تاثیر تجربه کاربری (UX) در سئوی سایت

تاثیر تجربه کاربری (UX) در سئوی سایت

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله از مجموعه مقالات کلیک اول قصد داریم به تاثیر تجربه کاربری در سئو بپردازیم. با ما همراه شوید.

User Experience یا به اختصار UX به مفهوم تجربه کاربری است. UX و سئو، دو جنبه مهم در مبحث دیجیتال مارکتینگ هستند که باهم ارتباط تنگاتنگی دارند. در این مقاله از مجموعه مقالات کلیک اول قصد داریم به تاثیر تجربه کاربری در سئو سایت بپردازیم. با ما همراه شوید.

مفهوم تجربه کاربری

اثر متقابلی که کاربران در مواجهه با وب سایت، برند، محصولات و خدمات شما دریافت می کنند، همان تجربه کاربری است. به زبان ساده تر می توان گفت که تجربه کاربری یک مفهوم کلی است که می تواند بر توسعه پذیری محصولات، فرآیند بازاریابی و پشتیبانی مشتریان اثر بگذارد. به پشتوانه این حرف می توان گفت که مفهوم تجربه کاربری پیوندی عمیق با سئوی سایت دارد.

بهینه سازی سایت بر بهبود تجربه کاربری و در نتیجه ارتقا سطح کارآمدی یک سایت تمرکز دارد.

مفاهیمی که باید در مورد UX بدانیم!

تجربه کاربری یک مفهوم دوسویه برای توسعه وب سایت و القای احساس ارزشمندی به مشتری است. برای بهبود این مفهوم و دسترسی به این فلسفه، باید مدیران سایت و صاحبین برند به این مفهوم عمیقا پی برده و استراتژی خود را برمبنای آن تنظیم کنند.

UX همه آن چیزیست که باید در مسیر حرفه ای شدن، به آن دسترسی پیدا کنیم. هنگامی که از UX وب صحبت می کنیم، منظورمان تنها UX محتوایی نیست، بلکه محتوا و تکنیک را باهم در نظر می گیریم.

لازم به ذکر است که مفهوم تجربه کاربری یا UX با معنای رابط کاربری (UI) تفاوت دارد. البته تجربه کاربری بخشی از ارتباطی ست که از طریق بخش های مختلف رابط کابری به ما منتقل می شود، با این حال باید بین این دو مفهوم تمایز قائل شد.

به طور مثال زمانی که وارد یک سایت می شوید و همه چیز برای شما تا لحظه انتخاب محصول، ایده آل است، یعنی آن سایت رابط کاربری خوبی دارد. اما اگر محصول را انتخاب کردید و با پیام خطا مواجه شدید، متوجه می شوید که تجربه کاربری سایت ضعف دارد.

بیشتر بخوانید: طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

مفاهیمی که باید در مورد UX بدانیم!

ارتباط سئو و تجربه کاربری

سال های ابتدایی آشنایی با مفهوم سئو، زمان آزمون و خطا بود. در آن دوره تنها کافی بود که محتوای وب سایت را با کلیدواژه ها و ساختن محتوای بی کیفیت پرکنید. مخفی کاری با متن سفید و تبادل بک لینک، تنها نکاتی بود که در آن سال ها به شما کمک می کرد. خوشبختانه در سال 2021 بسر می بریم و دیگر تکنیک های گذشته در سئو معنایی ندارد.

در حال حاضر تکنیک هایی که صرفا برای ربات های موتور جستجو طراحی شده و برای فریب آن ها استفاده می شود، دیگر منسوخ شده و اثر آن ها کوتاه مدت است. این تکنیک ها که به سئو کلاه سیاه معروف است، می تواند در کوتاه مدت شما را به صدر نتایج جستجو بکشاند.

اما به محض اینکه گوگل متوجه نارضایتی کاربران شود، شما را جریمه خواهد کرد. چراکه الگوریتم های گوگل براساس تجربه کاربری طراحی شده است و برای تجربه کاربری نسبت به هر پارامتر دیگری، ارزش بیشتری قائل است.

در همین راستا، سئوکاران نباید توجه خود را تماما روی مسئله ارتقای رتبه سایت متمرکز کنند. چرا که اثر تجربه کاربری حتی قبل از راه اندازی سایت مشهود است.

چالش های سئو و UX که با آن مواجه خواهید شد!

مفهوم تجربه کاربری و سئو، مفاهیم چالش برانگیزی هستند. در ادامه پارامترهایی که ممکن است برای شما چالش ایجاد کند، باهم بررسی میکنیم.

چالش های سئو و UX که با آن مواجه خواهید شد!

ساختار و جهت وب سایت

قطعا افزایش ترافیک سایت مسئله ای حیاتی و مهم است. با اینحال تنها جذب ترافیک، برای سئو ارزشی ندارد. درحالت ایده آل، شما باید بتوانید سایت خود را تاجایی رشد دهید که کاربران را به صورت واقعی جذب کرده و در سایت خود نگهدارید. منظور ما از جذب واقعی، کسب ترافیک ارگانیک است. اگر بتوانید به این مهم دست پیدا کنید، نیمی از موفقیت را بدست آورده اید.

بازدیدکنندگان براساس احساسات خوشایندی که در ارتباط با سایت شما تجربه کرده اند، دوباره به وب سایتتان برمی گردند. تا جایی که آدرس سایت شما را مستقیما در نوار مرورگر جستجو می کنند. اگر بتوانید به نیازهای کاربران توجه کرده و خواسته های آنان را پوشش دهید، کاربران نیز قدردان این توجه خواهند بود و شما را در شبکه های اجتماعی، بلاگ ها و… لینک می کنند. تمام این فاکتورها مستقیما به بهبود سئوی سایت می انجامد.

سرعت بارگزاری صفحه

فرض کنید به عنوان یک کاربر به یک وب سایت سر می زنید. حال سایت مورد نظر لود نشده و یا خیلی کند عمل می کند. احتمالا رفتار شما در مواجهه با این اتفاق، ترک سایت خواهد بود. اگر کاربران سایت را ترک کنند، نرخ پرش بالاتر رفته و این موضوع اصلا به نفع سئوی سایت نیست.

اگر می خواهید به مفهوم تجربه کاربری  توجه کرده و با استفاده از آن سئوی سایت را بهبود ببخشید، لازم است بر روش های افزایش سرعت سایت مسلط باشید.

بیشتر بخوانید: تاثیر سرعت بارگذاری در سئو سایت

تولید محتوای ارزشمند

متن هایی که در سایت تنها برای ربات های موتورجستجو طراحی شده است و میزان بالایی چگالی کلمه کلیدی دارد، فاقد ارزش از نظر UX است. کاربران تمایلی به انتخاب سایت های ربات گونه نداشته و خیلی سریع سایت را ترک می کنند.

برای جلوگیری از این موضوع لازم است که از کارشناسان تولید محتوا کمک بگیرید. محتوایی ارزشمند است که در آن بیش از هرچیزی زبان مخاطب و هدف او درنظر گرفته شده باشد. منظور ما این نیست که اصول سئو و بهبود جایگاه سایت را نادیده بگیرید. بلکه معتقدیم تولید محتوای قوی، تولید محتوایی ست که در عین رعایت اصول سئو، خواسته کاربر را ارحجیت داده و مقدم بشمارد.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه تولید محتوای سئو شده

در نظر داشته باشید که برای تولید محتوای مبتنی بر سئو، همواره باید با الگوریتم های بروز گوگل هماهنگ شوید.

بهبود تولید محتوا

توضیحات متا و تگ عنوان

تگ عنوان و توضیحات متا، ابزارهایی هستند که به استانداردسازی متن، خوانایی بیشتر و جلب توجه کاربران می انجامد. برای اینکه بتوانید شانس بیشتری برای دریافت ترافیک داشته باشید و کاربران بیشتری را راضی نگهدارید، به این پارامتر هم توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: توضیحات متا (Meta Description) چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

روش های ارزیابی مفهوم تجربه کاربری و سئو

تا اینجای مقاله در مورد مفهوم تجربه کاربری و ارتباط آن با سئو صحبت کردیم. حال می خواهیم بدانیم که این دو پارامتر چگونه سنجیده می شوند و چه روش هایی برای ارزیابی آن وجود دارد.

معیارهای تعاملی و رفتاری در Google Analytics

گوگل آنالیتیکس ابزاری فوق العاده برای ارزیابی سئو بر اساس سنجش رفتار کاربران است. اعداد و گزارشاتی که گوگل آنالیتیکس به ما اعلام می کند، به ما می گوید که تا چه اندازه در راضی نگهداشتن کاربران خود موفق بوده ایم. فاکتورهایی از جمله: Bounce Rate ،Pages Per Session ،Avg. session duration و … مستقیما چشم انداز تعاملات کاربران را به شما ارائه می کند.

بیشترین اطلاعاتی که از طریق گوگل آنالیتیکس می توانید به دست آورید، در بخش Behavior وجود دارد. این دسته بندی، اطلاعات مفیدی را در رابطه با جریان رفتاری کاربران و میزان تعامل آن ها با بخش های مختلف وب سایت در اختیار شما قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: بانس ریت (Bounce Rare) چیست؟ راه های کاهش نرخ پرش سایت

در ورژن های پیشرفته تر گوگل آنالیتیکس می توانید گزارش های دقیق تری در رابطه با منابع ترافیکی، صفحات فرود، کمپین ها و… دریافت کنید.

البته گزارش های ارائه شده توسط گوگل آنالیتیکس، منبعی از رفتار تمام کاربران نبوده و تنها بخشی از آن ها را پوشش می دهد. با این حال می تواند چشم اندازی مفید درمورد کلیت سایت شما باشد و توصیه های مفیدی به شما ارئه دهد.

این ابزار به شما نشان می دهد که اغلب کاربران شما را از چه طریقی  جستجو می کنند، کدام بخش های سایتتان را بیشتر دنبال می کنند،  در چه بخش هایی به سرعت از سایت خارج می شوند و …

معیارهای تعاملی و رفتاری در Google Analytics

قیف تبدیل در Google Analytics

قیف تبدیل، ردیابی کاربران در تمام مراحل ورود تا خروج از سایت است. با استفاده از این فرآیند می توانید اهداف را در منوی ادمین مطالعه و ردیابی نمایید.

فرض کنید که شما یک سایت فروشگاهی دارید. احتمالا پی بردن به اینکه کاربران تا کجای فرایند خرید پیش رفته اند، در چه مراحلی منصرف می شوند، چند درصد خرید را تکمیل می کنند و… برای شما جذاب باشد. این بخش اطلاعات مفیدی در زمینه بهینه سازی مفهوم تجربه کاربری در اختیار شما قرار می دهد.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

نقشه حرارتی و رکوردینگ

ابزارهایی وجود دارند که می توانند رفتار کاربران راسنجیده و از طریق نقشه های حرارتی، گزارشات مفیدی ارائه دهند. این ابزارها هزینه هایی در پی دارد که ممکن است برای هر وب سایت و کسب وکاری مقرون بصرفه نباشد. با اینحال اگر شما صاحب یک کسب وکار بزرگ و سایتی پرترافیک هستید، اطلاعات بدست آمده توس طنقشه های حرارتی برای شما سودمند خواهد بود.

از جمله ابزارهایی که در این زمینه مفید هستند، می توان به Hotjar و Crazyegg اشاره کرد. بخش های مختلف این ابزارها به شما نشان می دهد که کاربران دقیقا در کجا صفحات کلیک کرده اند، چه بخش هایی وجود دارد که انتظار داریم کلیک بیشتری بخورد، نحوه تعاملات کاربران با سایت چگونه است و… این ابزارها رفتار کاربر را ضبط کرده و در اختیار مدیران سایت قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: هاتجر (Hotjar) چیست؟ نحوه استفاده از آن چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم، استفاده از تمام امکانات این ابزارها ممکن است هزینه هایی را برای شما در پی داشته باشد. بنابراین برای کسب و کارهای کوچک، بخش رایگان این ابزارها کفایت می کند.

نقشه حرارتی و رکوردینگ

دیتای داخلی

بهبود سئوی داخلی و ایجاد روش هایی برای تعامل بیشتر برای کاربران، برای شما نتایج فوق العاده ای در زمینه سئو و بهبود تجربه کاربری در پی خواهد داشت. شما می توانید از طریق ایجاد بخش هایی در سایت خود، با کاربران تعامل داشته باشید. بخش هایی از جمله:

  • سوالات کاربران
  • فرم های بازخورد
  • نظرات و عکس العمل ها
  • درخواست ها و شکایات کاربران
  • گزارش های بازاریابی
  • پاسخ های ایمیل ها
  • گزارش هایی از توسعه دهنده وب

آزمایش سرعت سایت

پیش از آنکه یک وب سایت را راه اندازی کنید، لازم است سلامت و کیفیت آن را از نظر رعایت فاکتورهای مختلف کاملا بسنجید و امتحان کنید. در این پروسه، عناصر مختلفی از جمله سرعت بارگزاری صفحه، بهینه سازی برای  موبایل و دیگر جنبه های مهم سئوی داخلی را مدنظر قرار دهید. این موضوع می تواند به راه اندازی باکیفیت تر سایت شما کمک کند.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06