آموزش ساخت برند موفق در 8 قدم

آموزش ساخت برند موفق در 8 قدم

در این مقاله می خوانید:

حالا که با مفهوم برند آشنا شدیم، این سوال به وجود می آیند که چگونه می توانیم یک برند خوب و موفق ایجاد کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا مراحل ساخت برند موفق را مرور کنیم.

ساخت یک برند موفق، فرایندی است که نیازمند درک عمیق از بازار، مخاطبان و ارزش های اصلی است که شرکت می خواهد منتقل کند. این مقدمه باید با بیانی روشن و جذاب، چشم انداز و هدف های برند را ترسیم کند و نشان دهد چگونه برند مورد نظر می تواند در زندگی مشتریان تأثیرگذار باشد. ایجاد یک برند قدرتمند، فراتر از یک نام و لوگو است؛ این یک تجربه است که باید با هر تعامل مشتری تقویت شود.

در دنیای رقابتی امروز، برندها باید برای برقراری ارتباط عمیق تر با مشتریان خود و ایجاد وفاداری در آن ها تلاش کنند. این امر مستلزم آن است که برندها داستانی منحصر به فرد و معتبر را روایت کنند که مشتریان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و به آن اعتماد کنند. بنابراین، مقدمه مقاله باید به خواننده اطمینان دهد که با پیروی از استراتژی های مطرح شده در مقاله، می توان به ساخت یک برند موفق و پایدار دست یافت.

اهمیت ساخت برند موفق

ساخت برند موفق یکی از چالش های بزرگ کسب و کارهای نوپا است. برای اینکه بتوانید برندی را بسازید که بازار را به خود جذب کند و با مشتریان خود ارتباط برقرار کند، شما باید به چند عامل مهم توجه کنید.

  • هویت برند: هویت برند شامل نام، لوگو، رنگ ها، فونت ها و سبک طراحی است که برند شما را از رقبا متمایز می کند.
  • ارزش های برند: ارزش های برند نشان می دهد که برند شما چه چیزی را مهم می داند و چه پیامی را به مخاطبان خود منتقل می کند.
  • هدف گروه برند: هدف گروه برند آن دسته از افرادی است که شما می خواهید به عنوان مشتریان خود جذب کنید. شما باید نیازها، خواسته ها و رفتارهای هدف گروه خود را شناسایی کنید و با توجه به آن ها استراتژی بازاریابی خود را تعیین کنید.
  • تمایز برند: تمایز برند به این معناست که شما چگونه محصول یا خدمات خود را از دیگران جدا کنید و چه مزایای منحصر به فردی را به مشتریان خود ارائه می دهید. تمایز برند باعث می شود که برند شما در ذهن مخاطبان خود جایگاه داشته باشد و باعث وفاداری آن ها شود.

بیشتر بخوانید: برند چیست؟ از چه اجزایی تشکیل شده و چه ویژگی هایی دارد؟

در خریدهای روزانه و به طور معمول با برندهای مختلفی روبرو می شویم که شناخت آن ها سبب افزایش اعتماد مشتریان و فروش بیشتر می شود. مشکل عمده ای که برندهای معتبر و شناخته شده برای مشتریان دارد این است که به دلیل برند بودن و شناخته شده بودن، مشتریان مجبور به پرداخت هزینه های گزاف می شوند.

در صورتی که امکان خرید همان محصولات با هزینه های کم تر نیز امکان پذیر بود. اما با این وجود بسیاری از افراد ترجیح می دهند که همین محصولات را از برندهای معتبر و مشهور خریداری کنند، و این یعنی همان قدرت تاثیر گذاری برند. پیش از آن که با روش ساخت برند موفق آشنا شویم، مقاله “برند چیست؟” را مطالعه کنید. در این جا فقط یک تعریف کوتاه از برند ارائه می دهیم: برند تصویر و نامی است که محصولات و خدمات شما را به یاد مخاطب می آورد.

اهمیت ساخت برند موفق

پیش زمینه های ساخت یک برند موفق

پیش از آن که بخواهیم برند خود را ایجاد کنیم، باید موارد زیر را در نظر بگیریم:

  • تعریف اهداف تجاری: این موضوع به شما کمک می کند تا پاسخ پرسش های خود را بیابید. شیوه و روش تغییر و تحول برای شما مشخص شود و همچنین شخصیت برند شما و مخاطبانتان آن برای شما معین شود.
  • انتخاب افراد مورد نظر: آن ها باید علاقه مند به کار و متعهد باشند. افرادی که در تیم شما هستند، باید به مانند یک خانواده شاد و خوشحال باشند. در این صورت هیچگاه دو دستگی و اختلاف میان آن ها ایجاد نخواهد شد.
  • گسترش استراتژی: اهداف خود را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید تا قابل دستیابی باشند. چه چیزی؟ چه زمانی؟ چگونه؟
  • توانمندسازی کارمندان: کارمندان خود را برای موفقت آماده کنید. در مواقع بحرانی نظیر هنگام نگرانی، اوضاع را مدیریت و کارکنان را به مقاومت تشویق کنید. حس اعتماد به نفس و اعتماد را در میان کارمندان تقویت کنید. واقع بین باشید.
  • شناخت زمینه کاری: فراموش نکنید که شما و مخاطبانتان باید به طور منظم مطالعه کرده و بیاموزید. صنعت و حوزه فعالیتتان را بشناسید تا از رقبا پیش بیفتد. افراد جدید را ملاقات کنید. هیچ گاه عامل انسانی را دست کم نگیرید. خوش اقبالی را برای خودتان خلق کنید.
  • خلق ارزش و به اشتراک گذاری: ایجاد یک محتوای اساسی و بنیادی، ساخت یک جامعه از مخاطبان از طریق ایجاد محتوا اهمیت زیادی دارد. پس از آن، در 80 درصد مواقع، نکته ها و نظرهای دیگران را به اشتراک بگذارید. در 20 درصد اوقات نکاتی که به شما تعلق دارد، با دیگران به اشتراک بگذارید. از نیروی انسانی بهره لازم را ببرید.
  • فراهم آوردن زمینه رشد: خود را درگیر موضوع کنید. زمینه مشارکت دیگران را فراهم کنید. به اتفاقات مثبت و فوق العاده ای رخ می دهد اشاره کنید. از برگزاری مراسم و جلسه ها غافل نشوید. به یکدیگر کمک کنید. به ویژگی های انسانی افراد احترام بگذارید.

ایجاد جامعه ای از مخاطبان، فرایندی طولانی مدت و مداوم است که همزمان با رشد و گسترش حجم آن نیاز دارید تا خودتان را با آن مطابقت دهید. روی اهداف، مشتریان و ساختن یک کسب و کار موفق تمرکز کنید.

چگونه یک برند موفق بسازیم؟

در قدم اول بسیاری افراد فکر می کنند که منظور از ساخت برند، انتخاب اسم برای کسب و کار، طراحی لوگو توسط یک گرافیست و در نهایت داشتن یک شبکه اجتماعی یا سایت. در واقع اصلا چنین نیست. درست است که انتخاب اسم و طراحی لوگو برای کسب و کار نیاز است، اما کافی نیست. در واقع شما برای ساخت برند موفق باید مراحل مهمی را طی کنید که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

اهمیت نام و لوگو در برند سازی

در اغلب برند های معتبر و معروف در جهان انتخاب یک اسم تاثیر گذار و به یاد ماندنی و البته با معنا تاثیر بسیار زیادی در جلب نظر مشتریان و مخاطبان دارد. طبق تحقیقات و بررسی هایی که انجام شده، انتخاب اسم های آسان، ملموس و مرتبط با نوع کسب و کار مهم ترین اقدام است تا مشتریان بعد از شنیدن اسم محصولات، بی وقفه شما را به یاد آورند و به سراغ افراد دیگر نروند.

علاوه بر این، طراحی لوگو های ساده، زیبا و جذاب باعث می شود مخاطبان برای شناخت برند شما حتی لوگو را هم به خاطر بسپارند. اکثر برندهای معتبر و شناخته شده مانند اپل، نایک، آدیداس و … یک لوگوی خاص و بسیار ساده اما جذاب دارند. گام بعدی پس از انتخاب نام و طراحی لوگو ثبت شرکت است. این کار باعث می شود که به صورت قانونی حق ادامه کارو تبلیغ داشته باشید و رقبای کاری شما نتوانند از جایگاه فعلی شما و تنوع محصولات سوء استفاده کنند و همچنین در آینده با مشکلات قانونی درگیر نباشید.

با تولید محصولات ویژه و منحصر به فرد و با کیفیت خاص باشید.

اولین اصل که باعث جلب رضایت مشتریان و متقاعد کردن آن برای خرید مجدد می شود، اطمینان از کیفیت محصول است. داشتن لوگوی زیبا، نام خوب و تاثیر گذار، قیمت مناسب و حتی قیمت پایین، پشتیبانی و خدمات پس از فروش عالی، تبلیغات گسترده و حتی مرجوع کامل کالا و … هیچ کدام به اندازه داشتن کیفیت بسیار بالا روی جلب اعتماد مشتری و متقاعد کردن آن تاثیر گذار باشد. پس در این مرحله فقط از میزان کیفیت محصولات اطمینان حاصل کرده و سپس به سراغ قدم های بعدی بروید.

تبلیغات بصری و فیزیکی خود را آغاز کنید.

تبلیغات بصری و فیزیکی خود را آغاز کنید.

هر برند و کسب و کاری در هر مرحله ای که باشد، لازم و بسیار ضروری است که تبلیغات خود را آغاز کند. تاثیر تبلیغات تا حدی است که حتی برندهای معتبر و بزرگ در جهان همواره برای افزایش فروش و آشنایی مخاطبان جدید و افزایش اعتماد مشتریان قدیمی هنوز هم به تبلیغات ادامه می دهند. این اقدام سبب می شود در هیچ دوره زمانی فراموش نشوید.

یکی از چالش های عمده و دشواری که هر برند با آن روبرو است، افزایش تعداد برندها و کسب و کارهای مشابه با یک دیگر است که همه کسب و کار های مشابه با شما علاقه به ساخت یک برند معروف دارند، همواره تبلیغ می کنند. این کار سبب می شود مجبور شوید برای افزایش اعتبار خود مزیت های ویژه ای داشته باشید.

برای مثال کلیه لپ تاپ ها و موبایل های برند و اپل هر کدام سیستم عامل های منحصر بفرد خود را دارند و حتی نحوه کار با هر کدام از آن ها نیز متفاوت است. همین تفاوت باعث شده که وقتی یک مشتری اولین خریدش از برند اپل بوده دیگر قادر به کار با سیستم عامل های دیگر نباشد و حتی هزینه تغییر را به جان نخرد و حتی با وجود قیمت بالا همان محصول قبلی را مجددا خریداری کند.

در صورتی که یک تبلیغات ساده و بدون تمایز را برای خودتان انتخاب کنید، برند شما هم به عنوان یک برند ساده و ناپایدار در ذهن مخاطب و مشتری شناخته خواهید که این کار علاوه بر هدر رفتن هزینه و زمان سودی برای شما نخواهد داشت. برای تبلیغات همواره روش هایی مانند اجرای روش های زیر باعث شناخته شدن برند می شود:

  • طراحی و چاپ ویزیت
  • طراحی و چاپ تراکت و پخش کردن آن
  • طراحی و چاپ و نصب بنر
  • تبلیغات آنلاین (تبلیغ در شبکه های اجتماعی، رپورتاژ آگهی، تولید محتوا، بنرهای آنلاین و انتشار آن، و سایر روش های دیجیتال مارکتینگ)
  • تبلیغات اسپانسری

بیشتر بخوانید: منظور از رپورتاژ آگهی چیست؟ مشخصات یک رپورتاژ آگهی موفق

در فضای وب حضور ویژه داشته باشید.

اگر تعداد محصولات شما به تعدادی نرسیده که قابل فروش از طریق سایت نباشد، نباید از پتانسیل قدرتمندی که سایت برای کسب و کارتان دارد، غافل شوید. تمام برندهای جهانی معروف و معتبر در کل جهان، دارای وب سایت های فعال هستند.

وجود وب سایت باعث افزایش اعتبار کسب و کارتان از دید مخاطبان می شود. برای شروع فعالیت، یک سایت با طراحی زیبا و مرتبط با نوع کسب و کار با چندین صفحه شامل صفحه اصلی، صفحه درباره ما (معرفی سال شروع فعالیت برند، فعالیت هایی که در حیطه برند انجام می شود و …)، صفحه محصولات (حتی چند محصول)، صفحه پرداخت و … داشته باشید. بقیه قدم های ساخت برند در گرو داشتن یک وب سایت است و با داشتن سایت ارتباط مستقیم دارد.

در فضای وب حضور ویژه داشته باشید.

بازاریابی محتوا (مکمل شبکه های اجتماعی و وب سایت)

یکی از بهترین و تاثیر گذار ترین روش هایی که برای رقابت با رقبای کاری می تواند به شما کمک ویژه ای کند، بازاریابی محتوایی است. بازاریابی محتوایی یک روش متمایز و منحصر به فرد است که از طریق آن می توانید مشخصات و ویژگی های منحصر به فرد محصول را به مخاطبان معرفی کرده و توضیح دهید. منظور از بازاریابی محتوایی (Content Marketing) ارائه مطالب مورد نیاز برای کاربران و مخاطبان هدف است، در مورد خدمات و محصولاتتان است.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟

بازاریابی محتوایی یک روش بازاریابی درون گرا است که مزایای ویژه ای دارد. از جمله مزایای ویژه بازاریابی محتوایی این است که مشتری به دنبال فروشنده خدمات و محصولات و خرید آن ها است. در قدم اول تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و وب سایت خود آغاز کنید. با بازاریابی محتوایی و بدون پرداخت هزینه های گزاف دیگر نیازی به پرداخت هزینه های زیاد برای تبلیغات ندارید.

نپرداختن به تولید محتوا روند رشد کسب و کارتان به شدت کند خواهد شد. برای مثال فعالیت عمده سایت کلیک اول، طراحی سایت، سئو داخلی و سئو خارجی و افزایش ترافیک سایت است که ما در کلیه مقالاتی که در بلاگ سایت منتشر کرده ایم، در واقع یعنی بازاریابی محتوایی کرده ایم.

با این روش مشتریان ما متقاعد می شوند که به ما اعتماد کنند و کلیه خدماتی که در بالا گفته شد را به ما سفارش دهند. برای بازاریابی محتوایی و تولید محتوای تاثیرگذار ابتدا لازم است که مخاطبان و مشتریان هدف را به طور کامل بشناسید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی درون گرا یا Inbound Marketing چیست؟

تاثیر شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید.

حتی با وجود سایت، شانس شما برای دیده شدن در شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر از داشتن یک وب سایت است. حتما برای شما هم پیش آمده که زمانی که در شبکه های اجتماعی مختلف به ویژه اینستاگرام مشغول گشتن هستید، با کسب و کارهای مشابه دیگر روبرو شده اید.

حضور و فعالیت مستمر شما در شبکه های اجتماعی باعث می شود که شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشید و کاربران هنگامی که کسب و کارها و پیج های مشابه را مشاهده می کنند، با کسب و کار شما نیز حتی به طور تصادفی مواجه شده و شما را دنبال کنند.

راه اندازی شبکه های اجتماعی یکی از تاثیر گذار ترین روش هایی است که بدون پرداخت هزینه مالی می توانید برند خود را به مخاطبان معرفی کرده و مخاطبان هدف را پیدا کنید. حتی در صورتی که بودجه کافی برای راه اندازی و طراحی سایت ندارید، داشتن یک شبکه اجتماعی فعال و تاثیر آن را در برند سازی دست کم نگیرید.

تاثیر شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید.

لازمه برند موفق، داستان سرایی است.

یکی از موارد مهمی که می توانید در صفحه درباره ما (در سایت) داستان برند خود را بنویسید. در این باره، شکست ها، دشواری ها، لحظات زیبا و موفقیت آمیزی که در کسب و کارتان داشته و کسب کرده اید را به صورت داستان بنویسید. این کار باعث ایجاد حس صمیمیت بین مخاطبان و فروشنده می شود.

برای مثال بیل گیتس اولین بار در مدرسه و در سن 13 سالگی با رایانه آشنا شد و سپس برای اولین بار اقدام به برنامه های کامپیوتری کرد و سپس ایده ساخت و راه اندازی مایکرو سافت را پیاده سازی کرد. شما هم می توانید از ابتدای فعالیت خود و کلیه راه و روش هایی که امتحان کرده اید را به صورت داستان بیان کنید. این کار باعث تاثیر گذاری بهتر و سریع تر برند روی اذهان عمومی می شود. برای داستان سرایی عجله نکنید و کم کم و به صورت اصولی داستان بنویسید.

شعار منحصر بفرد داشته باشید.

نوشتن شعار برند متناسب با کسب و کار باعث می شود کسب و کارتان در اذهان عمومی ماندگار تر شود. “فقط انجامش بده” این شعار برند نایک است. برای نوشتن شعار برند، شعارهای دور از واقعیت و دور از توان خود ننویسید.

لازمه برند موفق، داستان سرایی است.

سخن پایانی

یکی از مهم ترین اقدامات در ساخت برند موفق و افزایش محبوبیت از دید مخاطبان، افزایش اعتماد مشتریان است. تنها در این صورت می توانید به صورت هدفمند کار کنید و به سود مورد نظرتان برسید. کلیه اقداماتی که در طول این مقاله به آن پرداخته شد، به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی برند سازی تاثیر می گذارد.

برای مثال از طریق برگزاری مسابقه، ارائه خدمات پشتیبانی و خدمات پس از فروش، افزایش سطح ارتباط با مخاطبان و مشتریان می توانید میزان اعتماد مشتریان را افزایش دهید.

در نهایت، ساخت یک برند موفق مستلزم بیش از یک نام و لوگوی جذاب است. این یک مسیر پیوسته و همیشه در حال تکامل است که نیازمند تعهد به ارزش های بنیادین، ارتباط مستمر با مشتریان و توانایی سازگاری با تغییرات بازار است. برندهایی که می توانند این اصول را در هسته فعالیت های خود جای دهند، قادر خواهند بود تا نه تنها در بازار رقابتی امروز بلکه در آینده ای که هنوز ناشناخته است، بدرخشند.

به یاد داشته باشید، برندسازی فرآیندی است که هرگز به پایان نمی رسد. هر تعامل، هر کمپین تبلیغاتی، و هر تصمیم استراتژیک، فرصتی است برای تقویت برند و ایجاد ارتباط عمیق تر با مشتریان. با حفظ انعطاف پذیری و وفاداری به اصول خود، می توانید مسیر موفقیت را در عرصه برندسازی طی کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06