ویژگی های سایت موفق چیست؟

ویژگی های سایت موفق چیست؟

در این مقاله می خوانید:

یکی از چالش های بزرگی که بر سر راه مدیران سایت ها و متخصصان سئو قرار دارد این است که چگونه می توانند باعث موفقیت وب سایت شوند؟ با ما همراه باشید تا با ویژگی های سایت موفق آشنا شویم و روش هایی را فرا بگیریم که به کمک آن ها می توان باعث پیشرفت وب سایت شد.

چه سایتی موفق است؟

شما به عنوان یک خریدار زمانی که می خواهید یک محصول را بخرید، قبل از خرید در وب سایت های مرتبط جستجو و تحقیق می کنید یا خیر؟ Ecommerce Foundation طی یک گزارش اعلام کرده است که 88 درصد مردم قبل از خرید محصولات درباره مشخصات، ویژگی ها و قیمت آن تحقیق می کند. این آمار به این معنی است که این زمان بهترین فرصت برای راه اندازی یا گسترش کسب و کار در فضای آنلاین است و حتی در صورتی که کسب و کار آنلاین دارید، می توانید ترافیک سایت را افزایش دهید. شرط موفقیت در زمینه کسب و کار آنلاین صرفا طراحی سایت یا استفاده و فعالیت در شبکه های اجتماعی نیست. در ادامه به معرفی روش های موفقیت در طراحی وب سایت می پردازیم و بررسی می کنیم ویژگی های سایت موفق چه مواردی است.

ویژگی های سایت موفق

ویژگی های سایت موفق

بررسی ویژگی های سایت موفق از جمله مواردی است که می تواند تجربه ما را برای موفقیت و پیشرفت سایت خودمان افزایش دهد. بی شک رعایت این نکات می تواند نتایج شگرفی را برای شما به ارمغان آورد.

سرعت بارگذاری (لود شدن) سایت

یکی از اساسی ترین روش هایی که می توانید کاربران را برای سایت حفظ کنید، این است که نباید زمان بارگذاری سایت بیشتر از 8 ثانیه طول بکشد. سال 2017 گوگل تحقیقاتی انجام داد و این بررسی و نتیجه حاصل شد که سایت هایی که زمان بارگذاری آن ها تا 10 ثانیه طول بکشد، احتمال نرخ پرش (bounce rate) تا 30 درصد افزایش می یابد.  منظور از نرخ پرش در این مورد این است که کاربران وارد سایت می شوند و بدون این که روی لینکی کلیک کنند، صفحات را اسکرول کنند یا از صفحات دیگر دیدن کنند از سایت خارج می شوند. خارج شدن کاربر از سایت می تواند به عنوان از دست رفتن یک فرصت تبدیل شدن کاربر به مشتری تلقی شود. در این صورت می توانید درک کنید که افزایش زمان لود شدن سایت و کاهش این زمان چقدر از نظر کاربر مهم است و می تواند برای کسب و کارها یک فرصت ایجاد کند.

سرعت بارگذاری (لود شدن) سایت

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

یکی دیگر از عواملی که نشان دهنده مضر بودن سرعت بارگذاری سایت شناخته شده دو عامل احتمالی زیر است:

  • موتورهای جستجو مثل گوگل برای این که سرعت لود شدن سایت کم بوده توانسته محتوا را شناسایی کند.
  • موتور جستجو (گوگل) محتوای که توسط کاربر تایید نشده و کاربر مجبور شده سایت را ترک کند، یک محتوای غیر مرتبط با جستجوی کاربر تلقی می کند.

این عوامل نشان دهنده عدم رضایت کاربر در مورد محتوا و در نتیجه باعث عدم رضایت موتور جستجو و در نهایت افت رتبه سایت و کاهش ترافیک می شود.

طراحی سایت ریسپانسیو (responsive – واکنش گرا)

در اکثر مقالاتی که در سایت کلیک اول منتشر شده در مورد اهمیت ریسپانسیو بودن سایت صحبت کرده ایم. دلیل اهمیت طراحی سایت به صورت ریسپانسیو به این دلیل است که بیش از 50 درصد کاربران برای جستجو و به دست آوردن اطلاعات مورد نیازشان از تلفن همراه استفاده می کنند. این آمار به صاحبان کسب و کار و به ویژه کسب و کارهای آنلاین گوشزد می کند که طراحی سایت ریسپانسیو برای افزایش ترافیک و افزایش فروش و رونق کسب و کار مهم و حتی ضروری است.

طراحی سایت ریسپانسیو در وهله اول بر عهده طراح سایت یا توسعه دهنده سایت است که باید از او بخواهید طراحی صفحات سایت را به گونه ای انجام دهد که سایر کاربران بتوانند با تلفن همراه، تبلت و سایر این وسایل تمامی صفحات سایت را به طور کامل و واضح ببینند. البته فراموش نکنید که پس از بررسی responsive بودن سایت، بررسی کنید که سایر نمایشگرها سایت شما را چگونه می بینند. برای این تست وارد سایت https://search.google.com/test/mobile-friendly  شوید و URL (آدرس سایت) را وارد کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر طراحی سایت واکنش گرا بر روی سئوی سایت

طراحی سایت ریسپانسیو (responsive – واکنش گرا)

سازگاری سایت با سایر مرورگرها

سایر مرورگرهای معروف و معتبر به کاربران این اطمینان را می دهد که همه قسمت ها و ویژگی های سایت قابل نمایش است و کاربر به آن ها می تواند دسترسی داشته باشد. اما هنوز هستند مرورگرهایی که همه ویژگی های سایت را برای کاربر قابل مشاهده نیست. در صورتی که سایت شما در مرورگرهای firefox، chrome، safari و opera و Microsoft Edge به خوبی نمایش داده شود، عالی است. بنابراین برای این که سایت شما با سایر مرورگرها سازگاری داشته باشد آن را محدود نکنید.

سازگاری سایت با سایر مرورگرها

طراحی سایت با اصول کاربر پسند بودن

مخاطب اصلی هر سایت کاربران آن هستند که باید سایت را از نظر ظاهری (گرافیکی)، طراحی صفحه اصلی، طراحی صفحات داخلی، محتوا (محتوای ویدئویی، صوتی و تصویری) بپسندد. یکی از معنای دیگر کاربر پسند بودن این است که کاربر باید بتواند هر چیزی را که به دنبال آن است به راحتی به دست آورد و اگر می خواهد کاری انجام دهد (روی لینک کند، خرید کند، پرداخت انجام دهد، گروه بندی محصولات و خدمات را مشاهده کند) بتواند به راحتی انجام دهد.

طراحی سایت با اصول کاربر پسند بودن

یکی دیگر از روش های کاربر پسند بودن این است که حتی کاربرانی که دچار مشکلات بینایی هستند، بتوانند از سایر صفحات سایت و مطالب آن استفاده کنند. توجه به اصول طراحی (UI) نیز در این زمینه ضروری است که اگر طراح سایت هستید باید آن را یاد بگیرید یا از طراح سایت خود بخواهید این دسترسی پذیری را برای کاربران فراهم کند.

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

تولید محتوای بهینه شده (SEO Writing)

یکی از ویژگی هایی که سایت شما را نسبت به سایر رقب متمایز می کند، داشتن محتوای بهینه شده است. محتوا شامل مقالات آموزشی، مقالات نقد و بررسی محصولات یا خدمات شرکت یا مراکز آموزشی یا موسسات، پست های بلاگ، کتاب های الکترونیکی، فیلم (محتوای ویدئویی) است که در سایت ها منتشر می شود. شرط محتوای بهینه داشتن شرایط زیر است:

  • محتوا باید به گونه ای باشد که به کاربر اطلاع لازم و ضروری را انتقال دهد. این محتوا می تواند شامل محتوای آموزشی مفید و کاربردی، اطلاع رسانی اخبار و اطلاعات روز (برای سایت های خبری، سایت های نرخ ارز، نرخ طلا و پول دیجیتال و …) یا محتوای سرگرم باشد. در این صورت است که کاربر به سایت اعتماد می کند، خرید می کند یا برای دفعات بعدی به سایت شما مراجعه می کند.
  • تولید محتوای بهینه شده یعنی تولید محتوا با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و مفید؛ بنابراین تولید محتوای بهینه شده باعث می شود که همواره به صورت آنلاین دیده شوید. چون کاربران با جستجو و یافتن کلمات کلیدی مرتبط می توانند به شما دسترسی داشته باشند.
  • زمانی که محتوای سایت شما به اندازه ای مفید و کاربردی باشد که از نظر کاربر معتبر و مفید شناخته شود؛ این محتوا در شبکه های اجتماعی نیز منتشر می شود و باعث افزایش اعتبار و افزایش بازدید سایت خواهد شد.

تولید محتوای بهینه شده (SEO Writing)

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه تولید محتوای سئو شده

سایت با CTA تاثیر گذار

طراحی دکمه CTA یا Call to action، باعث می شود که کاربر کاری که مورد نظر شما است را انجام دهد و از ویژگی های یک سایت موفق به شمار می رود.

  • خرید محصول
  • دیدن اطلاعات بیشتر در مورد خدمات
  • ثبت نام و عضویت در خبرنامه و ثبت ایمیل

سایت با CTA تاثیر گذار

در واقع طراحی CTA مهم ترین قسمت هر سایت است که باید هدفمند و قابل دسترسی طراحی و پیاده سازی شود. CTA موثر در سایت که کاربر را ترغیب به کلیک روی این دکمه می کند، یکی از پارامترهایی است که نرخ تبدیل سایت را معین می کند.

برخی از سایت ها از روش های منسوخ شده و با نوشتن عبارت “این جا کلیک کنید.” یا “بیشتر بخوانید.” گمان می کنند که کاربر ترغیب می شود تا همچنان شما را دنبال کند یا کار مورد نظر شما را انجام دهد!! طراحی این دکمه در صورت صحیح و اصولی انجام شدن شانس خرید و ماندن در سایت را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: CTA چیست؟ روش های ایجاد call to action

طراحی و پیاده سازی سایت با اصول SEO

تمام مواردی که از ابتدای مقاله تاکنون گفته شد، فقط در صورتی موفق عمل می کند که سایت برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد و سایت توسط کاربر دیده شود. طراحی سایت زمانی که کاربر به آن دسترسی نداشته باشد و به حتی به نوعی از وجود سایت اطلاع نداشته باشد بی معنا و غیر منطقی است. پیاده سازی اصول سئو روی سایت تعیین می کند که ترافیک سایت و بازدید از سایت چه میزان است. برای پیاده سازی این اصول در سایت لازم است که از یک کارشناس و متخصص سئو کمک بگیرید برای راه اندازی کمپین سئو و پیاده سازی نقشه راه سایت.

طراحی و پیاده سازی سایت با اصول SEO

طراحی قابلیت به اشتراک گذاری مطالب سایت

شرط موفقیت در دنیای کسب و کار آنلاین صرفا داشتن یک سایت نیست. باید سایر روش های معتبر و علمی برای برند سازی برای موفقیت در کسب و کار آنلاین را پیاده سازی و اجرا کنید. یکی از این روش ها حضور در شبکه های اجتماعی و برند سازی به دست خود مخاطبین و علاقه مندان به کسب و کار شما است. مخاطبین برای این که بتوانند محتوای سایت را در شبکه های اجتماعی ارسال کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند باید سایت قابلیت به اشتراک گذاری داشته باشد و با این کار به راحتی سوشیال سیگنال از شبکه های مجازی دریافت میکنید که همین امر باعث بهبود و ارتقا سئو سایت میشود. حضور در شبکه های اجتماعی و دیده شدن در این شبکه ها کمک می کند تا بهتر و بیشتر دیده شوید و کاربران سریع تر با شما تعامل برقرار کنند.

طراحی سایت با امنیت بالا

طبق آماری که در سال 2018 انجام شده حدود 62 درصد از سایت کسب و کارهای آنلاین مورد حمله قرار گرفته اند. یکی از مهمترین ویژگی های سایت موفق طراحی سایت با امنیتی است که به راحتی مورد حمله قرار نگیرد. داشتن امنیت بالا در سایت هایی که کاربران با هدف خرید و پرداخت طراحی شده بسیار ضروری است. این امنیت برای سایت ها و برندهایی که شناخته شده تر و ترافیک آن ها بیشتر است مهم تر تلقی می شود و باید برای انتخاب هاست و طراحی سایت با ضریب و سطح امنیتی بالاتر حساسیت و دقت بیشتری داشته باشند.

البته داشتن امنیت بالا برای سایت صرفا با داشتن یک هاست قوی و امن تامین نمی شود. بلکه باید سیستم مدیریت محتوایی (CMS) که از آن برای طراحی سایت استفاده می شود؛ باید امن و به روز باشد. استفاده از سیستم مدیریت محتوا وردپرس یکی از بهترین های طراحی سایت است که از امنیت ویژه ای برخوردار بوده و حتی با نصب افزونه های مربوط به امنیت می توانید این امنیت را افزایش دهید.

طراحی سایت با امنیت بالا

بیشتر بخوانید: مفاهیم اولیه امنیت اطلاعات

طراحی سایت با هاستینگ (Hosting) مطمئن و عالی

استفاده از هاستینگ معتبر و مطمئن لازمه داشتن یک سایت موفق است. تهیه و استفاده از هاتستینگ دارای شرایطی است که ممکن است از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد. به همین منظور سعی کنید از شرکت های معتبر که ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری مد نظر شما را با قیمت مقرون به صرفه ارائه می دهند، تهیه کنید. از جمله ویژگی های یک هاستینگ خوب عبارتست از:

  • هاستینگ قابل اطمینان
  • هاستینگ پایدار
  • هاستینگ امن
  • هاستینگ سریع
  • پشتیبانی 24 ساعته و در همه روزهای هفته

طراحی سایت با هاستینگ (Hosting) مطمئن و عالی

بیشتر بخوانید: انتخاب هاست و سرور در سئو سایت تاثیری دارد؟

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06