نکات کلیدی در نگارش یک رزومه برنامه نویسی

نکات کلیدی در نگارش یک رزومه برنامه نویسی

در این مقاله می خوانید:

خیلی اوقات برنامه نویس های توانمندی را می بینیم که فقط به خاطر عدم داشتن توانایی کافی در زمینه نوشتن یک رزومه قوی، قادر به یافتن شغل مناسب خود نیستند و فرصت های شغلی مورد علاقه خود را از دست می دهند. در این مقاله از کلیک اول قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه می توانید روزمه ای بنویسید که بتواند نظر مساعد مسئول نیروی انسانی یک شرکت را به خود جلب کند.

افراد بسیاری هستند که در زمینه برنامه نویسی مهارت های زیادی دارند، اما زمانی که در موقعیت یک مصاحبه شغلی قرار می گیرند، قادر نیستند توانایی های خود را به خوبی به نمایش بگذارند. یکی از مهم ترین مواردی که در نمایش توانایی های شخص تاثیر به سزایی دارد، نوشتن رزومه برنامه نویسی می باشد. در این مقاله از کلیک اول با نحوه نگارش یک رزومه خوب برنامه نویسی آشنا خواهیم شد.

رزومه چیست؟

رزومه یک معرفی نامه است که شامل یک خلاصه از سوابق تحصیلی، تجربیات کاری و مهارت های فردی شخص است. این معرفی نامه می تواند به صورت صفحات تایپی چاپ شده و یا یک فایل الکترونیکی (مانند PDF) به کارفرما ارائه گردد.

با گسترش هر چه بیشتر بازار کار در زمینه های مختلف و افزایش تعداد متقاضیان مشاغل، رزومه نویسی ضرورتی بیش از پیش پیدا کرده و به یک مهارت در یافتن شغل مناسب تبدیل شده است. شخص متقاضی می تواند در یک رزومه برنامه نویسی خوب، توانایی ها و وجه تمایز خود را نسبت به دیگران به خوبی به تصویر کشیده و از طرف دیگر کارفرمایان نیز می توانند پیش از مصاحبه شغلی، به مطالعه رزومه افراد بپردازند. این موضوع باعث می شود که کارفرمایان در وقت خود برای مواجه با افرادی که رزومه مناسبی ندارند، صرفه جویی کنند.

اگر در زمینه توانایی های برنامه نویسی خود به دنبال شغل مناسبی هستید، ارائه رزومه قوی فرصتی برای نشان دادن مهارت های منحصر به فرد شما به کارفرما است. هدف اولیه از ارائه رزومه، تضمین تنظیم کردن یک وقت ملاقات با کارفرما و امکان فرصت حضور در مصاحبه شغلی است.

در ادامه این مبحث به بررسی نکات مهم در مورد نوشتن رزومه برنامه نویسی اشاره می کنیم.

رزومه چیست؟ - کلیک اول

نکات مهم در مورد نوشتن رزومه برنامه نویسی

در این بخش به نکات مهم رزومه نویسی می پردازیم.

سوابق شغلی می تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند!

برنامه نویسان بی شماری هستند که یک لیست بلند بالا از تجربیات کاری خود در رزومه می نویسند. از دید یک کارفرما، این موضوع نه تنها خوب نیست، بلکه می تواند بد هم باشد! اولین سوالی که به ذهن آن ها می رسد این است که چرا این شخص هر ۲ یا ۳ ماه، شغل خود را تغییر داده است؟

اگر کار شما به صورت همکاری پروژه ای یا مشاوره بوده است، حتما این موضوع را قید کنید. در غیر این صورت، به احتمال زیاد، کارفرما از اینکه شما هر چند ماه کارتان را عوض کرده اید، احساس خطر می کند و این دید را به او القا می کنید که با یک نیروی کار غیر وفادار طرف است!

نوشتن رزومه برنامه نویسی نباید خیلی طولانی باشد.

سعی کنید درگیر جزییات بیهوده نشده و بیش از حد ننویسید. مطالعه یک رزومه بیش از حد طولانی، از حوصله مطالعه کننده خارج است. یک رزومه برای اینکه توجه کارفرما را جلب کند، الزاما نباید طولانی باشد. قواعد نگارشی را رعایت کنید و رزومه منظمی بنویسید که کارفرما را فراری ندهد!

از نوشتن زندگینامه و اهداف در رزومه جدا بپرهیزید!

نوشتن زندگینامه و این قبیل مسائل، وقت کارشناسی که می خواهد رزومه برنامه نویسی شما را بخواند، تلف می کند. جملاتی مانند: “برنامه نویس حرفه ای با ۱۰ سال سابقه تولید نرم افزار در زمینه دات نت و…” جملات بی ارزشی هستند که اکثر ما با آن ها شروع می کنیم و جالب اینجاست که اصلا ارزشی نداشته و به شدت تکراری هستند. پس از آن ها استفاده نکنید.

اما نوشتن “اهداف” کمی متفاوت تر است. اصلا هدف ها چه هستند و چرا آن ها را در رزومه می نویسیم؟ بیایید با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید سوابق کاری شما نشان می دهد که یک برنامه نویس ویندوز هستید که در زمینه ساخت کنترل های سفارشی در دات نت سابقه دارید. در صورتی که مصاحبه کننده رزومه شما را بخواند، نتیجه می گیرد که شما قصد دارید در کار جدید، به ساختن کنترل های سفارشی دات نت ادامه بدهید. در این صورت نیازی به نوشتن “اهداف” ندارید.

از طرف دیگر اگر هدف شما در کار جدید متفاوت است، باید این موضوع را ذکر کنید. مثلا اگر تا به حال کنترل های سفارشی ویندوزی می نوشتید اما قصد دارید در کار جدید، یک متخصص طراحی وب سایت باشید، باید این نکته را در قسمت اهداف کاریتان بنویسید تا مصاحبه کننده بداند شما تمایل به انجام چه کاری دارید.

در این صورت، کارفرما می داند که شما قصد انجام چه کاری را دارید و وقت هر دوی شما تلف نمی شود. چرا که در موارد زیادی از مصاحبه های کاری، بعد از مصاحبه می فهمید که کار شرکت، با چیزی که شما مد نظر دارید، همخوانی ندارد.

نوشتن رزومه برنامه نویسی - کلیک اول

مهارت های خود در مرکز توجه قرار دهید.

خواندن جزییات خسته کننده در مورد اینکه شما چطور و چگونه کاری را انجام داده اید، یا اینکه چه ایده آل هایی دارید و مطالب این چنینی، از حوصله یک مصاحبه کننده خارج است. مصاحبه کنندگان ترجیح می دهد که بتواند خیلی سریع، با مهارت ها و معلومات شما آشنا شوند تا بسنجند آیا شما از حداقل توانایی های مورد نظر او برای این جایگاه شغلی برخوردار هستید یا خیر.

مدارک تحصیلیتان را در آخر رزومه برنامه نویسی تان بنویسید نه اول!

گرچه تعدادی از مدیران، به تحصیلات و مدارج تحصیلی شما اهمیت زیادی می دهند، اما همیشه اینطور نیست. این نکته برای بسیاری از مدیران اهمیت چندانی ندارد. بنابراین عاقلانه نیست که رزومه تان را با یک موضوع کم اهمیت تر شروع کنید. مدارج تحصیلتان را در انتهای رزومه لیست کنید. نکته مهم این است که یک کارفرما معمولا علاقه ای به داشتن اطلاعات درباره مدرک تحصیلی شما ندارد، مگر اینکه قسمت ابتدای رزومه شما چشم او را گرفته باشد.

از خود تعریف و تمجید نکنید.

در بسیاری از مواقع شاهد این مسئله هستیم که افراد هنگام نوشتن رزومه برنامه نویسی، از جملاتی همچون «با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان به عنوان برنامه نویس ارشد»، «کاملا حرفه ای در زمینه سئوی سایت» و غیره استفاده می کنند.

خبر ناراحت کننده این است که با توجه به این که اکثر متقاضیان کار در مورد مهارت های خود بزرگنمایی می کنند و در رزومه برنامه نویسی خود بیش از آن که مهارت هایشان را بنویسند، آرزوهای خود را درج می کنند، برخی از مدیران منابع انسانی نسبت به گونه جملات آلرژی پیدا کرده و دیدن این دست جملات را یکی از نشانه های عدم دعوت کردن فرد برای مصاحبه در نظر می گیرند.

از ذکر مسائل حاشیه ای دوری کنید.

برخی کارجویان تمایل شدیدی به ذکر مجموعه ای از مسائل حاشیه ای در نوشتن رزومه برنامه نویسی خود دارند. مثلا علاقه مندند که به دیدگاه های سیاسی، مذهبی، پیشینه خانوادگی، علایق فردی و … اشاره کنند. این دست اطلاعات، بیش از آن که به فرآیند استخدامی شما کمک کند، می توانند به از دست دادن یک فرصت شغلی منجر شود!

نکات مهم در مورد نوشتن رزومه برنامه نویسی - کلیک اول

5 گام نوشتن رزومه برنامه نویسی مناسب افراد مبتدی

اگر به عنوان یک فرد مبتدی شروع به نوشتن رزومه برنامه نویسی کرده اید، برخی مسائل برای شما متفاوت است. گام هایی که در این ارتباط به شما کمک می کند، به شرح زیر است:

۱- به آگهی شغلی برگردید و کلمات کلیدی آن را پیدا کنید.

پیش از اینکه هر کاری انجام دهید، آگهی شغلی مدنظرتان را با دقت مطالعه کنید. ببینید کارفرمای شما چه خواسته ها، مهارت ها و ویژگی هایی را مد نظر دارد. در صورتی که هر کدام از موارد خواسته شده در وجود شما نیز هست، در رزومه به آن بخش تکیه کرده  و حتما آن را ذکر کنید.

۲- فهرستی از مهارت های خود تهیه کنید.

مهارت هایی که فکر می کنید برای انجام جایگاه شغلی مورد نظر نیاز است، بر اساس درجه تسلط خود ذکر کنید.

۳- اگر سوابق کاری قوی ندارید، روی سوابق تحصیلی مانور دهید.

با اینکه در بخش های بالایی تاکید کردیم که سوابق تحصیلی خود را در پایان رزومه بیاورید، باید بگوییم که اگر به عنوان یک تازه کار شروع به نوشتن رزومه می کنید، سوابق تحصیلی خود را حتما بیان کنید. ذکر دوره های مهارت آموزی و گواهینامه های کاری در این بخش مفید است. به هرحال کارفرما علاقه مند است بداند شما تا به این سن که رسیده اید، در رابطه با حرفه مورد نظر چه کاری انجام داده اید.

۴- حتی دوره های کارآموزی و تجربیات کوچک شغلی برای مبتدیان مفید است.

از آن جایی که شما هنوز مبتدی هستید، ذکر هر گونه تجربه شغلی، می تواند در رزومه شما نکته مثبتی تلقی شود. بنابراین، از اشاره به تجربیات کاری، هرچند کوچک و سطحی در رزومه خود غافل نشوید.

۵- گواهینامه ها، جوایز و افتخارات خود را در رزومه تان بنویسید.

ذکر گواهینامه ها، جوایز و افتخارات کارجو در سطح مبتدی می تواند مفید واقع شود! اگر شما سابقه شرکت در دوره های آموزشی برنامه نویسی دارید و در این زمینه گواهینامه ای دریافت کردید، آن را در رزومه خود بنویسید. به عنوان مثال اگر  افتخاراتی و جوایزی در سطح المیپادهای دانش آموزی یا دانشجویی، جشنواره های برنامه نویسی و … دارید، در رزومه خود بیاورید.

5 گام نوشتن رزومه برنامه نویسی مناسب افراد مبتدی

جمع بندی

رزومه اولین تصویری است که شما تصمیم می گیرید در ذهن یک کارفرما از خود ایجاد کنید. بقیه مسیر با توجه به همین گام اول چیده می شود. اگر بخواهیم اولین گام را محکم برداشته و مسیر را برای خود هموار کنیم، باید مجموعه ای از نکات را رعایت کنیم.

برای نوشتن رزومه برنامه نویسی باید پارامترهای مختلفی را درنظر بگیریم که بتوانیم کارفرما را در درجه اول مشتاق به تعیین وقت مصاحبه حضوری کنیم. در این مقاله از کلیک اول به نکات کلیدی در نگارش یک رزومه برنامه نویسی پرداختیم. امیدواریم برای شما کمک کننده باشد. از زمانی که برای مطالعه صرف کردید، سپاس گزاریم.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

1 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06