آموزش کامل بهینه سازی نرخ تبدیل برای تبلیغات گوگل

آموزش کامل بهینه سازی نرخ تبدیل برای تبلیغات گوگل

در این مقاله می خوانید:

در فرایند دیجیتال مارکتینگ عبارت “نرخ تبدیل” معمولا زیاد شنیده می شود، به همین دلیل لازم است که قبل از پرداختن به روش های بهینه کردن نرخ تبدیل، به تعریف آن بپردازیم.

برای فهم بهتر این موضوع با یک مثال شروع می کنم. فرض کنید که یک وب سایت فروشگاهی با پرداخت هزینه های زیاد راه اندازی کرده اید و حتی تعداد بازدید آن هم عدد مناسبی است، اما از بین این همه بازدید حتی یک فروش هم در سایت ثبت نمی شود. به طور کلی یعنی کاربران شما به مشتری تبدیل نمی شوند و این برای یک کسب و کار اینترنتی یک مشکل بسیار مهم است که باید رفع یا به نوعی بهینه شود. در این مقاله به طور کلی به معرفی و توضیح در مورد روش های بهینه سازی نرخ تبدیل برای تبلیغات گوگل (Google Ads) می پردازیم.

تبلیغات در گوگل
تبلیغات در گوگل
اگر قصد دارید تبلیغات خود را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در صفحه اول گوگل نمایش دهید، سرویس تبلیغات گوگل ادز کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

نرخ تبدیل چیست؟ (CR)

نرخ تبدیل که در دنیای تجارت الکترونیک تحت عنوان Conversion Rate هم از آن یاد می شود، اشاره به تعداد افرادی دارد که از کل مخاطبان و کاربرانی که وارد وب سایت می شوند، هدف مورد نظرتان را انجام دهند. این هدف می تواند شامل ثبت نام در سایت، ثبت نام در خبر نامه، سفارش محصول، کلیک کردن روی لینک هدف در صفحات دیگر سایت و پر کردن فرم های در خواستی در سایت و … باشد. برای مثال در صورتی که 2000 نفر از سایت دیدن کرده باشند و از بین این 2000 نفر، فقط 200 نفر در خواست یا هدف مورد نظر شما را انجام داده اند، یعنی نرخ تبدیل شما 10 درصد بوده است.

بیشتر بخوانید: نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست و چگونه می توان آن را بهینه کرد؟

نرخ تبدیل چیست؟ (CR)

بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟

منظور از بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO (Conversion Rate Optimization) به کلیه فعالیت ها و کارهایی اشاره دارد که با انجام آن ها در سایت باعث بهینه شدن نرخ تبدیل بیشتر می شود. برای مثال اگر در سایت کلیک اول یک دکمه یا منو برای “آموزش روش های بهینه کردن سایت (سئو)” طراحی کنیم و همین منو باعث افزایش نرخ کلیک و ثبت نام بیشتر شود، یعنی یک فعالیت برای بهینه کردن نرخ تبدیل انجام داده اید.

به طور کلی بهینه کردن نرخ تبدیل فرایند بهینه کردن تبلیغات، طراحی صفحات فرود مناسب، و به طور کلی طراحی کل سایت برای افزایش نرخ تبدیل بازدید کنندگان به مشتری است. در واقع هدف از این کار افزایش یا به دست آوردن تعداد زیادی از بازدید کنندگان به مشتری وفادار یا ترغیب کردن آن ها برای انجام یک فعالیت هدف در سایت است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت نرخ تبدیل بین مدیر سایت و وب مستران، به دلیل افزایش منافع حاصل از فروش بدون افزایش هزینه های مرتبط با تبلیغات است.

بیشتر بخوانید: بهینه سازی نرخ تبدیل چیست و چرا داده ها در آن اهمیت دارد؟

اهمیت بهینه کردن و افزایش نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل کسب و کارها و صنعت های مختلفی که روی سایت آن ها کار می شود، به طور کلی با یک دیگر متفاوت است و در همه این صنایع افراد سعی دارند بهترین و سریع ترین روش را پیاده سازی کنند. اگر در حال حاضر هم نرخ تبدیل سایت خود را بررسی کرده اید و بر اساس 5000 بازدیدی که داشته اید، حد متوسط این تعداد هم به مشتری تبدیل شده باشند، باز هم نیاز است که نرخ تبدیل بهتری را برای کسب و کار خود جذب کنید.

در روند بهینه سازی نرخ تبدیل فرایندها و فعالیت های زیادی انجام می شود و در صورتی این فرایندها صحیح است که در انتهای کار بتوانید آن را تست کنید و به عدد قابل توجهی دست یابید. به همین دلیل لازم است که با روش و اصول اساسی نرخ تبدیل آشنا شوید.

اهمیت بهینه کردن و افزایش نرخ تبدیل چیست؟

روش های افزایش نرخ تبدیل

با پیاده سازی و انجام فرایندهای بهبود نرخ تبدیل می توانید شانس خود را برای افزایش ترغیب کاربرانی که به سایت سر می زنند و قصد خرید دارند را افزایش دهید تا این افراد به مشتری وفادار تبدیل شوند. در ادامه برخی از روش های اصولی برای افزایش نرخ تبدیل در تبلیغات گوگل را توضیح می دهیم.

نوشتن تبلیغات جذاب و ترغیب کننده برای تبلیغات گوگل

گوگل ادز به افراد اجازه می دهد که در طول راه اندازی کمپین تبلیغاتی، متون تخصصی منتشر کنند تا کاربر با مشاهده این توضیحات اضافه ترغیب به کلیک شود. برای این کار لازم است که تبلیغات متنی گوگل را بهبود ببخشید و از جملات و عباراتی استفاده کنید با در خواست های مورد جستجوی کاربران نزدیک و مرتبط باشد و در نگاه اول کاربر را جذب نماید.

برای مثال لازم است که از کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keyword) یا کلمات کلیدی متوسط که کلیک آن ها تقریبا بالا است، را هدف قرار دهید تا تبلیغات سایت شما برای افرادی که در مرحله آخر چرخه خرید هستند، نمایش داده شود.

منظور از چرخه خرید چیست؟

منظور از چرخه خرید که به طور صحیح تر به آن چرخه فروش فرایندی است که یک کسب و کار از زمان معرفی محصول تا فروش محصول طی می کند. مراحل طی کردن چرخه فروش به صورت زیر است:

  1. آگاهی از برند یا به اصطلاح عامیانه پیدا کردن مشتری و بازاریابی
    • ایجاد سر نخ (Lead)
    • ایجاد ارتباط با مشتریان هدف
    • ارزیابی مشتریان هدف یا سر نخ ها
    • تصمیم گیری
    • اقدام به خرید
    • تبدیل مشتری به مشتری وفادار
  2. ایجاد ارتباط موثر بین صفحه فرود و تبلیغات: کاربران زمان جستجو و زمان وارد شدن به سایت، به دنبال اطلاعات کامل و تکمیل کننده اطلاعات قبلی شان هستند. به همین دلیل لازم است صفحه یا صفحات فرود را به گونه ای طراحی کنید، که کاربران اطمینان حاصل کنند که می توانند با ورود به سایت اطلاعات مورد نیازشان را دریافت یا تکمیل کنند. برای مثال در طراحی صفحه فرود از آن ها بخواهید که با تکمیل صفحه خبر نامه هر هفته یا هر ماه مقالات آموزشی یا اطلاعات کامل و دقیق در مورد موضوع مورد علاقه شان دریافت می کنند یا می توانند خرید مورد نظرشان را انجام دهند.
  3. پس از طراحی صفحه فرود آن را بررسی کنید: برای بررسی صفحات فرود لازم است که تست A/B را برای پیدا کردن طرح صفحه، متن و رنگ مناسب انجام دهید. در این تست باید دو صفحه با طراحی های متفاوت و رنگ های مختلف را به کاربران نمایش داده شود تا چگونگی رفتار آن در دو صفحه بررسی شود. اطلاع از بررسی صفحه فرود می تواند در صد بالایی از بازدید کنندگان را پر کردن فرم، کلیک روی لینک، خرید و… ترغیب کنید تا به مشتری وفادار تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: تکنیک A/B Test چیست و چه کاربردی دارد؟

روش های افزایش نرخ تبدیل

روش های بهینه سازی نرخ تبدیل

در این بخش قصدا داریم به دو روش کاربردی در روش های بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) برای تبلیغات در گوگل بپردازیم:

با استفاده از کلمات کلیدی مناسب

در زمان پیاده سازی فرایند افزایش نرخ تبدیل، لازم است که روی دکمه ها، فرم ها، همه عناصر سایت طراحی های ویژه ای انجام شود تا مراحل قیف فروش به طور کامل انجام شود. بهینه سازی نرخ تبدیل در صورتی که به طور صحیح انجام شود، می تواند باعث افزایش بازدید کنندگان سایت شود. اما افزایش بازدید کننده و افزایش ترافیک سایت در صورتی که به مشتری و خریدار تبدیل نشود، این ترافیک نیز بی تاثیر خواهد بود. این افزایش ترافیک در صورت استفاده از کلمات کلیدی مناسب و تاثیر گذار می تواند در روند افزایش نرخ تبدیل نیز موثر باشد.

برای یافتن کلمات کلیدی مناسب و تاثیر گذار می تواند از نرم افزارهای تحقیق کلمه کلیدی تخصصی استفاده کنید تا هدفمندتر متن آگهی و متن توضیحات را برای تبلیغات گوگل بنویسید. با پیدا کردن کلمات کلیدی هدفمند می توانید مشتریان هدف را جذب نمایید.

بیشتر بخوانید: آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی برای وب سایت

با استفاده از بهینه کردن صفحه فرود

کیفیت صفحه یا صفحات فرود یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار در بهینه کردن یا افزایش نرخ تبدیل است. برای مثال تصور کنید یک مشتری احتمالی از طریق کوئری یا کوئری های جستجو شده وارد سایت شما شود. اگر محتوا و پیشنهادات و محصولاتی که در این صفحه فرود قرار دارد، با موضوع مورد جستجوی کاربر مرتبط یا یکسان نباشد، از سایت خارج می شود و مجددا به صفحه نتایج جستجو بر می گردد.

در چنین شرایطی مشتری بالقوه را به همین راحتی از دست می دهید. منظور از مشتری بالقوه مشتری است که به دنبال خرید محصول است و در سایت ها برای خرید جستجو می کند، اما در صورت بازار یابی صحیح می تواند به مشتری وفادار تبدیل شود. یکی از تاثیرات منفی دیگری که طراحی صفحه فرود ضعیف برای سایت دارد، این است که می تواند امتیاز کیفیت سایت (Quality Score) را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

منظور از امتیاز کیفیت، میزان کیفیت و مرتبط بودن کلمات کلیدی و تبلیغات کلیکی PPC گوگل است. کاهش امتیاز کیفیت سایت باعث افزایش هزینه پرداخت شده به ازای هر کلیک (PPC = Pay Per Click) و در نهایت باعث کاهش رتبه سایت می شود.

بیشتر بخوانید: لندینگ پیج یا صفحه فرود (Landing Page) چیست؟

روش های بهینه سازی نرخ تبدیل

عناصر کلیدی برای داشتن صفحه فرود خوب

  • عنوان یا تیتر جذاب و قانع کننده: برای جذب مخاطبان عناوینی بنویسید که با کلمات کلیدی تبلیغات متنی گوگل مرتبط باشد.
  • متن توضیحات هدفمند و مختصر: محتوای صفحه فرود یک تفاوت کلی با صفحات دیگر سایت دارد. برای صفحه فرود باید محتوایی بنویسید که به صورت هدفمند و طی چندین جمله طلایی پیشنهادات عالی را به مخاطبان بدهد و به طور با کلمات کلیدی مورد نیاز مخاطبان ارتباط داشته باشد. حتی در صورتی که محتوای شما طولانی است و لازم است شفاف گویی شود، از لیست های بالت دار استفاده کنید تا متن طولانی و خسته کننده نشود.
  • طراحی Call to Action قابل کلیک و جذاب: دکمه CTA باید به گونه ای طراحی شود که از بقیه متون محتوا از نظر بصری متمایز باشد؛ به گونه ای این دکمه قابل کلیک باشد و در متن آن از کلمات تاثیر گذار و کوتاه استفاده کنید.
  • طراحی فرم های زیبا برای جذب کاربران و پر کردن فرم اطلاعات: فرم هایی که در اختیار کاربران قرار می گیرد تا تکمیل کنند، باید به گونه ای باشد که از لحاظ بصری برای کاربر خسته کننده نباشد.

بیشتر بخوانید: CTA چیست؟ روش های ایجاد Call to Action

سخن پایانی

کلیه مواردی که در این مقاله به آن پرداخته شد، باید به طور مستمر و اصولی رعایت شود تا صفحات فرود شما مرتبط و تاثیر گذار باشد و امتیاز کیفیت سایت افزایش یابد. طراحی پلت فرم تبلیغات گوگل ادز باید توسط کارشناسان خبره انجام شود تا باعث افزایش نرخ تبدیل و کاهش هزینه های تبلیغات در گوگل شود. برای دریافت مشاوره های تخصصی با کارشناسان تیم کلیک اول در تماس باشید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06