناسب با میزان کل هاست تقسیم بر کاربرانی که می خواهند از فضای هاست استفاده کنند، سرویس را دریافت می کنند.

5- هاست اختصاصی

در صورتی که از هاست اختصاصی برای سایت خود استفاده کنید، سایت شما به صورت اختصاصی روی یک سرور میزبانی می شود.

انواع هاست - کلیک اول

خصوصیات هاست ابری

انتخاب هاست ابری می تواند روی یک شبکه بزرگ یا یک شبکه کوچک مورد استفاده قرار بگیرد و پیاده سازی شود. از جمله مزایای هاست ابری عبارتست از:

  • افزایش پایداری سرویس هاست ابری و توانایی کاهش downtime
  • امکان تعمیر و برطرف کردن مشکل سیستم هاست ابری بدون قطع شدن سرور
  • افزایش پهنای باند شبکه
  • افزایش قدرت سیستم سخت افزاری هاست ابری در مقایسه با هاست های دیگر
  • وجود تعداد بیشتر سخت افزار و افزایش امنیت سرور
  • استفاده بهینه از منابع سخت افزاری و نرم افزاری

مزایای استفاده از هاست ابری

همان طور که در سطرهای بالا گفته شد در هاست ابریمنابع از چند سرور مختلف تشکیل شده است، و درست به همین دلیل است که در صورت استفاده از هاست ابری زمان طراحی سایت، وبسایت به مشکل بر نمی خورد و اگر یکی از سرورها دچار مشکل شود، اطلاعات از طریق یکی از سرورهای دیگر بارگذاری شده و به کاربر نمایش داده می شود و در دسترس کاربر می مانید. در ادامه به مزایای مهم تری در مورد تهیه هاست ابری می پردازیم:

1- کاهش هزینه خرید هاست ابری

در سرویس های دیگه خرید هاست گزینه ها و شرایط متفاوتی برای تهیه هاست وجود دارد. برای مثال در سرویس های دیگر یک سقف برای زمانی که بازدید سایت به آن حداکثر می رسد وجود دارد و در صورتی که میزان بازدید سایت شما به میزان حداکثر نرسد هم هزینه از شما دریافت می شود. در هاست ابری این سقف برای خرید هاست وجود ندارد و متناسب با سایت خود می توانید سفارش دهید.

2- افزایش Uptime با خرید هاست ابری

قبل از پرداختن به افزایش uptime با استفاده از هاست ابری، به تعریف uptime می پردازیم. Uptime در واقع یک واحد برای نشان دادن در صد زمانی است که یک سخت افزار یا دستگاه کار بارگذاری اطلاعات را درست انجام می دهد. به همین ترتیب در این جا آپ تایم یعنی مدت زمانی که سرور بدون اختلال و وقفه کار خود که بارگذاری اطلاعات روی یک صفحه از سایت را به طور صحیح انجام می دهد. با افزایش uptime سرور مدت زمانی که سرور بدون اختلال به فعالیت می پردازد بیشتر می شود که یک نشان و معیار اعتبار سنجش و قابل اعتماد بودن سیستم است.

افزایش uptime سایت یکی از مهم ترین معیارهای سنجش سایت است که از طریق ربات ها یا سامانه های مانیتورینگ که برای مثال نرم افزارهای cacti، prtg قابل اندازه گیری است. پس از بررسی آپ تایم سایت متوجه می شوید که مدت زمان از دسترس خارج شدن سایت هر چه کمتر باشد و حتی به نفر برسد باعث افزایش رضایت مشتری و شانس بیشتر دیده شدن در نتایج اول جستجوی گوگل می شود. زمانی که از هاست ابری استفاده می کنید در صورتی که یک سرور از دسترس خارج شود، سرورهای دیگر اجازه نمی دهند که سایت از دسترس خارج شود.

3- امکان ارتقاء سرور بدون قطع شدن و از دسترس خارج شدن

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، احتمال دارد که کاربر در هر ساعت به سایت مراجعه کند و در دسترس بودن اهمیت ویژه ای دارد. زمانی که سرور دچار اختلال شود امکان ارتقاء و تعمیر سرور وجود دارد و به نوبت سرورها تعمیر می شود.

4- عملکرد بهتر در مقایسه با هاست های دیگر

به دلیل این که سرورها در هاست ابری به یکدیگر متصل هستند و به همین دلیل باعث عملکرد بهتر در مقابل حملات و افزایش مصرف بهینه تر منابع و اطلاعات می شود.

مزایای استفاده از هاست ابری - کلیک اول

تاثیر انتخاب هاست و سرور در سئو سایت

در این بخش دلایل تاثیر گذار انتخاب هاست و سرور بر روی سئوی سایت را بررسی می کنیم.

در دسترس نبودن

گوگل برای رتبه بندی سایت وظیفه بررسی و خزیدن بین صفحات سایت ها را به ربات های گوگل می سپارد. ربات ها با خزیدن بین سایت ها محتوای آن ها را بررسی می کند و سپس با مطابقت دادن کلمات کلیدی و محتوای سایت ها رتبه بندی تعیین می شود. برای بررسی کردن سایت ها نیاز است که سایت همیشه در دسترس باشد و در صورت در دسترس نبودن یک نکته منفی برای سایت محسوب می شود.

اسپم شدن هاست

استفاده و پیاده سازی از ایمیل مارکتینگ یکی از روش های مرسوم و حتی ضروری در دیجیتال مارکتینگ است. برخی سایت ها به طور صحیح از این روش استفاده نمی کنند و به طور گروهی حتی برای افرادی که در سایت ثبت نام نکرده و ایمیل خود را ثبت نکرده اند، ایمیل ارسال می کند. زمانی که این کار را انجام دهید، موتور جستجوی گوگل این اقدام را اسپم می شمارد و در صورت اسپم شدن سایت کلیه سایت هایی که از این سرور استفاده می کنند، اسپم شده و به کاربر نمایش داده نمی شود. به همین دلیل بسیاری از شرکت های ارائه دهنده سرور به مدیر سایت اعلام می کنند که اگر قصد ارسال ایمیل به صورت گروهی را دارند، از سرویس های منحصر برای این کار استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

سرعت سایت

بسیاری از شرکت های ارائه دهنده هاست به دلیل افزایش سود و درآمد خود هاست را به صورت اشتراکی بین کاربران تقسیم می کنند که این کار زمانی که ترافیک سایت افزایش یابد سرعت سایت کاهش پیدا می کند که تاثیر زیادی در کاهش جذب کاربر و کاهش رضایت او دارد. همان طور که در مقالات معیارهای رتبه بندی سایت گفته شد، سرعت سایت تاثیر به سزایی در رتبه بندی سایت دارد.

پیشنهاد ما به شما این است که با استفاده از ابزارهای رایگان سئو همیشه سرعت سایت خود را چک کنید که از وضعیت هاست سایت خود همیشه با خبر باشید.

بیشتر بخوانید: تاثیر سرعت در سئو سایت

پهنای باند سرور

زمان خرید سرور میزان پهنای باند را می توانید انتخاب کنید که این مقدار بسته به موضوع سایت، فروشگاهی، شرکتی، آموزشی و … متفاوت و متغیر است. زمانی که مشتری سروری را انتخاب می کند، در یک ماه مقدار مشخصی از پهنای باند استفاده می کند.

انتخاب هاست روی سئو

انتخاب هاست روی سئو محلی تاثیر دارد؟

قطعا بله. طبق الگوریتم های جستجوی گوگل به ویژه الگوریتم کبوتر زمانی که کاربر در مورد محل یک کسب و کار مثل آدرس شرکت یا آدرس رستوران می گردد، دیده شدن جزء نتایج برتر موتور جستجوی گوگل مهم و ضروری است. برای مثال زمانی که یک سایت فروشگاهی دارید بهتر است که از سرورهای داخلی استفاده کنید تا شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشید. اگر موقع سرچ شدن کاربران زیادی از سرور دور باشند و نتیجه جستجو را نبینند، خطای timeout رخ می دهد و در صورت تکرار زیاد این خطا رتبه سایت افت می کند.

بیشتر بخوانید: آموزش الگوریتم کبوتر گوگل

سخن پایانی

در این مقاله هدف اصلی مقایسه انواع سرورها، هاست ها و بررسی تاثیر آن بر سئوی سایت است. چون قدم اول بعد از طراحی سایت و تولید محتوای برای سایت، پیاده سازی استراتژی های لازم برای سئو سایت و دیده شدن در نتایج جستجو است. انتخاب هاست و سرور مناسب زمان طراحی سایت یکی از مهم ترین اقدامات است. با توجه به آن چه در مورد خصوصیات انواع هاست ها گفته شد، می توانید هاست مناسب با کسب و کار خود را برای دسترسی بهتر کاربران فراهم کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06