رابطه سئو و دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

رابطه سئو و دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را در مورد سئو یا بهینه سازی برای موتور جستجو، و همچنین رابطه سئو و دیجیتال مارکتینگ برای شما عزیزان بیان کنیم.

تکنولوژی، عنصری حیاتی در بازاریابی

در زمان های گذشته که تکنولوژی به اندازه الان گسترش نیافته بود، اغلب خریدها به صورت حضوری انجام می شد. اما با گسترش تکنولوژی و استفاده از فضای مجازی و بخصوص اینترنت، شکل خریدها نیز تغییر کرده و به سمت غیرحضوری شدن پیش می روند. این تغییر تا جایی پیش رفته که در برخی خانواده ها تقریبا صد در صد خریدها به صورت اینترنتی انجام می شود. کافیست گوشی را در دست گرفته و با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر در موتورهای جستجو، به تعداد بیشماری از صفحات مجازی و وب سایت ها دست پیدا کنید.

از طرفی، معرفی و تبلیغ محصول و همچنین برقراری ارتباط با مشتریان، یکی از اصول مهم در بازاریابی است. به همین دلیل توصیه می شود که بیشتر تبلیغات در مکان هایی انجام شود که افراد بیشتری حضور دارند. امروزه در دنیای دیجیتال، اینترنت، دنیا را به یک دهکده کوچک جهانی تبدیل کرده که تقریبا اکثر افراد در آن حضور دارند. پس بهترین مکان برای بازاریابی محصول، اینترنت است.

بازاریابی جذاب و قدرتمندی به نام دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ شامل تمامی فعالیت های مربوط به بازاریابی آنلاین می شود. به منظور پیشرفت در فضای آنلاین و گسترش کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ در بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است. البته برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ، طراحی وب سایت اصلی ترین تکنیک محسوب می شود.

علاوه بر این، رعایت اصول سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، بخصوص گوگل، به منظور دریافت ترافیک طبیعی نیز بسیار مهم است. همچنین می توان از فعالیت هایی مانند تبلیغات کلیکی در سایر وب سایت ها و ایمیل مارکتینگ در جهت پیشبرد دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد. البته رپورتاژ خبری و آگاهی رسانی همگانی در مورد برند مورد نظر نیز، می تواند در جذب مشتری بسیار کارآمد باشد.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در کسب و کار اینترنتی

بازاریابی جذاب

سئو چیست؟

عبارت انگلیسی SEO از ابتدای سه کلمه Search Engine Optimization تشکیل شده که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد. البته این مفهوم تنها منحصر به موتورهای جستجو نمی باشد؛ بلکه یکی از اصول مهم آن، مناسب سازی سایت برای بازدیدکنندگان است. نظر و رضایت کاربران اینترنتی همیشه در اولویت بوده و هست. در همین راستا، اخیرا سیاست های شرکت گوگل نیز در جهت انتظارات بازدیدکنندگان از سایت ها تنظیم شده است.

جستجو در دنیای اینترنت، براساس استاندارهای موتورهای جستجو شکل می گیرد. حال اگر بخواهید عملکرد سایت خود را بهبود بخشیده و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید، رعایت اصول سئو در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. عواملی مانند کلمات بکار رفته در محتوا، لینک های ورودی به سایت مورد نظر از دیگر سایت ها و همچنین ساختار مناسب سایت از اصول سئو محسوب می شوند.

به عبارت ساده تر، سئو به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که پس از فرایند طراحی سایت به کار می گیریم تا در نتایج جستجو جایگاه بهتری داشته باشیم. تنها در این شرایط است که می توانیم بازدید کننده بیشتری برای سایت مورد نظر خود جذب کنیم و باعث افزایش ورودی گوگل سایت خود شویم.

شرکت گوگل، موتور جستجوی خود را به الگوریتم های جدیدی، به ویژه الگوریتم Rank Brain مجهز کرده است. این شرکت با استفاده از این الگوریتم، در تلاش است تا رفتار کاربران خود را هنگام جستجو آنالیز کند. موتور جستجو با آنالیز جستجوی کاربر، می تواند متناسب با همان رتبه بندی، نتایج را برای کاربر بهینه کند.

بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم رنک برین (Rank Brain) گوگل

زمانی که کاربر، عبارتی را در موتور جستجوی گوگل جستجو می کند، گوگل یک یا چند عبارت پیشنهادی را در مورد عبارت وارد شده به کاربر ارائه می دهد.بعلاوه، موتور جستجوی گوگل برای انتخاب کاربران اهمیت زیادی قائل است. اگر سایتی در نتایج گوگل، رتبه پایینی داشته باشد ولی کاربران زیادی از آن بازدید کنند، گوگل جایگاه آن سایت را بالا می برد.

اغلب کاربران اینترنتی در ایران، صفحات مورد نظر خود را از موتور جستجوی گوگل پیدا می کنند. البته موتورهای جستجویی مانند بینگ و یاهو نیز طرفداران خود را دارند. به همین دلیل، رعایت اصول سئو و بهینه سازی، رمز موفقیت شما برای جذب بازدید بیشتر است. موتورهای جستجو، همان چیزی را که کاربران می خواهند در اختیارشان قرار می دهند و بیشتر از تبلیغات اینترنتی ، برای سایت شما کاربر جذب می کنند. با توجه به تمامی توضیحات ارائه شده در بالا، ارزش سئو و چرایی استفاده از آن مشخص می شود.

سئو چیست

سئو، رمز موفقیت در دیجیتال مارکتینگ

با ترویج مفاهیم سئو، اهمیت رابطه سئو و دیجیتال مارکتینگ ، دیگر بر کسی پوشیده نیست. در فضای مجازی، کلماتی که کاربران در موتورهای جستجو سرچ می کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. تجربه ثابت کرده که جذب تعداد زیادی از بازدیدکنندگان، از طریق موتور جستجوی گوگل می تواند موفقیت هر شرکتی را تضمین نماید. جذب مشتری و افزایش بازدید بدست آمده از اصول سئو، از هر نوع تبلیغی بهتر بوده و در طولانی مدت، هزینه کمتری را برای شما در بر خواهد داشت. رعایت اصول سئو، موجب افزایش شهرت و دیده شدن شما در میان رقبای آنلاینتان خواهد شد.

به عنوان یک کاربر مجازی، تا به حال چند بار در صفحه دوم و یا سوم گوگل به دنبال عبارت مورد جستجوی خود بوده اید؟ بیشتر نیازهای اطلاعاتی کاربران اینترنتی در همان دو یا سه سایت اول، و در نهایت در همان صفحه اول جستجو مشخص می شود. آمار و ارقام نشان می دهند که بیش از 70 درصد کاربران، در جستجوهای گوگل در صفحه اول و لینک های 1 تا 3 به نتیجه می رسند. با این شرایط، اگر لینک سایت شما در میان یکی از سه لینک اول باشد، شانس بیشتری برای جذب مشتری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: سئو و بهینه سازی سایت (SEO) چیست؟

رابطه سئو و دیجیتال مارکتینگ

اهمیت رابطه سئو و دیجیتال مارکتینگ به دلیل ورود خود خواسته کاربر به وب سایت مورد نظر، بر اساس جستجوی انجام شده توسط خود کاربر دو چندان می شود. کاربر بر اساس جستجوی خودش به بازار آنلاین شما رونق می بخشد، نه بر اساس تبلیغات زیاد و پر هزینه شما.

یک مورد از رابطه سئو و دیجیتال مارکتینگ این است که سئو باعث افزایش میزان دیده شدن سایت شما می شود. براساس آمارها، در هر ثانیه بیش از 63 هزار کلمه کلیدی در موتور های جستجو سرچ می شود، که این موضوع، اهمیت بسیار بالای سئو را ثابت می کند.

به طور قطع، یکی از اهداف اصلی دیجیتال مارکتینگ، برندسازی و افزایش میزان دیده شدن و در نتیجه، افزایش خرید محصول یا ارائه خدمت می باشد.

برای تحقق این هدف، سئو بهترین گزینه است. قرار گرفتن وب سایت شما در میان لینک های اول جستجو، نام برندتان را در ذهن مشتریان ماندگار می کند. گذشته از آن، حضور در بین اولین سایتهای جستجو، منجر به ورود افرادی به سایت شما می شود که خودخواسته به دنبال خدمت یا محصول تولیدی شما هستند.

سئو و دیجیتال مارکتینگ

موفقیت در بازاریابی با کسب اعتماد مشتری

رابطه سئو و دیجیتال مارکتینگ می تواند در ایجاد حس اعتماد در مشتریان نیز نقش مهمی داشته باشد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده که به محتوای وب سایت هایی که سئو خوبی دارند استناد کنید. رعایت اصول سئو و قرار گرفتن در رتبه های بالای گوگل، منجر به اعتماد کاربر شده و می تواند گاهی از سایت شما به عنوان منبعی موثق یاد کند.

فرایند الگوریتمی موتور جستجوی گوگل، به وب سایت هایی با E.A.T بالاتر، رتبه بهتری داده و منجر به ایجاد حس اعتماد در کاربر می شود. متخصصان حوزه وب نیز با ایجاد محتوای یونیک و همچنین دریافت لینک های طبیعی از وب سایت های معتبر، می توانند اعتماد گوگل را به سایت خود جلب کنند.

رابطه سئو و دیجیتال مارکتینگ می تواند به تجربه بهتر کاربر از فضای اینترنت منجر شود. اگر کاربران به دلایل مختلف از سایت شما راضی نباشند، با خروج از آن، دیجیتال مارکتینگ شما را به خطر می اندازند. خروج از سایت به این معناست که گوگل سایت اشتباهی را بر سر راه کاربر قرار داده و اگر تعداد خروج از سایت بالا باشد، سایت در رتبه پایین قرار می گیرد.

با این اوصاف، به راحتی رتبه و همچنین مشتریان خود را از دست خواهید داد. البته برای تعیین رضایت بخشی یک سایت، خروج از آن ملاک نیست؛ بلکه زمان خروج، پس از ورود به آن در نظر گرفته می شود. این مدت زمان توسط الگوریتم های موتور جستجوی گوگل اندازه گیری می شود.

رابطه سئو و دیجیتال مارکتینگ به همین جا ختم نمی شود. رابطه سئو و دیجیتال مارکتینگ به قدری پیچیده است که می تواند در بلند مدت روی سرمایه گذاری نیز تاثیرگذار باشد. نمی توان در کوتاه مدت منتظر نتایج درخشان سئو بود. زیرا ایجاد حس اعتماد در موتور جستجوی گوگل و البته کاربران، فرایندی زمانبر است. اما در طولانی مدت، ورق به نفع شما برمی گردد.

با گذشت زمان، رعایت اصول سئو و بهینه سازی بیش از پیش تاثیرش را به شما نشان داده و سرمایه گذاری شما را سودمند می کند. اگر به سئو پایبند باشید، پس از مدتی، مشتریان زیادی به طور رایگان و بدون پرداخت هزینه ای از سوی شما، وارد وب سایت می شوند.

چرخه خرید نیز تحت تاثیر رابطه سئو و دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد. مشتری پیش از خرید، به تحقیق و جستجوی اطلاعات کاربردی در زمینه مورد نظر خود می پردازد. اگر سایت شما در این مرحله به مشتری معرفی شود، نقطه عطفی در دیجیتال مارکتینگ شما خواهد بود.

پس باید هنگام جستجوی عبارات توسط کاربر، نام سایت شما نیز در کنار سایت سایر رقبا قرار بگیرد. در این صورت، بدون شک، سایت شما یکی از گزینه ها برای تصمیم گیری مشتری در مورد کالا یا خدمت انتخابی اش خواهد بود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06