شبکه های اجتماعی در سئو و جایگاه گوگل چه تاثیری دارد؟

شبکه های اجتماعی در سئو و جایگاه گوگل چه تاثیری دارد؟

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله با اهمیت شبکه های اجتماعی و تاثیر آن ها بر ترافیک سایت ها با بیشترین بازدید آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئوی سایت غیرقابل انکار نیست. برای اینکه ارزش بالای ترافیک از شبکه های اجتماعی را در جایگاه گوگل بدانیم، باید کمی به عقب برویم. در سال 2010 میلادی وقتی که نام و تاثیر سیگنال های اجتماعی یا سوشال سیگنال بر رتبه بندی سایت ها شنیده می­ شد.

در همان زمان بعضی از متخصصین سئو، مقاله هایی را پیرامون همین مسئله قابلیت تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو منتشر کردند. البته این موضوع در زمان خود بسیار تازگی داشت. با توجه به اینکه شرکت گوگل در صفحه خود به صورت رسمی در این مورد اطلاع رسانی نمی کرد، در آن زمان سوالات مهمی ذهن ما را به خود مشغول کرد.

بیشتر بخوانید: شبکه های اجتماعی در سئو و جایگاه گوگل چه تاثیری دارد؟

استفاده موتورهای جستجو از شبکه های اجتماعی برای رتبه بندی نتایج جستجو

در آن زمان نتایج به دست آمده نشان می ­داد که داده ای استخراج شده از فیس بوک به صورت گسترده توسط گوگل استفاده نمی شود، اما ریتوئیت شدن توسط کاربران توئیتر، به عنوان یک راه برای لینک سازی شناخته شد. به همین علت توئیتر از همان موقع مورد توجه سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی قرار گرفت. اما حالا می خواهیم بدانی که امروزه تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئوی سایت چگونه است.

بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

درست است که امروزه از تاثیر شبکه های اجتماعی بر روی سئوی سایت نمی شود چشم پوشی کرد، ولی هنوز در شدت و میزان تاثیر گذاری سیگنال های شبکه اجتماعی در رتبه بندی سایت ها ابهام هایی وجود درد.

مطالعات زیادی درباره وابستگی سیگنال های شبکه های اجتماعی و رتبه بندی سایت ها انجام شده است که جدای از تفاوت هایی که در نتایج آن ها وجود دارد، روشن است که به میزان اهمیت این سیگنال ها در طول زمان اضافه شده است. در نتیجه اکنون با چند پرسش اساسی مواجه هستیم:

چرا و چطور سیگنال های شبکه های اجتماعی موجب بهبود رتبه سایت می شوند؟

شبکه های اجتماعی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر رتبه بندی وب سایت ها در موتورهای جستجو تاثیر می گذارند.

چرا و چطور سیگنال های شبکه های اجتماعی موجب بهبود رتبه سایت می شوند؟

تاثیرات مستقیم می تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

  • افرادی که در فیس بوک برند شما را لایک می کنند
  • میزان اشتراک گذاری­ ها در فیس بوک
  • فالوورهای توئیتر
  • تعداد توئیت هایی که نام تجاری شما را منشن کرده باشد یا اینکه لینک وب سایت شما را در آن قرار می دهند.

تأثیرات غیرمستقیم نیز از عوامل زیر حاصل می شود:

  • افزایش Inbound Link ناشی از بازدید بیشتر و آگاهی کاربران از نام تجاری و برند شما
  • افزایش نظرات مثبت ناشی از رضایت مشتریان یا کاربران
  • کاهش نرخ بانس ریت، افزایش مدت زمانی که کاربر در سایت می ماند و بازدید دوباره از وب سایتان.

چگونگی تاثیر رسانه های اجتماعی بر سایت

هنگامی که ترافیک زیادی برای سایت خود انتخاب می کنید، موتورهای جستجوگر متوجه می شوند و برند شما را معتبر می خوانند. سپس ممکن است نتیجه جستجو شما را بالاتر از دیگران نشان دهند. بنابراین با گذاشتن مطالب ارزشمند میزان ترافیک خود را افزایش می دهید.

دکمه های اشتراک گذاری در وب سایت

اگر چه ممکن است ساده به نظر برسد اما موتور های جستجو مانند گوگل در حال استفاده از داده های رسانه های اجتماعی بر تاثیر گذاریشان دارند. داشتن دکمه اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و تشویق افراد برای اشتراک گذاری بسیار مهم است. چرا که به بازدید شبکه اجتماعی از طریق موتور جستجوگر کمک می کند.

ارتباط سئو سایت و وب سایت

با اینکه طراحی سایت امری بصری و سئو بر چگونگی سایت تاثیر می گذارد، ممکن است به نظر برسد که آن ها دو استراتژی جداگانه اند و قطعا این امر تاحدودی صحت دارد. هدف هر دو این است که سایت یک تجربه عالی را اختیار کاربر قرار دهد. طراحان سایت وظیفه دارند به زیبایی سایت و شکل بصری آن بپردازند و سئو کارها وظیفه دارند موتورهای جستجوگر سایت را بالا بیاورند.

  • ترافیک سایت: منظور از ترافیک سایت یعنی میزان افرادی که از سایت ما بازدید می کنند. البته تمام افرادی که از سایت های ما بازدید می کنند لزوما مشتری های ما نیستند.پس جزو ترافیک هدفمند محسوب نمی شوند.
  • ترافیک هدفمند: افراد زیادی از سایت های ما بازدید می کنند، اما همه آن ها برای سایت ما درآمد ندارند، البته بازدید آن ها با میزان در آمد ما بی ارتباط نیست.

ارتباط سئو سایت و وب سایت

نقش شبکه های اجتماعی در افزایش ترافیک

امروزه تقریبا تمامی کاربران اینترنت در شبکه های اجتماعی حضور دارند و به طور متوسط میزان استفاده آن ها از این شبکه ها به روزانه 2ساعت و22 دقیقه در روز می رسد. شبکه هایی مثل اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک، یوتیوب و… از شبکه اجتماعی های پرکاربرد با کاربران زیاد هستند.

افزایش بازدید سایت
ترافیک سایت از شبکه های اجتماعی
اگر قصد دارید بازدید سایت خود را از سوشال مدیا افزایش داده و روی سیگنال های سایت تاثیر مثبت بگذارید، ابزار ترافیک از شبکه های اجتماعی کلیک اول بهترین انتخاب است.

رتبه بندی شبکه های اجتماعی

با یک نگاه آمار می توان دید که فعالیت در فیسبوک ارتباط خطی تری با رتبه بندی نتایج جستجو دارند. بنابراین وب سایت هایی با رتبه های بهتر در نتایج جستجو،حضوری فعال تر دارند. این در صورتی است که فیسبوک به دلیل برخی مسائل در ایران فیلتر شده است اما با این حال کاربران ایرانی در این چندسال با حضور در لینکدین و مقالاتی که در آن ها می نویسند باعث رتبه بندی بالایی برای رتبه گیری نتایج جستچو دارند.

ارتباط فیسبوک با رتبه بندی جستجو

براساس تحقیقات انجام شده به طور میانگین 4 رتبه اول نتایج جستجو در فیسبوک فعالیت های بیشتی را دارند. متوسط زمان استفاده از فیسبوک در بین کاربران 1400 دقیقه در هر ماه است. این یعنی کاربران 233 ساعت که حدود 10 روز کامل می شود را در ماه به فیسبوک اختصاص می دهند.

این آمار مربوط به 2 میلیون و 400 کاربر فیسبوک است.. هرچند که در ایران این شبکه اجتماعی فیلتر است اما 23 میلیون کاربر در خاورمیانه دارد. کاربران ایرانی این شبکه حدود 2 میلیون تومن تخمین زده شده است.حال اگر قصد درآمد دلاری را دارید نباید ز این شبکه اجتماعی با این میزان کاربر قافل شوید.

ارتباط لینکدین با رتبه بندی سایت ها

با بررسی و تاثیر سینگال های لینکدین به این نتیجه خواهیم رسید که لینکدین ارتباطی با نتایج اول جستجو ندارند.اما بدون ارتباط هم نیست و به طور میانگین از سیگنال هایی در لینکدین برخوردارند.

303 میلیون کاربر فعال ماهانه و حدود 121 میلیون کاربر فعال در روز لینکدین را یک شبکه قدرتمند برای افزایش درآمد کسب و کار ها ساخته است. همین امر باعث شده که حدود 92 درصد از کمپانی های اول دنیا از این شبکه استفاده کنند. طبق آمار در لیکندین کاربران روزانه میانگین 30 دقیقه وقت می گذارند.

بیشتر بخوانید: تاثیر لینکدین بر سئوی سایت چگونه است؟

اشتراک گذاری در پینترست، ارتباطی با رتبه بندی بهتر ندارند.

پینترست از جمله شبکه های اجتماعی هست که به دلیل فعالیت کم کاربران در آن در رتبه بندی اول نتایج جستجو قرار نمی گیرد. البته این موضوع بدان معا نیست که از این شبکه اجتماعی دست بکشید. چرا که پینترست هم در رتبه های بعدی می توان خوب بود اما به عنوان تنها شبکه برای ترافیک کاربر مناسب نمی باشد.

شبکه اجتماعی توییتر

توییتر یک شبکه میکروبلاگینگ است. این یعنی در این شبکه اجتماعی وبلاک نویسی 140 کارکتری فراهم شده این بدان معناست که اخبار و یا اطلاعات را به صورت کوتاه و مختصر به مخاطب می رساند. توییتر با بیش از 1/3 میلیارد حساب و 330 کاربر فعال در ماه و 145 میلیون کاربر در روز جز شبکه اجتماعی های پربازدید و مهم برا کسب درآمد و افزایش فروش محسوب میشود.

فعالیت در شبکه اجتماعی اینستاگرام

از سال 2019 در ماه بیش از یک میلیارد کاربر فعال در اینستاگرام وجود دارد و 500 میلیون نفر همه روزه در اینستاگرام استوری می گذارند و حدود 200 میلیون نفر در روز از یک پروفایل تجاری دیدن می کنند.و حدود 80 درصد کاربران یک پروفایل تجاری را دنبال می کنند و حدود 25 میلیون حساب تچاری و کسب و کار در اینستاگرام وجود دارد.

دلیل گران بودن فالوورهای اینستاگرام

بیش از 60 درصد کاربران اینستاگرام به دلیل محبوبیت بالای این شبکه حداقل روزی یکبار را وارد این شبکه می شوند. در سال 2020 این شبکه اجتماعی، کاربرانش به طور متوسط حدود 53 دقیقه در روز را در اینستاگرام سپری می کنند. در همین سال اینستاگرام رتبه دوم جهان و فیسبوک رتبه اول را با 58 دقیقه در روز به خود اختصاص داد.

رتبه بندی شبکه های اجتماعی

فعالیت در تلگرام

تلگرام با بیش از 400 میلیون کاربر فعال در آپریل سال 2020 محبوب ترین شبکه اجتماعی محسوب شد. با آمدن تلگرام چالش های زیادی بین واتساپ و تلگرام ایجاد شد. چرا که تلگرام دارای قابلیت های بیشتری نسبت به واتساپ است.مانند سکرت چت، امکان استفاده از یک اکانت در چند دستگاه و … با این وجود میزان کاربر واتساپ هنوز ز تلگرام بیشتر است.

اهمیت تلگرام

تلگرام از نظر امنیتی نسبت به مابقی نرم افزار ها دارای امنیت بیشتری است. تلگرام بیش از 50 میلیون کاربر ایرانی دارد این یعنی % 56، البته با وجود اینکه تلگرام در ایران فیلتر است. این عدد یعنی بیش از 10 درصد کاربران تلگرام ایرانی هستند.

انواع محتوا

در این بخش به بررسی انواع محتوا می پردازیم.

  • محتوای کوتاه: در بحث محتوای کوتاه می توان یک اختلاف بسیار بزرگ را میان جایگاه نخست و سایر رتبه ها مشاهده کرد. در همین منظور پست های کوتاه و یا شبکه های اجتماعی که دارای پست هایی با محتوای کوتاه هستند جایگاه بالاتری نسبت به مابقی دارند.
  • محتوای بلند: ارتباط واضحی میان محتوای بلند 1001 تا 5000 کلمه با بازخورد سایت وجود دارد قطعا محتواهای بلند هرچند پرکاربرد باشند بازخورد و بازدید کمتری نسبت به سایر محتوا و سایت ها دارند.چرا که کاربر وقت و حوصله خواندن مطالب بلند را ندارد و به همین دلیل موتور جستجوگر سایت هایی که دارای محتواها های بلند هستند دارای ترافیک پایین تری است.

ارتباط محتوای 1 تا 50 کلمه با فعالیت در فیس بوک و رتبه نخست نتایج جستجو

در محتوای کوتاه می توانید یک اختلافِ بزرگ بین جایگاه اول و سایر رتبه های نتایج جستجو مشاهده کنید. بر این اساس، وب سایت هایی که در رتبه نخست نتایج قرار دارند از بازخورد بیشتری (Like، Share و Comment) در بخش پست های کوتاه برخوردار هستند.

بروز رسانی محتواها و مقالات سایت

محتوا در یک سایت اهمیت زیادی در ترافیک سایت دارد. این محتواها پس از مدتی کاربرد خود را از دست می دهند. بروز رسانی این مقالات باعث می شود سایت هایی که پایین رفته اند بالا بیایید.

شبکه های اجتماعی ایرانی

از شبکه های اجتماعی ایرانی خوب و موثر می توان از آپارات و ویرگول و… را نام برد. کاربرد و ویژگی های آپارات بسیار شبیه به یوتیوب است که می توان در آن ویدیو به اشتراک گذاشت و قابلیت درج لینک را نیز دارد.

 

شبکه های اجتماعی ایرانی

نتیجه گیری

از جمعیت 7.4 میلیاردی کره زمین در حدود 2.8 میلیارد نفر به عنوان کاربر فعال شبکه های اجتماعی شناخته می شوند و با توجه به افزایش روز افزون کاربران، این انتظار می رود که در آینده سیگنال های حاصل از کاربران تاثیر بیشتری نیز روی رتبه بندی سایت داشته باشد.

در بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت ها با نتایج زیادی مواجه می شویم که حتما این نتایج، شما را به فعالیت در شبکه هایی با بازخورد بیشتر مانند فیس بوک، اینستاگرام و تلگرام ترغیب می کند. در نظر داشته باشید که اگر تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت تغییر می کند، اما هر شبکه گروه کاربران مخصوص به خودش را دارد که با در نظر نگرفتن تاثیر آن ها بر رتبه بندی این کاربران می توانند با مشاهده محتوای شما به یک مشتری یا یک مخاطب وفادار تبدیل شوند.

بعد از آمدن اینستاگرام و تلگرام، بار محتواهای تجاری و تبلیغاتی در ایران به این دو اپلیکیشن منتقل شد. اینگونه حضور در تمام شبکه های اجتماعی می تواند به نوعی باعث افزایش سودآوری شما شود.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست..

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06