فریلنسری (Freelance) یا دور کاری چیست؟

فریلنسری (Freelance) یا دور کاری چیست؟

در این مقاله می خوانید:

“من فریلنسر هستم!” این جمله را ممکن است تاکنون از زبان افراد مختلفی شنیده باشید. در این مطلب قصد داریم به بررسی مفهوم این لغت بپردازیم و نکاتی را در مورد دورکاری یا همان فریلنسری مرور کنیم.

این روزها آن قدر بازار کسب و کارهای آنلاین رونق پیدا کرده که استفاده از اینترنت و فضای مجازی به امری بدیهی و حتی روزمره تبدیل شده است. وقتی صحبت از فریلنسری می شود من یاد این جمله می افتم:

توی خونه بشین و پول در بیار!

این دغدغه اتفاقی طبیعی است که احتمالا برای خیلی از افراد پیش آمده است. برای مثال گاهی اوقات پیش می آید که از نظر روحی دچار دغدغه، نگرانی یا استرس یا حتی بیماری جسمی هستید و یا به هر دلیل حوصله حضور در محل کار را ندارید. اما دلیل موجهی برای حضور نیافتن در محل کار هم وجود ندارد. بنابراین در محل کار حاضر شده و نتیجه این حضور کاهش رادمان فعالیت و حتی گاهی افزایش نارضایتی شغلی خواهد شد.

اصطلاح دورکاری یا Teleworking به چه معناست؟

 

اصطلاح دورکاری یا Teleworking به چه معناست؟

به زبان ساده، این اصطلاح به معنی کار کردن از راه دور است. فعالیت دور کاری محدود به فعالیت های خاصی نیست و شما از طریق جلب اعتماد کارفرما از طریق ارائه نمونه کار، روزمه خوب و داشتن توانایی و علم کافی می توانید به صورت پروژه ای اقدام به دور کاری نمایید. کارفرما نیز از طریق پیگیری با شبکه های اجتماعی و ارسال ایمیل از طریق فریلنسر پروژه را پیگیری و کنترل می کند.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی در نگارش یک رزومه برنامه نویسی

فریلنسر کیست؟

فریلنسر فردی است که بدون زمان مشخص و یدون حضور در مکان معین شرکت یا سازمان و برای چند کارفرما و چندین پروژه کار کند. اصل مهم در فعالیت و انجام پروژه به صورت دور کاری در این است باید در فعالیتی که به شما سپرده می شود، مهارت و روزمه مناسب و قوی داشته باشید و نه صرفا مدرک تحصیلی.

پیدایش فریلنسری جدید نیست!

در دهه 90 میلادی، از زمانی که ریز کامپیوترها و مودم در اختیار همه مردم قرار گرفت و امکان استفاده از آن فراهم آمد، دورکاری هم شروع شد. روند قعالیت به صورت دورکاری در حال افزایش است و تا سال 2019 این آمار به 56 درصد رسیده است که به صورت دور کاری به فعالیت می پردازند.

امن و امان کار کنید!

این امری بدیهی است که برای حضور داشتن در محل کار باید مسافتی را طی کنید که این کار بسته به دور یا نزدیک بودن محل کار مستلزم پرداخت هزینه های رفت و آمد است و احتمالا روبرو شدن با ترافیک زیاد و از دست دادن زمان زیاد و در نهایت خستگی در پایان روز. با انتخاب شغل فریلنسری امن و امان کار می کنید و تنها هزینه صرف شده برای شما، هزینه وقت گذاشتن است.

فریلنسر کیست؟

انواع فریلسنری

در دنیای فریلنسری چندین روش برای کار کردن وجود دارد. از جمله:

فریلنسری تمام وقت

محل فعالیت این گونه دور کاری منزل فریلنسر است که با ارسال ایمیل و از طریق شبکه های اجتماعی می تواند با کارفرما در تماس باشد و پروژه را تحویل دهد. مزایای این گونه فریلنسری این است که نیاز به حضور در محل خاص و قرار گرفتن در محیط بسته یا اداری نیست.

فریلنسری پاره وقت

این گونه فریلنسری برای کسانین است که هم در محیط سیار در مراکز دیگر به عنوان شغل دوم مشغول به کار هستند و هم در مکانی ثابت و تعیین شده ای فعالیت می کنند.

فریلنسرهای دوست داشتنی سیار

این افراد بسیار سخت کوش، فعال و با انعطاف پذیری بالا هستند که با کامپیوترهای سیار و قابل حمل تا حدود بیش از 12 ساعت در روز هم کار می کنند و بسته به نیاز و مناسب با نوع پروژه و سفارش کار فرما در مراکز، شرکت ها یا موسسه حضور دارند و به فعالیت می پردازند. در این نوع فریلنسری بین کار فرما و فریلنسر قرار دادی مبنی بر حضور در ساعات تعیین شده تنظیم می شود که بر اساس آن نیز دستمزد معین می گردد.انواع فریلسنری

ویژگی های یک زندگی فریلنسری!

  • انجام دهید؛ تجربه کنید؛ بیشتر یاد بگیرید: یکی از مزایای بی قید و شرط فیلنسری این است که از محیط کارمندی و تکرار عادات رویتن و احتمالا خسته کننده فاصله گرفته و با انجام پروژه های جدیدی که حتی تجربه انجام آن را نداشته اید، تجربه جدید کسب می کنید و همین کار در بلند مدت موجب افزایش مهارت، دانش علمی و تجربی شما خواهد شد.
  • نا متعادل شدن زندگی روزمره: یکی از چالش های زندگی فریلنسری این است که وقتی محیط منزل را برکار انتخاب می کنید، با مسئولیت های منزل مثل خرید، مراجعه به بانک و حتی نیاز به تفریح دارید. اما مسئولیتی بیشتر به نام انجام پروژه کارفرما دارید که باید در زمان مشخصی تحویل دهید و همزمان با آن با مسائل خانه هم سر و کله بزنید. راه حل این است که برای انجام پروژه، زمان های مشخص برای خود و اعضای خانواده تعیین کنید. برنامه ریزی کنید و بر طبق آن در ساعات مشخص کار کنید و زمان های دیگر را به خانواده اختصاص دهید.
  • توضیح دهید کارتان چیست: با وجود فعالیت افرادی زیادی به عنوان فریلنسر هنوز بسیاری از افراد از چگونگی و شرایط کار یک فریلنسر اطلاع ندارند، یک بار برای همیشه از چالش ها، سختی ها و فعالیت خود برای افراد توضیح دهید تا به دلیل اینکه در خانه هستید و در جامعه کار نمی کنید، شما را فردی بی مسئولیت با زمان آزاد و بدون برنامه نشناسند و زمانی که در منزل مشغول فعالیت هستید، شرایط کار شما را درک کنند.
  • مدیریت زمان: اگر کارمند بودید و موظف بودید در زمان مشخصی در محل کار حضور داشته باشید، ملزم بودید که ساعات کار و زمان خود را مدیریت کنید و دوستان و آشنایان نیز شما را درک می کردند و زمان مشخصی حتی برای ناهار و استراحت دارید. اما وقتی به عنوان فریلنسر شروع به کار کنید وظیفه مدیریت زمان با خود شماست. بهترین راه حل این است که برای شروع کار حجم پروژه، میزان سختی پروژه و زمان تحویل پروژه را یادداشت کرده و زمان های مشخصی را برای فعالیت خود تعیین کنید. یادداشت کردن و بر طبق آن عمل کردن باعث می شود که پس از مدتی بر طبق آن به صورت عادت به فعالیت بپردازید.
  • برای کارتان ارزش قائل باشید: بسیاری از افراد گمان می کنند زمانی که شما فریلنسر هستید و به دلیل اینکه از برخی موارد برای پرداخت هزینه رفت و آمد و … معاف هستید، پس باید با هزینه های کم پروژه انجام دهید. راه حل این است قبل از شروع کار در مورد هزینه و دستمزد خود، زمان لازم برای پروژه و میزان فعالیت خود را مشخص کنید و مهم تر از آن مبلغی بیعانه دریافت کنید.
  • سایت شخصی راه اندازی کنید: این نتیجه پس از مدتی به وجود می آید که شما نمونه کارها و رزومه موفق و قوی خواهید داشت و بهترین روش برای ارائه این رزومه و نموه کار طراحی سایت است که از طریق آن کار فرما می تواند نمونه و کیفیت کار را دیده و مقایسه کرده و سپس پروژه را به شما سفارش دهد.

سایت و سیستم های معتبر فریلنسری

سایت و سیستم های معتبر فریلنسری

وب سایت هایی هستند که شما می توانید با ثبت نام در آن ها و ارائه نمونه کارهای خود، به صورت آنلاین با مشتریان در ارتباط بوده و از آن ها پروژه بگیرید. در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین سایت های معتبر فریلنسری در ایران و خارج از کشور خواهیم پرداخت.

سایت های ایرانی فریلنسرینگ

  • سایت پونیشا : https://ponisha.ir
  • سایت کاریشه : https://www.karishe.com
  • سایت پارس فریلنسر : https://parsfreelancer.com
  • سایت منکارتو : https://mankarto.com
  • سایت پارس کدرز : https://parscoders.com
  • سایت دور کار : https://www.doorkar.com
  • سایت انجام می دم : https://www.anjammidam.com

سایت های خارجی فریلنسرینگ

  • سایت فریلنسر دات کام : https://www.freelancer.com
  • سایت آپ ورک : https://www.upwork.com
  • سایت تاپ تال : https://www.toptal.com
  • سایت فایورر : https://www.fiverr.com

سایت کلیک اول نیز با هدف پیشبرد اهداف و صرفه جویی در زمان و هزینه های لازم جهت پرداخت برای ارائه پروژه های تخصصی و غیر تخصصی در حوزه طراحی سایت، تولید محتوا، بهینه سازی سایت (سئو) و … آماده همکاری و ارائه پروژه به صورت دورکاری و پروژه ای می باشد.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06