آموزش کار با ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی

آموزش کار با ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی

در این مقاله می خوانید:

در این مقاله به معرفی و آموزش کار با برخی از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی که امکان استفاده از آن برای وب سایت های فارسی زبان وجود دارد، خواهیم پرداخت.

تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهم ترین و اصلی ترین اقدامات SEO برای افزایش رتبه سایت، افزایش بازدید و ترافیک سایت محسوب می شود. در نگاه اول ممکن است تحقیق کلمه کلیدی و پیدا کردن کلمات کاربردی و مهم، اهمیت زیادی نداشته باشد. اما از آن جایی که گوگل تمرکز اصلی خود را روی جلب رضایت کاربر قرار داده، می توان گفت تولید محتوا و تحقیق کلمه کلیدی یکی از اصلی ترین فاکتورهای مهم برای افزایش رتبه محسوب می شود. بسیاری از کارشناسان سئو عقیده دارند، پیدا کردن کلماتی که برای سایت مفید و مهم باشد، یکی از سخت ترین مراحل SEO است.

خوشبختانه با وجود ابزار رایگان و پولی که برای تحقیق کلمه کلیدی وجود دارد، تا حدی این موضوع آسان تر شده است. اما با این وجود نکته حائز اهمیت تحلیل این ابزار و در نهایت استخراج کلماتی است که هم برای سایت و هم برای کاربران مفید باشد. چرا که در قدم اول محتوا برای کاربران نوشته می شود، نه صرفا برای جلب رضایت گوگل و افزایش بازدید سایت.

برخی از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی اطلاعات نسبتا کامل و حائز اهمیتی را ارائه می کند که استفاده صحیح از آن ها تاثیرات قابل توجهی خواهد داشت. بنابراین این که در کجا و چگونه از این کلمات استفاده کنید، نیز اهمیت زیادی دارد. در ادامه روش استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی را همراه با بهترین ابزارها معرفی می کنیم.

تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

در مقاله “آموزش تحقیق کلمه کلیدی” به طور مفصل و همراه با ذکر مثال در مورد اهمیت تحقیق کلمه کلیدی و مزایای آن برای کسب و کارها صحبت شد. اما تکرار خلاصه آن در این جا خالی از لطف نیست. منظور از کلمه کلیدی، همان کلماتی است که توسط کاربر در موتور جستجوی گوگل سرچ می شود تا به پاسخ سوال مورد نظرش برسد. پس در قدم اول، مقاله “آموزش تحقیق کلمه کلیدی” را مطالعه کنید و یک یا چند ابزار را برای بررسی و پیدا کردن کلمات کلیدی انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش تحقیق کلمه کلیدی با ابزارها و روش های مختلف

ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی

همان طور که چندین بار تاکنون در سری مقالات آموزشی تخته سبز ذکر شده، سئو داخلی یکی از تاثیر گذارترین زیر مجموعه های اصلی SEO است. به گونه ای که بدون رسیدگی و اجرای تکنیک های آن ممکن است در طولانی مدت اجرای تکنیک های سئو تکنیکال یا سئو خارجی امکان پذیر نباشد.

صرفا از طریق تولید محتوا می توان لینک سازی انجام داد، تگ های کاربردی و مفید نوشت و سپس ارتباط بین صفحات مختلف را به ربات های گوگل معرفی کرد. اما از آن جایی که تعداد رقبایی که در حوزه های مختلف مشغول کار هستند، کم نیست، پیدا کردن و تحقیق کلمات کلیدی با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی آسان تر و البته تخصصی تر خواهد بود. در ادامه بهترین و مهم ترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی را معرفی می کنیم:

1- استفاده از پیشنهادهای گوگل

یکی از بهترین و اصلی ترین ابزار و تکنیکی که به کارشناسان سئو برای پیدا کردن کلمات و عبارات کلیدی کمک می کند، پیشنهادهای گوگل است. برای این کار ابتدا کلمه کلیدی دانه (که به طور کامل در مورد آن صحبت شد) پیدا کنید. سپس با استفاده از آن کلمه یا کلمات، عبارت مورد نظرتان را در گوگل سرچ کنید. می بینید که با کمی مکث و زدن دکمه Space گوگل عبارت شما را تکمیل می کند. این عبارت همان عبارتی است که کاربران زیاد جستجو می کنند.

کلیه عباراتی که در این قسمت گوگل پیشنهاد می کند، در یک فایل Word ،Excel یا Notepad یادداشت کنید. همچنین پس از این که روی عبارات مختلف کلیک کردید، در پایین صفحه اول نتایج گوگل، چندین کلمه با نام Related Search وجود دارد. این عبارات نیز با حجم جستجوی کم تری نسبت به عبارت اول، توسط کاربران جستجو شده است. می توانید این کلمات را نیز در لیست خود قرار دهید.

2- ابزار keywordtools.io

این ابزار نیز اطلاعات نسبتا خوبی در مورد کلمه کلیدی دانه و سایر کلمات مرتبط و مشابه با آن پیشنهاد می کند. کافی است روی لینک https://keywordtool.io کلیک کرده تا وارد سایت اصلی شوید. سپس کلمه کلیدی اصلی یا دانه را در آن جستجو کنید. با استفاده از تنظیمات این نرم افزار می توانید بر اساس تصاویر، ویدیو، اخبار و حتی Shopping جستجو کنید. همچنین می توانید منطقه و کشور و زبان مورد را تنظیم نمایید تا اطلاعات دقیق تری دریافت کنید.

سپس در قسمت Keyword Suggestion می بینید که لیستی از کلمات کلیدی مرتبط و مهم نمایش داده می شود. همچنین در قسمت های Search Volume ،CPC (Cost Per Click) و Trend نیز می توانید میزان حجم جستجو، میزان ترند بودن کلمه و حتی نرخ کلیک آن در گوگل ادز را مشاهده کنید. این کلمات را می توانید به صورت خودکار و بسیار سریع با کلیک روی گزینه Export در یک فایل خروجی اکسل ذخیره کنید.

ابزار keywordtools.io

3- ابزار سرچ کنسول گوگل (Google Search Console)

این ابزار به عنوان یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی شناخته می شود. اما استفاده از این ابزار برای سایت های مبتدی که تازه فعالیت خود را شروع کرده اند، مناسب نیست. برای استفاده از این ابزار باید پس از راه اندازی سایت و شروع کردن به فعالیت، آن را در سرچ کنسول ثبت کنید. پس از گذشت چندین ماه وارد بخش Performance شده و بررسی کنید که چه کلماتی بیشترین میزان جستجو، بیشترین میزان کلیک و Impression را دارند. کلمات و عبارتی که میزان Impression آن ها بالا و تعداد کلیک کم تری دارند، بهترین گزینه ها برای تولید محتوا یا به روز رسانی محتوا هستند.

همچنین در قسمت Performance می توانید در قسمت Total Click ،Total Impression ،Average CTR و Average Position به ترتیب، تعداد کل کلیک ها، کل ایمپرشن، نرخ کلیک و میانگین جایگاه فعلی سایت را به صورت دقیق مشاهده و آنالیز کنید. زمانی که تعداد کلیک های یک عبارت کلیدی بیشتر باشد، نشان دهنده این موضوع این است که این کلمه کلیدی یا عنوان این صفحه توانسته پاسخگوی تعداد زیادی از کاربران باشد.

علاوه بر این، این عبارت کلیدی نقطه قوت سایت محسوب می شود. پس در نهایت این نتیجه گرفته می شود زمانی که از یک عبارت که نقطه قوت سایت است و همچنین عبارتی که مرتبط با نقطه قوت سایت است، شروع به تولید محتوا کنید، در مدت زمان کم تری رتبه سایت یا رتبه آن صفحه از سایت افزایش می یابد.

برای پیدا کردن عبارات مرتبط نیز کافی است که همان کلمه یا عبارت کلیدی که میزان کلیک زیادی داشته را کپی کرده و در قسمت جستجوی گوگل Paste کنید. در این قسمت بدون این که کلیک کنید، کمی مکث کرده تا لیست عبارات کلیدی مرتبط به شما نمایش داده شود. استفاده از این عبارات تاثیر زیادی در افزایش رتبه صفحات مشابه و مرتبط و در نهایت کل سایت خواهد شد. یکی از روش های دیگر تحقیق کلمه کلیدی با استفاده از سرچ کنسول این است که در قسمت Performance قسمت Impression را بر اساس بالا به پایین مرتب کنید.

در این قسمت تعداد کلماتی که میزان Impression بالایی دارند اما تعداد کلیک آن ها کم تر است را مشاهده خواهید کرد. این قسمت نشان می دهد که با استفاده از این عبارت کلیدی شانس دیده شدن در نتایج جستجو را داشته اید، اما روی لینک آن کلیک نشده است. این عبارات نشان می دهند که در این عبارات ضعیف عمل کرده اید، اما با کمی صرف زمان و دقت عمل بالاتر می توانید تعداد کلیک را نیز افزایش دهید.

چنانچه قصد یادگیری و آموزش ویدیویی گوگل سرچ کنسول را دارید، می توانید از آموزش های رایگان آکادمی کلیک اول استفاده کنید.

4- ابزار Google Keyword planner

یکی دیگر از بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی، گوگل کیورد پلنر است. این کلمه می تواند میزان جستجوی کلمات مختلف را در عرض یک ماه نمایش دهد. در صورتی که یک کمپین گوگل ادز راه اندازی کرده باشید، می توانید تعداد دفعات دقیق تر را مشاهده کنید. برای وارد شدن به صورت مستقیم به این ابزار روی https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner کلیک کنید. سپس روی گزینه Find New Keyword کلیک کنید.

Google Keyword planner

سپس در کادری که باز می شود، چندین کلمه و عبارت کلیدی مورد نظر را وارد کرده و Enter کنید. پس از کلیک کردن روی دکمه Get Started لیستی از کلمات و عبارات کلیدی جدید نمایش داده می شود. استفاده از این ابزار ممکن است در برخی شرایط اطلاعات دقیقی را نمایش ندهد، اما در صورتی که به صورت ماهیانه آن را چک کنید، کلمات و عبارات مفید و کاربردی را پیشنهاد می کند. ازمهم ترین مزایای استفاده از این ابزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان مشاهده میانگین جستجوی ماهانه برای کلمات کلیدی پیشنهادی
  • ارائه پیش‌بینی از عملکرد آینده کلمات کلیدی مورد جستجو
  • امکان دانلود کردن کلمات کلیدی در یک فایل اکسل
  • امکان استفاده از فیلتر برای استفاده از کلمات کلیدی پیشنهادی به صورت بهینه
  • امکان جستجو کردن کلمات کلیدی به صورت آدرس سایت، عبارت، یا کلمات

5- ابزار KWFinder

این ابزار نیز یکی از بهترین ابزار کاربردی تحقیق کلمه کلیدی است. برای استفاده از آن روی این لینک کلیک کنید. سپس کلمه کلیدی مورد نظر را در کادر وارد کنید. این ابزار با توجه به آمار و اطلاعاتی که از جستجوی کاربران دارد، تعداد زیادی کلمه کلیدی مرتبط، مشابه، و حتی کلمات حول آن کلمه کلیدی را نمایش می دهد. برای استفاده از نسخه رایگان این ابزار ابتدا باید یک اکانت بسازید. سپس وارد صفحه اصلی شده و روی گزینه Start 10 Day Free کلیک کنید.

پس از این که ایمیل را وارد کردید، یک ایمیل به عنوان تایید برای شما ارسال می شود که باید روی آن کلیک کنید. با کلیک روی آن وارد ابزار می شوید. با ساخت اکانت به مدت 10 روز می توانید به صورت رایگان از این ابزار استفاده کنید. برای استفاده از آن لازم است که VPN خود را روشن کنید. سپس گزینه Anywhere و زبان Persian کلیک کنید. پس از نوشتن کلمه کلیدی مورد نظر در عرض چند ثانیه اطلاعات در مورد کلمه نمایش داده می شود. در مقاله ای جداگانه به آموزش کامل آموزش نحوه کار با KWFinder پرداخته می شود.

6- ابزار Rank Tracker

این ابزار جزء حرفه ای ترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی محسوب می شود. از این ابزار می توان وضعیت سایت را پس از استفاده از کلمات کلیدی بررسی کرد. برای استفاده از این ابزار وارد سایت https://www.link-assistant.com/rank-tracker شوید. سپس کلمه کلیدی مورد نظرتان را در قسمت جستجو وارد کنید. این ابزار جایگاه فعلی شما را بر اساس آن کلمه در گوگل آمریکا و در گوگل ایران نمایش می دهد. همچنین در ادامه لیستی از کلمات کلیدی پیشنهادی را نمایش می دهد.

در این قسمت نیز یک فلش کوچک وجود دارد که با کلیکی روی آن می توانید سایت هایی که از این کلمه کلیدی استفاده کرده اند ، همراه با رتبه آن ها ببینید. علاوه بر این، در قسمت Visibility میانگین میزان دیده شدن با استفاده از آن کلمه کلیدی را هم نشان می دهد. در قسمت Ranking Page نیز می توانید ببینید که در Rank گوگل آمریکا و گوگل ایران کدام یک از صفحات سایت را نمایش می دهد. برای این که اطلاعات یک سایت جدید را مشاهده کنید، روی گزینه File کلیک کرده و سپس گزینه New را انتخاب کنید.

در این قسمت باید آدرس سایتی که بخش سئو آن را به دست گرفته اید، را در قسمت Enter Site URL to Check وارد کنید. در ادامه پس از این که صفحه جدید باز شد، می توانید با دسترسی دادن به اکانت گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یا Google ADwords اطلاعات دقیق تری از کلمات کلیدی به دست آورید.

در صورتی که به این اکانت ها دسترسی نداشته باشید، پس از کلیک کردن لیستی از کلمات کلیدی پیشنهادی را نمایش می دهد. اما در غیر این صورت نیز می توانید لیستی از کلمات کلیدی که می خواهید رتبه آن ها را بررسی کنید، وارد کنید.

سپس دکمه Next را انتخاب کنید. در ادامه نیز لیستی از موتورهای جستجو که می خواهد رتبه سایت را بررسی کند، نمایش می دهد. می توانید هر کدام از موتورهای جستجو را که نیاز ندارید، از این لیست حذف کنید. سپس از طریف گزینه Add More Search Engine List کشور ایران را انتخاب کنید. سپس می بینید که رتبه سایت را در کلمات کلیدی مختلف نمایش می دهد. همچنین می توانید صفحه ای که برای مخاطب با آن کلمه کلیدی نمایش داده می شود، مشاهده کنید.

ابزار Rank Tracker

7- ابزار Google Trend

ابزار گوگل ترند یکی از ابزارهایی است که توسط گوگل ارائه شده است. این پلتفرم رایگان اطلاعات دقیق و کاربردی در مورد موتور جستجوی گوگل ارائه می کند و به کمک آن می توانید لیستی از کلمات کلیدی کاربردی و مفید را استخراج کنید.

با استفاده از این ابزار می توانید از میزان محبوبیت کلمات کلیدی، میزان علاقه افراد یک منطقه در مورد یک عبارت مورد جستجو را نمایش می دهد. همچنین می توانید میزان محبوبیت و میزان جستجوی چندین عبارت را با یک دیگر مقایسه کنید. با نگه داشتن موس روی نتایج نموداری می توانید تاریخ دقیق و میزان جستجو در آن زمان را نیز بررسی کنید.

از بهترین قابلیت ها و مزایای این ابزار نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان شناسایی کردن کلمات ترند به صورت روزانه
  • ارائه آمارهای سالانه از کلمات مورد نظر
  • امکان دسته بندی کردن مانند غذا، زیبایی، ورزش، و …
  • امکان جستجو کردن برای دسته بندی های توئیتر، یوتیوب، گوگل، وب، تصاویر و …
  • امکان شناسایی کردن علاقه مندی کاربران در بازه های زمانی مختلف
  • ارائه میزان درصد محبوبیت کلمات

8- ابزار Ubersuggest

این ابزار با تکیه بر اطلاعات دریافت شده از گوگل Suggested کلمات کلیدی را آنالیز و ارائه می کند. برای استفاده از این ابزار روی https://neilpatel.com/ubersuggest کلیک کنید تا وارد صفحه اصلی آن شوید. سپس یک کلمه کلیدی در کادر وارد کنید. در ادامه که لیستی از کلمات کلیدی مرتبط همراه با نمودار و حتی وب سایت هایی رتبه بالایی دارند، به شما نمایش داده می شود. این ابزار مدعی است کلمات کلیدی که پیشنهاد می کند، حتی ابزار Keyword Planner نیز ارائه نمی کند.

این ابزار ممکن است برای زبان فارسی عملکرد خیلی مطلوبی نداشته باشد. اما می توانید در بخش Keyword Idea کلمات کلیدی کلی تر را پیدا کنید. می توانید این فهرست کلمات را دانلود کرده و سپس آن را به صورت دقیق تر با استفاده از Keyword Planner بررسی و آنالیز کنید.

سخن پایانی

هدف از ارائه این مقاله صرفا معرفی و آموزش کار با لیستی از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی است که امکان استفاده از آن برای سایت های فارسی زبان وجود دارد. در این مقاله به معرفی 9 ابزار مهم تحقیق کلمه کلیدی و آموزش استفاده از آن ها پرداخته شد. برای آشنایی بیشتر می توانید مقالات جداگانه و تخصصی که در زمینه آموزش کار با تک تک این ابزار آموزش داده می شود، مطالعه نمایید.

تیم تحریریه کلیک اول

نویسنده در بلاگ کلیک اول

این مقاله به قلم و نویسندگی تیم تحریریه کلیک اول تهیه شده است. هدف ما در کلیک اول، ارائه بستری مناسب برای وب مستران عزیز است که بتوانند مجموعه ای از خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ، افزایش ترافیک سایت و همچنین شبکه های اجتماعی را به سادگی دریافت کنند.

0 دیدگاه ثبت شده است.

در بحث و گفتگوی مربوط به این مطلب شرکت کنید!

آکادمی کلیک اول

دریچه ای به سوی آموزش های رایگان در فضای دیجیتال مارکتینگ

آموزش پایه ای کار با ابزار گوگل سرچ کنسول

دوره آموزشی گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

سئو و بهینه سازی

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console یکی از مهم ترین ابزارهای سئوی حرفه ای سایت است. شما با کمک این ابزار می توانید با گوگل ارتباط برقرار کرده و به درستی یا نادرستی عملکرد خود در مسیر بهینه سازی سایت پی ببرید.

02:21:00
آموزش پایه ای کار با گوگل آنالیتیکس

دوره آموزشی گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

سئو و بهینه سازی

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یکی از ابزارهای پرکاربرد گوگل بوده و وظیفه آن بررسی آمار سایت ها و تحلیل آن هاست.

02:43:00
آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست

آموزش کار با افزونه پرکاربرد یواست (Yoast)

دیجیتال مارکتینگ

یواست سئو (Yoast SEO) یک افزونه وردپرس است که به عملکرد بهتر سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند. همچنین ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا محتوای خود را به بهترین استانداردهای سئو و خوانایی برسانید.

00:22:06