دلایل پنالتی شدن سایت توسط گوگل

دلایل پنالتی شدن سایت توسط گوگل

در این مقاله می خوانید:

یکی از چالش ها و مشکلاتی که همواره مدیران سایت ها و متخصصان سئو با آن مواجه هستند، پنالتی شدن سایت توسط گوگل است. ما در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی دلایل این مسئله، به معرفی روش هایی بپردازیم که از طریق آن می توانید بفهمید که سایت شما توسط گوگل پنالتی شده است. با ما همراه باشید.

پنالتی شدن سایت توسط گوگل یکی از دغدغه های هر سئوکار یا مدیر سایتی است. هر کسب و کاری که در موتور جستجوی گوگل فعالیت دارد، همیشه به بهبود رتبه خود در میان نتایج در موتور جستجوی گوگل و حفظ جایگاه خود در آن فکر می کند. برخی از ادمین های سایت برای رسیدن به جایگاه بهتر در میان نتایج جستجوی موتور گوگل، به هر اقدامی دست می زنند که این اقدام ها در بعضی موارد جزء فعالیت های مضر و اسپم بوده که توسط گوگل شامل جریمه و پنالتی می شود.

در این میان نیز برخی از وب مستران با توجه به بروز نبودن اطلاعاتشان در رابطه با سئو و بهینه سازی سایت، از اسپم نبودن فعالیت هایی که انجام می دهند، اطلاعی ندارند و همین عدم اطلاع، موجب ایجاد خسارت های جبران ناپذیری برای وب سایت آنان می شود. در مقالات گذشته از جمله تکنیک های سئو کلاه سیاه به انواع روش های مخربی که در سایت ها استفاده و پیاده سازی می شود، پرداخته شد.

پنالتی شدن سایت توسط گوگل نیز زمانی اتفاق می افتد که سایت از این روش های مخرب استفاده کرده باشد و گوگل برای جلوگیری از فعالیت و رتبه های کاذب این گونه سایت ها آن ها را جریمه و اصطلاحا پنالتی می کند.

شما ممکن است هزینه گزافی را برای سئو و بهینه سازی سایت خود پرداخت کرده باشید و پنالتی شدن، می تواند ضررهای جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشد. با ما همراه باشید.

پنالتی شدن سایت توسط گوگل

هدف گوگل از ابتدای راه اندازی تاکنون، ارائه بهترین و نزدیک ترین جواب به جستجوی کاربران است. در این جهت یا پیاده سازی و به کارگیری الگوریتم های متفاوت و بروزرسانی این الگوریتم ها سعی دارد تا به آنالیز و تحلیل سایت ها به صورت دقیق می پردازد و بر اساس آنالیزی که الگوریتم ها انجام می دهند تا سایت ها را رتبه بندی کند.

در وهله اول تمرکز گوگل بر روی سایت هایی بود که محتوای تکراری و بی کیفیت منتشر می کردند. اما گوگل از کجا متوجه بی کیفیت بودن محتوا پی می برد؟ این مهم است.

پنالتی شدن سایت توسط گوگل

تشخیص پنالتی شدن گوگل با الگوریتم پاندا

برخی سایت ها هنوز هم الگوریتم های گوگل از جمله الگوریتم پاندا و هم کاربران را دست کم می گیرند و گمان می کنند همین که سایتی را راه اندازی و طراحی کرده و آن را پر کنند و هر گونه محتوایی را وارد سایت کنند، از نظر گوگل کافی است.

اما در عمل اصلا این چنین نیست و کاربران گوگل را مثل غول چراغ جادو می بینند و به دنبال هر چیزی هستند سراغ گوگل می روند و در نگاه اول متوجه سطح فعالیت سایت می شوند و در صورت رضایت نداشتن سریع از سایت خارج می شوند که همین اتفاق تاثیر زیادی روی نگاهی که گوگل به سایت می کند، تاثیر دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوریتم پاندا

تشخیص پنالتی شدن گوگل با الگوریتم پنگوئن

یکی دیگر از الگوریتم هایی که تصمیم گیری هایش در رتبه بندی سایت ها تاثیر گذار بوده، الگوریتم پنگوئن است. آخرین به روز رسانی این الگوریتم در سال 2012 بود که در آن زمان سایت های زیادی تحت تاثیر قرار گرفتند. تا جایی که تعدادی از سایت ها به طور کامل به خاطر سخت گیری های الگورتیم پنگوئن حذف شدند.

در واقع الگوریتم پنگوئن با شناسایی این وب سایت ها به دلیل انتشار محتوا و لینک سازی های بی کیفیت به صورت مستقیم آن ها را وادار می کند تا استراتژی جدیدی را برای تولید محتوا و فعالیت هایی که در سایت ها انجام می شود، انتخاب و پیاده سازی کنند.

بیشتر بخوانید: الگوریتم پنگوئن چیست؟

تشخیص پنالتی گوگل با الگوریتم مرغ مگس خوار

کارکرد این الگوریتم بدین صورت است که ارتباط بین محتوای سایت و کلمات کلیدی را بررسی می کند. در واقع این الگوریتم اولین کلمه کلیدی که شما انتخاب کرده اید را بعنوان کلمه کلیدی اصلی در نظر می گیرد و پس از آن تعداد تکرار کلمه کلیدی در محتوای سایت را می شمارد. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به بیش از حد بودن کلمات کلیدی در متن نیز حساسیت نشان می دهد. اگر در متنی تعداد کلمه کلیدی کم و یا خیلی زیاد استفاده کرده باشید، آن متن را اسپم تشخیص می دهد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

دلایل پنالتی شدن سایت

بسیاری از سئوکاران عقیده دارند که گوگل همیشه به روز رسانی های خودش را لو نمی دهد. اول رتبه سایت ها را زیر و رو و جابه جا می کند و بعد که صدای مدیران سایت ها در آمد، طی یک بیانیه اعلام می کند که یکی از الگوریتم ها را بروز رسانی کرده یا الگوریتم جدیدی شروع به کار کرده است.

در ادامه برخی از دلایلی که باعث پنالتی شدن سایت می شود، معرفی می شوند:

خرید بک لینک

در اکثر مقالاتی که در سایت های متفاوت ذکر شده، گفته شده است که لینک سازی و بک لینک گرفتن از سایت های معتبر و مرتبط باعث بهبود سئو سایت میشود. اما در صورتی که خرید لینک بیش از حد، یا سایت های غیر مرتبط و غیر معتبر انجام شود، نتیجه معکوس به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اصول لینک سازی خارجی (Backlink) در سئوی سایت

انتشار محتوای تکراری (Duplicate Content)

یکی از مواردی که تاثیر مستقیم و به سزایی در رتبه سایت دارد،تولید محتوای تکراری و کپی شده در سایت است که متاسفانه تعداد این قبیل سایت ها هنوز هم زیاد است. با افزایش سایت هایی که محتوای تکراری منتشر می کنند فعالیت الگوریتم پاندا برای جلوگیری از فعالیت این سایت ها افزایش یافته است. زمانی که این الگوریتم محتوای کپی شده را در سایت ها بدون ذکر منبع یا مناببع مشاهده کند، احتمال پنالتی شدن سایت ها افزایش می یابد.

در مورد دیگر این احتمال وجود دارد که یک محتوا در قسمت ها و صفحات دیگر سایت منتشر شده باشد، گوگل به اشتباه و به دلیل سهل انگاری سئوکار سایت را جریمه می کند. برای جلوگیری از این اتفاق برای مثال اگر سایتی دارید که محصولات مشابه دارد و مجبور هستید از محتوای یکسان و گاهی کپی شده استفاده کنید، از روش ریدایرکت 301 استفاده کنید تا به گوگل بفهمانید که صرفا محتوا در چندین صفحه سایت وجود دارد و کپی شده از سایت دیگر نیست.

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص محتوای کپی سایت به کمک معرفی 7 ابزار

استفاده زیاد از تگ H1

در مقاله “آموزش تولید محتوای سئو شده” در مورد اهمیت استفاده صحیح از تگ عنوان گفته شد. اما زمانی که از این تگ به تعداد زیاد استفاده شود، یکی از عوامل تاثیر گذار در پنالتی شدن سایت است.

روبرو شدن با خطای 404

این احتمال وجود دارد که برخی از صفحات سایت را به دلایل مختلف از سایت حذف کنید و زمانی که کاربر روی لینک این صفحات روبرو می شود با خطای 404 مواجه می شود. برای جلوگیری از این اتفاق در صورتی که هر کدام از صفحات سایت را حذف کردید یا آدرس آن را تغییر دادید، آن را به صفحات دیگر سایت ریدایرکت دهید تا کاربر این خطا را مشاهده نکند.

بیشتر بخوانید: ریدایرکت 301 چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

تبادل لینک

این مورد نیز مانند خرید بک لینک، یکی از مواردی است که گوگل به شدت با آن مخالف است.

میزان ارتباط محتوا با کلمات کلیدی

موتور جستجوی گوگل خیلی هوشمندانه عمل می کند. برای مثال کلمات روتوش عکس، ادیت تصویر، حذف نویز از عکس، رنگ کردن مو دیجیتالی با کلمه های آموزش فتوشاپ و آموزش عکاسی و اموزش ادیت عکس را مرتبط تشخیص می دهد. پس برای جریمه نشدن توسط گوگل باید عناوین داخل سایت با کلمه کلیدی که داخل سایت هستند، واقعا مرتبط باشند.

نیازی به رعایت موارد دیگری برای جریمه نشدن از طرف گوگل نیست. ولی یکی از ترفندهای افزایش ترافیک سایت و گرفتن رتبه بهتر در گوگل، این است که عین کلمه کلیدی اصلی سایت را در ابتدای عناوین بکار ببریم.

بیشتر بخوانید: کلمه کلیدی (Keywods) چیست؟

از کجا بفهمیم جریمه شدیم؟

پس از مدتی که سایت فعالیتش را شروع کرد و احتمال خیلی زیاد از روش های مخرب استفاده کرد، متوجه می شوید که سایت مثل گذشته بازخورد ندارد یا اگر سایت فروشگاهی دارید کسی خرید نمی کند و سفارش ندارید. بازدید کننده ندارید و حتی در نتایج جستجو دیده نمی شوید.

هر کدام از اتفاقات زیر باعث می شود تا متوجه شوید که سایت توسط گوگل پنالتی شده است.

مشاهده صفحاتی غیر از صفحه اول سایت

زمانی که یکی از عناوین یا به ظور کلی آدرس اصلی سایت را جستجو می کنید اما به جای نمایش دادن صفحه اصلی سایت، صفحات دیگر را بعد از کلیک کردن می بینید، نشان دهنده پنالتی شدن سایت است.

از کجا بفهمیم جریمه شدیم؟

عدم مشاهده نام برند در جستجو

بسیاری از شرکت ها، مراکز و موسسه ها با هدف گسترش نام برند اقدام به راه اندازی سایت و تمرکز روی نام برند به عنوان کلمه کلیدی می گذارند. بعد از مدتی که نام برند را سرچ می کنند اما اثری از نام برند موقع جستجو نمی بینید و این مورد هم نشان از پنالتی شدن سایت دارد.

بیشتر بخوانید: برند چیست؟ از چه اجزایی تشکیل شده و چه ویژگی هایی دارد؟

مشاهده آدرس شبکه های اجتماعی به جای آدرس سایت

این مورد جز مواردی است که به احتمال زیاد مشاهده کرده اید و وقتی نام یا عبارتی را جستجو می کنید صرفا آدرس شبکه های اجتماعی اینستاگرام، یوتیوب را مشاده می کنید.

حذف سایت به طور کامل

هنگامی که در زمان جستجو، اصلا آثاری از وب سایت خود و هیچ کدام از صفحات آن مشاهده نمی کنید، بدین معناست که سایت شما به صورت کامل از نتایج جستجو حذف شده است.

کاهش ترافیک سایت

یکی از ابزاری که به شما کمک می کند که نتیجه فعالیت های خود را در سایت ببینید، ترافیک و نرخ کلیک را مشاهده کنید، ابزار گوگل آنالیتیکس است. زمانی که سایت خود را آنالیز می کنید و می بینید که ترافیک سایت تا حد بسیار زیادی کاهش داشته است، نشان می دهد که سایت شما جریمه یا پنالتی شده است.در قسمت Organic Traffic باید آمار ترافیک سایت را مشاهده کنید. گوگل آنالیتیکس همه آمارها و روش هایی که باعث کلیک روی سایت شده است را نشان می دهد، اما برای بررسی ترافیک سایت Organic Traffic آمار دقیق تری را نشان می دهد.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

تغییر در آمار سایت

ابزار دیگری که به شما کمک می کند تا آمار کلی نوسانات سایت را مشاهده و آنالیز کنید، ابزار سرچ کنسول گوگل است. زمانی که در قسمت Query می بینید که نرخ کلیک روی سایت کاهش داشته است،همین مورد می تواند یکی از علت های پنالتی شدن سایت باشد.

آمار و تغییرات فصلی

این مورد برای سایت هایی مشاهده می شود که محصولات یا خدماتی را مرتبط و مناسب با فصل یا زمان های خاصی انجام و ارائه می دهند. زمانی که برای مثال وسایل اسکی می فروشید، طبیعی است که آمار ترافیک سایت و نرخ کلیک در فصل زمستان افزایش یابد. یا زمانی که محصول شما کولر باشد، احتمال کلیک کردن و خرید کردن کاربر از سایت در فصل تابستان بیشتر از فصول دیگر است.

چگونه از جریمه گوگل خارج شویم؟

برای این که بتوانیم از پنالتی شدن توسط گوگل جلوگیری کنیم، باید تمام موارد بالا را رعایت کرده و از انجام فعالیت های مربوط به سئوی کلاه سیاه و کلاه خاکستری اجنتاب کنیم. اما اگر سایت شما توسط گوگل دچار جریمه شد، موارد زیر می تواند برای رفع این مشکل موثر باشد:

  • رفع تمام خطاهای سرچ کنسول گوگل
  • حذف لینک های 404
  • رعایت نکات سئو داخلی
  • تولید محتوای باکیفیت
  • رعایت میزان استفاده از کلمه کلیدی

چگونه از جریمه گوگل خارج شویم؟

الگوریتم Google Dance را فراموش نکنید.

در یکی از مقالات سایت کلیک اول الگوریتم دنس یا رقص گوگل معرفی شد که طی فعالیت و پیاده سازی این الگوریتم احتمال دارد که سایت شما به طور موقت به نتایج پایین گوگل منتقل شده است و در عوض یکی از سایت هایی که به تازگی شروع به فعالیت کرده است، جایگزین رتبه سایت شما شده است.

در صورت بروز چنین اتفاقی می توانید کلیه موارد سایت خود از جمله کلمات کلیدی، لینک سازی ها و رتبه و ترافیک سایت را از طریق ابزار آنالیز و بررسی کنید و در صورتی که مشکلی مشاهده نکردید صبور باشید، شاید که الگوریتم دنس گوگل رتبه سایت را موقتا تغییر داده است.

بیشتر بخوانید: معرفی الگوریتم رقص گوگل (Google Dance Algorithm)

سخن پایانی

همواره برای افزایش رتبه و افزایش بازدید سایت راهکارهایی وجود دارد که وب مستران از آن استفاده می کنند از جمله لینک سازی، استفاده از کلمات کلیدی، بک لینک و … اما فراموش نکنید استفاده بیش از حد از هر کدام روش های افزایش بازدید سایت باعث می شود تا گوگل متوجه غیر طبیعی بودن رفتار سایت شود و محتوا و لینک سازی های انجام شده را اسپم تلقی کند و در نهایت سایت شما را پنالتی کند.

برای جلوگیری از این اتفاقات لازم است هر اقدام جهت رشد سایت را اصولی و به صورتی که با قواعد گوگل همخوانی و هماهنگی داشته باشد انجام دهید. به چگالی کلمات کلیدی، اصول لینک سازی های داخلی و خارجی و کلیه کدنویسی های سایت را بررسی کنید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06