پوش نوتیفیکیشن چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

پوش نوتیفیکیشن چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

در این مقاله می خوانید:

در این مطلب به طور کامل با پوش نوتیفیکیشن و مزایای آن آشنا خواهید شد. اگر به تازگی با این اصطلاح آشنا شده اید یا قصد استفاده از آن را دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

مقدمه ای در مورد بازاریابی دیجیتال

پیش از این که با مفهوم پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) آشنا شویم، بهتر است که به صورت کوتاه و مختصر، توضیحاتی در مورد دیجیتال مارکتینگ ارائه دهیم.

بازاریابی دیجیتال که امروزه تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ هم از آن یاد می شود، یکی از مهم ترین و ضروری ترین فاکتورهای اصلی تعیین کننده میزان موفقیت کسب و کارهای مختلف است. به لطف بازاریابی دیجیتال و ابزار و روش های منحصر بفردی که ارائه می کند، بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک توانسته اند جایگاه بسیار مطلوبی به دست آورند.

در بازاریابی دیجیتال یکی از مهم ترین پارامترهای موثر در موفقیت افزایش و حفظ تعامل با مشتریان و مخاطبان و تبدیل مشتری بالقوه به مشتری وفادار است. به همین دلیل ابزارهای تخصصی برای ایجاد و حفظ ارتباط با مشتریان برای بهبود و رونق کسب و کار معرفی شده است. یکی از بهترین ابزار کاربردی در این زمینه، پوش نوتیفیکیشن است.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) چیست؟

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) به پیام های کوتاه قابل کلیکی گفته می شود که در صفحه مرورگر کاربران یا لاک اسکرین (Lock Screen) موبایل آن ها نمایش داده می شود. در واقع نمایش این پیام ها و اعلان های کوتاه به نوع دستگاهی که در آن نمایش داده می شود، بستگی ندارد.

از این روش برای برقراری ارتباط بین مشتریان بالقوه و صاحبان برند و کسب و کارها استفاده می شود. به گونه ای که به برندها و صاحبان کسب و کارها کمک می کند که پیشنهادات و پیام ها یا سایر اطلاعات بروز رسانی شده را به مشتریان اطلاع دهند. برای مثال در برخی مواقع ممکن است نسخه جدید یا نسخه آپدیت شده یک اپلیکیشن موجود شده باشد.

با استفاده از پوش نوتیفیکیشن می توانید مشتریان را از وجود آن مطلع کنید. این پیام های کوتاه و اعلان ها کمک می کند که مشتریان برند شما را فراموش نکرده و وب سایت یا اپلیکیشن شما مجددا وارد شوند. این پیام همانند پیام کوتاه است. با این تفاوت که برای ارسال پوش نوتیفیکیشن نیازی به داشتن اطلاعات تماس کاربران و مخاطبین نیست.

در واقع کاربر با اختیار خود می تواند در سرویس های Push Notification عضو شده و پیام های ارسالی را دریافت کند. پس از این که یک اپلیکیشن را نصب می کنید، یک پیام برای کاربر ارسال می شود.

این پیام با اهداف مشخص و معینی ارسال می شود. یکی از اهداف این کار دریافت اطلاعات کاربران است تا در شرایط مختلف و مورد نیاز پوش نوتیفیکیشن برای آن ها ارسال شود.

علاوه بر این، یکی از تفاوت های اصلی این روش تبلیغات با پیام کوتاه این است که در این روش سعی در جذب و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل و وفادار است. پوش نوتیفیکیشن از چندین عنصر مختلف لینک، پیام کوتاه، و یک تصویر تشکیل شده است. کاربرد هر کدام از این عناصر با توجه به حوزه های کاری متفاوت، مختلف است.

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) چیست؟

 

نوتیفیکیشن چیست؟

همه ما روزانه نوتیفیکیشن های زیادی از اپلیکیشن های مختلف روی تلفن همراه دیده می شود. برای مثال شبکه های اجتماعی مختلف، کانال های اطلاع رسانی تلگرام، اپلیکیشن های آموزشی، فروشگاه های مختلف و حتی برنامه های بانکی روزانه چندین نوتیفیکیشن ارسال می کنند. برخی از این نوتیفیکشن ها با هدف اطلاع رسانی برای کاربر ارسال می شود. این نوع پیام ها در قسمت بالای گوشی دیده می شود و کاربر با یک کلیک وارد آن می شود.

استفاده از پوش نوتیفیکیشن چه اهمیتی دارد؟

پس از دریافت سرویس پوش نوتیفیکیشن کاربر یک پیام در بالای صفحه موبایل یا مرورگر خود مشاهده می کند. این پیام می تواند روشی برای ترغیب کردن کاربر برای کلیک کردن روی لینک مورد نظر شما و وارد شدن به اپلیکیشن یا وب سایت باشد. به همین دلیل می توان گفت استفاده از پوش نوتیفیکیشن یکی از بهترین روش هایی است که ارتباط بین صاحبان کسب و کار و برند را با مخاطبین سریع تر می کند.

با استفاده از این اعلان ها کاربران و مشتریانی که در سایت یا اپلیشکیشن حضور ندارند، نظرشان جلب می شود که از تغییرات جدید مطلع شوند. البته برای این کار لازم است که اطلاعاتی جذاب و کاربردی را بنویسید که کاربر را برای کلیک کردن روی لینک و وارد شدن ترغیب کنید. یکی از مزایای دیگر استفاده از این سرویس، افزایش نرخ بازگشت کاربران و مشتریان قدیمی است.

بیشتر بخوانید: تاثیر تکنیک بازاریابی مجدد (Remarketing و Retageting) بر فروش بیشتر

کاربرد پوش نوتیفیکیشن چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، یکی از روش های افزایش و حفظ تعامل با کاربران است. این روش بازاریابی به این دلیل مفید و کاربردی است که نرخ تبدیل بالاتر و هزینه های کم تری در مقایسه با سایر روش های تبلیغاتی دارد. علاوه بر این، پوش نوتیفیکیشن کاربرد و مزایای دیگری دارد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم:

1- حفظ مشتریان

حفظ و نگه داری مشتریان در مقایسه با جذب کردن آن ها دشوارتر و چالش برانگیزتر است. طبق بررسی و آمارهای انجام شده در این مورد، می توان گفت که ارسال یک اعلان پوش نوتیفیکیشن برای یک مشتری جدید در همان هفته باعث جذب شدن و افزایش نرخ نگهداری مشتریان تا 71 درصد می شود.

2- افزایش تعامل با مخاطبان و مشتریان

به طور کلی یک کاربر در طول روز از 9 برنامه کاربردی در تلفن همراه خود استفاده می کند. برای این که اطمینان حاصل کنید که یک کاربر و مشتری شما را فراموش نمی کند، یا اپلیکیشن شما را حذف نمی کند، باید با او ارتباط مستمر داشته باشید. به گونه ای که کاربر درگیر شما باشد. به همین دلیل با استفاده از پوش نوتیفیکیشن می توانید این کار را انجام دهید.

برای این کار می توانید پیشنهادهایی را به صورت شخصی شده، یادآوری کرده و اعلان هایی مختص به کاربران و مشتریان برای آن ها ارسال کنید. این کار باعث افزایش جلب توجه کاربران شده و باعث می شود بسیاری از آن ها با پلتفرم یا وب سایت شما درگیر شوند.

افزایش تعامل با مخاطبان و مشتریان

 

3- بهبود دسترسی آسان و سریع

طبق بررسی های انجام شده اعلان های فشاری بهتر از ایمیل و ارسال پیامک عمل می کنند. در بیشتر موارد برخی از کاربران معمولا پیام ها را نمی خوانند و سریعا حذف می کنند. همچنین برخی از ایمیل ها در قسمت اسپم منتقل می شود. اما این ویژگی در مورد پوش نوتیفیکیشن وجود ندارد.

چرا که اعلان های Push Notification مستقیما روی صفحه نمایش مرورگر یا موبایل نمایش داده می شود. به همین دلیل توجه کاربران را بیشتر و سریع تر جلب می کند. علاوه بر این، کاربران سریع تر و آسان تر به این پیام ها دسترسی دارند.

4- ارائه آخرین بروز رسانی ها

برخی از اپلیکیشن ها برای افزایش رضایت کاربران مطابق با نیاز یا درخواست آن ها به صورت مداوم بروز رسانی می شود. اما ممکن است برخی از کاربران از این تغییرات و بروز رسانی ها مطلع نشوند. یکی از مهم ترین مزایا و کاربردهای پوش نوتیفیکیشن این است که می توانید کاربران را از آخرین بروز رسانی ها مطلع کنید. علاوه بر این، این کار باعث افزایش رضایت کاربران و جلب توجه مجدد آن ها می شود.

انواع پوش نوتیفیکیشن

از نظر بازاریابی پوش نوتیفیکیشن ها به دو دسته کلی تبلیغاتی (Advertising) و Retention یا حفظ مشتری انجام می شود. روش Retention جزو گروه بازاریابی مجدد است. به گونه ای که باعث ترغیب مجدد مخاطبان و مشتریان قدیمی می شود. پوش نوتیفیکیشن نیز بر اساس فضای نمایش به چندین دسته مختلف زیر تقسیم می شود:

پوش نوتیفیکیشن وب دسکتاپ

برخی از کاربران ممکن است وارد سایت نشوند؛ اما در صورتی که اعلان را فعال کرده باشند، پیام های پوش نوتیفیکیشن در بالای صفحه مرورگر نمایش داده می شود. بسیاری از دیجیتال مارکترها از این روش پوش نوتیفیکیشن برای افزایش تعامل و افزایش بازدید سایت استفاده می کنند. طبق بررسی های انجام شده، استفاده از پوش نوتیفیکیشن وب باعث افزایش نرخ تبدیل سایت می شود.

پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن های موبایل

در این روش نیز کاربر یک اپلیکیشن را دانلود و نصب کرده و سپس آن اپلیکیشن را برای موبایل نوتیفیکیشن ارسال می کند. این روش مانند نوتیفیکشن های شبکه های اجتماعی است که در بالای صفحه موبایل نمایش داده می شود. دستگاه های اندروید نیز دارای تنظیمات خاصی برای ارسال پیام های نوتیفیکشن دارند. در صورتی که این امکان برای موبایل های اپل وجود ندارد. مگر در صورتی که کاربر تنظیمات دریافت نوتیفیکیشن را فعال کرده باشد.

پوش نوتیفیکیشن وب موبایل

این نوع پوش نوتیفیکیشن از طریق مرورگر وب به کاربر ارسال می شود. سپس در قسمت بالای صفحه نمایش موبایل نمایش داده می شود. سپس زمانی که کاربر صفحه مرورگر را باز می کند، این اعلان را می بیند.

پوش نوتیفیکیشن پوشیدنی و دستگاه های هوشمند مثل اپل واچ

اگر از اپل واچ یا سامسونگ واچ داشته باشید، امکان نمایش اعلان های پوش نوتیفیکیشن مانند نوتیفیکشن های ورزشی و شبکه های ورزشی روی آن وجود دارد. بنابراین اگر به درستی از سرویس های پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید، این اعلان ها در هر صورت به کاربران ارسال می شود.

در ایران سرویس های ارائه دهنده پوش نوتیفیکیشن به روش های مختلف وجود دارد که هزینه ای مقرون به صرفه ای دارند. با توجه به میزان بودجه ای که می توانید صرف کنید، می توانید از سرویس مورد نظر استفاده کنید.

استفاده از پوش نوتیفیکیشن

روش های استفاده از پوش نوتیفیکیشن

سایت ها و سرویس های ارائه دهنده پوش نوتیفیکیشن با کیفیتی در ایران و سایر اقصی نقاط جهان وجود دارد. از مهم ترین سایت های ارائه دهنده سرویس های پوش نوتیفیکیشن می توان به FMS (Google’s Firebase Cloud Messaging) و سرویس Push Notification Apple اشاره کرد.

این سرویس ها قابلیت فعال کردن اعلان های پوش نوتیفیکیشن را برای Windows Notification Service و Safari در Microsoft Edge دارد. نحوه عملکرد سرویس سایت FMS بدین صورت است که امکان استفاده از سرویس پوش نوتیفیکیشن هم برای وب موبایل و وب سایت ها وجود دارد و اعلان ها برای هر کدام از کاربران ذکر شده ارسال می شود.

سرورهای اعلان این سرویس محتوای اعلان را به همراه اطلاعات مشترک به سایت FMS ارسال می کند. پس از این که اعلان ها توسط سایت FMS دریافت و تایید شد؛ سپس به اعلان ها به دستگاه مورد نظر کاربران ارسال می شود. پس از این که اعلان ها دریافت شد، دستگاه ها داده های قابل کلیک را به برنامه ارسال می کند.

در واقع این داده ها کمک می کند که وب سایت و برنامه ها بتوانند میزان موفقیت عملکرد این اعلان ها را ردیابی و ارزیابی کنند. سرویس وب سایت FMS توسط گوگل پشتیبانی می شود. با این وجود امکان استفاده از سرویس های آن با استفاده از Push API ،Mozilla Firefox ،Opera و … نیز وجود دارد.

انواع کمپین های پوش نوتیفیکیشن

بدیهی است که کسب و کارهای مختلف با توجه به نیاز خود از انواع روش های پوش نوتیفیکیشن استفاده می کنند. چرا که هر کدام از آن ها اهداف و استراتژی های منحصر به فرد خود را دارند. از انواع کمپین های پوش نوتیفیکیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمپین پوش نوتیفیکیشن سبد خرید رها شده

برخی از مشتریان پس از این که وارد سایت یا اپلیکیشن می شوند، حتی تا مرحله خرید هم پیش می روند. اما در این مرحله یا حتی در مرحله پرداخت از خرید منصرف می شوند. به همین دلیل با استفاده از کمپین می توان مشتریان را برای خرید مجدد ترغیب کرد.

کمپین پوش نوتیفیکیشن با تصویر، ایموجی و Call to Action

در این روش با استفاده از امکانات مختلف می توانید برای جلب توجه مشتریان و مخاطبین استفاده کنید. این روش زمانی پیشنهاد می شود که بخواهید کاربران فقط وارد صفحات خاصی از سایت شوند. چون می توانید با استفاده از این نوع کمپین چندین لینک ایجاد کرده و لینک ها را منتشر کنید.

در واقع بسته به پرسونای مشتری و نیاز آن ها می توانید از تصاویر متن، تصاویر، ویدئو و … استفاده کنید تا مشتریان را برای کلیک کردن روی لینک ترغیب نمایید.

همچنین در صورتی که تعداد کاراکترهای مورد استفاده محدود است، می توانید از ایموجی ها برای انتقال پیام بهتر استفاده کنید. چرا که استفاده از ایموجی ها کمک می کند که بیشتر احساسات کاربران را درگیر کنید.

بیشتر بخوانید: CTA چیست؟ روش های ایجاد Call to Action

پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی

در این روش، اعلان هایی با هدف تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات برای کاربران ارسال می شود. پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی نیز هم برای وب سایت ها و هم برای اپلیکیشن ها استفاده می شود. نکته حائز اهمیت در این روش این است که باید از کاربران برای ارسال تبلیغات اجازه بگیرید. در غیر این صورت وارد اسپم خواهید شد.

پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی

پوش نوتیفیکیشن ارگانیک

یکی از روش های رایج پوش نوتیفیکیشن، پوش نوتیفیکیشن ارگانیک است. این روش بدین صورت است که اعلان ها به صورت مستقیم از طرف بازاریابان دیجیتال برای کاربران وب سایت یا اپلیکیشن ها ارسال می شود. بدین ترتیب به صورت مستقیم با کاربران ارتباط و تعامل برقرار می کنند.

در این روش، یک پیام شخصی سازی شده برای کاربران ارسال می شود. بدین صورت که از آن ها دعوت می کنید تا مجددا روی لینک سایت کلیک کنند. به همین دلیل نرخ تبدیل افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چگونه می توان آن را بهینه کرد؟

سخن پایانی

یکی از روش های مطمئن در ایجاد ارتباط یا حفظ تعامل با کاربران و مشتریان، استفاده از روش پوش نوتیفیکیشن است. در این مقاله به طور کامل با اهمیت و مزایای استفاده از این روش به طور کامل آشنا شدید. در صورتی که پس از مطالعه مقاله، سوال، پیشنهاد یا نظراتی دارید، با ما مطرح کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06