نگاهی به استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال 2022

نگاهی به استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال 2022

در این مقاله می خوانید:

استراتژی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی در سال 2022 یک راه قدرتمند و مؤثر برای بالابردن آگاهی کسب‌ و کارها برای دستیابی به مشتریان بالقوه خواهد بود.

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 سکوی پرتاب به سوی موفقیت در کسب و کار

اگر رویای شما از ورود به شبکه های اجتماعی رسیدن به موفقیت در کسب و کار است باید برای خود یک استراتژی تدوین کنید. فراهم کردن استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 یکی از راهکارهایی است که شما را به سوی پیروزی سوق می دهد.

استراتژی دارای دو زیر مجموعه است. اولین استراتژی به تاکتیک حضور شما در شبکه های اجتماعی مربوط می شود و دومین مورد داشتن استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 است.

استراتژی شبکه های اجتماعی برای موفقیت در تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ اهمیت فوق العاده ای دارد و باید بر اساس یک برنامه حساب شده باشد.

برای فهمیدن و درک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022  باید به پرسش «بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟»، پاسخ دهیم.

خدمات شبکه های اجتماعی
خدمات شبکه های اجتماعی
اگر قصد دارید برای پیج خود فالور، بازدید، لایک و کامنت هدفمند دریافت کنید، ابزار خدمات شبکه های اجتماعی کلیک اول بهترین انتخاب برای شماست.

اگر شما در نظر دارید رشدی نسبتا سریع و هدفمند را در شبکه های اجتماعی تجربه کنید، می توانید از خدمات مخصوص شبکه های اجتماعی کلیک اول که برای این منظور در نظر گرفته شده است، استفاده کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشال مارکتینگ یکی از متدهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی است. این شیوه از بازاریابی با توسعه شبکه های اجتماعی شکل گرفته است. در حال حاضر شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، توییتر، لینکدین و غیره بخش تفکیک ناپذیر زندگی روزمره افراد شده است.

بازاریابان و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، از پلتفرم های اجتماعی برای معرفی خود به طیف گسترده ای از مخاطبان استفاده می کنند. سوشال مارکتینگ یک ابزار فوق العاده قدرتمند برای تبلیغ خدمات و محصولات در اختیار این گروه از افراد قرار داده است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی یک استراتژی کارآمد برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه بوده و جایگزین عالی برای روش های سنتی در تبلیغ خدمات و محصولات است.

از نظر فعالان بازاریابی در حوزه رسانه های اجتماعی، تصور بر این بود که بازاریابی شبکه های اجتماعی به خاطر نو ظهور بودن به زودی از رونق خواهند افتاد. اما از سال 2004 شبکه اجتماعی فیس بوک این نگرش را تغییر داد و استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 به طور گسترده تدوین شد.

چنان چه استارتاپ ها، شرکت های تازه تاسیس شده و حتی شرکت های فعال و قدیمی از استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 برای تبلیغات و معرفی خود به مشتریان استفاده می کنند.

چرا باید به تاکتیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی مجهز باشید؟

تا حالا از خود پرسیده اید که چرا به استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 نیاز دارید؟ ذهنیت شما نسبت به رسانه های اجتماعی چیست؟ چه محتوایی در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید؟ با استفاده از شبکه های اجتماعی چه اهدافی را دنبال می کنید؟

کدام پلتفرم اجتماعی را انتخاب کرده اید؟ محتوایی که به اشتراک می گذارید از چه نوعی است؟ از میان تصاویر، فیلم، لینک، محتوای متنی بیشتر کدام یک را به کار می برید؟ چشم انداز شما با این پرسش ها گسترش پیدا کرده و به شما این آگاهی را می دهد که باید برای کسب و کارتان ترفندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی را یاد بگیرید.

بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی

مراحل تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی

در حال حاضر برای موفقیت در فضای رسانه های اجتماعی نیازمند تدوین استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 هستید. بر طبق آمار جهانی که در آوریل 2022 در خصوص استفاده از شبکه های اجتماعی منتشر شده است 4.65 میلیارد کاربر رسانه های اجتماعی در این کره خاکی وجود دارد.

به این معنی که 58.7 درصد از جمعیت این سیاره در رسانه های اجتماعی فعالیت دارند. این آمار کافی است تا به شما نشان دهد یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 باید داشته باشید.

1- تعیین هدف

یکی از مهم ترین مراحل تدوین استراتژی، مشخص کردن هدف است. باید از خود بپرسید دقیقا از شبکه های اجتماعی چه چیزی می خواهید؟ اهدافی را باید انتخاب کنید که تمام خواسته های شما را پوشش دهد. اصلی ترین هدفی که باید به دنبال آن باشید افزایش آگاهی مشتریان از برند شما و بالا بردن سطح مشارکت آنان است.

2- کسب اطلاعات از مخاطبان هدف

بر طبق آمار در تدوین استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 فقط 55 درصد بازاریابان برای شناخت مخاطبان خود زمان صرف می کنند. دانستن اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند حائز اهمیت است. زیرا با محتوایی که تولید می کنید آن ها را به سوی خود جذب کرده و به مشتری های بالقوه تبدیل می کنید.

از جمله مواردی که می تواند به شما در شناسایی مخاطبان هدف کمک کند:

  • شناسایی پلتفرمی که کاربران بیشترین فعالیت را در آن دارند.
  • سن کاربران
  • درآمد
  • شغل کاربران

3- رقبای خود را بشناسید.

برای تدوین یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی قدرتمند در سال 2022 باید رقبای خود را رصد کنید. رقبای شما چه کسانی است؟ چگونه در شبکه های اجتماعی به فعالیت می پردازند. شناخت رقبا و تحلیل عملکرد آنان به شما کمک می کند تا با یک دید بهتر اهدافتان را سر و سامان دهید.

بهترین شبکه اجتماعی

4- محتوای خود را تجزیه و تحلیل کنید.

محتوایی که شما به اشتراک می گذارید تاکتیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی شما را معین می کند. شما باید محتوایی را انتخاب کنید که متناسب با استراتژی تان بوده و با شبکه ای که به اشتراک می گذارید کاملا هماهنگ باشد. برخی از انواع محتوا را که می توانید در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 استفاده کنید در اینجا ذکر شده است.

  • ایجاد مطالب آموزشی برای مخاطبان
  • انجام چالش های جذاب و فوق العاده
  • برگزاری مسابقه همراه با جایزه
  • به اشتراک گذاری محتواهایی که داستانی هستند.

5- انتخاب بهترین شبکه اجتماعی

بعد از تعیین نوع محتوا و مخاطبتان زمان آن است بهترین پلتفرم اجتماعی را برای انتشار محتوای خود انتخاب کنید. شبکه اجتماعی انتخابی شما باید با کسب و کارتان سازگار بوده و طیف گسترده تری از کاربران اجتماعی را در بر بگیرد. این مسئله یکی از مهم ترین مراحل تدوین استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 است.

6- با چه سبکی با مخاطب سخن بگوییم؟

لحن صحبت شما با مخاطبین به نوع کار و پرسونای مشتری و مخاطبین بستگی دارد. در شبکه های اجتماعی افراد با طیف های شخصیتی گوناگون در فعالیت هستند که لحن کلام شما برای برقراری ارتباط با هر یک از آن ها متفاوت است. اینکه شما چه پیامی را به مخاطب انتقال می دهید آهنگ کلام شما را تغییر می دهد.

بیشتر بخوانید: پرسونای مشتری چیست؟

استراتژی برای انتشار محتوا

7- استراتژی برای انتشار محتوا

داشتن یک تقویم محتوا برای استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 راهکار خوبی است. برای منتشر کردن محتوا نیازمند یک برنامه مدون هستید. در این تقویم علاوه بر زمان انتشار محتوا، باید زمانی را که برای برقراری ارتباط با مخاطب صرف می کنید یادداشت شود تا با یک استراتژی عالی موفقیت خود را تضمین کنید.

8- محتوای جذاب تولید کنید.

تولید محتوای جذاب شما را چندین گام در پیشبرد استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 جلوتر می برد. باید بدانید محتوایی که تولید می کنید با چه هدفی بوده و در اختیار کدام گروه از مخاطبین رسانه های اجتماعی قرار می گیرد. هر چه محتوای شما گیراتر و جذاب تر باشد کاربران بیشتری با کسب و کار شما آشنا می شوند.

تاکتیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 تغییرات بسیاری خواهد کرد. در دو سال گذشته پاندمی کرونا بر کسب و کارها بسیار تاثیر گذاشته و منجر به گسترش شبکه های اجتماعی شده است. پیش بینی های صورت گرفته تا آخر سال 2022 حاکی از این است:

1- آگاهی از پلتفرم

صاحبان برند و کسب و کارها استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 را بر مبنای آگاهی از پلتفرم اجتماعی تدوین می کنند که کاربران به آن اشتیاق نشان می دهند. برای مثال پلتفرم TikTok به احتمال زیاد از مهم ترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی خواهد بود.

تاکتیک‌ های بازاریابی

2- استفاده از شبکه های اجتماعی کوچک

بسیاری از کسب و کارها تبلیغات خود را در شبکه های اجتماعی کوچک انجام خواهند داد. در سال 2022 مشخص شده است مشتریان، مخاطبان و کاربران از شبکه های کوچک تری مثل اسنپ چت، تیک تاک و پینترست برای تبلیغات خود استفاده می کنند. این شبکه ها چون از تبلیغات اشباع نشده اند، برای کاربران جذابیت بیشتری دارند.

3- خرید مستقیم از شبکه های اجتماعی

در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 به این نکته توجه کنید که فقط به تبلیغ در اینستاگرام تکیه نکنید بلکه کار خود را گسترش دهید. زیرا تا قبل از شروع پاندمی کرونا مردم از شبکه های اجتماعی صرفا بازدید کرده و خریدی انجام نمی دادند.

اما در حال حاضر اکثر مردم به خرید اینترنتی روی آورده اند و از طریق شبکه های اجتماعی محصولات و خدمات مورد نیاز خود را تهیه می کنند. پیش بینی می شود تا سال 2025 خرید آنلاین به تجارت 80 میلیارد دلاری تبدیل شود.

4- تاثیر اینفلوئنسرها

بخشی از درآمد خود را به Creator ها یا اینفلوئنسرها اختصاص دهید. بسیاری از صاحبان مشاغل در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 بخشی از درآمد خود را به تولیدکنندگان محتوا اختصاص داده اند. بسیاری برندها در سال 2022 از طریق تولیدکنندگان محتوا تبلیغات خود را انجام می دهند.

تاکتیک‌ های بازاریابی

5- با هدف برای استراتژی های خود هزینه کنید.

در استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2022 پس از محتوای تولید شده باید به نحوه نگه داشتن مخاطبان اهمیت بدهید. اگر برای تبلیغ برند خود بدون هدف برنامه ریزی می کنید سرمایه و مخاطب خود را از دست خواهید داد. قانونی که باید در نظر داشته باشید این است که بدانید مخاطب شما چه نوع تبلیغی را می بیند و چه هدفی دارد.

6- از تاکتیک صوتی استفاده کنید.

شبکه های اجتماعی مانند کلاب هاوس با رشد روز افزون خود، سایر شبکه های اجتماعی را ترغیب کرده اند تا به سمت محتوای صوتی حرکت کنند. این طرز فکر، تبدیل به ترند شبکه های اجتماعی در سال 2022 شده است تا از طریق محتوای صوتی، مخاطبان بیشتری جذب کنند.

7- مخاطب را بشناسید سپس محتوای خود را پست کنید.

در بازاریابی ترفندی به نام Social Listening وجود دارد که به وسیله آن مخاطبان خود را می توانید در شبکه های اجتماعی رصد کنید. این ترفند به شما این امکان را می دهد درک بهتری از مخاطبان و خریداران خود داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقالات “سوشال لیسنینگ چیست” و “بهترین ابزارهای سوشال لیسنینگ” را در بلاگ کلیک اول مطالعه کنید.

استراتژی بازاریابی

اقدامات مختلف برای استراتژی بازاریابی شبکه اجتماعی در سال 2022

برای داشتن یک استراتژی بازاریابی موثر در شبکه های اجتماعی در سال 2022، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. تحقیق درباره مخاطب هدف:
    • وقت کافی را برای تحقیق درباره مخاطبان هدف خود صرف کنید.
    • یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) برای کسب و کار خود تعریف کنید.
  2. ایجاد محتوای جذاب:
    • محتوایی ایجاد کنید که مخاطبان را جذب کند.
    • در زمان مناسب در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید.
  3. تبلیغات پولی و محتوای ارگانیک:
    • تبلیغات پولی را در کنار محتوای ارگانیک در نظر بگیرید.
    • پخش زنده به تعامل شما با مشتریان کمک می کند.
  4. تعیین اهداف:
    • بیش از 50 درصد هدف استفاده از رسانه های اجتماعی، افزایش آگاهی از برند است.
    • مابقی هدف، افزایش مشارکت و تعامل کاربران است.
  5. آگاهی از برند را افزایش دهید:
    • تولید محتوایی که بر روی ارزش و کیفیت برند و محصول شما تاکید دارد.
    • اطلاع رسانی از موجودی محصولات جدید و جذب فالوورهای جدید.
  6. رشد مخاطبان:
    • نظارت و شنیدن کلمات کلیدی مربوطه، عبارات و هشتگ های خاص.
    • داشتن دانش در این زمینه به شما کمک می کند تا مخاطبان اصلی خود را خیلی سریع تر گسترش دهید.
  7. تعامل با کاربران را تقویت کنید:
    • ایده های جدید برای جلب توجه مخاطبان پیدا کنید.
    • حتی ساده ترین ایده ها می توانند نرخ تعامل کاربران را افزایش دهند.
  8. استفاده از ابزارهای مناسب:
    • از ابزارهای مناسب برای درک بهتر و آنالیز رفتار مخاطبان استفاده کنید.
    • درک کنید که برند شما باید در چه شبکه هایی معرفی و عرضه شود و چه نوع محتوایی را منتشر کند.

با اجرای این اقدامات، می توانید استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را بهبود دهید و به نتایج مطلوب برسید. اگر می خواهید از تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئوی سایت خود و هم چنین تاثیر آن بر جایگاه گوگل آگاه شوید، می توانید مقاله «تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو» را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: شبکه های اجتماعی در سئو و جایگاه گوگل چه تاثیری دارد؟

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06